❓در کجای قرآن آمده که باید سی روز روزه گرفت؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است؟
✅پاسخ:
🍃با توجه به این که پرسش از سه بخش تشکیل شده به همان ترتیب، پاسخ آن را ضمن نکاتی بیان می کنیم:
1⃣. با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی دهد، اجمالاً می دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است.
2⃣. گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است:
الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [1]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.
ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب به پایان رسانید.[2]
3⃣. اما در مورد این که چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است باید گفت:
الف) قانون گذار در تمام ادیان الاهی یکی است همان طور که بیان شد تشریع و وجوب احکام در تمام ادیان الاهی از جانب خداوند است.
ب) با توجه به این که دین اسلام نسبت به ادیان گذشته، دین کامل و جامعی است؛ از این رو احکامش نسبت به احکام سایر ادیان تفاوت می کند که در این تفاوتها گاهی شاید تکلیف سخت تر و گاهی نیز آسان تر باشد که در هر حال تصمیم خداوند است.
ج) گرچه شاید امروزه با توجه به تحریفاتی که در ادیان سابق به وجود آمده پیروان دیگر ادیان، عبادت روزه را با مقدار و شرایطی آسان تر برگزار می کنند، امّا بر اساس برخی منابع روایی، روزه اهل کتاب تا زمان پیامبر اسلام (ص) بیشتر از مسلمانان بوده است.
امام مجتبی (ع) نقل می کند که روزی یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام (ص) رسید و مسایلی را پرسید که از جمله آن، این بود که چرا خداوند روزه را بر امّت تو سی روز قرار داد، اما در امت های دیگر بیشتر؟ ...[3]
__
📚منابع:
1_ بقره، 185.
2_ همان، 186.
3_ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 240 و 241، ح 13317، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، 1409 هـ ق
@javadheidari110
✅ نمایشگاه قرآن و عترت
🔺 غرفه ی مرکز مدیریت حوزه ی علمیه ی اصفهان
🔻 ساعت ۱۹ تا ۲۲
⭕️پاسخگویی به شبهات
@javadheidari110
921.6K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام
صبح بخیر 🌱
@javadheidari110
471.1K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢این یک معادله ساده است!!
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
✅ اول نماز یا افطار❓
✍️#جواد_حیدری
🔰برای پاسخ دادن به این سوال که در ماه مبارک رمضان؛ هنگام اذان، ابتداء افطار کنیم و بعد نماز بخوانیم و یا نمازمان را بخوانیم و بعد از آن افطار کنیم؟ به سراغ روایات آل الله علیهم صلوات الله رفتم.
مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، باب زیبایی گشوده اند با این عنوان« اسْتِحْبَابِ تَقْدِيمِ الصَّلَاةِ عَلَى الْإِفْطَارِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ هُنَاكَ مَنْ يَنْتَظِرُ إِفْطَارَهُ أَوْ تُنَازِعَهُ نَفْسُهُ إِلَيْه»؛ «مستحب بودن مقدم کردن نماز بر افطار مگر در جایی که کسی منتظر افطار کردن با اوست و یا کسی که با خود در این که افطار کنم یا نماز بخوانم درگیر است».(1)
در این باب به پنج روایت از حضرات معصومین علیهم السلام اشاره شده است که یکی از روایات را تقدیم می کنم:
🔵امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ لْيُفْطِر»؛ «اگر همراه روزه دار افرادی هستند که نماز خواندن، آن ها را از افطار کردن باز می دارد، اول افطار کند و اگر چنین نیست، ابتدا نماز بخواند و بعد افطار». (2)
♦️نتیجه اینکه: خواندن نماز بر افطار کردن مقدم است مگر اینکه خانواده سر سفره ی افطار منتظر روزه دار هستند و یا با افطار کردن، نماز خواندن ما با آرامش و اطمینان قلب بهتری به جا آورده می شود.
ما را هم از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید.
📚پی نوشت ها:
1. وسائل الشيعة، ج10، ص: 149
2. وسائل الشيعة، ج10، ص: 150
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
هدایت شده از روزنوشت
این را قبلاً نوشته بودمش.
دوباره ارسالش کردم.
بخونیدش قشنگه!
ماه رمضان به آدم کمک میکند تا کمی خودش باشد؛ خودِ خودش.
چون در این ماه، ارتکاب گناه کمتر است!
گناه باعث میشود که آدم سرجایش نباشد و بشود وصلهی ناجور.
ما در زندگی، گاهی خودمان نیستیم.
ما گاهی وصلهی ناجوریم حتی برای زندگی خودمان.
مثل یک پیراهن مشکی در مجلس شادی!
و یا یک پیراهن رنگروشن در مجلس غم!
ما گاهی وصلهی ناجوریم حتی در مسیر بندگی؛
مثل آدمی که همزمان با توبهاش، گناه میکند!
یا نه، مثل مدعی تواضع، که تکبر میورزد.
ما گاهی وصلهی ناجوریم؛
مثل اشکی که نه از سر شوق و نه از روی حزن، بلکه باهدف فریب جاری میشود.
ما گاهی وصلهی ناجوریم؛
مثل شکری که به جای نمک به اشتباه در غذا ریخته باشند.
مثل عینکی که روی چشم سالم است؛
یا نه مثل واژهای که هیچ جایی میان کلمات ندارد!
یا حاشیهای که به زور میخواهد خودش را به متن بچسباند.
گناه، آدم را وصلهی ناجور میکند.
آدم با گناه جایی که نباید برود، میرود؛
چیزی که نباید ببیند، میبیند؛
حرفی که نباید بشنود، میشنود.
ما وصلهی ناجوریم؛
مثل معصیتکاری که با اصرار، خودش را در صف متقین قرار میدهد؛
یا مثل ضِرار، که خودش را مسجد جا میزند.
ما وصلهی ناجوریم؛
مثل محاسنی بلند در صورت مردی که اهل تیغ زدن مردم است؛
یا نه مثل تسبیحی کوچک، در دست دانهدرشتها؛
شاید مثل دکمهای باشیم روی یقهی بستهای که قرار بود مانع خوردن حرام شود، اما نشد.
ما وصلهی ناجوریم؛
و این ماه چه مهربان است که ما وصلههای ناجور را به خود راه داده است.
🖋زهرا ابراهیمی
#روز_نوشت
#ماه_مبارک
#وصله_ناجور
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
⁉️آیا حقیقت دارد؛ شیاطین در ماه رمضان، به زنجیر کشیده میشوند؟ اگر اینچنین است، چرا افراد گناه میکنند؟
.........................................................................
✍️پاسخ:
1️⃣نکته اول: در روایات متعدد، تصریحشده است که: شیاطین با آغاز ماه رمضان، به زنجیر کشیده میشوند.
امام باقر علیهالسلام به نقل از رسول مهربانیها، میفرماید: «...إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ...»؛ « آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطانهایراندهشده به زنجیر کشیده میشوند». (1)
2️⃣نکته دوم: توجه داشته باشیم :
✅ الف ) : عامل گناه در انسان فقط شیاطین نمیباشند بلکه «نفس» انسان اگر تربیتنشده باشد، عامل تشویقکننده به گناه هست.
✅ب ) : هرچند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند؛ اما اعمال و رفتار افراد، سبب آزادی آنهاشده و به همین سبب می¬تواند اثرگذار باشند.
پیامبر خدا فرمود: «...وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم...»؛ «و شیاطین را بستهاند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلط نگرداند». (2)
پ📚ینوشت ها:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 67
2.الأمالي( للص دوق)، النص، ص: 95
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از جواد حیدری
⛔️ فنگشويي؛ خرافه يا واقعيت؟
💠 فنگ شویی چیست؟
◀️ در تعريف فنگشويي آوردهاند: به معناي باد و آب است، يك فلسفه و فن باستاني در چين است و براي پيدا كردن دكوراسيون مناسب و چيدمان درست اشيا در ساختمانهاي مسكوني، تجاري، باغ و غيره استفاده ميشود تا بهترين اثر را بر سلامتي، شادي، موفقيت، هماهنگي و به طور كلي انرژي مثبت «چي» داشته باشد. مهمترين چيزهايي كه بايد رعايت كرد، پرهيز از بينظمي و هرگونه انباشتگي، استفاده از رنگهاي مناسب، خطوط منحني، در نظر گرفتن جهتهاي مناسب است، البته امروزه به طور رسمي در #چين آن را خرافات ميدانند .
◀️ در فنگشويي برای نشان دادن نحوه درست تقسيم #انرژي از اين #نمادها استفاده ميكنند كه عبارتند از: «اژدها» سمبل انرژي «ينگ» و نشانه عنصر چوب و فصل بهار است و انرژي آن در سمت شرق يا سمت راست بنا قرار ميگيرد. در مقابل اژدها، «ببر» داراي انرژي «يين» است و نشانه عنصر فلز. «لاكپشت» نيز نشان ثبات و استحكام قسمت پشتي زمين و بناست. «ققنوس سرخ» نيز در مقابل لاكپشت، حيواني افسانهاي بسيار فعال و هميشه در حال حركت و پرواز، به عنوان سمبل آسايش مادي در زندگي است.😐
⛔️ «فنگشويی»؛ بتپرستی مدرن قرن بيستويكم
💠 اما پناه بردن به مجسمه و طلسم و انتظار قدرت و تاثیر و انرژی از آنها داشتن، #خرافات و باورهای بی خردان است.
فنگشويي نوعی #بت پرستی با چهره ای مدرن و خرافه گرایی با شکلی جدید است و چيزي جز فاصله گرفتن انسان از مبدأ هستي و كمشدن #توكل در زندگي نیست. انساني كه از صبح تا شب خود را اسير چندين نماد فلزي و چوبي و سنگي كند، چه رهاوردي را براي خود به ارمغان خواهد آورد؟ 😕
💠 از نظر آسيبشناسي رفتاري نیز، استفاده از مجسمههاي زشت و بدشكل در ضمير ناخودآگاه افراد اثر منفي گذاشته و حتي ممكن است باعث شباهت جنين انسان به آنها شود، بنابراين استفاده از اينگونه اشيا يعني مجسمه «سر سگ»، «قورباغه» يا «موش» در محيط خانه فقط باعث اضطراب و دلهره كودكان ميشود و هيچ نفع ديگري ندارد.😱😱
💠ساده زیستی، مرتب و منظم بودن و نظیف و پاك نگه داشتن محيط زندگي و تغييرات چيدماني در آنها استفاده از ابزار و وسايلي كه نياز واقعي به آنها وجود دارد،🌷 خودداري از خريد و نگهداري از وسايلي كه مازاد و احتياج است، همگی دستوراتی اسلامی است که بیش از يكهزار سال پيش توسط ائمه عليهمالسلام مورد تاكيد قرار گرفته است. 👌
اما انرژی و شادی هر خانه به وسایل درون آن خانه نیست، بلکه به رفتار و اخلاق نیکو اعضای آن خانه نسبت به یکدیگر است.
بسیاری از خانه ها وجود دارد که دکوراسیون داخلی آن دقیقاً بر اساس اصول فنگ شویی طراحی شده است، اما از بیشترین میزان ناآرامی و پریشانی برخوردار است و اعضای آن خانه همواره از هم جدا و نامهربان هستند. 👈آنچه اعضای یک خانواده را دور هم جمع می کند و بین آنها الفت و مهربانی بر قرار می کند، عمل به دستورات دینی و پایبندی به آن است. به هر میزان که خداوند در زندگی کم رنگ شود به همان میزان اضطراب و پریشانی بیشتر خواهد بود.
@javadheidari110