https://iycs.ir/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%ba%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d9%81%e2%80%8c%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af/
سلام
با آرزوی قبولی عزاداری های همه ی بزرگواران .
خبر ساخت فیلم کوتاه بغض روی سایت انجمن سینمای جوانان تهران
یازهرا🌹
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️
1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند.
تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35 سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است.
پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند.
2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1)
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2)
📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
📚پی نوشت ها:
1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98.
2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399
#امام_سجاد_ع
#بیماری
#مصلحت_الهی
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟
#کلام_جنگ_ایران_اعراب_حضور_حسنین_علیهما_السلام
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیهالسلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه:
1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است.
2. از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 269.
2. بلاذري، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۱۱):
چرا دشمن امام سجاد(ع) را در روز عاشورا به شهادت نرساند
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbhJs
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
انا لله وانا الیه راجعون
روح بلند و ملکوتی علامه محمد رضا حکیمی به ملکوت اعلی پیوست.
والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا
@javadheidari110
✅ شما امر نفرمودید
🔸 آقای بروجردی بقای بر تقلید میّت را جایز نمیدانستند و معتقد بودند انسان باید از مجتهد زنده تقلید کند. دو شخصیت علمی با ایشان بحث کردند که جواز بدهند. آیتالله یثربی که از علمای کاشان و از شاگردان مرحوم آیتالله آقا ضیاء عراقی که از بزرگان نجف بود و امام. اول آقای یثربی بحث را شروع کرد ولی آقای بروجردی قانع نشدند. امام بسیار مودب و ساکت در آن مجلس نشسته بودند.
🔹 مرحوم آقای بروجردی رو به امام کرده و گفتند: آقا شما صحبتی نمیکنید؟ امام پاسخ دادند: «شما امر نفرمودید». از اینجا ادب و شخصیت امام معلوم میشود، یکی اینکه اول صحبت نکردند و دوم اینکه با تواضع میفرمایند شما امر نفرمودید. آقای بروجردی به ایشان گفتند: خواهش میکنم بفرمایید. امام وارد بحث شدند و بعد از بحث ایشان بود که فتوای آیتالله بروجردی تغییر پیدا کرد.
روش امام این بود که تا سوالی از ایشان نمیشد، جواب نمی دادند.
📝منبع: برداشتهایی از سیرهی امام خمینی (ره)؛ جلد پنج، صفحه ۶۴.
🔗 راوی: حجةالاسلام فقیه ایمانی.
⚫️ به مناسبت درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین آقای حاج سید کمال فقیه ایمانی
🏴 @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (15)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 الهی قمشهای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته دوم
1.4. قاتل امام حسین است.
خوارزمی می نویسد: « شمر بن ذي الجوشن ، و كان أبرص فضربه برجله، و ألقاه على قفاه، ثم أخذ بلحيته. ... كنا مع الحسين عليه السّلام بنهر كربلاء، فنظر إلى شمر بن ذي الجوشن، فقال: «اللّه اكبر! اللّه أكبر! صدق اللّه و رسوله، قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: كأني أنظر إلى كلب أبقع يلغ في دماء أهل بيتي» .... فغضب شمر منه، و جلس على صدر الحسين عليه السّلام، و قبض على لحيته، و همّ بقتله، فضحك الحسين، و قال له: «أ تقتلني؟ أو لا تعلم من أنا» ؟ قال: أعرفك حقّ المعرفة، امّك فاطمة الزهراء؛ و أبوك عليّ المرتضى؛ و جدك محمد المصطفى؛ و خصمك اللّه العلي الأعلى، و أقتلك و لا ابالي، و ضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة، ثم حزّ رأسه»( مقتل خوارزمی،ج2،ص41-42).
-
▫️قندوزی حنفی یک مطلب اضافه ذکر میکند : « فقال: ويلك فاذا علمت ذلك فلم تقتلني؟ قال: أريد بذلك الجائزة من يزيد. فقال له: يا ويلك أيّما أحبّ إليك، الجائزة من يزيد أم شفاعة جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم؟ فقال الشمر الملعون: دانق (16 درهم) من جائزة يزيد أحبّ إلى الشمر من شفاعة جدّك؛ امام حسین به شمر فرمود: آیا جایزه یزید از شفاعت جدم برایت بهتر است؟او گفت: 16 درهم از یزید بگیرم برایم از شفاعت جدت برایم بهتر است»(قندوزی،ينابيع المودة لذو القربى،ج3،ص83)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته اول
توضیح شبهه:
حسین الهی قمشهای از صوفیان رسانهای است که سالها با ذوقیاتش از رسانه ملی مبلغ تصوف بود. چندی است الحمدلله از صفحه رسانه ملی کشور عزیزمان حذف شده است. وی در سخنرانیاش مدعی است عشق کلید همه مسائل است و نهایتاً شِمر توسط امام حسین (علیه السلام) شفاعت شده وارد بهشت میشود. البته سالها قبل نیز آ صمدی آملی چنین مطلبی را در درسش گفته بود. در ادامه به این شبهه پاسخ داده می شود.
➖➖
💡جواب:
1. شمر کیست :
1.1.نام او:
شرحبيل بن بن قرط الضبابي الكلابي، معروف به شِمر بن ذي الجوشن . کنیه اش ابوسابغه است .
+
1.2. پدر و مادر
در روز عاشورا امام حسین (ع) به شمر فرمود: «...يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلى بِها صِلِيًّا؛ ای پسر مادر بُزچِران» ( شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص96)
+
1.3. مذهبش
شمر تا شکست قبیله اش بت پرست بود و از ترس مسلمان شد. در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع)بود. وقتی خوارج از امام جدا شدند او نیز همراه خوارج شد. و بعدا به معاویه پیوست. او از پیروان سقیفه است . و مذهبش نیز مثل جماعت سنیان است.در سپاه امام حسن(ع)،جاسوس معاویه بود و مامور متلاشی کردن سپاه آن حضرت بود. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 139) .
-
همانند دیگر امویان و عثمانیان بر ضد حجر بن عدی شهادت داد تا معاویه او را به قتل برساند ( بلاذری، أنسابالأشراف، ج5، ص:256.) .به همراه مردم شام به کربلاء آمده بود.(شیخ صدوق، امالی،مجلس سیم، ص 163.) .
-
▫️ راوی می گوید: «شمر همراه ما نماز میخواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت که خدایا تو میدانی من انسان شریفی هستم مرا ببخش یکی بدو گفت چه میکنی وچه میگویی ؟! چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر همراهی و معاونت کردهای؟
گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ #امام ما (یعنی چه کسی) دستوری به ما داد و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر مخالفت می کردیم، از خران آبکش بدتر بودیم !» (
-
▫️هنگامى كه نزديك دمشق رسيدند، حضرت امّ كلثوم عليها السلام كه جزء اسيران بود نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چيست؟امّ كلثوم عليها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مىكنى، ما را از دروازهاى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد، و به اين سپاه پيشنهاد كن كه سرها را از بين محملها بيرون ببرند، و از ما دور كنند، زيرا از بس ما را در حال اسارت ديدند كه رسوا شديم.» شمر از روى ناپاكى و ظلمى كه داشت در پاسخ به درخواست امّ كلثوم عليها السلام به عكس دستور داد سرهاى شهدا را بر بالاى نيزهها نمودند و در ميان محملها عبور دادند، و در نتيجه اهل بيت امام حسين عليه السّلام را به صورت اسير در ميان تماشاگران حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند، و آنها را در روى پلههاى مسجد جامع، در همان جا كه اسيران را نگه مىداشتند، سر پا نگهداشتند. ( سید بن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى،ص175)
-
▫️ زهیر بن قین روزعاشورا به شمر گفت: « فَقَالَ زُهَيْرٌ: يَا ابْنَ الْبَوَّالِ عَلَى عَقِبَيْهِ! مَا إِيَّاكَ أُخَاطِبُ، إِنَّمَا أَنْتَ بَهِيمَةٌ! وَاللَّهِ مَا أَظُنُّكَ تُحْكِمُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ آيَتَيْنِ فَأَبْشِرْ بِالْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالْعَذَابِ الْأَلِيمِ؛ ولله تو دو آیه از قرآن بلد نیستی! » (الکامل فی التاریخ،ج3،ص171)
+
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته سوم
2. شمر در نزد ائمه و علمای شیعه
2.1. امام حسین علیه السلام:
« ....ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ أَيْنَ الْحُسَيْنُ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا قَالَ أَبْشِرْ بِالنَّارِ قَالَ أَبْشِرْ بِرَبٍّ رَحِيمٍ وَ شَفِيعٍ مُطَاعٍ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ قَالَ الْحُسَيْنُ ع اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَأَيْتُ كَأَنَّ كَلْباً أَبْقَعَ يَلِغُ فِي دِمَاءِ أَهْلِ بَيْتِي؛ امام حسین(ع) فرمود:تو را به آتش جهنم بشارت باد...» ( مثیر الاحزان،ص64).
-
2.2. امام سجاد علیه السلام:
در جمع مردم کوفه فرمود:« ...شَقَّ لَهَازِمِي وَ مَرَارَتُهُ بَيْنَ حَنَاجِرِي؛غم شهادت پدرم موی سر و صورت مرا سفید کرد و هنوز مزه تلخ آن در قفسه سینه من مانده است! » سپس چنین گفت: « قَتِيلٌ بِشَطِّ النَّهْرِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ جَزَاءُ الَّذِي أَرْدَاهُ نَارُ جَهَنَّمَا
در کناز نهر فرات کشته شد. و قاتلانش به جهنم خواهند رفت» ( طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص117)
-
2.3. امام صادق علیه السلام :
«اقبَلَ عَدُوُّ اللَّهِ سِنَانٌ الْإِيَادِيُّ وَ شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ الْعَامِرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ ؛تا اینکه دشمن خدا سنان و شمر ملعون به کربلا رسیدند» ( شیخ صدوق،الامالی،ص163)
-
2.4. امام رضا علیه السلام:
«..فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا؛ ای پسر شبیب خداوند هیچ وقت قاتلان حسین را نمی بخشد» ( شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص299).
-
2.5: سومین نایب خاص امام زمان می گوید:
« كُنْتُ عِنْدَ الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ- مَعَ جَمَاعَةٍ فِيهِمْ عَلِيُّ بْنُ عِيسَى الْقَصْرِيُّ- فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ شَيْءٍ- فَقَالَ لَهُ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ الرَّجُلُ- أَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ- قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَاتِلِهِ أَ هُوَ عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ نَعَم.... ؛ از حسین بن روح سوال شد:آیا قاتلان امام حسین علیه السلام دشمن خدا بودند،فرمود:بله» ( کمال الدین،ج2،ص507)
-
2.6. مهدی الهی قمشهای
شیخ مهدی الهی قمشه ای پدر دکتر قمشه ای است. او دیوان شعری دارد. همو در قسمت دوم دیوانش با نام «نغمه حسینی» به داستان عاشورا اشاره کرده است.
شیخ مهدی توضیح میدهد پسرش حسین،بیماری سختی داشت به یاد علی اصغر امام حسین این اشعار می گوید و حسین حالش خوب می شود. او چنین سروده است:
لطف حقم نیک سر انجام کرد/بر دلم این واقعه الهام کرد
عهد نمودم که گر این طفل ناز/باز دهد زین مرض جانگداز
قصه سلطان شهیدان دین/نظم کنم نغز چه در ثمین
.....
(مهدی الهی قمشه ای،دیوان الهی،ص82)
وی درباره شمر ملعون چنین سروده است:
〰️〰️
👈 شمر ملعون برای حضرت عباس امان نامه آورده است↪️
شمر که شد میر پیاده سپاه/خواست امان زابن زیاد پناه
گفت که هان این بنواختنا/شرم نکرد از شه دین آن دغا
بعد حضرت عباس جواب داد:
بعن ابدباد،امان تورا/آتش دوزخ تن جان و جان ترا
( دیوان شعر،ص178-179)
〰️〰️
👈 پاسخ زهیربه شمر:
گفت که ای جانور دوزخی/نیست مرا بجز فرخی
(همان،ص186)
〰️〰️
شمر که دل سنگتر از سنگ بود/وزستمش قلب جهان تنگ بود
(همان،ص232)
〰️〰️
عاقبت آن شمر شقاوت نژاد /برد از سر پیکر شاه رشاد
(همان)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water