eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
407 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تاکتیک‌های مبارزاتی شهيد مصطفى خمينى برای شکست تبعید/صفحه نخست 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/75 🔹در آن شرايط كه افكار عمومى و اعتراضات پيگير و روزافزون مقامات روحانى و توده‏هاى مبارز و آگاه، رژيم شاه را در مورد ادامه تبعيد امام، سخت تحت فشار گذاشته و به انديشه راه حلى براى بيرون آمدن از آن مشكل واداشته بود، مجاهد شهيد حاج نيز از طريق مقامات براى بازگشت به ايران به رژيم شاه فشارهايى وارد مى‏آورد و بار مشكلات آن را سنگين‏تر مى‏كرد. 🔸برادر شهيد به‌حق مى‏دانست كه وجود او در ايران در آن شرايط مرگ‌بار تا چه پايه لازم و ضرورى مى‏باشد و رژيم ايران با تبعيد او به دنبال امام چه توطئه‏اى در سر داشته و چه ضربه‏اى مى‏خواهد به ايران وارد آورد. 🔹از اين روى بر آن بود كه به هر قيمتى و تحت هر شرايطى خود را به ايران برساند و توطئه دشمن را در مورد از هم پاشاندن نيروى منسجم توده‏هاى مبارز خنثى و بى‏اثر سازد. او براى تحقق بخشيدن به انديشه مقدس خويش، بى‏خبرى و بى‏اطلاعى از فرزندان خود را دستاويز قرار داده، به رئيس سازمان امنيت شهر مى‏نويسد: 🔸بسمه تعالى جناب سرهنگ متمنى است لطفاً اقدام فرماييد كه بنده مى‏توانم به ايران مراجعت كنم، چه آنكه از اوضاع خانوادگى هيچ اطلاعى در دست نيست و بدين جهت هم آقاى والد ناراحت هستند. البته از بذل لطف دريغ نخواهيد فرمود و ناراحتى من هم براى بچه‏هايم موجب ناراحتى ايشان مى‏باشد. البته هر چه زودتر اقدام خواهيد فرمود. تاريخ 29 اسفند 43 ـ سيد مصطفى خمينى 🔹به دنبال گفتگويى كه مقامات سازمان امنيت تركيه با رژيم ايران به عمل آوردند، رئيس ساواک ايران اعلام داشت كه «آمدن او مانعى ندارد ولى اگر كوچک‌ترين عمل خلافى بكند و يا تماس‏هايى غيرمعقول بگيرد يا اشخاص ناباب را بپذيرد، در مناطق جنوبى ايران زندانى خواهد شد...». 🔸چنان‌که اشاره شد، از آنجا كه مجاهد شهيد سيد مصطفى بر آن بود كه براى پيشبرد اهداف عاليه و منويات مقدس امام به هر قيمتى و تحت هر شرايطى خود را به ايران برساند، شرايط پيشنهادى از طرف ساواک را پذيرفت و چون خواسته بودند كه تعهدنامه را كتباً بنويسد، متنى به شرح زير نگاشت: 🔹بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم 1. به هيچ وسيله دخالت در سياست نكردن و كارى بر ضد حكومت انجام ندادن. 2. به هيچ‏وجه تماس با اشخاص مخالف حكومت نگرفتن و ارتباط با آنان نداشتن. 3. امتناع مى‏نمايد از قبول تماس با اشخاص و جماعتى كه بر ضد حكومت باشند، اگر چه آنان تقاضا كنند. در تاريخ 21 مارس و 11 فروردين 44. سيد مصطفى موسوى خمينى 🔸ساواک شاه با بررسى بازتاب بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى به اين نتيجه رسيد كه ورود او به ايران مى‏تواند تمام نقشه‏هاى آن سازمان در مورد قطع ارتباط روحى و صورى توده‏هاى مسلمان با امام و به فراموشى سپردن او را نقش بر آب كند و بار ديگر به وسيله سيدمصطفى خمينى ارتباطى محكم و استوار ميان مردم و امام برقرار گردد و انسجامى ژرف ميان مجاهدين راستين راه خدا به وجود آيد... 🔹مقامات ساواک با دريافت تأثيرات شگرف بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى به ايران، كوشيدند كه با مطرح كردن شرايط سخت‏ترى او را از تصميم بازگشت به ايران منصرف كنند؛ از اين رو تعهدنامه‏اى را كه حاج سيد مصطفى نوشته و فرستاده بود، رد كرده، خود تعهدنامه‏اى تنظيم كردند و براى او فرستادند، به اميد آنكه او از امضاى آن سر باز زند و انديشه بازگشت به ايران را از سر بيرون كند.(نهضت امام خمینی، ج2، 136-130) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تاکتیک‌های مبارزاتی شهيد مصطفى خمينى برای شکست تبعید/صفحه دوم 🔸متن تعهدنامه تنظيمى از طرف ساواک چنين است: اينجانب سيد مصطفى مصطفوى معروف به موسوى خمينى، فرزند ‏اللّه_روح‏اللّه_خمينى، داراى شناسنامه شماره 38 صادره از خمين، متعهد مى‏شوم كه اولاً در هيچ كار سياسى دخالت ننمايم. ثانياً در هيچ ‏بندى_سياسى شركت نكنم. ثالثاً با هيچ فرد يا دسته يا حزبى كه قصد و مرام و فعاليت‌شان مخالف حكومت و منافع كشور است، رفت و آمد و گفتگو نكنم و تماس نگيرم. رابعاً تعهد مى‏كنم كه پس از برگشتن به ايران در هر نقطه‏اى كه دولت صلاح بداند، زندگى كنم و بدون اجازه، محل زندگى خود را تغيير ندهم...‏‏. 🔹به دنبال آن با خط ديگرى اضافه شده: در غير اين صورت، مقامات صالحه مُحق خواهند بود كه درباره‏ام كه به تاريخ... كه صلاح بدانند رفتار كنند. 🔸شايد مقامات ساواک در اين انديشه بودند كه مگر بتوانند با اخذ اينگونه التزام‏نامه‏هاى سخت و شديد، حاج سيد مصطفى خمينى را از سفر به ايران منصرف كنند؛ ليكن از آنجا كه هدف و انگيزه آن شهيد از بازگشت به ايران والاتر و بالاتر از آن بود كه با اينگونه التزام‏نامه‏ها بتوان از آن صرف‏نظر كرد، حاج سيد مصطفى عين التزام‏نامه تنظيمى ساواک را با خط خود نوشت و اسم و شهرت خود را به طور واضح و روشن زير آن گذاشت. لازم به يادآورى است كه جمله آخر التزام‏نامه ساواک: «در غير اين صورت مقامات صالحه...» در التزام‏نامه‏اى كه شهيد با خط خود نوشته، آورده نشده است. نمى‏دانم مقامات ساواک از گنجاندن آن منصرف شده‏اند يا آن‌كه شهيد از پذيرش آن سر باز زده است. البته احتمال دوم بعيد به نظر مى‏رسد، چون ساواک به منظور بازداشتن او از بازگشت به ايران به دنبال بهانه مى‏گشت و نياوردن جمله مزبور در متن التزام‏نامه مى‏توانست از طرف ساواک بهانه خوبى براى عدم پذيرش درخواست او باشد. چنان‌که در همين التزام‏نامه تنظيمى ساواک كه شهيد مصطفى خمينى آن را با خط خود نوشته بود، به بهانه آن‌که فقط اسم و فاميل خود را زير التزام‏نامه گذاشته و آن را امضا نكرده است، بازگرداندند و زير آن نوشتند: «تعهدى كه پيوست بود، چون فاقد امضا بود به مقصد عودت داده شد. 44/3/27. 🔹آنگاه كه شهيد آن را امضا كرد و راه هرگونه بهانه‏جويى را بر آنان بست، رئيس ساواک آنچنان وحشت‌زده و نگران شد كه فرمان خون‌بار و وحشتناكى صادر كرد كه نمى‏توان گفت از آن بى‏خبر بوده است و شايد هم فرمان از طرف خود او بوده است. فرمانى كه فقط ديوانگان يا طاغوت‏هاى مغرور و خون‏آشام جهانى مى‏توانند آن را صادر كنند. 🔸اين فرمان تا آنجا غيرانسانى و وحشتناک بود كه ، رئيس ساواک تهران به خود اجازه نداد كه آن را روى كاغذ بياورد و فقط نوشت: «ضمناً اوامر ديگرى صادر فرمودند كه شفاهاً به سركار و ساير مسئولين اعلام گرديد»! 🔹در اين فرمان تاريخى! آمده است: مى‏تواند بيايد مشروط به آن‌که در دهات خود در نزديكى خمين زندگى نمايد و بايد دو نفر ژاندارم و دو نفر مأمور آگاهى از شهربانى مراقب بوده كه با يک نفر غير از اهل منزل خود و بستگان درجه يک تماس نگيرد و اگر هر كس از اطراف منزل رد شد، به وسيله تيراندازى بايد معدوم شود. در غير اين صورت نمى‏تواند بيايد!! 🔸فرمان اعدام هر كس كه به خانه مرحوم سيد مصطفى خمينى نزديک شود، به نظر مى‏رسد كه از طرف خود شاه بوده است و آنچه دنبال آن آمده: «در غير اين صورت نمى‏تواند بيايد» هشدارى به فرمانبران، مقامات نظامى، انتظامى و ساواک بوده است كه اگر اين فرمان را نمى‏توانيد به اجرا دربياوريد، نمى‏تواند بيايد. از اين رو مى‏بينيم با آنكه شرايط سخت و شديد و التزام‏نامه مورد دلخواه ساواک و ديگر پيشگيرى‏هاى به اصطلاح امنيتى همه انجام پذيرفت، جريان بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى يک‌باره متوقف گرديد و ديگر در اين زمينه سخنى به ميان نيامد. چون مقامات ساواک و ديگر مقامات دولتى به خوبى مى‏دانستند كه او را هر چند در دوردست‏ترين نقاط كشور اسكان دهند، سيل جمعيت به آنجا سرازير خواهد شد و اجراى فرمان اعدام درباره آنان عملى و قابل اجرا نخواهد بود، از اين رو ناگزير بودند كه از پذيرش او به ايران خوددارى ورزند.(نهضت امام خمینی، ج2، 136-130) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۵ شهریور ۱۳۵۷ 🔹حوزه علمیه قم با انتشار اعلامیه ای، روز پنجشنبه 57.6.16 را تعطیل و عزای عمومی اعلام کرد. این اعلامیه روی دیوار مسجد امام حسین(ع) تهران نیز نصب شد. 🔸بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان جامعه دانشجویان مسلمان در اروپا سرنگونی رژیم پادشاهی ایران را شرط اولیه بازگشت صلح به این کشور دانست. 🔹هزاران نفر از مردم خمین با برپایی تظاهراتی، آزادی 2 نفر از روحانیان این شهر را خواستار شدند. این عده سپس در مسجد بزرگ این شهر تجمع کردند و آقای رسول منتجب نیا سخنرانی کرد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص505-507 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شریعتمداری و اعزام دیرهنگام نماینده به تبعیدگاه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/76 🔹رژيم شاه پيش از آنكه امام را از تركيه به عراق منتقل كند، با عزيمت نمايندگان آقاى شريعتمدارى به تركيه و ديدار آنان با امام موافقت كرد، شايد روى اين انگيزه كه مردم عصيان‏زده و مقامات روحانى را آرام سازد و نگرانى آنان را نسبت به امام كاهش دهد. با توجه به آنكه مى‏خواست همان روزها امام را به عراق منتقل كند، به اين صحنه‏سازى نيازى نبود؛ يا براى اين بود كه نمايندگان آقايان خوانسارى و گلپايگانى قبلاً به ديدار امام رفته بودند و شريعتمدارى هم براى آنكه از قافله عقب نماند، دست به چنين كارى زد، آن هم در لحظه‏هاى آخر، كه هيچ فايده‏اى نمى‏توانست دربرداشته باشد. 🔸آقاى شيخ عبدالجليل جليلى كه از طرف آقاى شريعتمدارى به ديدار امام رفته بود، پس از بازگشت طى گفتگويى اظهار داشت: 🔹صبح روز دوشنبه به اتفاق آقا مصطفى به عزيمت و در فرودگاه تركيه شخصى به نام معاون سازمان امنيت تركيه ما را به منزلى برد كه آقاى خمينى را هم از به آنجا آورده بودند و در عرض 5 روزى كه در تركيه اقامت داشتيم، سه روزش با آقاى خمينى بوديم و در آنجا صحبت من راجع به استخلاص‌شان شد. به ايشان اظهار نمودم: وضع در اثر فقدان شما خيلى خراب است، اجازه بفرماييد كه علما از دولت بخواهند كه شما را آزاد كنند. ايشان گفتند: «من هيچ‏وقت حاضر نيستم تسليم دولت و رفتار زشت آن‌ها شوم». ضمناً ايشان اظهار نمودند: «در صورتى كه با بازگشت من موافقت گردد، نيز خوب است».... 🔸پاسخ قاطع امام مبنى بر آنكه «من هيچ‏وقت حاضر نيستم تسليم دولت و رفتار زشت آنها شوم»، مى‏رساند كه اين گفتگو دور از چشم مأموران ساواك صورت گرفته است و به همين دليل از طرف مأموران و گماشتگان ساواک گزارش نشده است. (نهضت امام خمینی، ج2، ص140) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۶ شهریور ۱۳۵۷ 🔹صبح امروز کلیه مغازه‌های خیابان‌ها و بازار در شهرهای اردبیل، اهواز، ایلام، بهبهان، تویسرکان، تهران، خرم آباد، خمین، دزفول، رضاییه(ارومیه)، زنجان، قزوین، کازرون، کاشان، کرج، ملایر، نهاوند، و همدان، 80 درصد از مغازه‌های شهرهای شاهرود، ورامین و دماوند تعطیل بود. 🔸صبح امروز کلیه مغازه‌های بازار و خیابان‌های اطراف قم تعطیل بود. این تعطیلی در پی صدور اعلامیه از سوی حوزه علمیه این شهر صورت گرفت. 🔹در ساعت 16حدود 2500 نفر از مردم آبادان در گورستان شهر گرد آمدند و شعار«ما استقلال، آزادی و حکومت اسلامی می‌خواهیم» سر دادند. این گردهمایی با سخنان یکی از روحانیان و شعارهای اجتماع کنندگان علیه رژیم پایان یافت. 🔸حدود ساعت 19 دکتر در تهران در حضور جمعی حدود 3 هزار نفر در میدان شهیاد(آزادی) قطعنامه‌ای را در 10 ماده قرائت کرد. آزادی کلیه زندانیان سیاسی، برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام، بررسی دانشگاه‌ها و وضعیت دانشجویان و ... از مواد این قطعنامه بود. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص509-511 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢وضعیت حوزه علمیه نجف در زمان تبعید امام به عراق 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/77 🔹استعمار جهانى و جهانخواران بين‏المللى از ، ضربه‏هاى سهمگين، سنگين و توانفرسايى در طول تاريخ خورده‏اند. در جريان ، و توسط استعمار انگليس، فارغ‏التحصيلان و تربيت‏شدگان حوزه نجف، نقش مهم و اساسى در شكست جهانخواران داشته‏اند واز اين روى از همان زمان‏ها، استعمارگران در صدد برآمدند آن حوزه را كه در برابر مطامع و منافع آنان در كشورهاى اسلامى به صورت دژ محكم و استوارى مقاومت مى‏كرد، درهم بشكنند. براى انجام اين نقشه، مهره‏هاى كارآزموده و ورزيده‏اى را در دل حوزه نجف گماشتند تا آن حوزه را كه به صورت يک برج مراقبت، اوضاع و احوال كشورهاى اسلامى را زير نظر داشت، از صحنه سياست و مسائل روز خارج كرده و به يک‌سرى مسائل داخلى سرگرم كنند. 🔸مهره‏هاى كهنه‏كار استعمار كه با لباس روحانيت در مركز تشيع (حوزه نجف) گماشته شده بودند و از مكتب ارتجاعى و استعمارى جهانخواران درس نيرنگ‏بازى و پشت‏هم‏اندازى، دروغ، فريب، مكر و حيله آموخته بودند، طى نيم‏قرن تلاش و كوشش به‌تدريج اين نقشه خانمانسوز استعمار را در حوزه علميه نجف پياده كردند و در دور داشتن افراد و آحاد حوزه از آموزشگاه انقلابى قرآن و سرگرم ساختن آنان به يک‌سرى مسائل روبنايى، قشرى، تخديركننده و ايجاد جمود فكرى و و انحرافى، نقش گسترده‏اى ايفا كردند. 🔹با وارونه جلوه دادن حقايق، شايعه‏سازى‏ها، دروغ‏پردازى‏ها، برچسب‏هاى ناروا، چهره‏هاى ارزنده را در ميان مردم و عالم مجاهد، حاج شيخ عبدالكريم زنجانى كه عمرى را با افتخار در حوزۀ نجف زيست، به دنبال سفرى به سوريه و ايراد نطقى در مسجد اموى دمشق، (براى نخستين بار يك عالم شيعه در آن مسجد سخن مى‏گفت و پيروان پراكندۀ اسلام را به اتحاد و يگانگى در برابر استعمار فرا مى‏خواند) تا آنجا در حوزۀ نجف مورد حمله و لعن و طعن قرار دادند كه ديگر نتوانست سر بلند كند و براى هميشه خانه‏نشين شد! تنها بزه و گناه نابخشودنى او كه دچار چنين كيفر و عقوبتى شد، اين بود كه در مسجد اموى دمشق، روح واقعى اسلام و آنچه را كه از اسلام راستين دريافته بود، بازگو كرد! 🔸شادروان ، مفتى فقيد و بزرگ مذهب تسنن كه فتواى تاريخى و انقلابى جواز پيروى از مذهب جعفرى را صادر كرد و پشت استعمارگران را به لرزه آورد، در حوزه نجف تا آنجا منفور و مبغوض بود كه گويى فتواى كفر و الحاد پيروان مذهب تشيع را صادر كرده است! 🔹دست‏پرورده‏هاى استعمار و ارتجاع در حوزه نجف به منظور پيشگيرى از اثرات وحدت‏آفرين و تفرقه‏زداى اين فتواى تاريخى دست به تفسير و توجيه رسوا و فضيحانه‏اى مى‏زدند و تلاش داشتند كه به مردم شيعه بباورانند كه «... سنى‏ها» با صدور اين فتواى تاكتيكى مى‏خواهند استقلال هزار و چند ساله شيعه را از بين ببرند و يک ديكتاتور سنى ( ) را بر شيعه‏ها سلطه بخشند و شيعيان را ذليل و خوار كنند!! حوزه را بدنام و ساقط كردند... 🔸شعار ارتجاعى و استعمارى « » كه زاييده انديشه استعمارگران و دشمنان سوگندخورده اسلام است، در حوزه نجف بشدت رواج داشت و خيلى جدى به كار بسته مى‏شد و روى آن تبليغ به عمل مى‏آمد. تلاش مى‏شد كه محصلين علوم اسلامى و روحانيان حوزه از دخالت در امور سياسى و اصولاً انديشيدن به مسائل كشورى دور بمانند و تا آنجا كه امكان داشت در آنان روح يأس و نااميدى پديد مى‏آوردند. در نشست‏ها و مجالس انسى كه در محافل و مجالس نجف داشتند، به مسموم كردن افكار نسل جوان روحانى و دانشگاهى و دور داشتن آنان از ‏هاى_انقلابى_اسلام و نهضت رهايى‏بخش امام در ايران، اهتمام زيادى به خرج مى‏دادند. روى اين پندار عارى از حقيقت سخت تكيه مى‏كردند كه بدون يارى و حمايت يكى از دو ابرقدرت غرب و شرق هيچ حركتى به ثمر نمى‏رسد!! و تأكيد داشتند كه اساساً مسخره است كسى بپندارد بدون تكيه بر يكى از ابرقدرت‏ها بتوان كارى كرد و گامى برداشت!!... 🔸البته نمى‏توان ناگفته رد شد كه بسيارى از علماى والامقام شيعه در كشورهاى اسلامى و عربى داراى موضع اسلامى ـ انقلابى بودند و با افكار منحط استعمارى و تفرقه‏افكنانه بشدت مبارزه مى‏كردند و در راه بسيج مردم شيعه به سوى انقلاب اسلامى جهانى و اتحاد همه مسلمان‏ها و... هماره سختكوش و پرتلاش بودند؛ ليكن چه توان كرد كه آنان نيز از طرف سفارتخانه‏هاى شاه و مهره‏هاى مرموز استعمار در نجف تا آنجا بايكوت شده بودند كه نقشى نمى‏توانستند ايفا كنند. (برای مطالعه تفصیلی: نهضت امام خمینی، ج2، صص154-149) 🇮🇷 @IRANeMOASER