📔 #مصاحبه_انقلابی و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی
پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم
⏬ بخش اول
🔻س ۱ - نظرتان را در رابطه با حمله #ضد_انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل بفرمائید؟
🔺 ج - انقلاب اسلامی ایران اختصاصی به هیچ گروه و قوم و نژادی ندارد و چون از قوم و نژادی بر نخواسته مردم شمال عموما ، و مردم آمل خصوصا ، خود را در این انقلاب سهیم دانسته و می دانند که باید پاسدار خون شهدای از صدر اسلام تا زمان انقلاب اسلامی باشند .
🔹ضد انقلابیون قبل از جریان کردستان شمال را مطرح کرده بودند زیرا فکر می کردند که اگر غرب برود باید شرق بیاید و بهترین جا برای ارتباط با شرق شمال بوده لذا در اسفند ماه سال ۵۷ گنبد را و مسلمانان متدین و متعهد این شهر را به آتش و خون کشیدند . با حضور یک پارچه مردم در صحنه موضوع خاتمه دادند . بنابراین فکر کردند که این چنین نمی توانند در شهر علنا بر روی مردم سلاح بکشند ، ناچار از جنگلهایی که در شمال و در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده به عنوان پناهگاه و منطقه عملیاتی انتخاب کردند .
🔸بهترین نیروها و نیرومندترین قوا را از سراسر کشور در جنگل آماده کرده و مهمترین سلاحهایی را که یک جنگلی باید به همراه داشته باشد را تهیه نمودند . در بخشهای اطلاعاتی، رزمی، عملیاتی و تدارکات و شناسایی دست به فعالیتهایی زدند. شمال مردم آمل بیشتر به فکر جنگ و جبههها بودند . سپاهش بسیجش مرتب به جبهه اعزام می شدند .
🔹 ضد انقلاب و گروهکها از هر گروه و باندی که با اسلام مخالف بود کمک میگرفتند و جنگل را به صورت پایگاهی قرار دادند با شناسائی و نمودند.
🔸دیدند فضای شهر شد طنین الله اکبر ، زن و مرد شهری و روستایی با الله اکبر در برابر حمله #ناجوانمردانه #مزدوران شرق و غرب ایستادند . طولی نکشید که مردم در فاصله نیم روز با دادن چهل شهید و چندین زخمی آنها را مجبور کردند یا تسلیم بشوند و یا فرار کنند ، عدهای هم به هلاکت رسیدند .
🔻 س ۲ - به نظر شما حمله گروهکهای وابسته به شرق و غرب به شهر آمل چه تاثیری در روحیه امت شهید پرور ما داشته است؟
🔺 ج - این یک #آزمون_الهی بود . همانطوری که جنوب غرب به عنوان نیروی مردمی بازوی پر توان انقلاب بوده اند و توانستند در جنوب سرکوب کنند ، مردم شمال عموما مردم شهید پرور آمل خصوصا در برابر این آزمون شجاع بودند ، شجاعتر شدند . آنچه در دل داشتند به وسیله بازوان توانایشان پیاده کردند . از نثار و ایثار پرهیزی نداشتند . طولی نکشید که سراسر شهر را چون ۲۲ بهمن ۵۷ پر از سنگر کردند.
🔸مرد و زن بزرگ و کوچک در فراهم کردن وسائل دفاعی کمک می کردند . نهادشان با این آزمایش الهی آشکار شد و مهمترین تاثیری که داشت تاثیر شجاعت تاثیر تاریخ سازی و تاثیر حمایت از اسلام و نظام #جمهوری_اسلامی بود ، نشان دادند که هرگز تسلیم شرق و غرب نخواهند شد .
📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷
🇮🇷 @IRANeMOASER
📔 مصاحبه انقلابی و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی
پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم
⏬ بخش دوم
🔻س ۳ - به نظر شما شهادت شهدای جریان آمل چه تاثیری در تداوم انقلاب اسلامی خونبار ما داشته است؟
🔺ج – اصلا مکتب اسلام آن است که ، خون شهید زمین را و زمینه زندگی را پاک می کند . وقتی خون در راه رضای خدا ریخته شد ، آن خون پاک است و خون پاک آن سرزمین را پاک می کند . وقتی سرزمین پاک شد از آن میوه پاک حاصل می شود .
🔸وقتی در بزرگداشت #شهدای_صدر_اسلام این فرازها را می خوانیم ، می بینیم که می گوید : طبتم و طابت الارض التي فيها دفنتم ای شهدای راه حق شما پاک بودید و پاک شدید و سرزمینی که شما در آن دفن شده اید هم پاک است . خون شهید منطقه را پاک می کند خون شهید زمینه زندگی را پاک می کند .
🔹 اگر جایی جای شهادت بود این سرزمین پاک می شود . قرآن کریم می فرماید : والبلد الطيبه يخرج نباته باذن ربه . خدا روئیدنی های پربار را از سرزمین پاک می رویاند اگر عده ای در آمل در جریان حمله جنگلی ها به خاک و خون کشیده شدند و شربت شهادت نوشیدند ، منطقه گسترده شمال را و شهر شهید پرور آمل را پاک کردند . وعده خدا این است که از سرزمین پاک میوه پاک می روید اذن خدا در این است که از #منطقه_طيب میوه ها و روئیدنی های پاک بروید.
📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۷ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۷ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
پیام به زائران بیت الله الحرام
شاهنشاهی از کثیف ترین و ننگین ترین نمونۀ ارتجاع است
🔻#صحیفه_خوانی | بهمن 1349
✳️ویژه #دهه_مبارک_فجر
🔹این #انقلاب ننگین و خونینِ به اصطلاح #سفید، که در یک روز با تانک و مسلسل #پانزده_هزار مسلمان را ـ آنطور که معروف است ـ از پای درآورد، روزگار #ملت را سیاهتر ساخت. زندگی دهقانان و زارعین اسیر را بیشتر تباه کرد. اکنون در بسیاری از شهرستانها و اکثر روستاها درمانگاه، دکتر و دارو وجود ندارد.
🔸از مدرسه، حمام و آب آشامیدنی سالم خبری نیست و ـ به حَسَب اعتراف بعضی از مطبوعات ـ در بعضی از دهات، #کودکان معصوم را از گرسنگی به #چرا می برند ولی دستگاه جبار صدها میلیون تومان از سرمایۀ این مملکت را صرف #جشنهای #ننگین می کند؛ جشن #تولد این و آن، #جشن بیست و پنجمین سال #سلطنت، جشن #تاجگذاری و از همۀ مصیبتها بالاتر #جشن_منحوس_ 2500 سالۀ #شاهنشاهی، که خدا می داند چه #مصیبت و سیه روزی برای مردم و چه وسیلۀ #اخاذی و #غارتگری برای عمال #استعمار به بار آورده است.
🔹#بودجۀ هنگفت و سرسام آوری که در این امر #مبتذل صرف می شود اگر برای سیر کردن شکمهای #گرسنه و تأمین زندگی سیه روزها خرج می شد، تا اندازه ای از مصیبتهای ما می کاست لیکن استفاده جویی و #خودکامگی نمی گذارد که اینها به فکر #ملت باشند.
🔸دستگاه #جبار، با پول ملت مسلمان، برای شاهانی که در هر عصر ملتها را در زیر چکمه های نظامی خود خرد کرده اند، شاهانی که همیشه با مذاهب حقه دشمنی داشتند، شاهانی که دشمن سرسخت #اسلام بوده و نامۀ مبارک حضرت رسول (ص) را پاره کردند، شاهانی که نمونۀ آنان در عصر حاضر پیش چشم همه است، جشن می گیرد و چراغانی می کند.
🔹دنیا بداند که این جشنها و عیاشیها مربوط به ملت شریف و مسلمان #ایران نیست، و دایر کننده و شرکت کنندۀ این جشنها #خائن به #اسلام و ملت ایران می باشند.
🔻اساساً #اسلام با اساس #شاهنشاهی مخالف است،هرکس سیرۀ رسول خدا را در وضع حکومت ملاحظه کند می فهمد اسلام آمده است این کاخهای ظلم شاهنشاهی را خراب کند، #شاهنشاهی از کثیف ترین و ننگین ترین نمونۀ #ارتجاع است.( بهمن ماه 1349، صحیفه امام، ج 2، ص 322)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰وقتی روحانیت دولت بختیار را در منگنه قرار می دهد
⏬به مناسبت هشتم بهمن ۱۳۵۷ تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران
🔺شروع تحصن
🔹«تحصن از نه صبح هشتم بهمن با حضور چهل روحانی آغاز شد و تا روز بعد صدها روحانی دیگر به این تحصن پیوستند و علاوه بر روحانیون مبارز تهران، نمایندگان روحانیون مبارز شهرستانها و عدهای از مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این تحصن شرکت کردند. اعلام شده است که این تحصن در اعتراض به بسته شدن فرودگاهها و ممانعت از ورود #امام_خمینی به کشور برپا شده است و تا ورود امام خمینی به کشور نیز ادامه خواهد داشت»(روزنامه کیهان ،۵۷٫۱۱٫۹، ش۱۰۶۲۴،ص۱)
🔺روحانیت انقلابی در میدان
🔹روزنامه اطلاعات در ادامه اسامی جمعی از متحصنین را که در ساعات اول به مسجد دانشگاه تهران آمده بودند به این شرح اعلام کرد: «آقایان مطهری، آذری، محمدی، محفوظی، طاهری، محمدعلی جنتی، مهدی ربانی، محمدعلی شرعی، فاضل موحدی، یوسف صانعی، حسین راستی، محمد مومن، خلجانی، احمدی، توسلی و حیدری.».(روزنامه اطلاعات،57.11.9 ،ش۱۵۷۷۱، ص2)
🔸به گزارش خبرنگار روزنامه کیهان سازمان ملی دانشگاهیان ایران کمیته تدارک امکانات برای متحصنین تشکیل داد. خبرنگار کیهان نوشت: «تعداد #روحانیون_مبارز تا ظهر امروز [نهم بهمن] از چهارصد نفر تجاوز کرد. تلاوت و ترجمه آیات قرآن مجید از جمعه برنامههای متحصنان در مسجد دانشگاه است. آقای [سیدعلی] #خامنهای و آقای [اکبر] #هاشمی_رفسنجانی و استاد [مرتضی] #مطهری در جمع متحصنان برنامه سخنرانی دارند. شیخ #مصطفی_رهنما همکار مطبوعاتی ما و بانی جمعیت مسلم آزاد نیز مقارن ظهر به جمع متحصنان در مسجد دانشگاه تهران پیوست.»(روزنامه کیهان،همان)
🔺استقبال مجامع دانشگاهی
🔸تحصن امروز روحانیون با استقبال برخی مراکز دانشگاهی و اجتماعی ایران روبهرو شد. سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران) در بیانیهای اعلام کرد: «روحانیت مترقی در طول مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری ملت ایران همواره نقش تعیینکنندهای داشته است. اینک در آستانه ورود رهبر عالیقدر انقلاب مردم ایران #حضرت_آیتاللهالعظمی_خمینی برای اعتراض به دسایس مذبوحانه دستگاه ضدمردمی حاکم در جلوگیری از ورود ایشان، جامعه روحانیت مبارز در مسجد دانشگاه تهران تحصن اعلام کرده است. سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران) پشتیبانی کامل خود را از خواست روحانیون متحصن ابراز میکند و انتخاب دانشگاه تهران را به عنوان محل این تحصن نشانه دیگری از همبستگی همه قشرهای مردم ایران در تحقق هدفهای انقلاب بزرگ ملت ایران میداند.(روزنامه اطلاعات،57.11.9 ،ش۱۵۷۷۱، ص8)
🔺مردم در کنار متحصنین
🔹خبرنگار روزنامه کیهان از استقبال گسترده مردم از تحصن علما و روحانیون خبر داد و نوشت: «عده زیادی از مردم امشب مواد خوراکی و پوشاک و دیگر وسایل ضروری برای متحصنان آوردند و تلاش و همبستگی مردم غیرقابل توصیف بود.(روزنامه کیهان،همان)
🔺بازتاب تحصن روحانیون
🔸تحصن علما و روحانیون در اسناد #مراکز_نظامی_و_امنیتی نیز بازتاب داشت. پلیس تهران در این باره گزارش داد: «در حدود چهارصد نفر از صبح روز ۵۷٫۱۱٫۸ در دانشگاه تهران اجتماع کرده و بعد به عنوان اعتراض به نیامدن خمینی شب را در مسجد دانشگاه بیتوته و متحصن شدهاند.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ـ جلد ۲۵،ص88)
🔹فرمانداری نظامی تهران و حومه نیز از این تحصن خبر داد: «تعدادی روحانیون متحصن در دانشگاه دانشجویان و مردمی که در آنجا بودهاند تشویق و تحریک نمودهاند که ژاندارمری تعدادی از ما را کشته است. خود را برای یک #حمله_متقابل و نشان دادن قدرت و ضرب و شصت آماده کنید.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ـ جلد ۲۵،ص82)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۸ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۸ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۹ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۹ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ بهمن ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER