eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
407 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۸ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢رهنمودهای امام به نگارنده کتاب نهضت امام خمینی با نگاه به بخشهايى از آن پيش از چاپ 🔹در اين دفتر، در بخش زندگينامه، نگاشته بودم: «... مادر (بانو هاجر) زنى دانا و روشن ضمير و از خاندان علم و تقوا و معاريف است.» امام روى «دانا و روشن ضمير» خط كشيدند و بدينگونه از اين نگارنده خرده گرفتند كه از كجا می‌دانيد بانويى كه سده‌اى پيش در يكى از روستاهاى ايران می‌زيسته «دانا و روشن ضمير» بوده است؟ 🔸 نيز دربارۀ پدر بانو هاجر آورده بودم: «... پدر آن مرحومه حضرت آيت‌اللّه مرحوم ميرزا احمد از علما و مدرسين والامقام كربلا و نجف بود...» امام در كنار اين فراز افزودند: «به طورى كه مسموع شد» و با اين جمله به اين نگارنده آموختند و رهنمود دادند كه شنيده‌ها را تا تأييدى براستى و درستى آن به دست نيامده است هرگز نشايد به شكل قطع و يقين بازگو كرد. در فراز بالا امام روى «كربلا و نجف» نيز خط زدند، شايد به اين سبب كه مشخص نيست ميرزا احمد در اين دو شهر مقدس تدريس می‌كرده يا در «سامرا» كه در آن روز مركز روحانيت شيعه در عراق بوده است. 🔹دربارۀ خاندان بانو هاجر آنجا كه نگاشته بودم: «... خاندان آن مرحومه: عموها و برادرها، همه از رجال برجستۀ علم و دانش و داراى ملكات فاضله بوده‌اند ...» امام روى اين توصيف نيز خط كشيدند و به جاى آن آوردند كه «از روحانيون و بعضى از آنها از بزرگان و رؤساى روحانيت محل بوده‌اند» و بدينگونه به اين نگارنده گوشزد كردند كه از آوردن واژه‌ها و فرازهاى اغراق‌آميز و دور از واقعيت بپرهيزم. 🔸نيز درباره زندگى امام در دوران كودكى يادآور شدم كه: «... امام خمينى در همان اوان كودكى شوق و علاقه فراوانى به تحصيل و دانش داشته ...» امام روى واژه «فراوان» خط كشيدند. 📚کتاب نهضت امام خمینی، دفتر اول، صفحه 14، چاپ 18- مولف: سید حمید روحانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۲۹ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۹ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۹ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (25) ♨️ بیماری آقا و بی‌خوابی من 🔹سال بعد هم مشهد رفتیم البته در خانه‌ای بزرگتر. سال بعد یعنی سال 31 همدان، سال 32 و سال بعد اصفهان که سال سقوط مرحوم دکتر مصدق بود و در این سال امام مبتلا به بیماری شدید و پرخطری شدند، بیماری بود که انگشت پای راستش سرد و بی‌حس می‌شد و به‌تدریج بالا می‌آمد، به چشم که می‌رسید سردرد شدید می‌گرفت که استفراغ و تهوع را به‌دنبال داشت. 🔸بیست روز در اصفهان پیش دکتر نفیسی معالجه کرد و نتیجه نگرفت تا اینکه مرحوم اشراقی، که خدایش رحمت کند، تازه یک‌سال بود که داماد ما شده بود با دخترمان صدیقه به اصفهان آمدند. او وقتی آقا را بدین حال دید با ایشان آمدند تهران، منزل پدرم و پیش دکتر سمیعی معالجه را شروع کرد. ما در اصفهان ماندیم، زمانی معلوم شد ایشان باید مدتی در تهران برای معالجه بماند، آقای اشراقی آمد اصفهان و ما را آورد تهران. الحمدالله حالشان خوب شد در مدتی که آقا بیمار بود، بسیار نگران بودم و کمتر شبها خوابم می‌برد. 🔹در سالهای بعد دیگر این بچه‌ها بودند که جایی را انتخاب می‌کردند، آقا دیگر بدین‌کارها کاری نداشت. او مدرسی بزرگ شده بود که حدود پانصد، شصد نفر در درس فقه و اصولش شرکت می‌کردند در این بعد باید شاگردان ایشان دست به‌‌کار نوشتن کتابی در زمینه علمی آماده شوند که تا بحال چنین کاری نشده است. امام را در مسایل مبارزاتی نباید خلاصه کرد. امام سراپا ذوق است. 🔸بعد عرفانی امام کجا و بنیانگذار جمهوری اسلامی کجا؟ . فاصله دومی با اولی ماده و عقل است ... تا او را دیدم با کتاب و درس و بحث دیدم و همیشه در حال مطالعه. لذا تابستان محتاج به تغییر آب هوا بود ... گرچه در تابستان هم دست از نوشتن و مطالعه بر نمی‌داشت. 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی(همسر امام) ص 168-170 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻به مناسبت سالروز قیام تاریخ ساز مردم تبریز در 29 بهمن قیام مردم تبریز؛ قیام زینبی یا تظاهراتی خشم‌آلود؟! 🔹خواندن عمیق و دقیق تاریخ ما را به ظرفیت‌های شگفت‌انگیز مردم‌مان بیش از پیش آشنا می‌کند. یکی از درخشش‌های تاریخی ملت ایران به دست مردم تبریز در سال 1356 رقم خورد. هنگامی که خون در 19 دی ریخته شده بود و قیام چهل روز پس از آن باعث شد آن خون‌های پاک به هدر نرود. 🔸« اگر برای جوان‌های عزیزی که آن روز[۲۹ بهمن ۵۶] را ندیدند، بخواهیم در دو جمله مسئله را تصویر کنیم، مسئله این است که یک حرکتی در مواجهه با ، از یک نقطه‌ای، یعنی از حوزه‌ی علمیه قم و مردم قم سربلند کرد، رژیم بی‌باک و غدار و متکی به به‌شدت آن را سرکوب کرد، نفسها در سینه‌ها حبس شد. همه خیال کردند قضیه تمام شد. 🔹آن نقطه‌ای که نگذاشت این قضیه به اینجا ختم شود و یک حادثه را تبدیل به یک جریان و یک فرایند کرد، عبارت بود از و . یعنی مردم غیور و شجاع و باهوش تبریز، یک حادثه را تبدیل کردند به یک جریان؛ نگذاشتند این حادثه در قم دفن شود. 🔸اگر بخواهیم تشبیه کنیم به حوادث صدر اسلام، مثل کار جناب و در حفظ حادثه‌ی عاشورا و نگذاشتن و مانع شدن از اینکه این حادثه در صحرای کربلا دفن شود و فراموش شود. شما این را یک پرچمی کردید و با قدرت این را در دست نگه داشتید و این پرچم شد شاخص. این، اهمیت حادثه را نشان می‌دهد. »(مقام معظم رهبری ۱۳۸۶/۱۱/۲۸) 🔹پی‌نوشت: یکی از ظلم‌های مورخین غیردقیق یا مغرض؛ کتمان حماسه‌های مردم و سرپوش گذاشتن بر آن است. به طور مثال جناب آقای بهبودی در کتاب قیام مردم تبریز را در حد یک مراسم عزاداری «که می‌توانست با آرامش آغاز و انجام یابد» تقلیل می‌دهد و غیرت، هوشمندی و شجاعت مردم تبریز در برپایی آن شور عظیم را به صورت مراسمی ساده جلوه می‌دهد که به خاطر عصبانیت یک دانشجوی جوان از رئیس کلانتری بازار تبریز به تظاهراتی خونین بدل شد. ◀️آقای بهبودی در کتاب مذکور می‌نویسد: «قرار بود به مناسبت چهلمین روز کشته‌های قم، در مسجد قزللی مراسمی برپا شود. مأموران این را می‌دانستند. مردم پشت در منتظر ماندند، بلکه باز شود. رئیس کلانتری بازار تبریز اجازه گشوده شدن در مسجد و شروع مراسم را نمی‌داد. او در برابر خواست‌های پیاپی حاضران، آن معبد توحیدی را با جایگاه ستوران یکی دانست. دانشجوی معترضی که تاب این توهین را نداشت با پاره آجری به سوی او حمله برد، اما با گلوله‌ای نقش زمین شد. مراسمی که می‌توانست با آرامش آغاز و انجام یابد، به تظاهراتی خشم‌آلود تبدیل شد و با شتاب در شهر گسترش یافت.»(الف لام خمینی ص809) 🔹 اختلاف نظرهای علمی در مبانی تاریخ نگاری یا اختلاف روایت‌های مختلف از یک واقعه به شرط تلاش حداکثری برای کشف حقیقت، امری پذیرفتنی است اما تکیه بر منابع مخدوش و روایت های دروغ، که منجر به تولید تحریف می شود، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. لذا اگر یک منبع تاریخی به هر دلیل حاوی تحریفات آشکار (هرچند اندک) باشد، ارزش استناد و اتقان علمی را نخواهد داشت حال اگر تعداد این تحریفات به مرز نامتعارف برسد، و بعد از نقد علمی تحریفات، اقدامی در جهت اصلاح و جبران آن صورت نگیرد، خدای ناخواسته شبهه غرض ورزی نویسنده در تحریف عمدی افزایش می‌یابد. خاصه آنکه بعد از طرح اشکالات علمی، هیچ قدم و اقدامی در جهت پاسخ به ایرادات مستند یا اصلاح خطاها، مشاهده نشود. 🔸امیدواریم جناب آقای بهبودی که ظاهرا در سایه پشتیبانی برخی آسوده‌اند، به نقدهای منطقی و متین پاسخ گویند و شبهات را در خصوص کتاب پرتحریف خود بزدایند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بازشناسی روند تخاصم امریکا با ایران در پرتو تبارشناسی سلطه‌طلبی این کشور 💠 بزرگداشت روز دانشجو (روز ۱۶ آذر) هر ساله در شرایطی برگزار می‌شود که بیش از شش دهه از زمانی که خون سه دانشجوی ایرانی فرش قرمزی شد برای استقبال از ورود ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت امریکا به تهران می‌گذرد. اما اینک در آستانه پاسداشت رشادت آن خون‌های حماسه‌آفرین، دنیا شاهد اعتراض مردم و دانشجویان امریکایی به سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های کنگره و کاخ سفید در ابعاد داخلی و خارجی بوده و حتی رأی آنها در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به کسی تعلق می‌گیرد که بیشترین اعتراض را به نظام و حاکمیت امریکا وارد می‌نماید. 🔸اما به موازات این روند در بیرون، نگاه و ندای دیگری در داخل نسبت به حرکت دانشجویی سر داده می‌شود. امروز جریانی سیاسی در داخل قصد دارد با ایجاد اشتباه محاسباتی در بین جوانان، دانشجویان و مردم، جنبش دانشجویی ایرانی را که با انقلاب و نفس حق امام راحل توانست خود را از جریان بیمار روشنفکری برهاند و با رویکرد انقلابی در صفوف فشرده مردمی قرار دهد، از روح و هدف متعالی‌اش، یعنی اعتراض توأمان به استبداد داخلی و استعمار خارجی حامی دیکتاتوری پهلوی که نماد نظام سلطه امریکای جنایتکار بود، تهی نماید. 🔹لذا امروز عده‌ای بدون توجه به زمینه و خاستگاه شعار «مرگ بر امریکا»، دنبال تبرئه و تطهیر چهره مسبب اصلی مشکلات دیروز و امروز ایران اسلامی، یعنی امریکا هستند و تلاش می‌کنند این چهره‌سازی و بزک نمودن امریکا را عقلایی جلوه داده، برای جا انداختن آن استدلال منطقی اقامه نمایند. در همین امتداد در رابطه با استکبار ستیزی، مقام معظم رهبری در این باره فرمود: «شعارها و هدف هایی که این انقلاب ترسیم کرده، با ذات و نیازهای ذاتی انسان، آمیخته است. هدف های این انقلاب، عدالت خواهی، تکریم انسان، مبارزه با ستم گری، دفاع از مظلوم، پر کردن شکاف های طبقاتی است… این شعارها، هرگز کهنه نمی‌شود. 🔸در این مطلب تلاش خواهیم کرد با استفاده از سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص دو خطایی که از سوی دستگاه استکبار و امریکا و بعضی‌ها در داخل ترویج می‌شود تا دشمنی ما با امریکا را غیر منطقی و از سر تعصب و لجاجت نشان دهد و حل مشکلات داخل را به سازش با این کشور گره بزند، منطق تداوم و استمرار دشمنی با امریکا و شعار «مرگ بر امریکا» را نشان دهیم. 📕مشروح ادامه این مطلب را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻تذکار تاریخی امام خمینی به سیاسیون؛ خودخواهی مانع قیام لله است!🔻 🔹« و ترك قيام براى خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام براى است كه روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه كرده. 🔸 است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى ‏پرست پشت ميزنشين شدند. قيام براى شخص است كه يك نفر...بی‌سواد [ ] را بر يك گروه چندين ميليونى چيره مى‏كند كه حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود كند. »(صحیفه امام ج1 ص23-21/ 15اردیبهشت1323) ◀️پی‌نوشت: امروز هم این ندای امام قدس سره الشریف پیش چشم ماست. خودخواهی‌ها و قیام برای منافع شخصی روح وحدت و برادری را خفه می‌کند و باعث می‌شود شخصیت‌های بی‌سواد و بی‌بنیه در مناصب حساس مجلس یا دولت قرار گیرند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۳۰ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۳۰ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۳۰ بهمن ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER