توجه به میزان فهم متربی
پیامبر اسلام(ص) در حدیث شریفی میفرماید:
«با مردم به اندازة دانایی و عقلشان سخن بگویید.»
و در جای دیگر می فرماید:
ما پیامبران توصیه شدهایم که به اندازه خود مردم با آنان سخن بگوییم.
و لزوماً یکی از ارکان سخن، سخن گفتن به قدر منزلت و به #میزان_آگاهی و دانایی مخاطب است.
برخی از سرگروه ها بدون آگاهی از سطح فهم و معلومات قبلی متربیان به تربیت و آموزش میپردازند؛ یعنی بدون شناسایی مخاطب این کار را انجام می دهند. این سهل انگاری، باعث بروز یکی از دو مشکل زیر میشود:
🔵سطح تربیت فراتر از سطح درک، معلومات و تواناییهای متربیان انجام میپذیرد.
🔴سطح تربیت فروتر از میزان بینش، سطح نگرش و اندیشه متربیان صورت میگیرد.
در هر صورت این تعلیم و تربیت ، ناکارامد است؛ زیرا سطح درک مخاطب را نادیده انگاشته است.
برای آگاهی از سطح درک مخاطبان و میزان معلومات آنان، می توان یکی از دو شیوة زیر را به کار گرفت:
🔹الف) مربیان می توانند سابقه تربیتی مخاطبان را از مسئولان تربیتی قبلی گرفته تا از چگونگی رشد تربیتی آنان مطلع شوند.
🔸ب) مربیان میتوانند با طرح چند پرسش در آغاز هر دوره، به میزان رشد تربیتی مخاطبین پی ببرند. یا با طرح پرسشنامههای مشترک، از سطح آگاهی آنان مطلع شوند.
طرح این گونه پرسشها که «ارزشیابی تعیینی» یا «رفتار ورودی» نام دارد، مورد توصیه روان شناسان تربیتی است .
البته تنها در مسایل تربیتی نیست که آگاهی از میزان رشد مخاطب ضرورت دارد. گاهی مربی یا سرگروه بدون توجه به عمق آگاهی متربیان، درباره مسایلی سخن میگوید اما به دلیل ارائه سطحی آن با اعتراض متربیان مواجه میشود.
در هر صورت مسایل باید با میزان معلومات و سطح نگرش مخاطبین متناسب و همراه باشد.
#مخاطب_شناسی
#مهارتهای_سرگروه
#ارزشیابی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5980892859060977749.pdf
حجم:
327.6K
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
#معرفی_کتاب
#نوجوان #جوان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره
اما همیشه این سوالات بوده که:
چرا باید کار فرهنگی کنیم؟
اصلا کار فرهنگی چیست؟
چه کاری کنیم؟
چطوری انجام بدیم؟
و...
در #دوشنبه_های_فرهنگی تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم.
طی ۲۵ جلسه با عنوان #چگونگی_کار_فرهنگی درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد:
➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه)
➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه)
➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
faaliyt farhagi taghdiri.01.MP3
زمان:
حجم:
23.37M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۱)
➕ چرا کار فرهنگی(جلسه اول)
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔷یه کاره سخت ، #برنامه_داشتن
بعضی از کسانی که کار فرهنگی میکنند به خاطر مشغله های زیاد و بعضا طاقت فرسا و ... شروع می کنند به همه کاری !!!😳
در واقع همه کار میکنند و در کل نمیدونند دارن چکار می کنند.☹️
شنیدید که میگن همه کاره و هیچ کاره ..😏
یادمون باشه ؛ نوکری زیاد و مدام کار کردن بدون در نظر گرفتن #خروجی و اثرات کار ، اولین نفری رو که دلسرد و از فضا خارج میکنه خود ما هستیم.😞
اگر ندونیم داریم چکار میکنیم و اینو دائما به دیگران منتقل نکنیم ، چطور میشه ازشون انتظار #کمک داشته باشیم و بخواییم همراهیمون کنند.😟
باید این توانایی رو تو خودمون بوجود بیاریم که همواره خودمون رو جای دیگران بزاریم.
#کار_باید_تشکیلاتی_باشد
#الزامات_محیط_مدیریتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◻️ مجموعه فرهنگی موفق باید تکثیر شود
🔺حجت الاسلام انجوی نژاد
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🦒پدیده توّهم مفید بودن!🦒
🧢مردی هر روز راس ساعتی معين به گوشه ميدان شهر می رفت و لحظاتی كلاهش را از سرش بر می داشت و به شدت تكان می داد.
👨✈️ روزی پليس علت اين كار را از وی جويا شد.
🐽 گفت: با اين كار زرافه ها را دور می كنم.
🚨 پلیس پرسید: من در اين جا زرافه ای نمی بينم؟!
🦒پاسخ شنید: اين نشان می دهد كه من كارم را درست انجام می دهم.
🙈 به این می گویند توهم مفید بودن!
ما روزانه با توهم مفید بودن در بسیاری از موارد گوناگون سروکار داریم...
رولف دوبلی
🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃
😔 جالب است و البته مایه تاسف و عبرت که
کسانی که در کار فرهنگی تلاش می کنند؛ کمتر احساس شکست و ناکامی دارند و به خاطر نداشتن اهداف کمّی و ... غالبا خود را مفید و موفّق می دانند ولو منابع بسیاری را تلف کنند و به نتایج اندکی دست یابند.
#کمییت #کیفیت
#توهم_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
4_150942648478206522.pdf
حجم:
264.6K
سیر مباحث تربیتی(جوان)
#سیر_تربیتی
#جوانان
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
-تربیتی-نوجوان1.docx
حجم:
57.4K
سیر مباحث تربیتی(نوجوان)
#سیر_تربیتی
#نوجوانان
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
16.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بلوغ با هم بودن
#معرفی_کتاب
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf