eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
441 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
❎پرسش: منظور از أُمّی بودن پیامبر چیست؟ ...................................................................................................................................... ✅ پاسخ: نکته اول: در مورد «امی» بودن، سه احتمال وجود دارد؛الف): به معنى درس نخوانده* ب): به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته* ج): به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است. ولى معروف‌تر از همه معنای اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر هست، و البته ممكن است هر سه معنى باهم مراد باشد. نکته دوم : در اينكه پيامبر اسلام صلیالله علیه واله، به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صریحاً مىگويد:« وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»؛« پیش‌ازاین نه كتابى مىخواندى و نه با دست خود چيزى مىنوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مىخواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد». نکته سوم: پس از بعثت نيز در هیچیک از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فراگرفته باشد، بنابراین به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند. نکته چهارم:باید دقت شود که، درس نخواندن غير از بىسواد بودن است؛ هيچ مانعى ندارد كه پيامبر اکرم،به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بیآنکه نزد انسانى فراگرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است. نکته پنجم :معارف بلند و احکام و قوانین جامع و کامل که در قرآن کریم و نیز در فرموده‌ها و سیرهی آن حضرت ، متجلی است، بهترین گواه بر مقام علمی و دانش وسیع آن حضرت هست. همچنین، رواياتى كه از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام نقل‌شده ،مىخوانيم: پيامبر اکرم، مىتوانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن.(2) پی نوشت: 1. عنکبوت/48 2. تفسير برهان ج 4،ص 332 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: چگونه شیطان توانست وارد بهشت شود و وسوسه گری کند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: بهشتی که آدم و حوا در آن بودند، باغی از باغ‌های همین دنیا بوده است؛ و بهشت خُلد و اصلی نبوده است تا سؤال شود چگونه شیطان توانست در آن وارد شود. همین مطلب در روایت امام صادق علیه‌السلام بیان‌شده است: «جنة من جنات الدنيا يطلع فيها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا»؛ «يكى از راويان حديث مىگويد از امام صادق ع راجع به بهشت آدم پرسيدم امام ع در جواب فرمود: باغى از باغ‌های دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مىتابيد و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمىشد»(1) پی‌نوشت: 1. تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 62 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#چگونگی_رفتار_با_کودکان #نکات_تربیتی #گروه_تبلیغی_پاسخگو وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان @javadheidari110
💠پرسش: از چه سنی ، آموزه‌های دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفی‌شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد می‌کند»(1) نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع می‌شود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا می‌کند. نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهم‌السلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2) نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بسته‌زبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش». پی‌نوشت: 1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393 2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67 وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان @javadheidari110
حدیث روز 💠 ❇️ ضمانت بهشت از سوی پیامبر در مقابل انجام شش عمل 🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَقَبَّلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تَخَلَّفُوا وَ إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ. 🔹رسول خدا(ص) فرمود: شش توصیه را از من قبول کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم: ▫️هرگاه سخن گفتید دروغ نگویید ▫️و هرگاه وعده‌ای دادید بر خلاف آن عمل نکنید ▫️و هرگاه امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید ▫️و چشمان خود را [از حرام] فرو بندید ▫️و پاکدامن باشید ▫️و دست و زبان خود را [از حرام] نگه دارید. 📚 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲۱ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
موضوع:احکام-شرعی 🔶 پرسش: در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان، نسبت به اعمال ماه رجب اینگونه آمده است: {لیلة الرغائب به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته می‌شود. و از اعمال این شب این است که روز پنج شنبه اول ماه رجب روزه گرفته شود و چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه شود} با توجه به اینکه در سال جاری روز اول ماه جمعه می باشد، کیفیت انجام اعمال لیله الرغایب چگونه است؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی: در این فرض، شب جمعه هفته بعد لیلة الرغائب است. آیت الله شبیری زنجانی: انجام اعمال آن در پنج شنبه و شب جمعه بعدی به امید ثواب الهی مانعی ندارد. پی نوشت: دفتر آیت الله مکارم کد رهگیری: 9712060075وسوال از دفتر آیت الله شبیری شماره 62671 و دفتر مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠💠 💠 پرســـ❓ــــش ⁉️چرا به امام پنجم شیعیان، باقر می‌گویند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛«مردی از اهل‌بیتم که هم‌ اسم، هم‌ شکل من و شکافنده‌ی علوم است را درک می‌کنی» 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469 2⃣ در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعه‌دهنده» معنا شده است. راغب اصفهانی در مفردات خود می‌نویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته می‌شود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه می‌نویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیه‌السلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانش‌ها «باقر» ناميده‌اند» 📚مفردات الفاظ القرآن، ص: 138 ♻️نتیجه اینکه: لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است. @javadheidari110
پرسش: از یکی از خطبای مشهور در شهرمان شنیدم که گفتند : دعای معروف ماه رجب ( یا من أرجوه لکل خیر...) از نظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود. آیا این مطلب صحیح هست؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: 🌴🌴ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی علیه‌السلام نکاتی را تقدیم می‌کنم: 🔶نکته اول : در باب ادعیه و مستحبات ، بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن ، به نظر بعضی ا ز علما ، داشتن سند قوی لازم نبوده و همین‌که از طریقی به حضرات معصومین علیهم‌السلام برسد ، خواندن و انجام دادن آن‌ها به‌قصد رسیدن به پاداش ، اشکالی ندارد. 🔶نکته دوم :این دعا را ، مرحوم سید بن طاووس ، علامه مجلسی ، مرحوم شیخ عباس قمی ، نقل فرموده‌اند . (1) در سند این دعا فردی است به نام «محمد بن ذکوان- معروف به سجاد» ، که مجهول هست – اما احتمال تصحیف در نام این راوی بسیار زیاد هست. توضیح این‌که، ممکن است ‌راوی این حدیث یا «محمد بن زیاد» باشد، زیرا اردبیلی در جامع‌الرواه، از«محمد بن زیاد» با لقب «سجاد» نام‌برده و گفته: «محمد بن سنان از وی روایت نقل میکند.» و در اینجا هم، روایتگر، محمد بن سنان است و یا «محمد بن زید شحام است. زیرا وی، دعای «یا من ارجوه» را به گونه دیگری نقل کرده است.(2) البته، احتمال این‌که «محمد بن ذکوان»، تصحیف «محمد بن زیاد السجاد» باشد، بیش‌تر است. پی‌نوشت : 1. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3 ،ص 211 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج92، ص: 360 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110