http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/475709/46
دوچرخه سواری دختران آری یا نه؟
💠پرسش:
آیا برای دوران غیبت ، دلیلی مبنی بر تشکیل حکومت وجود دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : داشتن حکومت و ضرورت آن، از بدیهیات عقلی و یک ضرورت غیرقابلاجتناب است.
نکته دوم : اجرای بسیاری از احکام اسلام عزیز(اجرای حدود-مساله جهاد-برگزاری حج-امربه معروف و ...) درگرو وجود حکومت اسلامی هست و با توجه به تعطیل ناپذیری احکام ، در زمان غیبت نیز ، وجود حکومت ، ضروری است.
نکته سوم : امام المتقین ، امیرالمؤمنین علیهالسلام در سخن مشهوری این ضرورت را چنین گوشزد میفرماید :
«لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر…»؛«مردم ناگزیر نیازمند به امیر و حاکم هستند؛چه نیکوکار و چه زشتکار...»(1)
پینوشت:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 82
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_غرایز
✍️ خداوند در وجود انسان غرایزی قرار داده است که اگر به درستی تعدیل و کنترل نشوند سر از ناکجاآباد درخواهند آورد و انسان را به هلاکت خواهند کشانید.
امام على عليه السلام در گفتارى مى فرمايند:
خداوند فرشتگان را به عقل اختصاص داد (وآنها تكوينا محكوم به اطاعت عقل هستند) و حيوانات را به شهوت و غضب ، اختصاص داد. (وآنها به طور تكوينى محكوم به ارضاى غرائز حيوانى هستند) اما انسان را با اعطاء همه (عقل و خشم و شهوت ) شرافت بخشيد. پس هرگاه پيروى از عقل كند، مقامش برتر از فرشتگان خواهد شد، زيرا با بودن خشم و شهوت ، اطاعت از عقل نموده است ، و اگر اطاعت از شهوت و غضب كند، از حيوانات ، پست تر است ، زيرا با داشتن عقل پيروى از خشم و شهوت نموده است .(1)
آنچه که در جامعه امروز شاهدش هستیم افسار گسیختگی بی حد و مرزیست که به سبب افراط در غرایز دامنگیر جامعه اسلامی ما شده است بنابراین اگر بخواهیم برنامه ای برای اصلاح فرد و خانواده واجتماع داشته باشیم باید این برنامه ها را با محوریت کنترل و تعدیل غرایز دنبال نماییم.
پی نوشت:
1.جامع السعاده، ج 1 ص 34
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
@nedayeshiacomچرا روزه گرفتن اجباری است؟.ogg
زمان:
حجم:
2.46M
❎خداوند در سوره بقره آیه 184 می فرمایند:
🌹 روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید.
پس چرا روزه گرفتن اجباری است ؟
🎙پاسخ از استاد حیدری
#شبهات_رمضان (7)
🔻#گروه_تبلیغی_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
عباد الرحمن _ روز ششم ماه رمضانعباد الرحمن 1.ogg
زمان:
حجم:
1.52M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
17.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ‼️❗️چرا رهبری مانند حضرت علی(ع) با اختلاس ها برخورد نمی کند؟
کم کاری ها کجاست؟!
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_قلب
✍️ از جمله اموری که در مسیرگناه نکردن موثر می باشد قلب است.تمرین دادن قلب برای خواستن خوبیهاعامل مهمیست در بازداشتن انسان از گناه.
کار خوب و بد قبل از عملی شدن، از مرحله نیت و قلب می گذرد و اگر قلب انسان و نیت او فیلترهای لازم برای تصفیه نداشته باشد، هر نیت و فکری اجازه ی حضور می یابد و به تبع آن هر عملی از انسان سر می زند به همین دلیل است که در روایت آمده:
رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله می فرمایند:
نيّة المُؤ مِنِ خيرٌ من عَمله و نيّةُ الكافِر شرُّ من عَمَله و كلّ عامل يعمل على نيَّتِه
نيت مؤ من بهتر از عمل اوست و نيت كافر بدتر از عملش مى باشد و هر كس طبق نيتش عمل مى كند.(1)
منظور از این روایت شاید این باشد که چون نیت انسان در وقوع یک عمل بسیار موثر است، بنابراین اگر شخصی مومن باشد و از روی ایمان، در قلب خویش نیتی را بپروراند، حتی اگر نیتش عملی نشود اما چون ریشه و مبدأ نیت، ایمان و عقیده است همین نیت می تواند زمینه ای برای انجام کارهای نیک گردد و بالعکس شخصی که عقیده اش سالم نیست نیتش نیز ناسالم خواهد بود او نیز اگر در امری نیت کند و نیتش حتی عملی هم نشود باز همین نیت، پتانسیل لازم برای وقوع امور زشت را خواهد داشت.به همین دلیل است که گفته اند نیت مومن بهتر از عمل او و نیت کافر نیز زشت تر از عملش می باشد.
پی نوشت:
1.كافی ، ج 2 ص 84
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 گناه شناسی
#اخلاق_حب_و_بغض
✍️ حب و بغض انسان نسبت به امور مختلف می تواند انگیزه ای در جهت انجام کارها باشد. البته حب و بغض ها نیز دارای مراتب است.بنابراین هرچقدر که حب انسان نسبت به مساله ای بیشتر باشد تلاشش در مسیر رسیدن به آن، بیشتر خواهد بود و برعکس هرچقدر که بغض او از چیزی افزون باشد به همان نسبت در صدد از بین بردن آن برخواهد آمد.
به عنوان مثال اگر شخصی وسیله ای را گم کند به همان میزانی که به آن علاقه دارد برای یافتنش جستجو می کند و ممکن است بعد از یک هفته یا یک ماه دست از تلاش بردارد اما مثلا اگر همین شخص فرزندش را گم کند لحظه به لحظه در جستجوی اوست حتی اگر سالها زمان ببرد.
با توجه به مثال بالا به خوبی در می یابیم که حب انسان نسبت به هر چیزی می تواند زمینه ساز حرکت و کانونی برای تصمیم گیریهای او باشد.
در رابطه با گناه نیز همین قانون حاکم است هرچقدر که ما نسبت به گناه بغض و تنفر داشته باشیم بیشتر با آن مبارزه میکنیم و به هرمیزان که نسبت به عمل شایسته علاقمند باشیم تلاش خود را مضاعف می کنیم.
اما امروزه می بینیم که گاهی محبوبها جای خود را به مغبوضها داده اند و مغبوضها جانشین امور محبوب شده اند.در واقع با تغییر اولویت بندی در امور محبوب و مغضوب، شاهد این امر هستیم که برخی از اموری که در نگاه آموزه های دین، امری بی ارزش تلقی می شود نزد مردم عزیز است و بالعکس اموری که دین برای آنها ارزش قائل است نزد مردم بی ارزش بشمار می رود.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿