♦️ طبق ایدهی جذب، دعا چون مقدمهی تجسم و تمرکز اهمیت پیدا میکند؛ نه از آنرو که ابزاری مستقل در خدمت تعالی انسان است.
🔷 زیارت نیز چون به انسان قدرت تداعی بیشتری میدهد، مفید است؛ نه چون زیارتشونده دارای روحی بزرگ است که میتواند دیگران را در تعالی روحی دستگیری نماید.
🔶 بنابراین اگر در میخانه این تداعی صورت گیرد، میخانه هم مثل زیارتگاه، تقدس و ارزش پیدا میکند؛ پس میتوان زیارت و زیارتگاه را با هر مکانِ دیگری که این کارکرد را داشته باشد جایگزین کرد.
🔷 پارهای از مبلغان راز، سراغ آیهی «أُدعُونِی أستَجِب لَکُم» [سورهی غافر، آیه ۶۱] رفته و طلب از خدا را به معنای «تکرار با خود» معنا میکنند، نه طلب و درخواست. در این آیه طلب از خدا مطرح است، نه تصویرپردازی ذهنی.
🔶 در تصویرسازی ذهنی، تمنا از دیگری در کار نیست، بلکه انسان در گوشهای مینشیند و تصویر آرزوهایش را به خود نشان میدهد. البته تلاش میکند هنگام نظر انداختن به عکسها به آنها احساس مثبت هم بدهد و با عینک خوشبینی آنها را نظاره کند.
🔷 تصویرگری با هدفِ فعالسازی قوه ذهن است؛ ذهنی که در برخورداری از قدرت، بیکران و نامحدود فرض میشود. روشن است کسانی که ذهن را از چنین قوهای برخوردار میبینند، خواستهی خویش را در حقیقت از ذهن مطالبه میکنند و در این درخواست به نماینده خدا (ذهن) نیاز دارند نه به خود او.
🔶 به عبارت دیگر شأن و جایگاهی که برای رسولان الهی در «واسطهی فیض واقع شدن» انتظار میرود، در قانون جذب به یک دکلِ مخابراتی به نام ذهن نسبت داده میشود. قبله فردی (نه قبله واحد مشترک) در اختیار دارد.
🔷 یادآور میشویم بعضی از هواداران قانون جذب، بین خداپذیری و قانون جذب جمع میکنند. ایشان نظریهی جذب را از قوانین خلقت میدانند و میگویند ما خدا را باور داریم و قوهی ذهن را کارگزار خداوند میدانیم.
♦️ چنین برداشتی از خدا به این معناست که خداوند، هستی را آفرید و سپس آدمی را به قوهی ذهن مجهز کرد و قدرتهای خویش را به ذهن او تفویض نمود.
🔷 این افراد توجه ندارند که چنین خدایی تنها خدای خالق است و بس؛ به این معنا که خلقت عالم به دست خداوند ایجاد شده است و جهان خود خلاق و خود آفرین نیست؛ اما بعد از آفرینش، انسانها برای دست یافتن به اهداف و حتی برای هدفگذاری به همین قوه ارجاع شدهاند.
🔶 خدای خالق در بسیاری از مکاتب حتی در شیطانپرستی هم انکار نمیشود. این مرتبه از خدا مداری، تنها باور به خالقیت خداست نه ربوبیت تشریعی الهی پیدا نمیکند و از قضا خود بهانهی خوبی برای کنار گذاشتنِ رسولان و پیامبران الهی است.
🔷 زیرا ذهن از آنجا که نمایندهی الهی در انسان است به نمایندهی دیگری که مدعی شریعت آسمانی باشد نیازی ندارد.
🔶 چنانکه دونالد والش در فیلم راز به صراحت میگوید: «خداوند هیچ برنامهای پیشبینی برای شما در نظر نگرفته است، بنا براین هیچکس از شما بازخواست نخواهد کرد و هدف شما تنها تجربه و کسب لذت است.
♦️ پس هر آنچه برای شما تنها تجربه و کسب لذت است. پس هر آنچه برای شما لذت به دنبال میآورد همان را انجام دهید. حتی اگر یک ساندویچ کالباس باشد.[2]
🔻پینوشت ها:
[1]. علامه مجلسی، اصول کافی، به نقل از منتخب میزان الحکمة، قم دارالحدیث، ۱۳۸۵، باب دعا، ۴۷۳/۲.
[2]. حمزه شریفیدوست، قانون جذب و اسلام، قم: دفتر نشر معارف، ۱۳۹۳، ص ۳۳.
#قانون_جذب
@javadheidari110
3.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•| #معرفتی |•
#حاج_آقا_موسوی
✅ چرا بریم حج
چرا پولمونو بریزیم تو جیب سعودی؟
چرا بدیم عربای تروریست؟
چرا به اقتصاد عربستان کمک کنیم؟
چرا به جای حج پولمونو به فقرا ندیم؟
@javadheidari110
15.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 آدرس #بهشت
✅ تولیدات #رسانه_ای مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#یا_امام_رضا
#میلاد_نور_مبارک
@javadheidari110
❌یوگا؛ ورزشی درمانگر یا فرقهای نوظهور❌
⭕️هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسانهاست، معمولاً از سه راه میتواند ادعای خود را اثبات کند.
1⃣ راه وحیانی و الهی
2⃣ شیوه علمی
3⃣ مسیر منطقی و عقلانی.
حال باید بررسی شود که یوگا را با کدامیک از این روشها، میتوان ثابت کرد❓
🔸راه وحیانی:
در هیچکدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم دربارهی آن سخنی نگفتهاند. البته احتمال اینکه در گذشتههای بسیار دور، پیامبری سخنی دربارهی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانهزنی نمیتوان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است که البته ادعا میکند، چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشهای بگذاریم❓❗️
🔸راه علمی:
راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی است که میتوان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیکهای یوگا تماماً علمی است، اگر چنین است این سوال وجود دارد که اگر اینگونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علمی و کدام آزمایشگاه علمی ، این ایدهها به اثبات رسیده است❓
تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی ادلهای بر اثبات آن اقامه ننموده است و هیچکس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبوده است. یکی از دلایل اختلاف نظر در مورد تعداد نادیها و چاکراهها در بین یوگیها همین امر است. چاکرا جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچکدام نیست،پس چیست؟ این سوالات و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچکدام جواب داده نشدهاست. چگونه میتوان به مسیری اعتماد کرد که نمیتوان آن را از طریق علمی ثابت کرد❓
🔸راه عقلانی:
هیچکدام از آموزههای یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمیتوان برای اثبات آن به استدلالهای عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتابهای مربوط به یوگا ارائه نشدهاند. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی میتواند داشتهباشد؟
🔰هرچند در اسلام هم ریاضتهایی هست اما اسلام در هر کاری جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام حرام و ممنوع است.🔆
#یوگا
#عرفان
@javadheidari110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
سرنوشت ابلیس در زمان ظهور امام زمان علیهالسلام چه میشود؟.mp3
زمان:
حجم:
4.32M
🦋چشم به راه🦋
ابلیس چه زمانی از میان میرود؟
الف) روزی که در صور دمیده میشود.
ب) در زمان رجعت پیامبر اکرم و توسط ایشان کشته میشود.
ج) در زمان ظهور حضرت بقيةالله و به دست مبارک ایشان کشته میشود.
🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
🌻هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
#میلادسلطانعلیابنموسیالرضاعلیهالسلاممبارکباد🌹
#مسابقهچشمبهراه
@javadheidari110
هدایت شده از رادیو اصفهان
#مسابقه
#چشم_به_راه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
⁉️ ابلیس چه زمانی از بین می رود ؟
الف) روزی که در صور دمیده می شود .
ب) در زمان رجعت پیامبر اکرم (ص)
ج) در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان ( عج)
🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۰ را از رادیو اصفهان بشنوید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
@radioesfahan
هدایت شده از رادیو اصفهان
chashm be rah200301.mp3
زمان:
حجم:
5.01M
#چشم_به_راه
روزهای جمعه و انتظار...
انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف...
چشم به راه علاوه بر بخشهای متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت میپردازد.
اما موضوع برنامه امروز:
🔖 سرنوشت ابلیس در زمان ظهور امام زمان (عج) چه می شود ؟
🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🗓جمعه ۲۰ خرداد 🕰 ۱۲:۰۵
هدایت شده از سخنان دکتر قربانیمقدم
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شکرگزار رهبر حکیم انقلاب با منطق و ادب قرآنی باشیم
۳۳مین سالگرد زعامت حضرت امام سید علی خامنهای گرامی باد🌺
📚درسها و سخنرانیها👇
✅ @ghorbanimoghadam_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
چرا به علی بن موسی، امام هشتم شیعیان، "رضا" می گویند؟
✍️پاسخ:
✅امام موسی بن جعفر(ع) فرزندش "علی" (علیه السلام) را "رضا" لقب داده بود و گاهی می فرمود:
"پسرم رضا را بگویید پیش من بیاید... به فرزندم رضا گفتم... فرزندم رضا گفت؛ امّا وقتی حضرت را مورد خطاب قرار میداد، می فرمود: یا أباالحسن.[۱]
از این روایت استفاده میشود كه امام كاظم(ع) عنایت خاصی به لقب "رضا" برای فرزندشان داشتند و به نحوی به دیگران گوشزد میكردند حضرت را "رضا" صدا بزنند.
در وجه نام گذاری حضرت به "رضا" احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(ع) عرض كرد:
گروهی از مخالفان شما گمان می كنند كه مأمون پدر بزرگوار شما را "رضا" لقب داده، آن هم بدین جهت كه امام(ع) را برای پذیرش ولایتعهدی راضی كرده است. امام جواد فرمود:
"به خدا سوگند! اینان دروغ می گویند، بلكه خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"، بزنطی به امام گفت:
آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت "رضا" نامیده شد، فرمود:
"زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت "رضا" نامیده شده است".[۲]
برخی از بزرگان در این باره نوشته اند: خداوند در لوح محفوظ آن حضرت را "رضا" نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است كه:
۱- دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند.
۲- فرشتگان از شمایل و اخلاق و اعمال امام رضایت دارند.
۳- خدا از او راضی بوده و او را هم راضی كرده است.[۳]
پی نوشت:
[۱]. عیون اخبارالرّضا، صدوق، رضا مشهدی، جزء ۱، ص ۱۴ - ۱۳، ح ۲.
[۲]. علل الشرایع، صدوق، مؤسسه الأعلمی، بیروت، جزء ۱، ص ۲۷۷، باب ۱۷۲، ح ۱.
[۳]. القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص ۲۶۹)، كتابخانه آیت اللَّه مرعشی نجفی، ص 67
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پرسش:
نظر شما در مورد کتاب سیاحت غرب چیست؟
#کلام_سیاحت_غرب
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
با سلام
حضرت آیتالله قوچانی(مؤلف این کتاب)، از علمای بزرگوار و پرهیزکار معاصر است. ایشان آثار متعددی دارند که دو کتاب سیاحت شرق و سیاحت غرب از شهرت بیشتری برخوردار هستند .
سیاحت غرب، در کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح بعد از مرگ است که به سبک داستانی و تمثیلی نوشتهشده است وبیانی دلنشین دارد.
آنچه از ظاهر این کتاب پیداست این است که مرحوم نجفی پارهای از مطالب قرآنی یا حدیثی را در قالب داستانی ریخته و با نثر دلنشین خود آن مطالب را در قالب شخصیتهایی داستانی که خود نقش اول آن است به تصویر کشیده است.
لذا قولی که این اثر را مکاشفه مرحوم قوچانی معرفی میکند، صحیح به نظر نمیرسد.
کلیت داستان کتاب سیاحت غرب، ایرادی ندارد؛ اما چون سبک داستانی دارد و در سبک داستانی و تمثیلی دست نویسنده برای بیان مطالب باز است و برای کشش و جذبه و پروبال دادن به اصل قصه، مطالب متعددی به اصل مطلب میافزاید که صرفاً برای حفظ فضای داستانی هست و واقعیت و حقیقت ندارند.
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b