eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
452 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ناهمخوانی گزارشها و پیدایش پرسشها و شبهات 1️⃣ دیروز چند نفر از دوستان قدیمی‌ام زنگ زدند و گفتند: آقا یکی دو ساعته چند نفر از برو و بچه‌های مسجد با هم سر این مسئله بحث می‌کنیم که؛ چطور حضرت علی(ع) صدای فقیر را در نماز شنید و خاتم بخشی کرد، امّا درد کشیدن تیر از پای خود را احساس نکرد؟!(گویا حکایت کشیدن تیر از پای حضرت(ع) را از منبری مسجد شنیده بودند). 2️⃣ گفتم نقل بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علی(ع) ظاهرا اولین بار توسط میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار (قرن ۶ق) و سپس عالم فخر رازی (۵۴۴- ۶۰۶ ق) در تفسیر کبیر آمده که اتفاقا قصد شیطنت و طرح ناهمخوانی آن با شأن نزول آیه ولایت(۵۵مائده) و خاتم بخشی حضرت(ع) در نماز را داشته‌اند( خاتم بخشی حضرت در نماز و شأن نزول آیه ۵۵مائده بودن این فضیلت،از معروف ترین اخبار شیعه و سنی است و تردیدی در آن وجود ندارد چنانکه هاشم بن سلیمان بحرانی در کتاب غایه المرام، تعداد ۲۴ حدیث در این باره از اهل تسنن در دوره‌های مختلف از حافظ عبدالرزاق صنعانی( قرن دوم) تا جلال الدین سیوطی(قرن نهم) و ...و از روات شیعی۱۹ حدیث در این رخداد تاریخی نقل کرده است). 3️⃣ کم کم فضیلت و خبری که در کتب متقدم شیعه هیچ جایی نداشت از قرن هشتم به کتابهای عالمان شیعی چون ارشاد القلوب دیلمی، و سپس به الانوار النعمانیة مرحوم جزایری( اواخر قرن یازدهم) و المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، و کتابهای تاریخی مانند؛ منتهی الآمال، و اخلاقی مانند؛ محجة البیضاء، و معراج السعاده و حتی کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی مرحوم سید کاظم یزدی راه پیدا کرد. فضیلتی که ظاهرا توسط خود اهل سنت و برای ایجاد چالش و ناسازگاری با خاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز و برای انکار فضیلتی بزرگ ساخته شده بود، پای به برخی کتابها و محافل تبلیغی شیعی باز کرد. 4️⃣ ادامه دادم این دو گزارش در اعتبار قابل مقایسه نیستند تا ناسازگاری و چالش فکری برای شما ایجاد کند. تا سخن به اینجا رسید، یکی دیگر از دوستان که معلوم بود صدای بنده را از روی بلندگوی گوشی می شنود و حسابی به رگ غیرتش برخورده، گوشی را گرفت و با صدای هیجان زده‌ای گفت: یعنی شما قبول نداری حضرت علی(ع) چنان غرق عبادت می‌شد که کشیدن تیر را نمی‌فهمید؟ و بنده عرض کردم؛ چگونه در همین نماز و عبادت صدای فقیر را در مسجد شنید و خاتم بخشی کرد؟ یعنی شما این فضیلت را انکار می کنید؟. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی🌸 🌐https://eitaa.com/marzbanandishe🌺 🌐https://b2n.ir/1355 🌐 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ چه کسانی خودشون را مسخره می کنند؟؟! 💠 حضرت امام رضا علیه السّلام فرمود : 1⃣ کسی که با زبانش استغفرالله بگوید ، ولی در دل از گناهی که کرده پشیمان نباشد خودش را مسخره کرده . 2⃣ کسی که از خدا توفیق کار خیر طلب کند ، ولی تلاش و کوششی نداشته باشد خود را مسخره کرده . 3⃣ کسی که از خدا بهشت بخواهد ، و در انجام عبادات صبر نکند و در ترک معاصی صبر نداشته باشد خود را مسخره کرده . 4⃣ کسی که از آتش جهنم به خدا پناه برد ، ولی از لذت گناه دست بر ندارد خودش را مسخره کرده . 5⃣ آنکس که یاد مرگ کند و از آن ترس داشته باشد ، ولی خود را برای مرگ آماده نکند ( یعنی اعمال خیر انجام ندهد و از گناهانش استغفار نکند) خودش را مسخره کرده . 6⃣ کسی که خدا را یاد کند و مشتاق دیدار او باشد ، ولی در گناهان اصرار ورزد خود را مسخره کرده . 7⃣ کسی که بدون توبه از خدا طلب عفو و بخشش کند ، خودش را مسخره کرده است. 📚بحار الأنوار ، جلد ۷۸ ، ص۳۵۶ ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
✅ چرا در پیام‌های مجازی به‌وجود می‌آید؟ 💠حتما برای شما هم پیش آمدہ که وقتی یک پیامی را از طرف دوستان‌تان می‌خوانید دل‌خور و عصبانی شوید. 🔸در این دنیای همه‌چیز مجازی امروزی، خیلی وقت‌ها پیش آمدہ که پیام مکتوب مهمی را چه از طریق sms و چه شبکه‌های اجتماعی برای فردی فرستادہ‌ایم اما دریافت‌کنندہ پیام، با لحنی که موردنظر ما نبودہ پیام را خواندہ و برداشت نادرستی از محتوا داشته و دل‌خور شدہ است. 🔸علت این دل‌خوری‌های پیامکی درواقع نبودن روح در این پیام‌هاست. چرا که پیام مکتوب لحن و زبان بدن ندارد و وقتی شما با هر نیتی پیامی را برای کسی می‌فرستید هر چیزی ممکن است برداشت شود به جز نیت شما و گاهی ممکن است سال‌ها حتی بین دو برادر دل‌خوری و کینه در اثر این سوبرداشت‌ها ایجاد شود. 💠 درک درست شامل سه بخش می‌شود: 🔻۱- واژه‌ها %۷ 🔻۲- لحن %۳۸ 🔻۳- زبان بدن %۵۵ 🔸هنگامی که ما پیامکی، چه در تلگرام و چه سایر شبکه‌های اجتماعی می‌فرستیم، فقط %۷ کار را انجام دادہ‌ایم و فقط واژہ‌ها را منتقل کردہ‌ایم چرا که نه لحن داشته‌ایم و نه زبان بدن، به‌همین خاطر دریافت‌کنندہ پیام خیلی از اوقات عصبانی و دل‌خور می‌شود. 🔸پس این را همیشه به یاد داشته باشید اگر پیام مهمی برای کسی دارید حضوری یا تلفنی پیام را به وی برسانید تا از هرگونه برداشت نادرست جلوگیری شود. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ سوال ⁉️ اثبات اینکه معنای «مولا» در حدیث غدیر به معنای «سرپرست» می باشد و نه دوست چگونه ممکن است؟؟ 🔰 جریان غدیر خم، جریانی است که از حیث تاریخی متواتر بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را رد کند، لذا علمای اهل سنت نیز آن‌را نقل کرده و بر صحت آن تاکید دارند. 👈 تنها توجیه علمای اهل سنت این است که می‌گویند معنای «مولی» در این روایت به معنای امامت و ولایت نیست، و به معنای دوست داشتن و مهربانی است. 💢 اما با نگاهی گذرا به تاریخ خواهیم دید که این مطلب تنها یک توجیه ساده برای گم‌راه کردن و دور کردن ذهن مخاطبین و فرار از حق و حقیقت است، همه مردم در آن زمان از سخن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ولایت و امامت را متوجه شدند. ✳️ به طور مثال در کتب تاریخی و روایی نقل شده: امیرالمومنین(ع) بعد از خلیفه شدن، یک روز از دارالاماره‌ كوفه خارج شد و جماعتى از سواران با شمشيرهای برهنه به او نزدیک شدند و گفتند: «السّلام عليك يا اميرالمومنين، السّلام عليك يا مولانا و رحمة الله و بركاته». 💠 اميرالمومنين(ع) فرمود: در اين‌جا از اصحاب رسول خدا چه كسانى‏ هستند؟ 👈 دوازده نفر برخاستند و گواهى دادند كه پيغمبر را دیده و از او شنيده‏‌اند كه فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه». 🔹 این‌که آنان با لفظ «مولانا» به امیرالمومنین(ع) سلام کردند، نشان می‌دهد که از جمله معروف پیامبر(ص) امامت و ولایت را فهمیده‌اند، نه نصرت و یاری و محبت را. ✍️ هم‌چنین در روایتی مشابه این روایت نقل شده از جمله افرادی که در آن جمع بلند شدند و گواهی دادند «خالد بن زيد» ، «ابو ايوب» ، «خزيمة بن ثابت ذوالشّهادتين» ، «قيس بن سعد بن عباده» و «عبد الله بن بديل بن ورقآء» بودند. 🔸در آن جمع «انس بن مالک» و «براء بن عازب» از صحابه پیامبر هم وجود داشتند ولی شهادت ندادند؛ امیرالمومنین(ع) فرمود: «بار پروردگارا اگر كتمان آن‌ها از روى دشمنی است، آن‌ها را به بیماری مبتلا كن». 📌 بعد از آن جریان «براء بن عازب» كور شد، و دو پاى «انس بن مالك» نیز به پيسى مبتلا شد؛ انس، پس از اين جریان سوگند ياد كرد كه ديگر هیچ‌گاه منقبتى از مناقب على بن ابی‌طالب(ع) را كتمان نكند. 👈 براء بن عازب نیز به علت نابينایى از منزل خودش مى‏‌پرسيد و به او مى‏‌گفتند: در فلان جاست، او مى‏‌گفت: چگونه راه را پيدا كند، كسی‌كه نفرين على بن ابی‌طالب(ع) به او رسيده است؟». _______ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/57427 @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
؟ ؟ 🔉 🔰ارائه شده در تالار گفت و گوی علیه السلام 🌐لینک دریافت کنفرانس: https://b2n.ir/k54500 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
پرسش: آیا در زمان حاضر ، امکان مباهله وجود دارد؟ ...................................................................................................................................... ️ پاسخ: نکته اول : مباهله ، به معنى نفرين كردن دو نفر یا دو گروه به يكديگر(بعد از اثر نکردن منطق و استدلال) است، بدين ترتيب که افرادى كه باهم گفتگو درباره يك مسئله مهم مذهبى دارند در یکجا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغ‌گو را رسوا سازد و مجازات كند. نکته دوم : از رواياتى كه در منابع اسلامى نقل‌شده ،استفاده مى‏شود که ، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست.از امام صادق علیه‌السلام ،نقل‌شده كه فرمود:«…إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…»؛«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آن‌ها را به مباهله دعوت كنيد».(1) نتیجه : مباهله یک حکم عمومی هست. پی‌نوشت: 1. نور الثقلين جلد 1 صفحه 351 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
⭕️ مباهله در احادیث شیعه و اهل سنت/ اعمال روز مباهله را بهتر بشناسیم. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ snai.ir/966309 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑 نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی می‌لرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام). روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که: «نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد. طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد. سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد. بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.» همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز. شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است. نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده. شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده. اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد. اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده. دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل می‌کند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کرده‌اند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣ ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد.. اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که می‌لرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بی‌خبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانه‌های غیرواقعی بودن آن خبر است. وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد. وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفی‌گری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بی‌اعتبار که ناقلش تنها خودشانند! ــــــــــــــــــــ 1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢. 2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛ همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛ همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛ الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩. @javadheidari110