eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
452 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📏📚📏📚 💢حکم روزه در صورت اختلاف بین پزشکان ✅پرسش: اگر پزشکان در مورد ضرر داشتن روزه براي بيمار اختلاف نظر داشته باشند وظيفه شخص چيست؟ 🌺پاسخ: 🌲امام ،خامنه اي ،خويي، تبريزي، فاضل، سيستاني، وحيد ،مکارم، صافي، شبري، نوري: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر ،وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخص بداند و يا احتمال ضرر دهد نبايد روزه بگيرد. 🍀بهجت: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخصي بداند يا گمان کند که روزه گرفتن ضرر دارد نبايد روزه بگيرد واگر احتمال ضرر بدهد مي تواند روزه نگيرد . منبع: منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م.1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم.فصل في شرايط صحه الصوم،السادس 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از خانم براتی
حاج آقا داشت از سن تکلیف و مرجع تقلید صحبت می کرد که باید بعد از رسیدن به سن تکلیف هر کسی مرجع تقلید انتخاب کنه 🔰که یکی از جوونا بلند شد و گفت: اگه من بخوام تقلید نکنم چی میشه؟ ❓حاج آقا: پس از کجا میخوای بفهمی که تکلیفت چیه؟ و اعمال عبادی خودت را چطور انجام بِدی؟ 💢جوان: یعنی هیچ راه دیگه ای غیر از تقلید نیست؟ 🔸حاج اقا: بله؛ هر شخصی یکی از این سه کار رو میتونه انجام بده؟ 1️⃣ از مجتهد جامع الشرائط تقلید کنه. 2️⃣ خودش مجتهد بشه. 3️⃣ احتیاط کنه. 🔹 جوان: من که وقت اجتهاد ندارم؛ میخوام مهندس بشم.😊 حاج آقا: پس احتیاط کن ⁉️جوان: احتیاط چیه دیگه حاج آقا؟ ✍️‌ حاج آقا: احتیاط یعنی در انجام اعمالت همیشه سخت ترین و زیاد ترین و کامل ترین را انجام بدهی تا مطمئن بشی آن چیزی که بر عهده شما بوده و خدا از شما خواسته را انجام داده ای؛ مثل جایی که نمی دونی نمازت را کامل بخونی یا شکسته که باید هر دو رو بخونی تا خیالت راحت بشه!! 😇 جوان: این که از تقلید هم سخت تر شده که!! حاج آقا ببخشید همون تقلید خوبه!!!😅 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیه‌ای از امام حسن مجتبی (ع) 🔻امام حسن مجتبی عليه‌السلام: لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا ❇️ در مجازات خطاكار شتاب مكن و ميان خطا و مجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده . 📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🎁 نتیجه مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 🌸 جواب مسابقه شماره 3 گزینه 1 بود که با توجه به آیه 70 سوره اسراء، خدای متعال انسان ها را "گرامی داشته" و بر بسیاری از مخلوقات "برتری" داده است. 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🤔آیا اقلیت شیعه و اکثریت اهل سنت نشانه ی حقانیت اهل سنت است؟چون همیشه اشکال میکنند اگر حقانیت با شیعه است چرا در طول تاریخ شیعه مدام در اقلیّت بوده است؟ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 1.هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست بلکه مومنان به پيامبران، از زمان حضرت نوح(ع) تا عصر حضرت خاتم(ص) در اقليّت بودند،حضرت نوح ع که 950 سال تبلیغ کردند گروندگان و مومنان به ایشان بسیار اندک بودند قران در این باره چنین میفرماید:"وَما آمَنَ مَعَهُ إِلاّ قليل" "جز اندكي به همراه او ايمان نياوردند". و باز خداوند به پيامبر يادآور مي‌شود:"وَما أَكْثَرُ النّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤمِنين یعنی هر چند بكوشي، اكثريت مردم ايمان نمي‌آورند»." 2. اگر بناست اکثریت حق باشد الآن جمعیت مسلمانان نسبت به سایرین در اقلیت است و با این استدلال باید حکم به حقانیت آن ها داد. 3.اصولاً شیعه در برهه های مختلف زمان در طول تاریخ تاریخ به عنوان،اپوزیسیون و مخالف نظام حاکم شناخته شده است و نظام های سیاسی بر ریشه کن کردن آنها همت گمارده اند برای مثال: الف)صلاح الدین ایوبی پس از خیانت به فاطمیون تصمیم به قتل عام شیعیان گرفت و گروه بیشماری را به قتل رسانید! ب)در دوران حکومت عثمانی ها به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام"نوح" ۴۰۰۰۰ چهل هزار شیعه در ترکیه سربریده شدند. لذا با توجه به کشتارهای اینچنینی در طول تاریخ بقای شیعه در جهان و حضور علمای مبرز شیعه در تمام رشته ها از معجزات الهی است،و الحمدلله اکنون با روشن شدن حق و حقیقت روز به روز گروندگان به دامن تشیع بیشتر میشوند! 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش : آيا محل ايستادن خانم‏ها در نماز، بايد عقب‏تر از مردها باشد؟ ........................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب‏ تر از مرد بايستد. 1 ایت الله تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[2] آيةاللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[3] آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[4] آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[5] آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[6] پی نوشت: • [1]- توضيح‏ المسائل مراجع، م 886 و نورى، توضيح ‏المسائل، م 9-887. • [2]-توضيح‏المسائل مراجع، م 886. • [3]- توضيح ‏المسائل مراجع، م 886 و خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 374. • [4]– توضيح‏ المسائل مراجع ، م 886. • [5]-توضيح‏ المسائل مراجع، م 886. • [6]- وحيد، توضيح‏المسائل، م 895 – 896. (رساله دانشجويي، پرسمان) @javadheidari110
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره4) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa4 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره4) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa4 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُون آیه ی 33 سوره مبارکه ی انبیا
💠پرسش: آیا در بهشت می‌توانیم مرتکب گناه شویم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1) نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیه‌السلام می‌فرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل‏»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2) نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکان‌پذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمت‌ها و پاداش‌های بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیه‌السلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3) نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمی‌زند. قران کريم در وصف بهشتيان می‌گوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغ‌های بهشتى) نه لغو و بيهوده‏اى مى‏شنوند نه سخنان گناه‌آلود_تنها چيزى كه مى‏شنوند «سلام» است «سلام‏»». (4) نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد. قران می‌فرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب‏»؛ «نه در آن رنجى به ما مى‏رسد و نه سستى و واماندگى‏». (5) پی‌نوشت‌ها: 1. نحل/31 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84 3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542 4. واقعه/25-26 5. فاطر/35 @javadheidari110 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
رابطه ی شب قدر و اختیار انسان.ogg
زمان: حجم: 1.96M
#رابطه ی تعیین سرنوشت در شب قدر و اختیار انسان اگر در شب قدر تمام امور انسان رقم می خورد پس اختیار انسان چه می شود؟ #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
[Forwarded from جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو (🌷الرافضي علي نعمتي🌷)] 💠پرسش: آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟ ✍️ پاسخ: نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امت‌ها وجود داشته است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛ 🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی‌ای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آن‌ها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1) 🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر می‌فرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2) و هم‌چنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3) این دو،از ویژگی‌هایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است. 📌حضرت محمد صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: 🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛ 🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4) که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📚پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250 2. قدر/1 3. قدر/3 4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💢روزه افراد معتاد ✅پرسش: حكم روزه اشخاص معتاد به ترياك و... كه ترك براي آنان محال يا بسيار سخت است چيست؟(1) 🌺پاسخ: 🌱صافي: از مفطرات غيركشيدن ترياك امساك كند و آن را هم به مقدار ضرورت اكتفا كند، در اين صورت انشاء‌الله بر او چيزي نيست. 🌸بهجت: اگر ميتواند به احتياط واجب بايد عادت خود را به كشيدن ترياك در شب تغيير دهد يا قبل از ماه رمضان اعتيادش را ترك كند و گرنه بايد روزه بگيرد و هرگاه به عسر و حرج افتاد بقدر رفع عسر و حرج ترياك بكشد و بقيه روز را امساك كند. 🌲مام: روزه را واجب است بگيرد و با فرض اضطرار ميتواند به مقدار دفع ضرورت بكشد. 🌼خامنه اي: روزه را واجب است بگيرد و با فرض اضطرار ميتواند به مقدار رفع ضرورت بكشد اما بايد روزه را قضا نمايد. 🌸نوري: حكم بيمار را دارد. 🍃مكارم: بايد احتياطاً روزه بگيرد هر چند از آن دود به مقدار ضرورت استفاده كند. پاورقي: 1- امام: استفتائات رساله، م 14؛ خامنهاي: سايت؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س2896؛ مكارم، استفتائات جديد، ج 2، س 441؛ صافي: استفتاء كتبي، س 113869؛ نوري: توضيح المسائل مراجع، ج 2، استفتائات امام، احكام روزه، س 14 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110