eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
443 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش: آیا فقط شیعیان بهشتی هستند؟ .................................................................................................... ✍️ پاسخ: در پاسخ به سؤال فوق سه دیدگاه وجود دارد: 1️⃣دیدگاه افراطی (کثرت‌گرایان): این گروه معتقدند: همه مذاهب و شرایع حق بوده و پیروان آن‌ها هم اهل نجات می‌باشند. باید توجه داشته باشیم عقل سلیم چنین دیدگاهی را متناقض نما(پارادوکسیکال) و غیر مقبول می‌داند و نمی‌پذیرد. از باب مثال: چگونه ممکن است؛ هم‌عقیده کسی که می‌گوید خدا جسمانی است و هم‌عقیده کسی که می‌گوید خداوند غیر جسمانی است، جمع شود؟!!! 2️⃣دیدگاه تفریطی (انحصارگرایان): این طیف معتقد هستند: یک مذهب حق هست و پیروان همین مذهب حقه، اهل نجات می‌باشند و بهشت جای اغیار نیست. اما با توجه به آیات شریفه قرآن کریم و روایات آل الله علیهم صلوات الله این نظر نیز با این کلیت، صحیح نیست. 3️⃣دیدگاه اعتدال: (شمول گرایان)،: این گروه بر این عقیده هست که: هرچند مذهب حق، یک مذهب بیشتر نمی‌تواند باشد (شیعه)، ولی پیروان دیگر مذاهب می‌توانند اهل نجات باشند با این شرط که، در شناخت مذهب حق کوتاهی نکرده و به تعبیری جاهل مقصر نباشند(لجوج ومعاند نسبت به‌حق) که د راین صورت استحقاق عذاب دارند و الا اگر جاهل قاصر بوده، یعنی مذهب حق به آن‌ها نرسیده و یا اتمام‌حجت بر آن‌ها نشده باشد ، اهل نجات هستند . قران کریم در تأیید این نظریه می‌فرماید: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ‏ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ «و ما تا رسول نفرستيم (و بر خلق اتمام حجّت نكنيم) هرگز كسى را عذاب نخواهيم كرد». (1) پی‌نوشت: 1. اسراء/15 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پرسش: چرا سگ با این همه فایده نجس هست⁉️ ✍️ پاسخ: نجاست سگ يک مساله فقهي است که روايات زيادي براي آن وارد شده و اجماع فقها هم بر نجاست آن وجود دارد. محکم ترين دليل در عمل به احکام ⬅️ تسلیم و تعبّد➡️ به سخنان خداوند حکیم است که توسط پيامبر، ابلاغ شده است اگر چه ما دليل واقعي آن حکم را ندانيم. ♦️در مورد فلسفه واقعي اين حکم بايد گفت: فلسفه بسياري از احکام الهي به صورت روشن در آیات و روایات، بيان نشده(مانند عدد رکعات نمازهاي پنجگانه) اما مسلمان چون اعتقاد و باور به خداوند و علم و حکمت او دارد و چون احکام الهي را داراي مصلحت و مفسده واقعي(دنيوي يا اخروي، فردي يا اجتماعي، جسمي يا روحي)، می داند بدان ها عامل است هر چند این مصالح و مفاسد را با علم اندک، کشف و فهم نکند. 🔸 نکات : 1️⃣ طهارت و نجاست، ارزش مخلوقات و حقوق آنها را کم يا زياد نمي کند. حيوانات، همگي مخلوق حق تعالي هستند، بنا بر اين هرکدام، در حد و اندازه خود، از حقوقي برخوردارند. شريعت، هرگونه آزار حيوانات و از جمله سگ را ممنوع نموده و حفظ جانشان را لازم شمرده است تا آنجا که حتي در صورت کمبود آب براي شرب حيواني مانند سگ، نبايد با آن وضو گرفت. بلکه بايد تيمم کرد و حيوان را سيراب نمود. رعايت حقوق سگ يا هر موجود ديگري به معني عدم آزار، رسيدگي به آب و غذا و مانند اين امور است. ولی اينکه حيوان، مونس يا همبازي انسان باشد يا توسط انسان نوازش شود، فايده اي به حال حيوان ندارد تا جزو حقوق حيوان باشد. 2️⃣ مفيد و وفادار بودن، ارتباطي با نجاست ندارد، همان طور که خون نجس، ضرورت حيات است. سگ حيواني است وفادار و در طول تاريخ منافع زيادي براي انسان داشته است. اما مفيد بودن ربطي به طهارت و نجاست ندارد. مثلا با وجودي که زندگي ما به خون وابسته است، در عين حال نجس هم هست. بنا بر اين نجاست به معني بيفايده بودن نخواهد بود همان طور که نجس بودن هرگز به معني نفي حقوق نبود. 3️⃣ امکان دارد اعلام نجاست برای این حیوان، از جهت بهداشت فردی باشد که مانع سرایت بعضی بیماری ها از سگ به انسان شود؛ و یا بعضی جنبه های روانی بوده تا انسان به این حیوان علاقه مفرط پیدا نکند، تا جائی که سگ خود را بهتر از همسر، فرزند، خانواده و دوست و رفیق بداند؛ یعنی آنچه که امروزه متأسفانه در بعضی جوامع ملاحظه می کنیم. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
23ee90cbcd9cf4388c142733f96eb274271710b4.ogg
زمان: حجم: 1.11M
❓آیه ی ۲۲۳ فرموده که زنان شما کشتزارهای شمایند؟!!😳 🔹 🔹 🔹 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔴 در گفتگوی علمی و حقیقت جویانه، باید آزادی برای هر اندیشه و گفته‌ای و اظهار نظری وجود داشته باشد، و هیچ‌گونه محدودیتی دیده نشود، تا اندیشه‌ها آشکار گردد، و پرسش‌ها بی‌بیم بر زبان‌ها آید. محدودیت و سلب آزادی، آفت بزرگی برای جلسات علمی و گفتگوهای حقیقت جویانه است. به فراز بسیار گویا، در سخن حضرت‌ امام رضا(علیه السلام ) توجه کنید: ...فَلیسأل غَیر مُحتشم... اگر کسی در میان شما مخالف اسلام است و می‌خواهد سوال کند بدون هیچ نگرانی و جو زدگی و ملاحظه سوال کند. الحیات: ج11 @javadheidari110
سعی کنید نقل مجلس نشوید! در هر جمعی سکوت کردن رو فراموش نکنین. قرار نیست هر کسی هر چیزی میگه شما حتما اظهار نظر کنین! _گاهی یه لبخند ساده، _گاهی فقط سرتکون دادن و تایید کردن به شرط قابل تایید بودن حرفشون _گاهی با یه سری الفاظ تعارفی مثلا : نظر لطف شماست، زنده باشین، ان شاء الله، ماشاء الله و .... ✅اینجوری: اولا؛ پخته تر و عاقل تر به نظر میاین دوما؛ احتمال خطا و سوتی و سوءتفاهم پایین تر میاد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: در مورد فلسفه عبادات و پی بردن به حکمت آن ها توضیح دهید؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : با در نظر گرفتن حکمت الهی ، احکام ،داری مصلحت و مفسده هستند.توضیح اینکه : اگر در شریعت مقدسه، به انجام فعلی ،دستور داده شده است ، قطعا دارای مصلحت و اگر از آن نهی شده است ، دارای مفسده می باشد .( بعضی از اوامر و نواهی امتحانی هستند که از بحث ما خارج می باشند). نکته دوم : فهم و درک مصالح و مفاسد احکام متفاوت می باشد: الف ) :مصلحت و مفسده بعضی از احکام برای همه مشهود و ملموس می باشد . مانند مصلحت صداقت و مفسده کذب و دروغگویی ب ) : گاهی ، پیشرفت علم ، گوشه ای از ، مصالح و مفاسد بعضی از احکام را تبیین می کند . مانند تاثیر برخورد بدن با آب برای تعدیل اعصاب طبیعی بعد از خروج منی ج ) : مصلحت و مفسده بسیاری از احکام در آیات و روایات آل الله علیهم صلوات الله ، به عنوان حکمت بیان شده است.مرحوم شیخ صدوق (ره) در کتاب علل الشرائع‏ بسیاری از روایات را به این منظور جمع اوری کرده اند، که با مراجعه به آن ، از حکمت بسیاری از احکام مطلع می شویم. د ) : حکمت بسیاری از اعمال عبادی با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و با کامل شدن عقول و علوم، برای ما روشن خواهد شد. در اين راستا امام صادق (ع) فرمودند: «علم و دانش، بيست و هفت حرف است و همه آن چه پيامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف، آشنايي ندارند و هنگامي كه قائم ما قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون آورده، آن را ميان مردم نشر و گسترش مي دهد.»(1) نکته سوم : هر چند دانستن حکمت و مصالح و مفاسد ، انسان را نسبت به انجام وظیفه ، یاری می رساند ولی با توجه به علم اندک انسان ،همانطور که قران می فرماید : وَ ما أُوتيتُمْ‏ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلا-و از دانش و علم جز اندكى به شما نداده‏اند*و هم چنین در نظر گرفتن حکمت الهی ، عبادات را فقط و فقط به خاطر امتثال اوامر و نواهی پروردگار عالم انجام می دهیم که فرمود : الاسلام هو التسلیم .(2) پی نوشت: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏52، ص: 336 2. اسراء/85 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام التماس دعا @javadheidari110
رهبر انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. @javadheidari110