💠 پرسش:
تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟
......................................................................................................................................
✍️#جواد_حیدری
جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور میشود:
نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند.
نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار.
اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند.
نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکسالعمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست.
وقتی برای علتیابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه میشویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است.
پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.!
ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمیتواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلقگرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه.
صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روانگرداند». (1)
پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمىسازد.
نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت:
پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را بهاندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف میخواهد و نه بیشتر.
چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمىكند». (2)
کسی که از جهت جسمی سالم هست، بهمراتب تکالیف و مسؤولیت سنگینتری نسبت به فرد ناقص، دارد.
نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقصالخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار میدهد.
نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد میتوانند با تلاش مضاعف به موفقیتهای بالایی برسند. چه بسیار انسانهای ناقصالخلقهای که با فکر و مشورت و تلاش، قلههای پیروزی و موفقیت را فتح کردهاند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند.
نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟
بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود.
چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچگونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران بهگونهای است که آن فرد و دیگران، آرزو میکند کاش در دنیا سختیهای بیشتری میکشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3)
پینوشت ها:
1. كافي، ج1، ص: 183
2. بقره/286
3. كافي، ج2، ص: 255
💎کانال رسمی جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
سلام به عزیزان تازه وارد و مخصوصا تاج های سر حقیر، طلاب و اساتید بزرگوار
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#حکم_شرعی
#سقط_جنین
سوال:سقط جنین فی نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟
جواب: سقط جنين شرعاً حرام است و در هيچ حالتی جايز نيست مگر آنکه استمرار حاملگی برای حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولی بعد از دميدن روح جايز نيست حتّی اگر ادامه حاملگی برای حيات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار بارداری، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگی طفل به هيچ وجه ممکن نباشد ولی نجات زندگی مادر به تنهايی با سقط جنين امکان داشته باشد.
پی نوشت :
سایت هدانا
💎کانال رسمی جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
❇️ فضائل أمیرالمؤمنین از زبان رسول اکرم (ص)
🔻پیامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
لَوْ أَنَّ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔅 اگر انبوه درختان (و باغها) قلم و دریا مرکب و تمام جنّیان حسابگر و تمام انسانها نویسنده باشند، قادر به شمارش فضائل علی بن ابی طالب نخواهند بود.
📚 کنز الفوائد، ج ۱، ص ۲۸۰
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#عقاید #معرفة_الله
💥 اُستاد سیّد قاسم علی أحمدی
📝نفسِ تقارن و معیّت و همراهی،مساوی با مخلوقیّت و حدوث و عددی و مقداری بودن است. و حقّ تعالیٰ قبل از أشیاء و هم زمان با أشیاء و پس از أشیاء نیست و با زمان و غیر آن از مخلوقات خود،مَعیّت و تقارن ندارد؛بلکه او فراتر و متعالی از زمان و مکان است!
★از أمیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده که فرمود:
إن قيل: «كان» فعلیٰ تأويل أزلية الوجود،و إن قيل: «لم يزل» فعلیٰ تأويل نفي العدم (۱)
یعنی: اگر گفته شود که: خداوند «بود»،مقصود ازلیّتِ وجود اوست(نه بودن در زمان گذشته که از فعل «بود» استفاده میشود) و اگر گفته شود که: خداوند «پیوسته و همیشه هست» مقصود نفی کردن عدم و نیستی از اوست (نه بودنِ در همه زمان ها و در همیشهٔ زمان).
🔺إعتقاد به همراهی خداوند با زمان،اشتباهی است که از عدم توجّه به فراتر بودن و برتری او از زمان و مکان،و از نگریستن به او از عینک زمان و مکان ناشی شده است!
(۱)الکافي؛ج۸ص۱۸
📚شرح رسالهٔ إعتقادات علّامه مجلسی(ره)؛ص۱۷۰
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
@javadheidari110
هدایت شده از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷 مولود کعبه در منابع شیعه و اهل سنت
🔹حجت الاسلام مهدی وزنه، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/dpMwS
📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/889636
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @Morsalat_ir
20 کلید ارزشمند در پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به عدل الهی . — تشکر از مهندس رضایی عزیزم که از بحث عدل الهی ارائه شده در جمع نورچشمانم زحمت تنظیم را کشیده اند.
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌷 اصفهان - کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به شبههای در ارتباط با اینکه چرا با وجود بازگشت حضرت زینب (س) به مدینه، مزار ایشان در شام قرار دارد، پاسخ داده است.
🔸 سه شنبهها با پاسخ به شبهات دینی✅
#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری مهر:
↪️ mehrnews.com/news/4753370
🆔 @javadheidari110
💠 پرسش:
آيا ريختن آب روي قبر در دين اسلام سفارش شده؟تآثيري بر احوال ميت دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در اره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1)
🔻در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2)
البته نمي توان چنين روايتي را برای همه ی افراد، قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است.
🍀در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد.
از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3) ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4)
🔹با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5)
✍️در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند.
🔹با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91.
2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442.
4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396،
5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110