eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
453 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
17.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉عصمت انبیاء 3⃣ ✅ موضوع: منشاء عصمت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌷باید و نبایدهایی از استجابت دعا/ اجل حتمی الهی تغییر ناپذیر است 🔹جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد: 🔸با توجه به فوت دو بازیکن سرشناس کشورمان در روزهای اخیر بر اثر بیماری کرونا، این شبهه و سوال برای برخی افراد پیش آمده است که به چه دلیل گاهی چند میلیون آدم برای شفای یک نفر دعا می‌کنند اما تأثیر ندارد و به عبارتی اگر دعا و توسل گره گشاست، چرا برخی از بندگان خوب خدا از بیماری فوت می‌کنند و دعای مؤمنان هم اثر نمی‌گذارد؛ در حالی که در روایات آمده است که دعا می‌تواند تقدیر انسان را نیز عوض کند! 📝 مرسلات: dte.bz/209mo 📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/209me 📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/210sh 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir
🚩 🏴 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام ازبانوان آل‌الله درخواست کنیزی شد؟ ⁉️ حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعه‌ی عاشورا تاچه حد برداشته‌شد؟ آیا حجاب کامل برداشته‌شد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ از بزرگترین مصائبِ واقعه‌ی کربلا ظلم ظالمانی چون شمر و یزید و لشکریان‌شان بوده‌است. یکی از مصائب عظمائی که پس از شهادت امام‌حسین علیه‌السلام رخ‌داد اسیر شدن آل‌‌الله بود و جانسوزتر از آن اینکه برخی از دشمنان جسارت را به اوج خود رساندند به گونه‌ای که طبق آنچه از کتب تاریخی استنباط می‌شود به برخی از مخدراتِ کاروان زینب کبری سلام‌الله‌علیها درخواست کنیزی دادند، که البته با واکنش تند و قاطع حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مواجه‌شدند. 2⃣ طبق آنچه از منابع روایی و مقاتلِ معتبر استفاده می‌شود این است که حضرت زینب -سلام‌الله‌علیها- و بانوانِ حاضر در کاروان ملحفه‌ای ( لباس روئی که شبیه چادر است) را با خود حمل می‌کردند، که آن مَلاحِف از سر آن مخدرات برداشته‌شد اما با توجه به اینکه علاوه بر چادر مقنعه‌هایی نیز داشتند و همچنین بنابر عبارتهای نقل‌شده ملحفه‌(ملحفه چیزی که شبیه چادر و رو انداز هست را گویند که در زبان فارسی نیز همین معنا برای آن استعمال می‌شود) از سر مخدرات کشف شد. بنابراین طبق استعمال لفظِ ملحفه می‌توان‌ چنین نتیجه گرفت، کشف حجاب کامل و نمایان شدن بدن و موها برای بانوان آل‌الله رخ نداده‌است ♻️نتیجه‌اینکه اگر بر فرض کشف حجاب به صورت کامل نیز رخ داده‌باشد، این منافاتی با مقام و عظمتِ آن مخدرات ندارد و چون از آنها سلبِ‌اختیار شده‌‌بوده، فلذا تکلیفی‌نداشتند. 🆔 @javadheidari110
21.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉عصمت انبیاء 4⃣ ✅ موضوع:آیا عصمت اجباری است؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
✅پرسش 🔶چرا خدا به ما اختیار داده و بعد بر اساس انتخابمان مجازات می‌شویم؟ 💜پاسخ کوتاه بی‌گمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد می‌تواند با اراده و اختیار خود آن‌را انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجه‌ی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. اینگونه است که در میان تمام ملت‌ها – چه جوامعی که اختیار انسان را می‌پذیرند یا نه، و چه این‌که به وجود خداوند باور دارند یا نه- مجرمان مجازات می‌شوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بی‌گناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را می‌پذیرد؟! خداوند می‌فرماید من شما را بگونه‌ای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمی‌کند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد! 📚کانال رسمی استاد جواد حیدری 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️@javadheidari110
🔷🔷 🔷 پرســـ❓ــــش ⁉️ "ولایت‌مطلقه" با "حکومت‌مطلقه" چه تفاوتی دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ولایت مطلقه ولایتی است که بر پایه‌ی "ولایت" ، "عدالت" و "فقاهت" استوار است اما حکومت مطلقه، حکومتی استبدادی است. 2⃣ ولایت مطلقه هم ناظر درونی (عدالت) و هم ناظر بیرونی (مجلس خبرگان) دارد اما حکومت مطلقه بدون ناظم و چارچوب است. ♻️نتیجه اینکه: واژه‌ی مطلقه نباید ما را فریب دهد زیرا اینطور نیست که ولایت مطلقه با حکومت مطلقه مثل هم باشند زیرا بین ولایت مطلقه و حکومت مطلقه نسبت تباین برقرار است. @javadheidari110
l8UUL7IBxv2Cmn7dxC0kj2jlRC3t7rNCGdJ7UEMP.mp3
زمان: حجم: 4.13M
🔉مهارت های پاسخگویی کلامی 1⃣ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حتما شنیده اید: 📞 ❌ کسی که گناه کرده و سپس توبه کند، هر چند گناهش بخشیده می‌شود ولی آثار وضعی گناه باقی می ماند. مانند کسی که روی کاغذ چیزی بنویسد و بعد پاک کند قطعا اثرات نوشته در کاغذ باقی است. فکر می کنم آنقدر شهرت داره ✅ اما طبق انچه که از آیات و روایت فهم می شود: کسی که از گناه توبه کند البته توبه‌ی حقیقی و به تعبیر کریمه‌ی : توبة نصوحا هیچ اثری که از گناه باقی نمی‌ماند که هیچ تازه : خداوند با لطفش گناه و سیئه‌ی او را به حسنه تبدیل می‌کند» با استناد به قرآن کریم↪️ ☑️ «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما» ۷۰/فرقان ☑️ «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ» ۱۱۴/هود ✅شرایط توبه‌ی حقیقی: امیر المومنین علیه السلام 6 شرط برای توبه ی حقیقی بیان می‌فرمایند: «وَ قَالَ ع لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ[إِنَّ لِلِاسْتِغْفَارِ دَرَجَةَ الْعِلِّيِّينَ‏]الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ [عَزَّ وَ جَلَ‏] أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ‏ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَاأَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّه‏»حكمت ۴۱۷ مروی است که: «شخصی در خدمت حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - گفت: «استغفر الله» . آن حضرت فرمود: مادرت بر تو بگرید آیا می دانی حقیقت استغفارچیست؟ ! به درستی که استغفار درجه «علیین» است. و بر مجموع شش معنی واقع می شود: 1⃣ پشیمانی بر گذشته. 2⃣ عزم بر ترک گناه در مدة العمر. 3⃣ ادا کردن حقوق مردم. 4⃣ قضا کردن هر واجبی که فوت شده. 5⃣ گداختن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید. 6⃣ اَلَم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده. ✅تذکر 1⃣ در دلِ توبه‌ی حقیقی، ادای حق مردم نیز موجود است. 2⃣ در توبه و استغفار، هم عفو است و هم مغفرت که نتیجه‌ی آن ها محو اثر گناه است 3⃣ برخی تصور کرده اند آیه فمن یعمل مثقال ذره....با توبه واقعی که محو گناهان هست، تناقض دارد در صورتی که تناقض بَدوی دارد : یعنی در ابتدای امر انسان احساس تناقض می کن ولی وقتی در کنار هم قرار دهیم : نتیجه این می شود که : من یعمل مثقال ذره شرا یره الا وقتی که توبه کند برعکس هم هست: من یعمل مثقال ذره خیرا یره الا وقتی که دچار حبط عمل شود 4⃣ در روایات پشیمانی از گناه را توبه نامیده شده است. «كَفى‏ بِالنَّدَمِ تَوْبَةً». «مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً، فَنَدِمَ عَلَيْهِ، إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ؛ پس ابتدا توبه و اظهار پشیمانی و بعد باقی شرائط که در کلام نورانی حضرت وجود دارد که همگی با هم می شود استغفار 5⃣ خداوند با لطف خود به فردی که توبه کرده باشد همانند فردی که اصلا گناه نکرده می‌نگرد. البته فرد بی گناه برکاتی را داراست که فرد توبه کار قبل از توبه فاقد آن هاست ♻️نتیجه اینکه مشهور این است که می‌گویند : اثر گناه باقی می ماند اما ما با استناد به روایات ثابت کردیم با توبه ی حقیقی هیچ اثری از آثار گناه نخواهد ماند زیرا توبه آثار را از بین خواهد برد. @javadheidari110
فجر+صادق.pdf
حجم: 1.41M
🌹 به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و با رویکرد کارآمدی نظام، ویژه نامه فجر صادق منتشر شد 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا در بهشت می‌توانیم مرتکب گناه شویم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1) نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیه‌السلام می‌فرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2) نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکان‌پذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمت‌ها و پاداش‌های بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیه‌السلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3) نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمی‌زند. قران کريم در وصف بهشتيان می‌گوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغ‌های بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناه‌آلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4) نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد. قران می‌فرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5) پی‌نوشت‌ها: 1. نحل/31 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84 3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542 4. واقعه/25-26 5. فاطر/35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
هدایت شده از آرشیو
انسان در عالم ذر استاد: بیابانی اسکویی چهارشنبه ۲۹بهمن _ ساعت۸صبح دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اداره آموزشهای کاربردی مبلغان