.
✅ صلوات ما برای عرض ادب است
آیتالله جوادی آملی :
مرحوم علامه طباطبایی به فردی که در مورد فایده صلوات از ایشان پرسیده بود پاسخ لطیفی دادند.
🔶 فرمودند : صلواتی که ما میفرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد و ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله که نیازمندند وباید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم.
بعد مثال میزدند و میفرمودند: اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد، روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلماً هست.
این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما تقرّب است.
📗 نسیم اندشه ، دفتر اول ، صفحه 96 .
#علامه_جوادی_آملی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
پرسش:
توبه نصوح به چه معناست و داستانی که برایش نقل میکنند معتبر است؟
🌺پاسخ:
کلمه نصوح از ماده ی «نصح» به معنای خالص است.
اصطلاح توبه ی نصوح در سوره تحریم آیه 8 آمده و احادیث بسیاری نیز در بیان توبه نصوح وجود دارد:
☘از امام صادق (ع) در مورد توبه نصوح سؤال شد. آن حضرت فرمودند: توبه کردن بنده از گناه و برگشت نکردن به آن است.[۱]
🌸در بعضی از روایات روزه گرفتن در روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را مصداق توبه نصوح دانستهاند [۲] که به نظر میرسد در بیان یکی از مصادیق برای توبه نصوح هستند.
✍مفسران نیز بنا بر همین روایات، توبه نصوح را به معنای توبه خالص و واقعی گرفتهاند.[۳]
🔹تعدادی از مفسران متأخر، در ذیل این آیه داستان شخصی به نام نصوح را به نقل از کتاب مثنوی معنوی مطرح کردهاند:
بود مردى پیش ازین نامش نصوح
بد زدلاکئ زن او را فتوح
بود روى او چو رخسار زنان
مردئ خود را همى کرد او نهان
🔺کتاب مثنوی معنوی اگرچه تلاش دارد احادیث و داستانهای اسلامی را از طریق هنر شعر به مخاطب برساند، اما بهصرف وجود داستانی در این کتاب نمیتوان آن را پذیرفت و واقعی دانست.
درنهایت داستان نصوح برفرض واقعیت داشتن، تنها نمونه و مصداقی از این آیه بوده و آیه تفسیر و معنای دیگری دارد.
پینوشتها:
۱. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 432
۲. ابنبابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 174
۳. طبرسى، فضل بن حسن، مجمعالبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 477
#توبه_نصوح
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
16.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️چرا نباید #حجاب در کشور ما آزاد باشد تا برای همگان عادی شود⁉️
🎤#جواد_حیدری
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
@javadheidari110
تولد انسان به مانند
روشن شدن کبریتی است
و مرگش خاموشی آن...
بنگر در این فاصله چه کردی ؟!
گرما بخشیدی...؟!
یا
"سوزاندی..."؟!
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
39.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
💠 پاسخ کوبنده آیت الله حسینی قزوینی به کارشناس برنامه سحرنشینی شبکه دو در توهین به حوزههای علمیه با تقطیع کلام رهبری
🔰 برشی از برنامه اخلاق علوی،سیره مهدوی مورخ 1403/12/16.
🎙آیت الله حسینی قزوینی
#اخلاق_علوی
#شبکه_دو
#تقطیع
#حوزه_علمیه
#شبکه_حضرت_ولیعصر_عج
━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ محفل معنوی دانش آموزی
✅مسجد آیت الله طالقانی _ گز برخوار
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول، تأثیر پذیرفته است❓
✍️ پاسخ: جواد حیدری
نکته ی اول: کسی که آموزههای قرآن را مورد تدبر قرار دهد به این نکته رهنمون میشود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد.
هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون(1)
نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه ی قرآن، فهم میشود که فرهنگ قرآن، هیچ شباهتی بافرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن.
◀️ مبارزه ی قرآن با بتپرستی
◀️ ارتقاء جایگاه زنان
◀️بیان آدابورسوم زندگی
نمونه های کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه هست.
نکته ی سوم: مهمترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم میشود:
الف ): چون مخاطب اولیه قرآن کریم، عربزبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم از این لسان استفاده شود ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست(مجارات در لفظ).
ب ): مخاطب قرار گرفتن عرب به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه انسانها و همه زمانها را فرامیگیرد.
◀️هُدىً لِلنَّاس
◀️ لِلْعالَمينَ نَذيرا( (2)
ج ): در قرآن، اگر از شتر یا از نعمتهای آخرت و بهشت و باغ یاد شده، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد.
شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرةالعرب مطرح باشد. شتر در همه ی نقاط زمین و برای همه، اعجابانگیز بوده و نعیمهای موعود، همیشه و برای همه تشویق آفرین است نه تنها برای عرب و در محدوده جزیره.(3)
🔺نتیجه اینکه: قرآن کریم با قالب و محتوای اعجازی خود، تنها کتابی است که در کنار اهل بیت علیهم السلام هدایت و سعادت بشریت را تضمین می کند.
📚پینوشتها:
1. توبه /33
2. آل عمران/96 و فرقان/1
3. نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت ، ص 149
✍ جواد حیدری
#قرآن
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b