✴️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه
💥 اختصاصی /بخش دوم
🔺ما با #حاج_آقا_مصطفی چندین بار با هم پیاده کربلا رفتیم. چون مراجع نجف هر کدام پیادهروی داشتند. مثلاً آقای خویی داشتند، آقای حکیم داشتند، آقای شاهرودی داشتند، امام هم داشتند. آن وقت ما در کاروان امام بودیم و من هم جزء آشپز کاروان بودم. زودتر میرفتیم فرشها را پهن میکردیم. #حاج_آقا_مصطفی و کاروان هم میآمدند مینشستند و ما از آنها پذیرایی میکردیم. در آن وقت امام فرموده بودند که به حائرین حرم امام حسین علیهالسلام و هم زوارش، ناهار و شام و یا غذای سرپایی بدهند. آن وقت یک جا با #حاج_آقا_مصطفی که بودیم، آن فرد [میزبان عرب] آمد گفت که ما هنوز ناهار نخوردیم. ما رسم داریم که اول زوار غذا بخورند بعد ما بخوریم. گفتیم: ما ناهار خوردیم.#حاج_آقا_مصطفی گفتند: نه، بنشینید، بنشینید اینجا، ناهار بخوریم، کم بخوریم، که اینها بتوانند ناهارشان را بخورند. آن وقت یکی از این طلبهها این قاشق برنج تو راه تنفسیاش گیر کرد، و برنجها از دهانش درآمد و ریخت توی سینی. آنجا توی سینی غذا میدادند. برای ایرانیها قاشق هم میدادند. آن وقت #حاج_آقا_مصطفی اینها را فوری همش زد خودش، و گفت: بهبه، شفا شد، شفا شد. همه را #حاج_آقا_مصطفی هم زد. ما هاج واج مانده بودیم.
🔻یک جا دیگر هم نزدیک کربلا که رسیدیم، به همه زوارها چای میدادند، شب اربعین بود. بعد از نوزدهم، آن وقت من و آقای محدث (باجناق آقای خاتم [یزدی]) زوارهایی که از مسیر آب [=از راه شط] میآمدند را شمارش کردیم، هر پنج دقیقه 450 نفر وارد میشدند. از جاهای دیگر هم میآمدند. اینها میخواهند این همه زوار را چای بدهند. آب را توی این دیگهای آش میجوشاندند و آب گرم را توی کتری میریختند و سینی سینی چای میبردند برای زوار. استکان را هم نمیتوانستند بشورند چون هر 5 دقیقه باید 600-700 تا چای بدهند. آن وقت ما پسندمان نبود؛ همه تویش چای خوردهاند، مریض و غیر مریض و... حاج آقا مصطفی گفت: بچهها بنشینید. آن استکانها را از ظهر تا حالا نشسته بودند. گفت این [استکان] چای به دهن 30 تا 40 تا زوار رسیده است؛ شفای شفا است. #حاج_آقا_مصطفی خودش هم یکی برداشت خورد، بعدش هم ما همه خوردیم. وقتی من دیدم ایشان خورد دیگر بعدش ما هم خوردیم. خودش هم پیاده از نجف میآمد کربلا.
☀️حجت الاسلام حیدری یزدی
📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز 1396، ص 110
#مجتهد_شهید
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
✴️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه
💥اختصاصی/بخش سوم
🔺در تفسیر #حاج_آقا_مصطفی هست که میگوید: «خدایا اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من هدیه میکنم به اباعبدالله(ع)». تعبیر ایشان در این مورد، به قرار ذیل است:
«روحی و ارواح العالمین لک الفداء یا اباعبدالله و یا سیدالشهدا فیا رب ان کان فیما اسطره و اضبطه حول الکتاب الالهی شیء لی یسمی بالجزاء و الثواب، فنهدیه الیه و نرجوا من حضرته التفضل علی بقبول و المنة علی المفتاق المفتقر الی شفاعته بعدم رده».
ترجمه: ای اباعبدالله و ای سرور شهیدان! روح من و همه عالمیان فدای تو باد. پروردگارا اگر آنچه که در پیرامون کتاب الهی (قرآن کریم) مینگارم و ضبط میکنم، چیزی از ثواب و جزای خیر برای من دارد، آن را هدیه میکنم به سیدالشهدا(ع) و امیدوارم که حضرتش آن را از روی تفضل قبول فرماید و بر من محتاج به شفاعت منت نهاده، رد نفرمایند.
🔻ایشان یک علاقه خاصی به کربلا و به سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در پیادهروی به کربلا شرکت میکردند، با 40، 50 نفر از طلاب. ما هم در خدمتشان بودیم. گاهی هم بندهخدا پابرهنه میآمد و پایش زخم میشد.
یک مدتی پابرهنه میآمدند، پایشان هم خیلی زخم میشد اما به این راه خیلی علاقه داشتند. مثلاً ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در روضه بود؛ مثلاً [میفرمود] من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، مثلاً شنبه را خواستم پیدا کنم، یکجا که شنبه روضه باشد. آن را هم پیدا کرده بود! بعد از نماز امام در مسجد شیخ اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه میخواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما میگفتند نخواند و فلان.#حاج_آقا_مصطفی یواشکی به او پول میداد میگفت بخوان! تنهایی من مینشینم گوش میدهم! خیلی سر این قصه [پیگیر] بود گاهی وقتها آخر [آن شیخ افغانی] یک چیزهایی میگفت [که به مذاق برخی خوش نمیآمد] یک شیخ پیرمردی بود، باحال بود. یک چیزهایی میگفت به یک عدهای برمیخورد.
: میگفت که اگر شما یک خروستان گم بشود چقدر دنبالش میگردید؟ به اندازه یک خروس دنبال امام زمان(عج) [نمیگردید]! خیلی شیرین بود. یک، دو دقیقه روضه میخواند، مرحوم #حاج_آقا_مصطفی_خمینی خیلی حمایت میکرد، به او پول میداد و میگفت بخوان. بعد یکی دو کلمه روضه میخواند. یکی دیگر هم بود که برای ایشان روضه میخواند. اسمش را یادم رفته، آقای دُریاب، مرحوم دریاب یک شیخ پیرمردی بود. [آقا مصطفی] به او گفته بود بیاید خانهشان مثلاً روضه بخواند و هر وقت هم [اگر در خانه] نیست به او گفته بود بنشین، تکیه بده به درِ خانه، روضه را بخوان و برو! بعد من پولش را به تو میدهم هر وقت دیدی ما نبودیم اینها، [این کار را بکن] آن فرد هم مینشست تکیه میداد به درِ خانه ایشان، روضه را میخواند [و میرفت]. میگویم یک علاقه باطنی عاشقانهای به سیدالشهدا(س) و به روضه به روضهخوانها داشت. اینها خیلی جالب بودند. رحمتالله علیه.
☀️حجتالاسلام والمسلمین سجادی
📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز 1396، ص 176
#مجتهد_شهید
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
♨️ بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی برگزار میکند؛
همایش #مجتهد_شهید
سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیتالله سیدمصطفی خمینی
با حضور علامه مصباح یزدی
و قرائت پیام برخی آیات عظام
و با سخنرانی:
آیتالله شیخ محسن اراکی
حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران
حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، تاریخنگار انقلاب اسلامی
زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸
بعد از نماز مغرب و عشا
مکان: سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی(ره)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
8.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی برگزار میکند؛
همایش #مجتهد_شهید
سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیتالله سیدمصطفی خمینی
با حضور علامه مصباح یزدی
و قرائت پیام برخی آیات عظام
و با سخنرانی:
آیتالله شیخ محسن اراکی
حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران
حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، تاریخنگار انقلاب اسلامی
زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸
بعد از نماز مغرب و عشا
مکان: سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی(ره)
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢جستارهایی پیرامون قیام ۱۷خرداد سال ۱۳۵۴ فیضیه
🔹وقتی طرح حکومت اسلامی امام در سال ۱۳۴۸ در قالب یک نظریه منسجم و بدیل نظام پادشاهی مطرح شد، روحانيان مبارز حوزههاي اسلامي نيز بيش از گذشته ايده و انگيزه براندازي را جدي گرفتند. حمله به شخص شاه در اعلاميهها و تظاهرات روحانيان و طلاب- به رغم خفقان حاكم- بيش از گذشته مطرح و دنبال شد و اين در شرايطي بود كه هرگونه نيش و طعنه و گوشه و كنايه به شاه، در حكم انتحار بود و كساني كه در اعلاميهها و نوشتههاي خود شاه را مورد انتقاد و اعتراض قرار ميدادند، در واقع حكم اعدام خود را امضاء میکردند. حماسيترين و توفانیترین خيزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد۱۳۵۴ در فیضیه قم روي داد. در این قیام خونین که در تاریخنگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانيان با شعارهايي انقلابي و بنیانافکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوي بيزاريم و… به تظاهرات دست زدند و رژيم شاه را به چالش كشيدند.
🖋سید حمید روحانی
📎متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
♻️ https://b2n.ir/84159
📡 http://iranemoaser.ir/
•••••••••••••••••••••••••••••••••
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱ آبان ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱ آبان ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱ آبان ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
🔻به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی
🔸مرحوم سید مصطفی خمینی انسانی فروتن بود و به همین دلیل همیشه ایشان را یک طلبه فرض می کردند، ولی امروز مشخص می شود که منزلت ایشان از نظر علمی و معنوی و عرفانی در چه حدّی بوده است.
🔹حاج آقا مصطفی درس مراجع را در نجف دید و احساس کرد که نیازی به این دروس ندارد و با آیت الله بجنوردی نیز مباحثه کردند و ایشان هم بیان کرد که احاطه علمی مرحوم حاج آقا مصطفی مرا شگفت زده کرده است که البته متاسفانه عنوان شده است که ایشان شاگرد آیت الله بجنوردی بود.
🔸مرحوم حاج آقا مصطفی، استاد منظومه و حکمت مرحوم آیت الله مومن و حجت الاسلام والمسلمین شاه چراغی بود؛ ایشان در علوم اسلامی تبحر عظیمی داشت و اقوال تمام علمای سلف و معاصر را نیز می دانست.
🔹ایشان عروه الوثقی و تمام حواشی آن و نیز المعجم و تمام اقوال علما را حفظ بود و آنها را در درس بیان و نقد می کرد؛ همیشه دنبال نظریات مبتکرانه و عمیق بود و نظریات علما را نیز از نظر علمی به چالش می کشید.
🔸 بنده زمانی از ایشان پرسیدم که چه زمانی مجتهد شدید که فرمود پس از چند سال از بلوغ یعنی تقریبا قبل از ۲۰ سالگی به اجتهاد رسیده است.
🎙بخشی از سخنرانی دکتر سید حمیدروحانی در همایش #مجتهد_شهید
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser