⁉️با چه دلایلی می توان اثبات کرد که انسان اختیار دارد و مختار آفریده شده است؟
🍃وجود اختیار در انسان امری بدیهی و وجدانی است و وجدانیات به استدلال نیاز ندارند، بلکه قابل استدلال نیستند و فقط ممکن است علم به ضروری بودن نیاز به استدلال داشته باشد. به هر حال انسان همانگونه که در ادراک وجود خود و احساس غم و شادی و کینه و محبت تردیدی به خود راه نمی دهد و در ادراک این امور محتاج اقامه برهان نیست،
🔰در عین حال در اینجا دلایلی ذکر شده که به بعضی اشاره می شود:
1️⃣ جزا و پاداش
اگر انسان مجبور باشد، تنبیه و مجازات با تشویق و پاداش در مورد او معنا نخواهد داشت؛ چنانکه هیچ انسان عاقلی سنگ را به خاطر شکستن شیشه یا سر یک انسان کیفر نمی دهد، بلکه دستی را که آن را پرتاب کرده است مجازات می نماید.
2️⃣ تعلیم و تربیت
دلیل دیگری که مختار بودن انسان را اثبات می کند وجود دستگاه تعلیم و تربیت است؛ زیرا تعلیم و تربیت موجود مجبور مفهومی نخواهد داشت حتی در انسان نیز در افعال غير اختیاری تعلیم و تربیت راهی ندارد؛
3️⃣ احساس شرم و پشیمانی بعد از انجام عملی نیز دلیل بر اختیار هستند.
4️⃣ احساس رضایت و خشنودی و احساس کینه و دشمنی نیز شاهدی بر اختيار هستند. که به بعضی از آنها در قرآن کریم اشاره می کنیم:
🔸دسته اول، آیاتی که بر نسبت دادن افعال به بنده دلالت دارد؛
مانند:
«قول الذين يكتبون الكتاب بأيديهم (بقره: ۹۷۹؛ پس وای بر کسانی که کتاب را به دست خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند، که فعل را منسوب به بنده می داند نه خدا»
یا «حتى يغيروا ما بانفسهم (انفال: ۵۳)؛ خدا سرنوشت گروهی را تغییر نمی دهد تا اینکه آنها خود و آنچه در خودشان است را تغییر دهند)؛ یعنی سرنوشت هر قومی در دست خودش است.
🔹دسته دوم: آیاتی که در آنها مؤمن، بر ایمان، ستایش و کافر بر کیفرش، نکوهش شده است و بر وعده و وعید دلالت دارند:
مانند: «اليوم تجزى كل نفس بما كسبت (مؤمن: ۱۷)؛ امروز هر نفسی به وسیله آنچه به دست آورده است جزا داده می شود»،
«اليوم تجزون ما كنتم تعملون (جاثیه: ۲۸)؛ امروز به خاطر آنچه انجام می داده اید، جزا داده می شوید»،
«ولا تزر وازرة وزر أخرى (انعام: ۱۶۴)؛ بار کسی را دیگری بر دوش نخواهد گرفت»
🔸دسته سوم: افعال خداوند همانند افعال ما نیستند:
این آیات دلالت دارند بر اینکه افعال خداوند منزه اند از اینکه همانند افعال ما باشند. افعال خداوند با افعال ما قابل مقایسه نیست؛ بنابراین کاری که از ضعف، ظلم، اختلاف و نارسایی و... حکایت دارد فعل ما است نه خداوند متعال.
به آیات زیر توجه کنید:
«ما ترى في خلق الرحمن من تفاوت (ملک: 3)؛ در آفرینش خدای متعال تفاوت نمی بینی»،
«وما خلقنا السماوات والأرض وما بينهما إلا بالحق (حجر: ۸۵)؛ آسمان و زمین و آنچه بین این دو است را نیافریدیم مگر بر اساس حق»،
«إن الله لا يظلم مثقال ذرة (نساء:۴۰)؛ به درستی که خداوند به اندازه مثقال ذرهای ظلم نمی کند»
🔹دسته چهارم: توبیخ انسانها به خاطر کفر و گناه:
مانند: «كيف تكفرون بالله (بقره: ۲۸)؛ چگونه به خدا کفر می ورزید؟»،
«وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدى (اسراء: ۹۴)؛ هنگامی که هدایت برای مؤمنان آمد از ایمان آوردن منع نشدند»،
🔸دسته پنجم: آیاتی که بر تهدید یا اختیار داشتن انسان دلالت دارند
مانند: «من شاء فليؤمن ومن شاء فليکفر ( کهف: ۲۹)؛ پس هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد، کفر بورزد»
📚درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص55
@javadheidari110
روز چهارم ماه رمضان _ کبرکبر.ogg
زمان:
حجم:
1.13M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: کبر
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#چقدر_زیبا
دختر از پدرش پرسید بابا مگر شما نمی گویید که مسافر نباید روزه بگیرد؟
پدر گفت بله دخترم این یک قانون الهی است و کسی که به مسافرت می رود روزه اش صحیح نیست.
⁉️ دختر گفت: بابا پس ما هم که در این دنیا مسافر هستیم نباید روزه بگیریم چون قرار است به یک مسافرت ابدی برویم.؟؟!!
🔹 پدر خندید 😊و گفت دخترم این ها قوانین دنیایی است و سفر آخرت؛ قانون آخرتی است. ما قوانین دنیایی را انجام می دهیم تا در سفر آخرتی که برگشتی ندارد و آنجا وطن همیشگی ماست روز های خوش و زیبایی داشته باشیم.
✅ دخترم در حقیقت ما به مسافرت نمی رویم.
بلکه بعد از مرگ، از زندان دنیا و جسم آزاد می شویم و به منزلگاه حقیقی که به آنجا متعلق هستیم بر می گردیم.
✍ دخترم؛ پس بکوش که آزادی نزدیک است.
@javadheidari110
هدایت شده از معاونت فرهنگی تبلیغی اصفهان
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره2)
📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa2
🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
سلام علیکم
عزیزان در مسابقه شرکت بفرمایند:
آیه ی 92 سوره ی مبارکه ی یوسف:
🌸قَالَ لَا تَثرِْيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين🌸
(يوسف) گفت: «امروز ملامت و توبيخى بر شما نيست! خداوند شما را مىبخشد؛ و او مهربانترين مهربانان است!
@javadheidari110
✍️باسمه تعالی
🔹سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای عزیزان و سرورانم.
💎در پی درخواست برخی عزیزان مبنی بر اظهار نظر در رابطه ی با حاج محمود کریمی مداح اهل بیت علیهم السلام و مطالبی که ایشان در پخش زنده مطرح کردند:
📌فارغ از صحت و سقم اصل بیانات و توجیهات و برداشت های صحیح و غلط؛ با استناد به کلامی از امیرالمومنین علیه السلام، نکته ای متذکر می شوم:
امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند:
« أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُه»؛ «از لغزش مردان بزرگ در گذريد، هر كدام بلغزند خدا دست در دست آنانرا بر فرازد».
🔰(نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 471) 🔰
🌸چشم از لغزش مردان تو بپوشان كه خدا
دست بر دست بر آرد همه را تا به سها🌸
سابقه ی حاج محمود، هدف ایشان از بیان این مطلب و مقدار آثار تخریبی را در نظر بگیریم و با حفظ حق نقد نسبت به همه ی افراد، مطلب ایشان را ارزیابی و بررسی کنیم و نه اینکه بخواهیم ایشان را از صحنه حذف و تمام سابقه ی ایشان را نادیده بگیریم....
السلام علی من اتبع الهدی
جواد حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
❓قضا و قدر و رابطه ی آن با جبر و اختیار چیست؟
🔰مفهوم اصطلاحی قضا و قدر الهي آن است که همه موجودات - از جمله انسان - هم تحقق یافتن و هستی
خود را از مشیت و اراده الهی دارند(قضا) و هم ویژگی ها و اندازه های خود را(قدر)، پس آفرینش انسان و اندازه هایش از جمله اراده و اختیار او بر اساس خواست و اراده الهی است و همین مفهوم قضا و قدر است.
🔹حال اگر انسان فاقد اختیار و مجبور فرض شود، خلاف اراده حق و خلاف قضا و قدر است؛ به عبارت دیگر، اراده و اختیار انسان نه تنها با اراده الهی و قضا و قدر منافات ندارد بلکه مجبور بودنش با قضا و قدر منافات دارد؛ چون اختیار انسان مظهری از مظاهر قضا و قدر و مصداقی از مصادیق آن است.
🔸با این توضیح هم هستی انسان و هم تمام افعال او به قضا و قدر الهی است. به این ترتیب، تمام افعال اختیاری انسان با اختیار و اراده خود انجام می شوند؛ چون از اختیارش نشئت می گیرند و در عین حال خارج از مجاری قضا و قدر الهی نیز نیستند. (با دقت بخوانید)
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص72
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
شخصیت امام حسن ع _ کرامت و همنشینی با قرآنaudio_2019-05-23_00-40-04.ogg
زمان:
حجم:
2.38M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز:شخصیت امام حسن
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا امام حسن مجتبی (علیه السلام) همسران زیادی را طلاق داده اند؟
#امام_حسن_علیه_السلام_مطلاق_طلاق
#پست_پیشگام
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : فارغ از بحث سندی ، با توجه به مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز و ناسازگاری این عمل با عصمت امام حسن مجتبی علیهالسلام ، این روایات قابلاعتماد نبوده و به محتوای آنها اعتنایی نمیشود.
امام صادق علیهالسلام میفرماید : «سَمِعْتُ أَبِي علیهالسلام ،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن میدارد»(1)
اگر روايتي با مقولهی عصمت در تعارض باشد، ازنظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته میشود از باب مثال مرحوم شیخ طوسی (ره) در ردّ روایتی که دلالت بر سهو امام علیهالسلام دارد مینویسد :«... وَ قَدْ آمَنَنَا مِنْ ذَلِكَ دَلَالَةُ عِصْمَتِهِ علیهالسلام»؛«عصمت امام علیهالسلام ما را از پذیرش این مطلب بر حذر میدارد»(2)
نکته دوم : به نظر میرسد دستگاه خلافت بنیعباس برای تخریب چهرهی امام حسن علیهالسلام ، روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت میکند :
الف ) : اگر چنین امری واقعشده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده میگرفتند،ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است.
ب ) : روایتهایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیهالسلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیهالسلام مطرح میشود.
نتیجه اینکه : روایاتی که از امام مجتبی علیهالسلام مردی طلاق دهنده به تصویر میکشند ، ساختهوپرداخته بنیامیه و بنیعباس هستند و با توجه به عصمت حضرتشان ، این روایات قابل پذیرش نیستند.
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 55
2. تهذيب الأحكام، ج 3 ص 40
@javadheidari110