eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
407 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️برشی از یک کتاب 💢پافشاری (ره) در زمینه مخالفت با تصویب لایحه‌ي در دوران تبعید 💠 آیت الله خمینی ، هرگز قرارداد مصونیت ۱۹۶۴ (۱۳۴۳) را فراموش نکرد،‌ و ایالات متحده را هرگز به خاطر آن نبخشید. در اعلامیه ای که بلافاصله پس از تبعید انتشار داد ، پرسیده است :« آیا ملت ایران می داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ می داند بدون اطلاع ملت و بطور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می داند مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگی ملت ایران را امضاء کرد...» بنا به ادعای مطرح شده در این اعلامیه: ایالات متحده در مورد قبول قرارداد مصونیت به پاکستان ، اندونزی ، ترکیه و آلمان غربی نیز فشار فراوانی آورده بود. و در حالی که تمام این کشورها دست رد به قرارداد زدند، ایران با سر افکندگی با آن توافق کرد. 🔹در بیانیه ای خطاب به نخست وزیر هویدا که در آوریل ۱۹۶۷ (فروردین ۱۳۴۶) صادر و به گونه ای گسترده در سراسر ایران پخش گردید ،‌آیت الله خمینی به مخالفت خود با قانون مصونیت جنبه ‌ي شخصی داد :«من تمام این مدت را در تبعید گذرانده ام ،‌فقط به این خاطر که با مصونیت امریکایی ها که بر خلاف حاکمیت ایران است ،‌مخالفت کرده ام. این برخلاف استقلال ، مذهب و قانون اساسی ایران است ... اعطاء مصونیت به اجنبی ها ، اعتراف به ضعف، و تسلیم بلاشرط است». 📚جیمز ا. بیل، شیر و عقاب، 223 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️پیش از انقلاب وضع بهداشت کشور چگونه بود؟ 🔆مقایسه وضعیت قبل و پس از انقلاب 🔹نماگر امید به زندگی را که یکی از شاخصه های توسعه انسانی است در جمهوری اسلامی به مراتب بالاتر از دوره پهلوی بود. 🔸در سال 1355که سال های آخر حکومت بود. امید به زندگی در بدو تولد برای 55/8 سال و برای 57/4 سال بود. این رقم در سال1365 یعنی ده ساله ی اول انقلاب که بحرانی‌ترین سال های انقلاب بود. برای مردان از رقم 55/8 سال به 58/4 و برای زنان به 59/7 سال افزایش پیدا کرد. 🔹تا سال 1380 فرآیند رشد امید به زندگی که نشانگر بهبودی وضع اجتماعی و مسائلی چون و غیره است در مردان67/6 سال و در زنان 70/4 سال افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر میانگین امید به زندگی در ایران از بدو تولد به 69 افزایش پیدا کرد. 🔸در سال 1356 بر اساس آمارهای رسمی در کل کشور 14700 پزشک وجود داشت. که از این تعداد9441 پزشک عمومی و بقیه متخصص بودند. از مجموع مذکور تعداد 6830 پزشک یعنی تقریبا % 46 این پزشکان در تهران و کرج و 51% بقیه در سطح کشور به ارائه ی خدمت مشغول بودند. 🔹در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از محرومیت داشتند. به طوری که در استان سیستان و بلوچستان، کردستان، یزد و چهار محال بختیاری 1 پزشک و استان لرستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد فاقد پزشک متخصص کودکان بودند. در مورد زنان هم در سال 56 به جز هشت استان باقی استان ها فاقد پزشک زنان و زایمان ، گوش و گلو و بینی،رادیولوژی و.. بودند. 🔸این را مقایسه کنید با جدول تصرف شخصی اموال عمومی و خروج سرمایه ملی توسط وابسته به خاندان سلطنتی. یعنی اگر حتی رژیم شاه بخش سیار ناچیزی از را که به وسیله و سایر موسسات وابسته از کشور خارج می کرد. به بهبود اوضاع کشور اختصاص می داد چه تحولاتی رخ می داد. 🔹جمهوری اسلامی از همان ابتدا با مشاهده ی اوضاع نابسامان بهداشت و درمان کشور، سرمایه گذاری قابل توجهی را متوجه این بخش نمود. به طوری که ظرف دو دهه، علی رغم فشارهای شرایط جنگی و بازسازی کشور، جمع پززشکان شاغل در بخش را به 23553 یعنی نزدیک به دو برابر آنچه در سال 56 مشغول فعالیت بودند افزایش داد. در دهه ی اول انقلاب علی رغم فشارهای اقتصادی و شرایط جنگی تعداد بیمارستان های ایران در سال 1367 به 609 بیمارستان و 77804 تخت می رسد و در سال1381 به 730 بیمارستان و 110797 تخت می رسد. (فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳، صص۲۰۸ تا ۲۱۲) ⁉️با وضع بهداشتی که گفته شد، به نظر شما اگر کرونا در دوران پهلوی به کشور وارد می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻کودتای سوم اسفند 1299 به روایت وزیر مختار آمریکا در تهران 📣 مردم ایران مطمئن شده‌اند که این کودتا یک توطئه انگلیسی است ◀️ کالدول(وزیرمختار آمریکا در تهران) اولین گزارش خود را از کودتا در 22 فوریه 1921(3 اسفند 1299) ساعت 10 صبح مخابره می‌کند:‌ «نزدیک به 1000 قزاق ایرانی روز گذشته از قزوین به سمت تهران حرکت کردند و بدون رو‌به‌رو شدن با هیچ مقاومتی، پایتخت را به تصرف خود درآوردند. آنها به غیر از رئیس‌الوزرا مابقی اعضای کابینه را فوراً دستگیر کردند. رئیس‌الوزرا دست به دامان انگلیسی‌ها شده و به سفارت بریتانیا پناه برد. 🔹بریتانیا منکر هرگونه دخالت در این قضایا شده، اما کاملاً روشن است که اوضاع فعلی بر وفق مراد آنهاست و شواهد حاکی از آن است که نیروی نظامی آنها این حرکت را تقویت می‌کند. سیدضیاء‌الدین، سردبیر روزنامه رعد و از تحت‌الحمایگان بریتانیا، رهبری این جریان را بر عهده دارد....مردم ایران تقریباً مطمئن شده‌اند که تمام این قضایا یک نقشه و توطئه انگلیسی است» 📌 منبع: ماهنامه الکترونیکی دوران؛ شماره 124 🔰ادامه مطلب ♻️https://b2n.ir/500399 🇮🇷 @IRANeMOASER
✂️برشی از یک کتاب 💠حاکمیت نگاه یهودی در سیاست خارجی امریکا (شناخت والت ویتمن روستو یهودی ،‌ طراح دکترین کندی و انقلاب سفید ایران) 📍والت روستو ، که در ۱۹۱۶ در خانواده یهودی ویکتور هارون روستو به دنیا آمد. مدت های مدید مشاور «کاخ سفید» بود و برای قریب به یک دهه (۱۹۶۰-۱۹۷۰) نام او بر جامعه شناسی دانشگاهی غرب سنگینی می کرد. پروفسور والت روستو در زمان کندی یک سلسله رفورم های اقتصادی ، و به ویژه طرح «اصلاحات ارضی» ، را در کشورهای امریکای جنوبی و خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی پی ریخت و در دولت لیندون جانسون ریاست «شورای برنامه ریزی سیاسی » وزارت خارجه امریکا و ریاست سازمان «اتحاد برای ترقی» را به عهده گرفت. 🔹 اقتدار آکادمیک روستو، که در واقع بر اهرم دیوان سالاری امریکا مبتنی بود ، به ویژه در پنجمین «کنگره جهانی جامعه شناسی» (سپتامبر ۱۹۶۲) در واشنگتن نمایان شد، که در آن حدود یک هزار جامعه شناس از سراسر جهان شرکت داشتند و روستو کارگردان اصلی این نمایش بود. روستو تئوری های خود را در سال ۱۹۶۰ /۱۳۳۹ با انتشار کتاب مراحل توسعه اقتصادی – یک مانیفست غیر کمونیستی اعلام داشت. 📚ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ، ج۲، ص۳۰۳-۳۰۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆 📜۷ اسفند ۱۳۲۹ طی اعلامیه‌ای از مردم خواست تا برای حمایت از ملی شدن صنعت نفت در مراسمی که به دعوت جنبش در مسجد شاه تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻در پاسخ به فرصت‌طلبی یک خرده‌جامعه‌شناس/بخش اول 🔹در زمانی که کشور درگیر است؛ متأسفانه عده‌ای سودجو به فکر کاسبی خودشان هستند. عده‌ای معدود از تجار به مواد ضروری برای بیماران رو می‌آورند و عده‌ای دیگر که اهل تجارت نیستند و به ظاهر در فضای علمی فعالیت می‌کنند به شبهه‌افکنی علیه عقاید مستحکم و آرامش‌بخش شیعی می‌پردازند. 🔸به طور مثال؛ یک خرده‌جامعه‌شناس در نوشته‌ای کوتاه که رنگ و بوی را داشت نوشت: «چالش کرونا و فرهنگ زیارت شیعی: چطور ممکن است ضریحی که همیشه واسطه تبرک و شفابخشی بوده، حالا شده باشد عامل انتقال بیماری و ویروس مرگ؟» 🔹متأسفانه دوری از منابع اصیل و قوی علمای شیعه باعث بروز چنین شبهات سطحی می‌شود. اگر این جناب نگاهی به کتاب امام خمینی قدس سره می‌انداخت می‌دید که شخصی به اسم مشابه همین مطالب را گفت و با پاسخ مستدل و متین امام مواجه شد. 🔸امام در جواب حکمی‌زاده و در توضیح رابطه عوامل غیبی و معنوی سلامت و عوامل ظاهری آن (مثل پرهیزهای طبی، استفاده از دارو و...) این‌گونه می‌نویسند: 🔹« تمام و لو سلامت به امور غیبی وقتی است که طبیعت و ؛ که همه از کارخانه خدایی هستند و عمال حق تعالی هستند؛ از کار بایستد و راه چاره‌جویی از اسباب ظاهریه کوتاه شود و معالجه اطباء و داروهای آن‌ها بی‌فایده شود. آن‌گاه خدا یک راه امیدی به روی بندگان خود باز کرده که یک‌سره از خدا و اسباب غیبی مأیوس نشوند و دل به طبیعت و آثار طبیعت یک‌سره نبندند و از خدای عالم و آفریدگار خود غافل نشوند. 🔸آن‌گاه این شفاجویی گاهی مورد قبول شود... و الا این‌طور نیست که خدای عالم با این آیه شریفه بخواهد جریان را فلج کند و سنت محکمه طبیعت را به هم زند 🔹[با این اوصاف] هیچ منافاتی ما بین به کار بستن اسباب طبیعت و رفتن پیش اطباء کارمندانِ این جریان محکم طبیعت نیست با توسل به خدای عالم و طبیعت. زیرا که جریان طبیعت نیز از مظاهر قدرت حق‌تعالی است و خداست که به هر دارویی خاصیتی داده [است.]»(کشف اسرار امام خمینی ص53-52) 🔸متأسفانه مطالعه غیرعمیق متون دینی و نگاه جامعه‌شناسانه سکولار و غیرقدسی به جامعه شیعی؛ توان درک کامل مناسک دینی و مردم‌شناسی تشیع را از برخی مدعیان این عرصه ربوده است و الا پاسخ به این سؤالات سطحی توسط علمای اسلام بارها و بارها داده شده است. 🇮🇷 @IRANeMOASER