eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
407 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۲ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
❎همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی به شهر ✴️و به بهانه به شهر 🔹امام خمینی پس از حضور تقریبا دو ماهه در تهران در 10 اسفند 1357 به شهر قم مراجعت نمودند تا زمانی که ماندن در قم را برای قلب امام مضر دیدند و تصمیم به هجرت امام به تهران و اقامت در جماران گرفته شد. 🔸 امام راحل(ره) با ورود به شهر قم در سخنی کوتاه،قم را شهری همیشه پیشقدم در نهضت معرفی می کند و می فرماید : 🔹«من در این حالی که هستم و ملاحظه می فرمایید، کمتر موفق شدم که برادرهای قمی خودم را از نزدیک ببینم و آن علاقه ای که به این جوان ها دارم... علاقه خودم را به آنها تقدیم کنم. این مسئله باید برای همه ملت، توجه به آن بشود که امروز این مملکت به دست توانای شماها - و مبداء آن از قم بود به دست شماافتاده است... باید خودتان به فکر آن باشید. همیشه پیشقدم در امور بوده است.» این ویژگی پرفروغ سبب شد تا آن رهبرفرزانه، در روز ورود خود به این شهر، قم را « نمونه » و محل انتشار « دانش » معرفی کند. 🔸«از قم علم منتشر می شود. از قم قدرت منتشر می شود. قم نمونه بود و من مفتخرم که در قم هستم. من 15 سال یا قدری بیشتر ازشما دور بودم; لکن دلم اینجا بود. با شما بودم. شماغیرتمندان، شما پاک جوانان سرمشق همه شدید.» بخشی از سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم؛ 10 اسفند 1357 (صحیفه امام، ج10، ص 372) 🔹علاوه بر این تاکید بر جایگاه والای شهر قم همواره در فرمایشات امام وجود دارد «قم حرم اهل بیت است. قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست.قم مرکز شهادت و شهامت است.از قم، علم به همه جهان صادر شده است و می‌شود و از قم شهامت به همه جا صادر می‌شود. قم شهری است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته.» (صحیفه امام، ج‌13، ص:165) ✳️پی نوشت: 🔸با شیوع از شهر قم عده ای وقت را غنیمت شمرده و هربار با یک بهانه از تعطیل نشدن حرم تا شایعات بی پایه شروع به عقده گشایی بر علیه و نمودند دیاری که از دیرباز بیرق مبارزه علیه ستمگران، در آن بر پا بوده است. از این رو، دشمنان بغضی دیرینه نسبت به مردم، حوزه و داشته اند. 🔹بی تردید و و روحانیت و مراجع تقلید وحضور آنان در کنار مردم برای دشمنان گران آمده است و عده ای که همواره ویروس رسانه ای آنان بدتر از ویروس کروناست احساس خطر نموده و به دنبال برهم شکستن این وحدت اند. 🔸 لاجرم باید گفت که "زمستان خواهد گذشت و باز روسیایی برای بدنامان باقی خواهد ماند". 🇮🇷 @IRANeMOASER
🌿به می بَربند راه عقل را از خانقاه دل 🌿که این دارالجُنون هرگز نباشد جٰای عاقلها‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۳ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۳ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۳ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⭕️ لیدی ویتا در خیابانهای تهران 🔻«ویتا سکویل-وست» در زمستان ۱۳۰۴ وارد ایران شد. او درباره ایران زخم خورده از چپاول استعمارگران که در راه مبارزه با استعمار قربانیان مقدسی در شمال کشور، جنوب، شرق و… یعنی «»، «»، «»، «» و یاران شان تقدیم شده است، این گونه می نویسد: 🔻خود تهران، از بازارهایش که بگذریم، هیچ جاذبه ای ندارند. شهری است زننده، پر از کوچه های بد و انباشته از زباله و سگهای ولگرد. درشکه های بدریخت که اسبهای بدبختی به آنها بسته شده؛ چند ساختمان با ادعای زیاد و خانه های فلک زده ای که به نظر میرسد هرلحظه فرو میریزد.. «دروازه های تهران بناهایی اند، جالب. پوشیده از کاشی های آبی، زرد، یا سیاه و زرد. اما مانند هرچیز دیگری رو به ویرانی دارند…» «در خیابان ها کم نیست مناظری همچون مردی که نقش پیاده رو شده، از دهانش خون می ریزد و از گرسنگی جان میدهد…» 🔻اما این خانم اصلا لزومی نمی بیند که بنویسد عامل اصلی تحمیل این فقر و گرسنگی و قحطی به مردم ایران چه کسی است؟ کشور استعمارگر او چه نقشی در خرابی ایران آن دوره و چپاول منابعش داشته است؟ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆 #ملی_شدن_صنعت_نفت 🔰11 اسفند به دعوت جنبش #فدائیان_اسلام جمع کثیری از مردم برای حمایت از ملی شدن صنعت نفت در مسجد شاه تهران اجتماع کردند 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۴ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۴ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۴ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (29) ♨️ آنها که درد فقر را نچشیده باشند نمی‌فهمند مردم چه می‌گویند 🔹... آقا از سه جهت مراعاتم می‌نمود، یکی حفظ سلامت، دوم احترام بسیار و سوم اظهار علاقه وافر. او شدیداً مرا دوست می‌داشت. او روحیات و اخلاقیات مرا خوب می‌دانست. و خوب می‌دانست از چه راهی وارد شود تا مرا آرام کند. من همیشه صاف و پاک و بدون زرنگی و دغل با او زندگی کردم. او همیشه بی‌پولی و نداری‌مان را با مهربانی و اظهار علاقه جبران می‌نمود. البته آقا بهیچوجه معتقد نبود که وضع‌مان بد است. زیرا طلبه‌های آن زمان وضع‌شان از ما بدتر بود. 🔸همین چند روز بود که احمد می‌گفت اگر کسی مزه فقر را از هرحیث نچشیده باشد نمی‌فهمد مردم فقیر چه می‌گویند. خوب است شورای نگهبان و مسئولین نظام از زجر کشیده‌ها انتخاب شوند اگر [یک] عالم و اسلام‌شناس فرزندش از بی‌دکتری و بی‌دوایی فوت کرده باشد، معنی جهت‌گیری اسلام به نفع مستضعفین و انتظار مردم را از دین خیلی بهتر درک می‌کند، خلاصه می‌گفت تنها در خلال عمل است که انسان آگاه می‌شود و آگاهی عینی پیدا می‌کند. دیدم آقا گفت آره، من در طول زندگی‌ام مزه فقره را نچشیدم و بلافاصله گفت در خمین در سال قحطی مردم از گرسنگی حیوان مرده می‌خوردند ما خودمان یک اسب داشتیم مرد و دورانداختیم، ریختند و تا آخرین تکه آن را بردند... و بعد در حالی که از جایش بلند می‌شد گفت خدا را شکر که همیشه وضع‌مان خوب بود. 🔹 البته امام راست می‌گوید ما آن‌گونه که نان خالی هم نداشته باشیم و گوشت اسب مرده بخوریم نبودیم، بگذرم که ممکن است چیزی بنویسم که خوب نباشد. این را هم بگویم که آقا تصور مرا از زندگی «طاغوتی» می‌داند. وقتی اظهار نظری می‌کنم می‌گوید: این حرف بالا شهری‌های پولدار و طاغوتی‌ها است و آنگاه تکیه کلامش را تکرار می‌کند: « میزان مردم پایین هستند» ... من وضع زندگی امروز‌مان را هم وضع خوبی نمی‌بینم، بلکه متوسط است ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 88-89 🇮🇷 @IRANeMOASER