اصول کار فرهنگی را بیاموزیم
بخش اول(از۱۳)
مقدمه
کار فرهنگی امری بسیار دقیق و حساس است؛ به گونهای که اگر مدیران فرهنگی، اطلاعات، تجربیات و تحقیقات خود را در این زمینه افزایش ندهند، به یقین در طول مسیر با مشکلاتی روبه رو میشوند که شاید به رها کردن فعالیتهای فرهنگیشان منجر شود.
کار فرهنگی چارچوبهایی دارد که
➕نیازسنجی مخاطبان
➕تعیین گروه هدف
➕برنامه ریزی
➕اجرای برنامه
از آنها هستند. اگر این موارد طبق اصول فرهنگی پیش رود، بهترین موقعیت را برای #جذب مخاطبان در مجموعه فراهم میآورد.
به منظور طراحی جامعه ای سالم و حفظ آن، به نظام آموزشی سالم نیاز داریم. این نظام آموزشی باید زنده و پویا باشد و بر اساس دیدگاهی اجرا شود که به ویژگیهای منحصر به فرد تک تک
افراد مجموعه توجه کند، چنین نظامی میتواند انسانهایی آزاده، کمالگرا، خلاق و مستقل پرورش دهد؛ چون این نظام برگرفته از آگاهی کامل به تمامی جوانب انسان است.
چنین نظامی بر این باور است که همه فعالیتها با اندیشه و تلاش انسان انجام میشود و وقتی که او سالم و صالح پرورش یافت، همه چیز به خوبی ساخته میشود.
باید دقت کنیم، مجموعه هایی که از تواناییها و استعداد مخاطبان در جایگاه خود استفاده میکنند، مجموعه هایی #پایدار هستند؛ زیرا بسیاری از نیازهای جوانان را درون مجموعه تأمین میکنند.
برای رسیدن به جامعه ای سالم و صالح، به فلسفه تعلیم و تربیتی نیاز داریم که مطابق الگوهای دینی آن جامعه باشد. از آنجا که ایران کشوری اسلامی است، به فلسفه تربیتی اسلام با نگاهی نو و تحلیلی مینگرد. این فلسفه با فرهنگ ایران اسلامی و باورهای مردم این سرزمین پیوندی ناگسستنی دارد.
ادامه دارد...
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــــی محـــــور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
چند #وظیفه برای یک مسئول تشکل(گروه):
📌 با #اخلاق باشد :
یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر #الگو بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به #اخلاق خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار #رذائل_اخلاقی گردد.
📌 خود را نسبت به سطح #معنویات اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح #ایدئولوژی و #عقاید به حال خود رها شوند.
📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه #روابط_سالم در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد.
📌 #رفاقت_بازی را تعطیل یا کمرنگ کند:
از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود .
رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر #آفت های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد #اختلاف ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و #جناح_بازی و...
لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف #ساختار و #ضوابط، از این ابزار کمتر استفاده نماید.
#تشکیلات
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#مسول_فرهنگی
مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
بچه های تشکیلاتی
🔸آدمهای #بزرگ درباره ایدهها سخن میگویند!
🔸آدمهای متوسط درباره چیزها سخن میگویند!
🔸آدمهای کوچک پشت سر دیگران سخن میگویند!
🔹آدمهای #بزرگ درد دیگران را دارند!
🔹آدمهای متوسط درد خودشان را دارند!
🔹آدمهای کوچک بیدردند!
🔸آدمهای #بزرگ عظمت دیگران را میبینند!
🔸آدمهای متوسط به دنبال عظمت خود هستند!
🔸آدمهای کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران میبینند!
✅ بچه تشکیلاتی ها ، آدم های بزرگی هستند...
#اخلاق_تشکیلاتی
#تشکیلاتی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
Aeine-07.pdf
حجم:
2.69M
معرفی کتب تشکیلاتی استاد محمدمهدی نجاتی
#معرفی_کتاب
#تشکیلاتی
مربی محور،یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
تـــ مثل تجربھ
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه اول🔺
🔹عنوان تجربه: جـــدول محاسبه نفس🔹
🔸شـــــرح تجــــربه🔸
✍در این تجربه ، جـدولے تهیه می شود که شامل سه بخش" مشارطه" ، " مراقبه" ، و " محاسبه" ویژگی گـروه سنی راهنمایی، دبیرستان و بالاتر از آن است. .مطابق دستورالعمل اجــرایی این جـدول ، مخاطب ابتدای هر روز با خود شرط می کند تا در انجام اعمال نیک و ترک بدیها تلاش نماید و در طول روز نیز به مراقبت از این مشارطه خویش می پردازد. در خاتمه و در مرحله پایانی، شب ها قبل از خواب ، مخاطب جدول " حاسبوا قبل ان تحاسبوا " به حسابرسی از نفس خود می پردازد و امتیازات مثبت و منفی گفتار و کردار خود را در طول روز،با دقت محاسبه و تعیین می کند.
🔹-هدف از اجــراے تجربه:🔹
عادت به حسابرسی از نَفس ،تمرین انجام اعمال نیک و ترک اعمال زشت به صورت تدریجے
🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹
رسول گرامی اسلام (ص) در ضرورت محاسبه نفس می فرماید:‹‹حاسبــوا انفسڪم قبل ان تحاسبوا›› یعنی : پیش از آنکه به حسابتان برسند،خـود را ارزیابی کنید.
امام صادق (ع) نیز خطاب به پسر جندب می فرمایند:
ای پسر جندب ! برهر مسلمانی که ما را می شناسد لازم است که در شب و روز عملش را بر خود عرضـه کند و حسابگر خویش باشد، پس اگر عمل خوبی یافت بر آن بیفزاید و اگر عمل بدی یافت از آن استغفار نماید تا در رستاخیز خـوار نگردد.
هم چنین امام موسی کاظم(ع) به هشام بن حکم در این باره فرموده اند: ‹‹لیس منا من لم یحاسب نفسه فی ڪل یوم››
از [خاصــان ] ما نیست کسی که روزانه به حساب خـود رسیدگی نکند.
منبع:کتاب "ت مثل تجربه" محمدمهدی نجاتی
#تجربه
مربےمحور،مسجدمدار
@morabi_masjed
🔶دفترچه خاطرات آقای مربی
💠صفحه اول💠
⭕️استادم می گفت هیچ وقت فراموش نکن هدف ، رسیدن به خداست، کار فرهنگی فقط وسیله است.
یه وقت هدف رو گم نکنی...
خلوت ، زیارت عاشورا ، قرآن ، نماز اول وقت ، نماز شب فراموشت نشه!
ادامه دارد...
#مربی
#دفترچه_خاطرات
#خاطرات_آقای_مربی
مربی محور؛یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب:
منابع تربیت کاربردی
محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روانشناسی تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و #مربیان محسوب میشود و مخاطبان میتوانند با مطالعه آن با روانشناسی و شاخههای آن، یادگیری و سطوح آن، فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.
چکیده:
کتاب روشهای تربیت اخلاقی،کاربردی مجموعهای است مشتمل بر مباحث اخلاقی و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین (ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسانها از گمراهی و ضلالت مؤثّر است.
مؤلّف با تأکید بر این نکته که انسان موجودی است تربیتپذیر و براساس آموزش و عاداتی که در زندگی با آن مواجه میشود، شخصیتش شکل میگیرد و خداوند، هر موجودی را با هدف خاصی آفریده و در نظام تکوین، غایت هستی انسان را قرب إلیالله و مقام خلیفةاللهی مقدّر داشته است، لازمه رسیدن به چنین مرتبهای را ایجاد بستر و زمینه مناسب در وجود انسان میداند و معتقد است که زمینه آن هنگامی ایجاد میشود که آدمی تحت تربیت قرار گیرد و سجایای اخلاقی وجود او به فعلیت درآید. بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله، مؤلّف به تربیت اخلاقیای که اسلام برای انسانها توصیه کرده است نظر دارد و سعی دارد با بیان این مسائل، راه درست را نشان دهد.
در بخش اول این اثر، مؤلّف در فصول اول تا سوم به تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب، تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات و پایههای اخلاق میپردازد. در بخش دوم نیز در شش فصل به روشهای سازنده اخلاق، روشهای بازسازی اخلاق، روشهای تثبیت اخلاق، روشهای کمکی در اخلاق، روشهای جهتدهنده اخلاق و روشهای بازدارنده در اخلاق را مورد بررسی قرار میدهد.
تألیف : دکتر غلامعلی افروز
انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان
#معرفی_کتاب
#تربیتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed