💠پرسش:
ایمان چیست ؟
#حقیقت_ایمان
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : «ایمان»در اصطلاح ،«تصدیق قلبی» هست .تصدیق قلبی آن است که انسان ، (اذعان قلبی) به خدا و رسولش و آنچه ایشان آورده،داشته باشد. با این تصدیق ، ایمان محقق میشود(1)
در آیات شریفهی قرآن کریم ، ایمان از صفات «قلب» شمردهشده است. میفرماید: «…أُولئِكَ كَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ …»؛«آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته»(2)
نکته دوم : برای سعادت اخروی ، علاوه بر تصدیق قلبی ، انسان باید با زبان ، اعتقاد خود را آشکار کرده و در عمل نیز بر اساس آن عمل کند.امیرالمؤمنین علیهالسلام می فرمایند: «الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَان»؛«ايمان،تصديق كردن به قلب است، و اعتراف كردن به زبان، و عمل كردن به اركان بدن»(3)
پینوشت:
1. إرشاد الطالبین ، ص 442
2. مجادله/22
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 508
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟
......................................................................................................................................
✍️#جواد_حیدری
جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور میشود:
نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند.
نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار.
اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند.
نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکسالعمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست.
وقتی برای علتیابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه میشویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است.
پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.!
ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمیتواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلقگرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه.
صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روانگرداند». (1)
پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمىسازد.
نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت:
پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را بهاندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف میخواهد و نه بیشتر.
چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمىكند». (2)
کسی که از جهت جسمی سالم هست، بهمراتب تکالیف و مسؤولیت سنگینتری نسبت به فرد ناقص، دارد.
نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقصالخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار میدهد.
نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد میتوانند با تلاش مضاعف به موفقیتهای بالایی برسند. چه بسیار انسانهای ناقصالخلقهای که با فکر و مشورت و تلاش، قلههای پیروزی و موفقیت را فتح کردهاند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند.
نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟
بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود.
چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچگونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران بهگونهای است که آن فرد و دیگران، آرزو میکند کاش در دنیا سختیهای بیشتری میکشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3)
پینوشت ها:
1. كافي، ج1، ص: 183
2. بقره/286
3. كافي، ج2، ص: 255
💎کانال رسمی جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
1_4956568550811631650.mp3
16.42M
کنفرانس امامت
جلسه اول
🎙استاد جواد حیدری
#عقائد
#امامت
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
صوت استاد حیدری.mp3
10.35M
نشست آموزشی : روش های پاسخگوئی به سوالات اعتقادی فرزندان" + بررسی نحوست ماه صفر در ابتداء جلسه
🔉با حضور استاد حیدری
#کودکان_زیر_هفت_سال
#تحلیل_مقایسه_ای
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
نشست آموزشی : روش های پاسخگوئی به سوالات اعتقادی فرزندان" + بررسی نحوست ماه صفر در ابتداء جلسه
#امروز_
99/6/28
#دفتر_تبلیغات_اصفهان
#چگونگی_رفتار_با_کودکان
#نکات_تربیتی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
استاد جواد حیدری( نحوسات ماه صفر).mp3
5.42M
آیا ماه صفر نحس است؟
آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله، ماه صفر را شوم می دانستند؟
آیا نحسی ایام باعث تعطیلی کارهای مهم می شود؟
#نحوست
#ماه_صفر
#روشنگری
🎤 استاد #حیدری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
1_4972256713429221451.mp3
11.07M
کنفرانس امامت
جلسه دوم
🎙استاد جواد حیدری
#عقائد
#امامت
#اثبات_امامت_نزد_اهل_سنت
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
ویژگیهای جسم با خصوصیات روح بسیار متفاوت است.زشتی جسم را با پوشاندن میتوان مخفی کرد، اما روح نازیبا را نمیتوان از هیچ چشمی پنهان کرد، حتی اگر انسان، شاگرد اول کلاس نفاق و دورویی باشد.
بالاخره یک جایی و یک زمانی روح آلوده به گناه، خودش را نشان میدهد.
ظواهر توان پوشاندن باطن انسان را ندارند.شاید ظاهر موجه تا یک مرزی با انسان همسفر شود اما هرگز تا انتها با انسان نخواهد ماند.
ابزارت هرچه که باشد از ریش و تیغ گرفته تا یقهی بسته و کراوات، از انگشتر تا صلیب و از چادر و روبنده و پوشیه تا ظاهری متبرج، فرقی نمیکند، قانون رسوا نمودن روح، برای همه یکسان است.
#روز_نوشت
#برداشت_آزاد
https://eitaa.com/roznevesht
@javadheidari110