💠پرسش:
آیا امام زمان علیهالسلام، برای پیشبرد اهداف خود،انسانهای زیادی را خواهند کُشت؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : با توجه به عظیم بودن قیام امام زمان علیهالسلام و بهمنظور برطرف کردن موانع ، دشمنیها فتنهها ، وقوع قتل و کشتار در این قیام الهی ، حتمی است. و این دستور قران کریم هست که فرمود :« وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ…»؛«و با آنها پيكار كنيد! تا فتنه (و بتپرستی، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند؛ و دين، مخصوص خدا گردد...»(1)
نکته دوم :در مورد کشتارهایی که بعد از قیام حضرت اتفاق میافتد ، روایات زیادی توسط مخالفان جعلشده تا چهرهی پر از نور و رحمت ، امام مهربانیها را مخدوش کنند .امام رضا علیهالسلام میفرمایند :« ...الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير...»؛« امام، همدمي رفيق، پدري دل سوز، برادري برابر،(بسان) مادر مهرباني نسبت به فرزند خردسالش است...»(2)
نکته سوم :هدف از قیام امام زمان علیهالسلام ، گسترش عدل و برچیدن ظلم بر اساس سنت پیامبری که رحمت عالمیان بود ، هست و این هدف با قتل و کشتارهای فراوان سازگاری ندارد. عبدالله بن عطاء مکی میگوید :از امام صادق علیهالسلام، در مورد سیره و روش امام مهدی علیهالسلام پرسیدم؛آن حضرت در جواب فرمود:«یَصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه و آله »؛«همانطور که رسول خدا عمل کرد عمل میکند»(3)
نکته چهارم : بسیاری از مردم با شنیدن صحبتهای حضرت ، بعضی با دیدن معجزات و کرامات حضرت ،در زمرهی یاران ایشان درمیآیند و حضرت با عدهی اندکی که سردمداران کفر و نفاق میباشند و به مقابله با حضرت میپردازند ، جهاد خواهند کرد.در دعای ندبه میخوانیم:«أَيْنَ قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ، أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاق»؛«کجاست شکننده ابهت و عظمت تجاوزکاران؟کجاست درهم کوبنده بناهای شرک و دورویی؟»(4)
نتیجه اینکه : سیرهی امام زمان علیهالسلام ،سیرهی پیامبر اکرم صلیالله علیه و اله هست که «رحمة للعالمین» بودند و در برابر ظالمان و طاغوتها با شمشیر عدل و حق ، مبارزه خواهند کرد و روایاتی که قتل و کشتار را به حضرت نسبت میدهند فاقد اعتبار و دارای ضعف سندی میباشند و برای تخریب چهره حضرت جعلشدهاند.
پینوشت:
1. بقره/193
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 200
3. الغيبة (للنعماني)، النص، ص: 231
4. المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 579
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پست پیشگام برنده باش.pdf
حجم:
140.9K
#پست_پیشگام
#حکم_فقهی
#مسابقه_برنده_باش
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💐دوستان خود را دعوت کنید
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
توبه نصوح به چه معناست و داستانی که برایش نقل میکنند معتبر است؟
🌺پاسخ:
کلمه نصوح از ماده ی «نصح» به معنای خالص است.[1] اصطلاح توبه ی نصوح در سوره تحریم آیه 8 آمده و احادیث بسیاری نیز در بیان توبه نصوح وجود دارد:
☘از امام صادق (ع) در مورد توبه نصوح سؤال شد. آن حضرت فرمودند: توبه کردن بنده از گناه و برگشت نکردن به آن است.[2]
🌸در بعضی از روایات روزه گرفتن در روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را مصداق توبه نصوح دانستهاند [3] که به نظر میرسد در بیان یکی از مصادیق برای توبه نصوح هستند.
✍مفسران نیز بنا بر همین روایات، توبه نصوح را به معنای توبه خالص و واقعی گرفتهاند.[4]
🔹تعدادی از مفسران متأخر، [5] در ذیل این آیه داستان شخصی به نام نصوح را به نقل از کتاب مثنوی معنوی مطرح کردهاند:
بود مردى پیش ازین نامش نصوح
بد زدلاکئ زن او را فتوح
بود روى او چو رخسار زنان
مردئ خود را همى کرد او نهان [6]
کتاب مثنوی معنوی اگرچه تلاش دارد احادیث و داستانهای اسلامی را از طریق هنر شعر به مخاطب برساند، اما بهصرف وجود داستانی در این کتاب نمیتوان آن را پذیرفت و واقعی دانست.
درنهایت داستان نصوح برفرض واقعیت داشتن، تنها نمونه و مصداقی از این آیه بوده و آیه تفسیر و معنای دیگری دارد.
پینوشتها:
1. قرشى، سید علیاکبر، قاموس قرآن، ج 7، ص 71، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371 ش.
2. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 432، محقق و مصحح: غفاری، علیاکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق.
3. ابنبابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 174، محقق و مصحح: غفارى، علیاکبر، جامعه مدرسین، قم، 1403 ق.
4. طبرسى، فضل بن حسن، مجمعالبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 477، با مقدمۀ بلاغی، محمدجواد، انتشارات ناصرخسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش؛ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 51، مقدمه: تهرانى، آقابزرگ، تحقیق: عاملى، احمد قصیر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بیتا.
5. حقى، بروسوى اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 10، ص 63، دارالفکر، بیروت، بیتا.
6. مثنوی معنوی، دفتر پنجم.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
موضوع:احکام_شرعی
#کاشت_ناخن
🔶 پرسش:
آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب میشود؟
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه):
۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه):
۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه):
غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه):
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه):
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
پی نوشت:
سایت هداناhttp://hadana.ir
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 شکرگزاری
#اخلاق_شکر_نعمت
✍️در قسمتی از روایت امام صادق علیه السلام خطاب به جندب آمده است:
......وَ الْوَاجِبُ عَلَى مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ الْهُدَى- وَ أَکْرَمَهُ بِالْإِیمَانِ وَ أَلْهَمَهُ رُشْدَهُ- وَ رَکَّبَ فِیهِ عَقْلًا یَتَعَرَّفُ بِهِ نِعَمَهُ- وَ آتَاهُ عِلْماً وَ حُکْماً یُدَبِّرُ بِهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ - أَنْ یُوجِبَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ یَشْکُرَ اللَّهَ وَ لَا یَکْفُرَهُ-
برکسى که خداوند او را هدایت بخشیده و به ایمان گرامى داشته و ارشادش کرده و به او بینشى عطا کرده که نعمتهاى پروردگار را درمى یابد و علم و حکمتى بخشیده که تدبیر امر دنیا و آخرت خود را می نماید، لازم است سپاسگزارى نماید و کفران این نعمتها را ننماید.
در این بخش از روایت، امام صادق علیه السلام به صفت شکرگزاری که یک ویژگی مهم اخلاقی است اشاره نموده اند.
انسانی که خود را در دایره نعمات الهی غرق می بیند و هرجا سر بچرخاند می تواند نعمات مادی و معنوی خداوند را مشاهده کند باید نسبت به این همه نعمت شاکر باشد و ویژگی حق شناسی و شکرگزاری را در وجود خویش تقویت نماید.
در ادامه روایت راه رسیدن به این صفت، بیان گردیده است.
لِلْقَدِیمِ الَّذِی تَفَرَّدَ لَهُ بِحُسْنِ النَّظَرِ وَ لِلْحَدِیثِ الَّذِی أَنْعَمَ عَلَیْهِ بَعْدَ إِذْ أَنْشَأَهُ مَخْلُوقاً- وَ لِلْجَزِیلِ الَّذِی وَعْدَهُ
واسطه لطفى که از پیش بتو داشته و نعمت و عنایتى که جدیدا بتو ارزانى نموده و بوجودت آورده و آن گران الطافى که بتو وعده عنایت داده.(1)
برای تقویت ویژگی شکرگزاری، تفکر در نعمات الهی بهترین راهکار است.در این روایت توجه انسان به سه دسته از نعمات جلب شده است. اول ، نعماتی که مربوط به قبل از تولد انسان است(للقدیم) . دوم نعمتهایی که در زمان حیات انسان شامل حالش می شود(للحدیث) و سوم نعمتهایی که انسان در آخرت از آنها بهره می برد(للجزیل).
تمرین نمودن این امر، که هر روز زمان مشخصی را ولو محدود به فکر کردن و یادآوری و بر زبان آوردن نعمتهای الهی اختصاص دهیم می تواند در تقویت ویژگی شکرگزاری موثر باشد.
پی نوشت:
1.تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 301
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
احکام روزه_نیت.m4a
زمان:
حجم:
2.85M
#احکام_روزه
#جلسه_اول
#نیت_روزه
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
photo_2019-05-03_23-58-36.jpg
حجم:
103.1K
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠حدیث روز 💠
❇️ حاجت خواستن نزد قبر والدین
🔹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا.
🔻امام صادق(ع) از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرد که فرمود:
به زیارت مردگان خود بروید؛ چراکه آنها از زیارت شما دلشاد میشوند و چه خوب است کسی بر سر قبر پدر یا مادرش در برابر دعایی که برای آنها میکند حاجت خود را [از خداوند] بخواهد.
📚 کافی، ج3، ص230
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠پرسش:
منظور از مستضعفینی که خداوند آن ها را مورد عفو قرار می دهد، چه کسانی هستند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
از بررسى آيات قرآن و روايات استفاده مىشود افرادى كه ازنظر فكرى يا بدنى يا اقتصادى آنچنان ضعيف باشند كه قادر به شناسايى حق از باطل نشوند و يا اينكه با تشخيص عقيده صحيح براثر ناتوانى جسمى يا ضعف مالى و يا محدودیتهایی كه محيط بر آنها تحميل كرده قادر به انجام وظائف خود بهطور كامل نباشند و نتوانند مهاجرت كنند آنها را مستضعف مىگويند.
از امام على علیهالسلام چنين نقلشده كه فرمود: «وَ لَا يَقَعُ اسْمُ الِاسْتِضْعَافِ عَلَى مَنْ بَلَغَتْهُ الْحُجَّةُ فَسَمِعَتْهَا أُذُنُهُ وَ وَعَاهَا قَلْبُه»؛ «مستضعف كسى نيست كه حجت بر او تمامشده و حق را شنيده و فكرش آن را درك كرده است». (1)
و از امام موسى بن جعفر علیهالسلام پرسيدند كه مستضعفان چه كسانى هستند؟ امام در پاسخ اين سؤال نوشتند: «الضَّعِيفُ مَنْ لَمْ تُرْفَعْ إِلَيْهِ حُجَّةٌ وَ لَمْ يَعْرِفِ الِاخْتِلَافَ فَإِذَا عَرَفَ الِاخْتِلَافَ فَلَيْسَ بِمُسْتَضْعَف»؛ «مستضعف كسى است كه حجت و دليل به او نرسيده باشد و به وجود اختلاف (در مذاهب و عقايد كه محرك بر تحقيق است) پى نبرده باشد، اما هنگامیکه به اين مطلب پى برد، ديگر مستضعف نيست». (2)
پینوشتها:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 280
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 406
3. تفسير نمونه، ج4، ص: 88
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
«راه نجات» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.rahenejat&ref=share
نرم افزار تخصصی صداقت و راستگویی کاری از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات
موضوع:احکام_شرعی
#زمان_نيت_روزه
🔶 پرسش:
ابتدا و انتهاى نيت روزه به طور عادى چه زمانى است؟
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
همه مراجع: نيت براى روزه ماه رمضان و نذر معيّن، از اول شب تا اذان صبح و براى روزه غير معين (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. نيت روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز – تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد – ادامه دارد.
پی نوشت:
[۱]. وحيد، توضيح المسائل، م ۱۵۶۰، ۱۵۶۱، ۱۵۷۲ و ۱۵۷۳؛ توضيح المسائل مراجع، م ۱۵۵۲، ۱۵۵۳، ۱۵۵۵ و ۱۵۶۵. (احكام روزه، پرسمان)
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110