eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
7.4هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
239 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @Isca_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠در گفت‌وگوی تفصیلی ایکنا با شریف لکزایی مطرح شد؛ ▶️تبیین رویکرد اجتماعی شهید بهشتی به قرآن و ریشه نگاه تشکیلاتی او 🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه توجه به تشکیلات و تفکر آینده‌نگرانه شهید بهشتی ریشه در تجربه ایشان از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ دارد، گفت: براین مبنا ایشان با نگاهی درون‌دینی رویکردی اجتماعی به قرآن و دین دارد و معتقد است تعالیم قرآن در فضایی قابل بهر‌ه‌برداری است که نگاهی اجتماعی به این متن داشته باشیم. 🔵در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، فرصت مناسبی است که ابعاد مختلف اندیشه این مرد بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد. شهید بهشتی علاوه بر آگاهی به آموزه‌های اسلامی، به دلیل حضور در اروپا به تحولات جهان آن روز خود واقف بود و با ذهن تشکیلاتی و منسجم خود از سال‌ها پیش از انقلاب، طرحی برای نظام سیاسی احتمالی آینده و ساختار آن در نظر داشت. 🔴همین تفکر و رویکرد نظام‌مند و آینده‌نگرانه ایشان بهانه‌ای شد تا با شریف لکز‌ایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت‌وگویی انجام دهیم و هم به تبیین این بعد شخصیتی شهید بهشتی و توجه ایشان به کار تشکیلاتی و حزبی بپردازیم و هم آفت‌‌های احزاب امروز کشور را بررسی کنیم. ⚫️ایکنا ــ شهید آیت‌الله بهشتی دارای یک تفکر منسجم، سازمانی و آینده‌نگرانه بودند که موضوعاتی مانند حزب‌محوری، کادرسازی و توجه به تربیت و پرورش نیرو از دستاوردهای این تفکر است. عوامل شکل‌گیری این نوع تفکر در ایشان را چه می‌دانید؟ حضور و زندگی در اروپا و آلمان تا چه اندازه در سوق یافتن تفکر ایشان به این مسائل اثرگذار بوده و چه میزان متأثر از نوع نگاه ایشان به دین و تحولات اجتماعی داخلی است؟ ❇️ــ اینکه نگاه تشکیلاتی و انسجام‌گرای شهید بهشتی را به تجربه زندگی ایشان در خارج از کشور مرتبط بدانیم شاید چندان صحیح نباشد. ایشان در زندگی‌نامه خودنوشتی که دارد بیان می‌کند این نگاه تشکیلاتی و سازمان‌مند را از دهه ۳۰ داشته‌ و در این دوره هنوز به غرب نرفته‌ است، لذا این ریشه در تجربه داخلی دارد که همان شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت است که آن را نزدیک مشاهده می‌کند و متوجه یک خلأ در نگاه اجتماعی و سیاسی به دین و نیروهای این جریان می‌شود و برهمین اساس در همان زندگی‌نامه خودنوشت تصریح می‌کند من این نگاه را از همان موقع داشتم و این خلأ را احساس کردم. طبیعتا ایشان به سمت برطرف کردن این خلأ می‌رود. به همین دلیل از موضوع تعلیم و تربیت، آموزش و ایجاد نهادهای متناسب برای آموزش آغاز می‌کند. ایشان در قم مدرسه «دین و دانش» را تأسیس می‌کند و حتی بعدها در نگارش و تألیف متون درسی دینی در آموزش و پرورش شرکت مؤثری پیدا می‌کند تا این متون به نحوی نگارش شود تا وجه اجتماعی دین را به خوبی در دانش‌آموزان نهادی کند. همچنین ایشان در حوزه علمیه دست به چنین کاری می‌زند و در مدرسه «المنتظریه» که معروف به «حقانی» است برای طلبه‌ها هم چنین برنامه‌ای را تهیه می‌کند و سبک جدیدی را در تعلیم و آموزش دروس دینی و حوزوی ایجاد می‌کند. 💠ادامه این مصاحبه از سایت پژوهشگاه علوم وو فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/yVWtG
✳️سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد. 🔵سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد. ⏹سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز ـ دوشنبه سوم تیرماه ـ با حضور اساتید و کارشناسان در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد. * 🔰تأثیر دشمنی امویان و عباسیان با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی ضد حضرت ابوطالب(ع) ⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست گفت: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان با خاندان هاشمی عامل اصلی تخریب شخصیت حضرت ابوطالب (ع) است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حمیدرضا مطهری» اظهار داشت: برگزاری این همایش ضروری است چراکه تاکنون هیچ همایشی برای ایشان برگزار نشده است. وی ادامه داد: مقالات زیادی در کمیسیون تاریخ و سیره دریافت شده که نشان‌دهنده جایگاه ایشان در تاریخ اسلام و علاقه‌ای محققان به ایشان است. 💠مطهری با بیان این‌که روایت‌های فراوانی در خصوص حضرت ابوطالب (ع) وجود دارد، ابراز داشت: علامه امینی از حضرت علی (ع) روایت می‌کند که ایشان ابوطالب (ع) را آخرین وصی پیش از پیامبر می‌دانند البته در توضیح این وصی بودن می‌فرمایند که ابوطالب را عامل انتقال وصایا به حضرت محمد (ص) می‌داند. ⏹وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت امیر (ع) وجود دارد که می‌فرماید که پدرم هرگز بت را نپرستیدند و به ‌سوی کعبه نماز می‌خواندند و در دین حضرت ابراهیم(ع) بودند که نشان‌دهنده‌ی موحد بودن و عدم بت‌پرستی ایشان پیش از اسلام است. ⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره تصریح کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در جهان اسلام با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی علیه حضرت ابوطالب(ع) تأثیر زیادی داشته است. وی ادامه داد: جعل اخبار با دو هدف فضیلت زدایی از علویان و فضیلت سازی برای افراد دیگری مانند امویان بود.
✳️گزارشی از پروژه اصطلاح‌نامه ادیان ⏹برگزاری جلسه نقد و بررسی با حضور ارزیابان 🔰جلسه نقد و بررسی اصطلاح‌نامه ادیان در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد. 🔴در این نشست که دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ برقرار بود حجج اسلام آقایان دکتر صادق نیا (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب)، رحیمی نراقی و متقی نژاد (عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی) حضور داشتند. ◀️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی متقی نژاد، مدیر پروژه اصطلاح‌نامه ادیان، با اعلام این خبر گفت: طرح اولیه این اصطلاح‌نامه از ۴ سال قبل بعد از تصویب در شورای علمی گروه تدوین سازمان‌های دانش، بر اساس منابع بعضی کتب ادیان شناسی در گروه علمی با حضور حجج اسلام آقایان حسین حسن زاده، حسین رحیمی نراقی و سید حسین سیدی ذیل پروژه اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی آغاز شد. ⬅️وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تصویب رده های ده گانه اصطلاح‌نامه مسائل جدید کلامی، یکی از رده ها با نام اصطلاح‌نامه "مسائل جدید دین شناسی" شامل مباحث ادیان بطور گسترده در حوزه ادیان (اعم از متعارف و غیر متعارف) مورد توجه قرار گرفت که با اتمام مرحله اخذ اصطلاحات، به دلیل گستره دامنه آنها و با تصویب شورای علمی مقرر شد با نگاهی مستقل به این موضوع، کار نهایی تحت عنوان "اصطلاح‌نامه ادیان" منتشر شود. 💠عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، در پایان افزود: در مرحله اخیر نیز محصول نهایی جهت ارزیابی برای اساتید ارزیاب ارسال و موارد مدنظر ایشان دریافت شد که طی این جلسه مورد بررسی و نقد قرار گرفت. کلیت کار با رتبه بندی "عالی" مورد تایید واقع شد و پیشنهادات ارزیابان نیز جهت تصویب به شورای علمی گروه تدوین سازمانهای دانش و در مرحله بعد به شورای پژوهشی پژوهشکده ارسال خواهد شد تا بعد از طی این فرایند به زیور طبع آراسته گردد. |
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی #اصطلاح_نامه_ادیان|#دانشگاه_ادیان_ومذاهب #صادق_نیا
✳️موفقیتی دیگر در سطح ملی رقم خورد 🔵اعطای بالاترین امتیاز سطح آمادگی فناوری به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی ⏹وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از داوری مستندات در “ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری”، با توجه به انجام آزمایشات عملکردی متعدد، اثبات صحت عملکرد و استفاده از این محصول در پروژه های مختلف فناورانه، سطح ۹ معیار TRL (سطح آمادگی فناوری) را به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی اعطا کرد. 🔴وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از فراخوان در وبگاه http://irantechhub.ir اقدام به دریافت اطلاعات ایده ها، طرح ها و دستاوردهای فناورانه نمود، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز اقدام به ثبت دو محصول "پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی" و "پژوهان" خود نمود. 🔰شاخص تعیین میزان آمادگی و درصد پیشرفت پروژه یا سطح آمادگی فناوری ((TRL)Technology Readiness Level ) یک ابزار تحلیلی برای سنجش و ارزیابی سطح آمادگی و بلوغ فناوری در توسعه یک محصول است. سطوح آمادگی فناوری به منظور ارائه توصیفی از ایده اولیه تا محصول نهایی در سه فاز کلی پژوهش های کاربردی (شکل گیری و توسعه مفهوم نظری)، ساخت نمونه آزمایشی و اولیه (توسعه و اثبات فناوری) و تجاری سازی و آمادگی سرمایه گذاری برای روانه شدن به بازار می باشد. ♈️سطوح آمادگی در قالب سه فاز توسعه فناوری شامل ۹ سطح زیر است: سطح اول: مشاهده و گزارش قواعد پایه (اصول علمی و مهندسی) سطح دوم: فرموله کردن مفاهیم و کاربرد فناوری سطح سوم: تحلیل، و اثبات مفهومی مشخصه های کلیدی به صورت نظری و تجربی سطح چهارم: توسعه اجزاء و نمونه ها درآزمایشگاه سطح پنجم: توسعه اجزاء یا نمونه ها در محیط های متناسب با نمونه سطح ششم: اثبات عملکرد در شرایط واقعی سطح هفتم: آزمایش در محیط واقعی، اثبات منافع بالقوه در محیط مرتبط به صورت گسترده و در حال تجاری شدن برای متقاضیان اولیه سطح هشتم: سیستم واقعی و کامل برای آزمایش و ارائه در وضعیت تجاری برای تمام مصرف کنندگان سطح نهم: توسعه سیستم واقعی به صورت موفق، تکرار پذیر و اثبات شده
https://www.instagram.com/p/BzKft13JWs0/?igshid=w4kng7bj1iol کمیته علمی همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی👆👆👆
✳️عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی خبر داد: ♈️تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران 🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد. ◀️غلامرضا جلالی؛ عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جلسه دیدار با آیت‌الله سید جعفر سیدان به تشریح مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این گروه علمی پرداخت و اظهار کرد: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی، نخستین گروهی است که به صورت رسمی در سطح جهان پاسخگوی مشجرات است و اکنون وقت این گروه صرف تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران می‌شود که تقریبا ۳ الی ۴ جلد آن به چاپ رسیده است. ⬅️وی با بیان اینکه متخصصان و پژوهشگران حاضر در این گروه به زبان‌های مختلف تسلط دارند، گفت: اکنون مطالعات جغرافیایی با محوریت سادات توسط استادان برجسته دانشگاه‌ فردوسی مشهد در حال انجام است و بر اساس این مطالعات و مستندات مشخص می‌شود که سادات به بیش‌از ۲۷۰ مرکز مهاجرت کرده‌اند. 🌐مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: در این مطالعات، کشور ایران در قالب استان‌های دارای مکان‌های تاریخی مشخص، همانند مازندران و آذربایجان تقسیم بندی شده است و طبق مطالعات صورت گرفته، ۲۰ جلد کتاب برای ایران در نظر گرفته‌ایم که در مجموع ۸ جلد آن در مرحله نشر است. عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی با تأکید بر اینکه مطالعات گروه بعد از ایران، وارد مطالعات منطقه‌ای می‌شود، افزود: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در شرایط کنونی از کشور‌های ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ... مراجعه کننده بسیار دارد که باید به این نیاز‌ها پاسخ داده شود. 💠جلالی با اشاره به این موضوع که افزون بر مطالعات فرهنگی-اجتماعی سادات اکنون به مطالعات کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد و طوس ادامه می‌دهیم، بیان کرد: طی مطالعات صورت گرفته در این راستا، تعداد شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی در خراسان در این کتاب، از یک هزار و ۴۰۰ مورد به چهار هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافته است که بیشتر آن‌ها تا قرن حاضر، عهده‌دار مسئولیت‌های مهم بوده‌اند. مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: جلد اول کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد و طوس در مرحله ارزیابی است و باید این کتاب در شورای پژوهش بنیاد مطرح و سپس در قالب ۲۰ جلد منتشر شود.
🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد. https://eitaa.com/isca24/4533
✳️دکتر حمیدرضا مطهری: 🔵اختلاف میان خودی ها موجب سقوط اندلس شد. ⬇️حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری نهاوندی عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) است. کتاب «اهل بیت در آثار دانشمندان اندلس» از جمله آثار ایشان است که به موضوع فتح اندلس و نقش آن در معرفی اسلام و تشیع در اروپا پرداخته است. ▶️به مناسبت سالروز فتح اندلس به دست مسلمانان، نشریه حریم امام در شماره ۳۷۴ مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری انجام داده است که به لحاظ اهمیت آن باز نشر می شود. 🔰* در ابتدا از سابقۀ ارتباط و مواجهۀ اسلام با دنیای غرب مطالبی را بیان کنید. ⬅️** سابقۀ ارتباط اسلام با غرب به عصر نبوی و زمان خود پیامبر اکرم(ص) برمیگردد؛ یعنی اگر غرب را به معنای مسیحیت بگیریم، اولین ارتباطات بین مسلمانان و امپراتوری روم شرقی یا بیزانس در عصر خود پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد؛ البته اگر غرب را به معنای عام در نظر بگیریم. چون عمدۀ مناطقی که بعدها زیر سیطرۀ اسلام و مسلمانان قرار گرفت، زیر سیطرۀ روم شرقی یا بیزانس بودند. اولین ارتباطات به ‌اصطلاح امروزیِ دیپلماتیک پیامبر اکرم(ص)، با بیزانس و قسمت‌هایی از آن مانند مصر بود. حاکم مصر تحت سیطرۀ روم شرقی بود. بعد از آن هم، برخوردهای نظامی به وجود آمد که در همان دوره اتفاق افتاد؛ برای مثال جنگ موته و غزوۀ تبوک در زمان پیامبر اکرم(ص) رخ دادند. البته غزوۀ تبوک منجر به جنگ نشد. به‌طور کلی اولین ارتباطات و آشناییهای اسلام با دنیای غرب در زمان خود پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت. اگر بخواهیم تاریخ ارتباط اسلام با غرب را بررسی کنیم، باید به سراغ اولین حرکتهای صورت گرفته در اسلام برویم. اگر غرب را به معنای اروپا و آمریکای امروز ببینیم، یعنی غرب را به لحاظ حوزۀ سرزمینی در نظر بگیریم، قضیه متفاوت میشود و نمیتوان گفت که این ارتباطات از عصر نبوی برقرار بوده است. اما اگر از دایرۀ سرزمینی بیرون بیاییم و ارتباطات حوزۀ دینی را در نظر بگیریم، میتوان گفت این ارتباطات از بدو اسلام و در عصر پیامبر اکرم(ص) وجود داشت. به ‌طور کلی اسلام، مسیحیت و اروپا را در همان سالهای ابتدای ظهور اسلام در کنار خود داشت و این آیین اسلام خواسته یا ناخواسته با آیینهای سرزمین مجاور خودش ارتباط پیدا کرد. سرزمینهای مجاور ممالک اسلامی، دو امپراتوری مهم بودند؛ یعنی ایران عصر ساسانی و دیگر امپراتوری روم شرقی یا بیزانس که در واقع غرب آن زمان همین بیزانس بودند. غرب در آغاز ظهور اسلام همان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بود. در واقع میتوانیم بگوییم که داعیهدار و رهبری اصلی جریان مسیحت را در آن زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس داشت. بنابراین اولین ارتباطات اسلام با غرب در همان زمان شکل گرفت. ⏹ادامه مصاحبه را از لینک زیر بخوانید. http://yon.ir/vVtXf
کلیپ معرفی پژوهشکده فقه و حقوق-آذر 96- http://www.aparat.com/v/bdhmM
معرفی برخی از آثار پژوهشکده فقه و حقوق http://www.aparat.com/v/1AtNg