چرا_برای_تغییر_دین_گردن_زده_می_شوم.mp3
زمان:
حجم:
4.49M
🔴چرا برای تغییر دین در اسلام، گردن می زنند؟
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#ارتداد
#اعدام
#اسلام
#پادکست
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#انتقام_یا_رحمت_اسلامی
✴️ پرسش
اگر اسلام دین رحمت و گذشت است، پس انتقام چرا؟
🍁🍁🍁
✅ پاسخ
انتقام از ریشه «ن ـ ق ـ م» و در لغت به معناى انکار کردن، کینه کشیدن، کیفر دادن، مؤاخذه همراه با کراهت و مبالغه در کیفر و عقوبت آمده است.(1) در اصطلاح به عقوبتى خاص اطلاق مىشود؛ یعنی فرد در برابر کسى که به او بدى کرده به همان اندازه یا بیشتر بدى کند.(2) همچنین انتقام گاهی به انسان نسبت داده مىشود و گاهی به خداوند. تفاوت آنها در این است که انتقامهای بشرى بیشتر در پى زیانى است که فرد بر اثر عجز از ناحیه دشمن دیده و بدینوسیله مىخواهد ناکامى و شکست خود را جبران کند اما انتقام الهى بر اثر آسیب دیدن خداوند یا براى تشفى خاطر نیست بلکه انتقام او به معناى کیفر دادن گناهکاران بر اساس حق و عدالت است.(3)
حس انتقامجویی یک اصل حیاتى است که خداوند آن را در وجود همه انسانها و حتى برخى حیوانات به ودیعه نهاده است؛ لیکن بهرهورى از این حس خدادادى بهتناسب مورد، داراى احکام و وجوه گوناگونى است که مىتوان آن را به انتقام لازم، مجاز و ناپسند تقسیم کرد.
1. انتقام لازم:
انتقامى است که بر اساس معیار عقلانی انجام مىپذیرد و آن انتقام اجتماعى است که غرض از آن، حفظ نظام و احقاق حق عمومی است. اسلام با هرگونه ظلم و تعدى، به فرد یا جامعه مخالف است. ازاینرو مقابله با ستمگران و گرفتن حق مظلومان را امرى ممدوح و گاه واجب مىشمارد.
قرآن کریم درآیات 14و 15 سوره مبارکه توبه به مسلمانان فرمان مىدهد که با کافران و مشرکان نبرد کنند تا ضمن رفع شرک و کفر از روى زمین، خشم مؤمنان ستمدیده فرونشسته و دلهای آنان تشفى یابد.
2. انتقام مجاز:
اگر ستم و تجاوز متوجه شخص انسان شده باشد و انتقام گرفتن او پیامدى براى دیگران نداشته باشد این کار جایز و روا خواهد بود؛ بدین معنا که انسان در اینگونه موارد، بین گرفتن انتقام از ظالم یا عفو او مخیر است:
«کیفر بدی، مجازاتی است همانند آن و هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او باخداست»(4)
حضرت امام زینالعابدین(ع) میفرمایند: «حق کسى که به تو بدى کرده این است که او را عفو کنى ولى اگر مىدانى عفو او سبب زیان مىشود مىتوانى انتقام بگیرى.»(5)
3. انتقام مذموم و ناروا:
قسم دیگری از انتقام وجود دارد که انتقام منفی، مذموم و ناروا محسوب شده و درست در مقابل یکى از بزرگترین فضائل اخلاقى یعنی عفو و گذشت قرار میگیرد.
اگر انتقام، برخاسته از تعصبهای جاهلانه، دشمنیهاى ناروا و همراه با تجاوز و تعدى باشد ناروا و مذموم است؛ زیرا در این انتقامها نهتنها حقى احقاق نشده و ظلمى برطرف نمىگردد بلکه موجب تضییع حقوق دیگران و منشأ ظلم و فساد خواهد گشت. انتقامى که در روایات و کتب اخلاقى از رذایل اخلاقى شمردهشده و مؤمنان از آن نهى شدهاند همین قسم از انتقام است.
نتیجه آنکه بین رحمت اسلامی و انتقام، تناقضی نیست بلکه هرکدام باید در جایگاه خودش استفاده شود. درصورتیکه ظلم و بدى متوجه حقوق عموم بوده و گرفتن انتقام موجب جلوگیرى از ظلم، فساد و ناامنى گردد دین اسلام، گرفتن انتقام را لازم دانسته و بر آن تأکید کرده است؛ اما آنجا که حقوق فردى در میان است و گذشتن از انتقام، مفسدهاى در پى ندارد اسلام عفو را از انتقام بهتر دانسته و کسانى را که از حقوق خویش بگذرند مستحق پاداش و اجر الهى دانسته است. بنابراین اگر اسلام رحمت دارد،عزت و زیر بار ظلم نرفتن هم دارد همانگونه که خدا اگر ارحمالراحمین است منتقم و قاصم الجبارین هم میباشد.
پینوشت:
1. مفردات راغب، ص 822
2.تفسیر المیزان، ج12، ص86
3. همان، ص 87
4.شورى، آیات 40 ـ 41
5. بحارالانوار، ج71، ص 9
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
👈اهلسنت:حضرت زهرا(س) از ابوبکر راضی شد.
👈شیعه: رضایت حضرت زهرا(س) از ابوبکر افسانه است.
✅شیعه برای ادعای خویش به این روایت بخاری استدلال می کند.
فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا
✍️...فاطمه بر ابوبكر غضب كرد وبا وي سخن نگفت تا ازدنيا رفت. فاطمه بعد از رسول خدا شش ماه زنده بود و چون از دنيا رفت همسرش علي شبانه او را دفن كرد و به ابوبكر خبر نداد و خودش بر بدن فاطمه نماز خواند
صحيح البخاري ، ج 4 ، ص 1549 ، ح3998
⁉️حال اهلسنت برای ادعای خویش به چه روایت صحیحی استدلال میکند، پس ما مطالبه و تحدی میکنیم علمای اهلسنت را که:
❇️یک روایت صحیح و بدون اشکال برای ادعای رضایت حضرت زهرا(س) از ابوبکر ارائه کنید.
💢سوالی که باید هر اهلسنتی از مولوی های خویش بپرسد.
#افسانه_رضایت_حضرت_زهرا_ابوبکر_
#فاطمیه
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
audio_2020-01-10_10-10-46.ogg
زمان:
حجم:
1.54M
📍چرا رسول الله -صلی الله علیه وآله- پیامبر جنیان نیز بود؟!
#پادکست
🎙 #جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
سقوط هواپیما.pdf
حجم:
396.4K
#تحلیل_بررسی_سقوط_هواپیما_مسافربری
#جواد_حیدری
#پست_پیشگام
#تلخی_ها_و_شیرینی_ها
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
#وضو
موضوع:نجس بودن اعضای وضو
همه مراجع :اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه ، چنانچه در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آن جا نبوده ، وضو باطل است .(1) و اگر می داند ملتفت بوده یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه ، وضو صحیح است. و در هر صورت جایی را که نجس بوده باید آب بکشد.
(1)آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: وضوی او صحیح است، ولی باید برای نماز آن را آب بکشد و اگر چیزی با آن ملاقات کرده تطهیر کند.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع معظم مسأله ۲۷۸
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا روایت صحیحه ای در مورد شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع شیعی وجود دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
اصل شهادت حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها از امور ثابت و قطعی تاریخ می باشد که بر مبنای نقل ها و روایات و اخبار به تواتر و قطعیت می رسد و از همین رو نیازی به سیر در اسناد اخبار و مرویات کتب روایی و تاریخی برای اثبات چنین امری نداریم اما در این مطلب، به یکی از روایات معتبر و صریح الدلاله در اثبات شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره می شود:
در روایتی با سند صحیح در اصول کافی آمده است:
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَهَ ع صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ وَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ لَا یَطْمَثْن.
الکافی،ج۲،ص۴۸۹و۴۹۰،ح۳
امام کاظم علیه السلام می فرمایند : فاطمه (ع) صدیقه ی شهیده است و دختران انبیاء دچار حیض نمی شوند.
سند روایت:
سند این روایت صحیح است و علمای بسیاری نیز آن را تصحیح کرده و معتبر شمرده اند.
فرزند شهید ثانی (ابومنصور حسن بن زین الدین عاملی – متوفی ۱۰۱۱هـــ) این حدیث را در کتاب ”منتقی الجمان” آورده و شرط کرده که صرفا احادیث صحیح و حسن را در این کتاب نقل می کند.
منتقى الجمان،ج۱،ص۲۲۴
مجلسی اول (محمد تقی مجلسی – متوفی ۱۰۷۰ هـــ) در روضه المتقین می نویسد:
و فی الصحیح عن علی بن جعفر عن أخیه أبی الحسن علیه السلام قال: إن فاطمه صدیقه شهیده و إن بنات الأنبیاء لا یطمئن …..
روضه المتقین،ج۵،ص۳۴۲ ط کوشانپور
مجلسی دوم (محمد باقر مجلسی – متوفی ۱۱۱۰هـــ) می نویسد:
الحدیث الثانی صحیح.
مرآه العقول،ج۵،ص۳۱۵ ط دار الکتب الاسلامی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
#نفاس
پرسش ۲۱۸ . خون نفاس چيست؟
«نفاس» از ماده «نفس» گرفته شده است. «نفس» چندين معنا دارد كه يكى از اين معانى، خون است.
نفاس در اصطلاح به خونى گفته مى شود كه پس از زايمان، از زن خارج مى شود. زن را در اين هنگام «نفساء» مى گويند. آغاز خون نفاس از زمانى است كه اولين جزء بچه از شكم بيرون مى آيد. بنابر اين خونى كه پيش از آن ديده مى شود، خون نفاس محسوب نمى شود. حداقل آن يك لحظه و حداكثر ده روز است. زن پس از پاك شدن، بايد غسل نفاس به جا آورد.
نکته: در بين برخى از عوام مشهور است كه مى گويند: زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم غسل (چله) انجام دهد؛ اين سخن هيچ ارزش و اعتبارى ندارد.
پی نوشت:
توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۸ و العروة الوثقى، ج ۱، النفاس.احكام بانوان، پرسمان .
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:شرایط پیوستن به وسط نماز میت
سوال: شرایط پیوستن به وسط نماز میت چگونه است؟
جواب. اگر کسی در اثنای نماز میت به امام ملحق شود، می تواند اقتدا کند و در تکبیر تبعیت از امام می نماید و تکبیر اول خودش را اول نمازش قرار می دهد و به وظیفه خود عمل کرده و شهادتین را می گوید و هنگامی که امام مثلا تکبیر سوم را گفت باید با او تکبیر بگوید که تکبیر دوم او باشد، بنا بر این صلوات بر نبی و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرستد و وقتی که امام نماز را تمام کرد بقیه تکبیرها با دعاها را، در صورت امکان هر چند مختصر، می گوید و اگر مردم مهلتش ندادند باید فقط تکبیر را پشت سر هم بدون دعاها در محل ایستادن خود بگوید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
منظور از قلب سلیم چه قلبی است؟
#اخلاق_قلب_سلیم
✍️ پاسخ:
خداوند در قرآن می فرماید:
يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ،إِلاَّ مَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ
در آن روز که مال و فرزندان سودی نمی بخشد ،مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!(1)
برای قلب انسان ، گرایش ها و بینش هایی متصور است و چنانچه قلب انسان بینش ها و گرایش های صحیح را دارا باشد سلیم و در غیر این صورت بیمار است. گرایش ها و بینش های الهی، قلب و دل را زنده و امیال حیوانی، قلب را به سمت بیماریها می کشانند. قلب سلیم از جمله ویژگی هایی است که خداوند، نجات در روز قیامت را به دارا بودن آن منحصر دانسته است.
برای دارا بودن قلب سلیم هم لازم است از حیث علم و ادراک، قلب را تقویت نمود و هم ازجهت گرایش و میل.
بعد علمی و بینشی قلب، از طریق رسیدن به یقین تقویت می شود. بنابراین مبارزه با شک و تردید و رسیدن به یقین می تواند قلب سلیم را برای انسان به ارمغان آورد. تلاش در جهت تثبیت عقاید و رد شدن از گذرگاه شک و رسیدن به توقفگاه یقین، اولین و مهمترین اقدام علمیست در این جهت.
در آیه ای از قرآن آمده است:
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِيَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً
سپس دلهای شما بعد از این واقعه سخت شد همچون سنگ ، یا سخت تر!(2)
ودر تفسیر این آیه چنین آمده است:
سختی قلب مانند سختی و استحکام سنگ است ،همانگونه که از سنگ هیچ گیاهی نمی روید و خیری ندارد، قلب سخت هم چون سخن حق در آن رسوخ نمی کند،چه بسا از سنگ هم سخت تر است(3)
بنابراین تسلیم شدن در برابر حق و انعطاف پذیر بودن در برابر آن، و خروج از شک و تردید به واسطه یقین، می تواند از جمله راههای مهم بدست آوردن قلب سلیم باشد.
از حیث گرایشها نیز قلب سلیم نصیب کسی خواهد بود که گرایش به توحید را تقویت و از شرک در هر مرتبه ای در امان باشد.
پی نوشت ها:
1.سوره شعراء، آیات88 و 89
2. سوره بقره ، آیه 74
3.تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی،ذیل آیه 70 سوره بقره
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
📍📍 ##یاد_داشت
📝📝 موضوع: قبر فاطمه زهراء سلام الله علیها مخفی نیست!
حدس بنده مطابق مستندات ذیل این است که, قبر آن بانوی دو سرا در کنار مزار الهی رسول الله می باشد و شاید بتوان گفت حداقل از زمان امام رضا علیه السلام به بعد محل قبرشان دیگر مخفی نیست.البته خدا آگاه به امور است.
🕳🕳🕳🕳🕳
1️⃣: سخنان معصومان
📍امام علی علیه السلام : «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده»
📒نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320.
📍امام رضا علیه السلام : «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.».
📒کلینی،الکافی،ج1،ص461،باب مولد الزهراء،حدیث9.
📍امام هادی علیه السلام :«..هی مع جدی؛ ایشان در کنار جدم رسول الله صلی الله علیه و اله دفن شدند.».
📒سید بن طاووس،الاقبال،ج2،ص623.
↘️↘️↘️⤵️⤵️⤵️
2️⃣: سخن بزرگان شیعه
✨1. کلینی (329ق) : ایشان در کتابشان روایت اول را ذکر کردهاند که می توان حدس زد نظرشان همین بوده است.
✨2.شیخ صدوق(381ق) : «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است».
📒شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 572.
✨3.محمد تقی مجلسی(1070ق):« و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيحتر است»
📒محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج3، ص: 216.
✨5.علامه مجلسی(1110ق): «و هذا أصح الأقوال في موضع قبرها صلوات الله عليه؛صحیح ترین قول دفن ایشان در کنار رسول الله است.»
📒مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 348.
✨6.سید محسن امین(1371ق): «...واختلف في موضع دفنها فقيل دفنت في بيتها وهو الأصح الذي يقتضيه الاعتبار».
📒امین،اعیان الشیعه،ج1،ص322.
✨7.محمد جواد مغنیه(1400ق):« و الأقرب الأصوب انها دفنت في بيتها المجاور لمسجد أبيها».
📒فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج2، ص: .250.
✨8. سید جعفر مرتضی(معاصر):« ونحن وإن كنا نرجح أنها قد دفنت في بيتها».
📒الصحیح من سیره الامام علی،ج10،ص325.
✨9.محمد حسینی جلالی(معاصر) :« ...الاضطرابات التي وقعت في حياتها القصيرة بعد وفاة النبي صلَّى الله عليه وآله تساعد أن تكون قد دفنت في بيتها لوصيّتها بإخفاء قبرها حتى يبقى مجهولا لكي لا ينسى التاريخ الأسباب الداعية إلى ذلك».
📒حسینی جلالی،فهرس التراث،ج1،ص77.
✨10.علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.... بعضى از صاحبدلان به طريق خاصى از علم جفر نيز جواب گرفته است كه «جاى قبر خانه شفيع جميع امّت است»، و صورت لوح آن اين است: (يا عليم قبر فاطمه زهراء- عليها السلام- در چه جاى مدينه است؟بيست و دوم ربيع الآخر هزار و سيصد و نود و هفت ميزان 7 16 124 42+ 82 9 45 441 4374 ج ا ى ق ب ر خ ا ن ه ش ف ى ع ج م ى ع ا م ت ا س ت) ».
📒 هزار و يك كلمه، ج3، ص: 446.
🕳🕳🕳🕳🕳🕳
✍️وزنه
🌐@javadheidari110