ما در «صابروا و رابطوا» گیر کردهایم
میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»
(آلعمران/۲۰۰)
اول میفرماید: تک تک شما اهل صبر باشد(اصْبِرُوا) و بعد میفرماید: «صابِرُوا» یعنی با هم صبر کنید.
ما در اینجا گیر کردهایم؛ یعنی با همدیگر نمیتوانیم.
و بعد میفرماید: «رابِطُوا» یعنی همافزایی کنید. در اینجا هم گیر کردهایم.
هر کدام از ما «تکی» برای خودمان بچههای خوبی هستیم، اما دستهجمعی نه! در حالی که حضرت(مهدی عج) میفرماید:
عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ؛ شیعیان ما باید با هم جمع شوند.
ولی الان آیا اینها بلد هستند جمع شوند؟! نه، در اینجا ضعف وجود دارد. تازه وقتی جمع میشوند، بدیها و ضعفهایشان رو میآید.
#استاد_پناهیان
#کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تدبیر تشڪیلاتے
بخش هفتم
🌀در مورد مسائل گوناگون جاری خودتان به دنبال اخبار و اطلاعات جدید باشید. منتظر نباشید که اطلاعات فقط از طریق تشکیلات به شما برسد. خودتان را به لحاظ اطلاعاتی و خبری به روز نگه دارید.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#تدبیر_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حق پذیری
جامعه دینی ما به خوش زبانی محتاج است کما این که بی اندازه به مهربانی نیازمند است.
صداقت هم از پر تکرارترین صفات مورد تاکید قرآن و عترت علیهم السلام است.
اما ریشه همه صفات پسندیده حق پذیری یا تواضع در برابر حق است.
حق پذیر:
اسلام،
ایمان،
تشیع،
صداقت،
مهربانی و ...
را می پذیرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
💎 إنَّ الْمُؤْمِنَ لَدَى الْحَقِّ أَسِيرٌ
مومن نزد حقیقت اسیر است.
🤔یعنی چگونه فرد اسیر از خود اختیاری ندارد مومن هم تا حقیقت مطلبی را دریافت انگار در مقابل آن بی اختیار می شود؛ زیر بار آن می رود و حاشا نمی کند.
👓راستی
آیا راجع به این موضوع
کتابی خوانده اید؟
سخنرانی ای شنیده اید؟
طرح درسی دیده اید؟
برای متربیان خود در اینباره چه کرده اید؟
با اطرافیانتان گفتگویی داشته اید؟
🌙اگر این موضوع این همه مهم است پس چرا این همه غفلت از آن وجود دارد؟
#یادداشت
#حق_پذیری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حد صمیمت بین مربی و متربی
در اینباره سوالاتی مطرح است:
مساله عدالت در مواجهه عاطفی با اعضا، مساله نسل احساسی و نیازها و کمبودهای عاطفی او، مساله حدود مطلوب صمیمیت با متربیان، مساله شناخت بیشتر از نیازهای مخاطبین که با صمیمیت بدست می آید و …
که در پاسخ این موارد باید گفت:
حس متربی ها در سنین مختلف، بسیار متفاوت است؛ دوران کودکی یک طور است، قبل از بلوغ یک جور است بعدش یک جور دیگر و این کار را دشوار می کند.
حس ذاتا آنی است و پایدار نیست؛ اگر مبنای ارتباط بخواهد حس باشد این عیب را دارد که اگر دیگری آمد و افسار حس فرد را تحت کنترل خودش درآورد می تواند آن را به سمت دیگری ببرد و این خطر است. در حالیکه اندیشه و عقل اینگونه نیست.
حس می تواند به عنوان یک ابزار مقطعی قابل استفاده باشد، منکر این نیستیم ولی یک راهبرد برای ارتباط نمیتواند باشد.
برای یافتن حد صمیمیت بین مربی و متربی باید دقت داشت که مربی الگوست؛ الگو همیشه باید یک وجه متمایزی داشته باشد، اگر کاملا شد مثل رفیقش دیگر نمی تواند الگو باشد. لذا حفظ یک حریم ضروری است.
این حریم و احترام بسته به افراد فرق دارد؛ مهم این است که در عین صمیمت، حریم شرع و اخلاق حفظ شود.
حفظ حریم کرامت انسان یک اصل است. حفظ ادب و احترام.
البته حریم ها برای گروه های مختلف فرق دارد. فرد در جمع دوستانش یک حریم دارد و در جمعی که پذیرفته است که مربی باشد یک حریم بسته تری دارد و باید مواظب رفتارهایش باشد.
رابطه مربی و متربی یک سری الزامات دوسویه دارد. اساسا آیا مربی ظرفیت صمیمت و اطلاع از لایه های بعدی مسائل متربی را دارد؟ مثلا مسائل خانوادگی او یا سایر ارتباطاتش و …؟ در بسیاری مواقع ندارد و به همین دلیل نباید دایره صمیمیت به سمت مسائل فردی و شخصی افراد برسد.
ظاهرا اینگونه است که رسول خدا هم به طور کلی یک رابطه مرشدانه با مردم داشت مگر در مواردی که خود مردم مراجعه می کردند. یعنی اصل رابطه مشاوره ای و روانشناسانه نبوده.
لذا مربی نباید در مسائل فردی و لایه های فردی ورود کند؛ اساسا مربی یک تعریف جمعی دارد نه فردی و قرار نیست به مسائل همه افراد رسیدگی کند. بلکه باید جمع را حفظ کند و ورودش به مسائل فردی باید در مواردی باشد که مصلحت جمع خدشه دار می شود و در حد رفع مشکل متربی که بیشتر مواقع به درخواست متربی است.
مسائل فردی افراد نباید برای مربی مشغولیت ذهنی ایجاد کند.
در این مساله اساسا نگاه حداقلی است چون مربی ها حداقلی هستند و خودشان جوان های نپخته کم سن و سال هستند. باید از این حداقل به حداکثر رسید. اگر در همین حد عمومی نقش مربی گری به خوبی انجام شود کم کم پختگی لازم ایجاد می شود.
در مسائل حسی باید دقت داشت که به گونه ایست که اگر مربی ورود کند و پختگی کافی را نداشته باشد می تواند فرد را تا جاهایی ببرد که دیگر امکان بازگشت نیست و حساسیت زیاد است.
شٵن مربی با بقیه افراد فرق دارد. اگر وجه تمایز مربی و یک پله بالاتر بودن او از بین برود دیگر الگو نیست.
باید قواعد و شاخص های کلی را برای حد صمیمیت تعیین کرد و تذکرها هم باید باشد. باید یک حالت چارچوب قابل انعطاف بسته به افراد تعیین کرد. یعنی نه رها و بی قاعده باشد و نه خشک و سازمانی. یک حداقل مجموعه ای البته قابل تعریف است؛ حفظ حریم اخلاق انسانی و شریعت.
#صمیمت نباید در حیطه شخصی باشد، نباید لوس کردن افراد باشد، نباید ترحم باشد.
اینکه صمیمت باعث شناخت بیشتر می شود قابل انکار نیست ولی باید اصول گفته شده را حفظ کرد و الا نباید بخاطر شناخت، آن قواعد را زیرپا گذاشت.
بجای آن باید از روش های علمی برای شناخت نیازها استفاده کنید.
درباره مربی نظر بنده این است که اطلاعات و دانش و مهارت مهم است ولی مهمتر آن حس و قدرت ارتباطی فرد است. که این حس و قدرت ارتباطی الزاما مبتنی بر اطلاعات و دانش نیست. برای انتخاب مربی باید این افراد را انتخاب کنید و به تدریج عیب های فرد را اصلاح کنید.
اگر بنا به انتخاب باشد بین فرد با قدرت ارتباط قوی و فرد با قدرت مدیریت قوی و ارتباط ضعیف؛ قدرت ارتباط مهمتر است چون نمی شود آن را آموزش داد ولی مدیریت را می شود.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای عفاف و حجاب
۲۱تیر روز عفاف و حجاب
https://eitaa.com/soruod/4097
https://eitaa.com/soruod/4092
https://eitaa.com/soruod/4087
https://eitaa.com/soruod/4082
https://eitaa.com/soruod/4077
https://eitaa.com/soruod/4072
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
🚨 #مربی_هیچکاره_است (۲) #یادداشت_سریالی (برداشت های آزاد تربیتی از #سیره_تربیتی شهید محمد عبدی و ش
🚨 #مربی_هیچکاره_است (۳)
#یادداشت_سریالی
(برداشت های آزاد تربیتی از #سیره_تربیتی شهید محمد عبدی و شهید احمدعلی نیری)
⚠️این مطلب که دارید میخونید قسمت سوم یک #یادداشت_سریالی است، پس ابتدا قسمت های قبلی رو یه از طریق لینکهای زیر یه #نگاه_دقیق بندازید بعد بیاید سراغ این قسمت...!
eitaa.com/morabi_masjed/4884
eitaa.com/morabi_masjed/4966
خوب کجا بودیم؟
روش های شاگرد درس خون(مربی حرفہ ای)شدن رو داشتیم با شما اساتید😉مرور میکردیم و تا شماره ۵ رو عرض کردیم و حالا ادامه اش:
6⃣ شاگرد درس خون میگرده موفق ترین های این کلاس ها رو پیدا میکنه و بهشون نزدیک میشه تا انگیزش چندین برابر بشه و فواید کلاس رو به چشم خودش در افراد موفق ببینه(مثلا بهترین فرد مسجدی یا پایکار ترین فرد در ارتباط با شهدا رو پیدا میکنه و باهاش ارتباط میگیره و....)
7⃣ شاگرد درس خون باید برای خودش یک نفر رو انتخاب کنه که توی هر ۵تا کلاس "موفق" حرکت کرده باشه و الگوی خودش قرار بده(نگید من رسوندم: یکی مثل شهید #چمران خودمون که انصافا توی همه چی موفق و اول بود)
8⃣ شاگرد درس خون باید مطالبی رو که در طول هفته از این ۵تا کلاس مناسب میبینه یادداشت و به دیگران منتقل کنه{هر هفته حداقل یک نفر رو باید از مطالبی که دستگیرت میشه مطلع کنی}.
حالا چرا باید اینکار رو کرد?
🔺الف) باعث میشه علمت برکت پیدا کنه(بالاخره زکات علم نشر دادنشه).
🔺ب)باعث میشه یکی دیگه هم از مطلب بهره مند بشه(که برکات معنویش نصیب خود شاگرد درس خون میشه).
🔺ج)باعث میشه شاگرد راه انتقال مطلب رو (به صورت تجربی) فرا بگیره.
🔺د) باعث میشه شاگرد درس خون همیشه سعی کنه از ۵تا کلاسی که میره مطالبی رو یادداشت برداری کنه.
🔺ه)باعث حفظ و تثبیت مطلب در ذهن خود شاگرد درس خون میشه(چون یادآوری میشه و یه جورایی استاد اون مطلب میشی)
📢نکته جالب:
اینکه اگر یک مربی یادداشت نویسی حرفه ای از کلاس ها رو انجام بده بعد از مدتی با یه دفتر روبه رو میشه که کلی مطلب بدرد بخور توش نوشته و کلی تجربه نویسندگی بدست اورده(خدا رو چه دیدی? یهو شاید اون نوشته مناسب چاپ و نشر برای بقیه هم باشه)
‼️یادآوری
۵تا کلاس کدوما بودن?
۱/مسجد
۲/هیئت
۳/مقبره شهدا
۴/نماز جمعه
۵/کلاس اخلاق
البته میدونم باز سوال میکنید که
خوب چطور میشه این مطالب رو به دیگری منتقل کرد?😐
(اانتقال مطلب و محتوا راه های زیادی داره که میمونه برای جلسه بعدی😉)
😎مخلص هر چی بچه درس خونه که قرار بعدا بشه مربی حرفه ای
📚ارتباط با نویسنده(نقد و پیشنهاد):
علی کمال آبادی
بَرو بَچ منتظرین قائم*عج
@fadaee
#سیره_تربیتی #مهارتهای_مربی
#مربی_حرفهای #تربیتی
#یادداشت_سریالی
#مربی_هیچکاره_است
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf