هدایت شده از KHAMENEI.IR
✊ #روایت_فتح | گفتوگو با دکتر موسی حقانی دربارهی هویت ملی و سابقهی تمدنی ایران
👈 علت ایستادگی تاریخی ملت ایران پیوند «ایران» و «تشیّع» است
📢 رسانه KHAMENEI.IR در پروندهی «روایت فتح» به تحلیل کلان پیروزی جمهوری اسلامی ایران در نبرد تحمیلی ۱۲ روزه اخیر با رژیم صهیونیستی با نگاه به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در هدایت کشور در این دوره میپردازد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در سومین پیام تلویزیونی در پی تهاجم رژیم صهیونی با تبریک به ملّت بزرگ ایران برای پیروزی در این نبرد تأکید کردند: رژیم صهیونی با آن همه هیاهو، با آن همه ادّعا، در زیر ضربات جمهوری اسلامی تقریباً از پا درآمد و له شد. فکر اینکه چنین ضرباتی از سوی جمهوری اسلامی ممکن است بر رژیم وارد بشود، در ذهن آنها و مخیّلهی آنها خطور نمیکرد و اتّفاق افتاد. خدا را سپاس میگزاریم که به نیروهای مسلّح ما کمک کرد، توانستند از دفاع چندلایهی پیشرفتهی آنها عبور کنند و بسیاری از مناطق شهری و نظامی آنها را زیر فشار موشکهای خودشان و با تهاجم قویّ سلاح پیشرفتهی خودشان با خاک یکسان کنند! این یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است.
⌛️ به همین منظور، بخش «درس و عبرت تاریخ» رسانه KHAMENEI.IR در گفتوگوی تفصیلی با دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر، به بررسی کنش تاریخی ایرانیان در برابر بحرانها پرداخته است.
🔍 متن کامل گفتوگو را از اینجا بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60684
هدایت شده از KHAMENEI.IR
18.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊ #روایت_فتح | پیوند دین و سیاست در ایران، رمز مقاومت در برابر تهاجمات خارجی
⌛ بخش درس و عبرت تاریخ رسانه KHAMENEI.IR در پرونده #روایت_فتح در گفتوگو با دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر به بررسی کنش تاریخی ایرانیان در برابر بحرانها پرداخته است.
🔍 متن کامل گفتوگو را از اینجا بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60684
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 #روایت_فتح | نقش علمای شیعه در تعمیق رابطه تمدن ایرانی و مکتب اهل بیت(ع)
⌛️ بخش درس و عبرت تاریخ رسانه KHAMENEI.IR در پرونده #روایت_فتح در گفتوگو با دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر به بررسی کنش تاریخی ایرانیان در برابر بحرانها پرداخته است.
🔍 متن کامل گفتوگو را از اینجا بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60684
هدایت شده از تحلیل و تبیین
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 #روایت_فتح | اتفاقات شب عاشورا در حسینیه امام خمینی(ره)، تجلی پانصد سال پیوند ملیت و تشیع در ایران بود
⌛ بخش درس و عبرت تاریخ رسانه KHAMENEI.IR در پرونده #روایت_فتح در گفتوگو با دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر به بررسی کنش تاریخی ایرانیان در برابر بحرانها پرداخته است.
🔍 متن کامل گفتوگو را از اینجا بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60684
هدایت شده از تحلیل و تبیین
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 #روایت_فتح | دو روایت تاریخی از ایستادگی و مقاومت مردم در برابر بیگانگان
⌛ بخش درس و عبرت تاریخ رسانه KHAMENEI.IR در پرونده #روایت_فتح در گفتوگو با دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر به بررسی کنش تاریخی ایرانیان در برابر بحرانها پرداخته است.
🔍 متن کامل گفتوگو را از اینجا بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60684
✳️ #شاه معتقد بود هیچ کس عقلش نمیرسد
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛
در بخشی از مصاحبه #علینقی_عالیخانی ، وزیر اقتصاد و رئیس دانشگاه تهران در دوره پهلوی، با مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر در توصیف واپسین سالهای سلطنت پهلوی آمده است:
شاه حرف گوش نمیکرد. درآمد نفت باعث این شده بود. شاه معتقد بود هیچ کس عقلش نمیرسد. میگفت: چه کسی این درآمد نفت را ایجاد کرده؟ من آوردهام و خب حرف بیربطی بود. پس شیخ کویت هم باید این حرف را میزد. رئیسجمهور ونزوئلا هم باید میگفت. این معنی ندارد. این حرف یعنی چه که من بودم که این کار را کرده بودم.1
#شرح_عکس
محمدرضا پهلوی و علینقی عالیخانی (سال 1344)
شماره آرشیو: 123741-275م
منبع
1. علینقی عالیخانی، اقتصاد و امنیت: گفتوگو با علینقی عالیخانی، به کوشش حسین دهباشی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، ص 575.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ توصیف #داریوش_همایون از سال ۱۳۵۱
دلمردگی در جامعه
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ داریوش همایون در ۲۱ اسفند ۱۳۵۱ ، در مقاله مفصلی در روزنامه «آیندگان»، بهطور غیرمستقیم، نسبت بهتداوم برخورد چکشی و غیراصولی #محمدرضا_پهلوی با حزب اقلیت، چنین هشدار داد:
«باید در نقش نهادهای سیاسی عمومی خود از نو اندیشه کنیم و توازنی بیشتر به جامعه خود بدهیم. دلمردگی و بیعلاقگی، از دست دادن روحیه عمومی، بیاعتنایی به آنچه پیرامون میگذرد، بیحرمت شدن نهادهای سیاسی و اجتماعی، شکاف روزافزون میان شعارها و اعتقادها، چیرهگی تشریفات و مراسم و آیینهای فاقد شور و جنبش زندگی، قدرت اخلاقی را از یک جامعه میگیرد و با هیچ مایه قدرت اقتصادی نمیتوان نبودن قدرت اخلاقی را جبران کرد... وقتی نهادهای بسیار مهم سیاسی و اجتماعی به جای نقش دیوار درمیآیند، وقتی رابطه میان صورت و معنی از میان میرود و تنها ظواهر حفظ میشود، هرچند اندک اندک حفظ ظواهر نیز دشوار میشود، آنگاه از دست رفتن قدرت اخلاقی را نمیتوان جلو گرفت. نیروی جامعه نباید در سرخوردگی به هدر رود».1
#منبع
1. آیندگان، س 6، ش 1576 (دوشنبه 21 اسفند 1351)، ص 5.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نفت و خودکامگی شاه
پاسخ غیرمنتظره #محمدرضا_پهلوی به پرسش خبرنگار خارجی
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ شاه از نظر سیاسی به جای مشارکت دادن نسل جدید ایرانیان مسیری کاملا متضاد را در پیش گرفت و روزبهروز، بهویژه از اواخر دهه ۱۳۴۰ به بعد، استبداد فردی را جانشین الیگارشی حاکم بر کشور کرد. در تیرماه ۱۳۵۵، در اوج حاکمیت فردی بر کشور، شاه در پاسخ یک خبرنگار خارجی که پرسید: «میتوان گفت تمام تصمیمات مهم در این کشور را خود اعلیحضرت اتخاذ میکنند. آیا این روش نمیتواند به نوعی از عدم دخالت مردم تعبیر گردد؟»، به جای تکذیب مسئله یا اغراقآمیز خواندن این برداشت، صراحتا به دفاع از این وضع پرداخت و افزود:
ما مجبور نیستیم هر کاری که غربیها انجام میدهند، تقلید کرده و عین آن را انجام دهیم. آنچه از دید ما بهتر است، آن را برمیگزینیم و نیازی به توصیه دیگران نداریم که راه ما را تعیین کنند. مدتها بود که شاه، به کمک درآمدهای نفتی، شخص خود را جانشین مردم کرده بود و به جای همه تصمیم میگرفت.1
شماره آرشیو: 6720-7ع
1. #سعید_لیلاز ، موج دوم، تجدد آمرانه در ایران: تاریخ برنامههای عمرانی سوم تا پنجم، انتشارات نیلوفر، ص 490.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ تغییر دولتها در دوره پهلوی؛ دستکاری کوچک در قالب سیستم قبلی
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در مردادماه 1356، محمدرضا پهلوی، که با نارضایتی روزافزون عمومی و مشکلات فراوان اقتصادی روبهرو بود، امیرعباس هویدا ــ نخستوزیر دوازده سال گذشته ــ را برکنار کرد و جمشید آموزگار، تکنوکرات ۵۱ ساله تحصیلکرده آمریکا، را به نخستوزیری گمارد. شاه با این کار در ظاهر میخواست به مردم وعده تغییر اوضاع را دهد، اما همانطور که عبدالمجید مجیدی ــ رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در سالهای 1351-۱۳۵۶ ــ گفته است: «آموزگار سیزده سال وزیر کابینه هویدا بود. بعدا هم یک کابینهای درست کرد که 50 درصد آن اعضای کابینه هویدا بودند. تغییر نبود که، دستکاری کوچکی بود در قالب همان سیستم قبلی».[1]
#شرح_عکس
یک سالی نگذشت که #هویدا کنار رفت، #اسدالله_علم مُرد و دولت #جمشید_آموزگار مستعجل شد
مراسم سلام نوروزی در #کاخ_گلستان ، با حضور امیرعباس هویدا، نخستوزیر، و جمشید آموزگار، وزیر دارایی
شماره آرشیو: 753-11ع
پینوشت:
[1]. #حبیب_لاجوردی ، خاطرات #عبدالمجید_مجیدی ، تهران، گام نو، 1381، ص 167.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️پشت صحنه ملاقات وزرا با #محمدرضا_پهلوی ؛
تکنیکهایی که هر وزیری میبایست فرا میگرفت
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ «او (شاه) در سالهای آخر به طرز وحشتناکی از واقعیتها دور شده بود و هیچ کس جرئت نمیکرد با ذکر حقایق، خشم او را برانگیزد و فقط چیزهایی را میشنید که مایل بود بشنود. هویدا نیز در هنر پردهپوشی استاد مسلم بهشمار میرفت. او با تهدید زیردستاتش به اینکه آنها را مجبور خواهد کرد ادعاهای خود را در حضور شاه تکرار کنند، آنها را وادار به سکوت میکرد. آنهایی که مایل بودند شغل خود را نگاه دارند چارهای جز تسلیم نداشتند. بهزودی وزیران و مقامات بلندپایه دولت تکنیک کار را یاد گرفتند که چگونه مطلبی را پیش شاه بازگو کنند و اگر شاه با آن موافق نبود جای عقبنشینی داشته باشند. گاهی شخصیتهای باجرئت و استثنایی ذرهای از حقایق را میگفتند، اما این اشخاص کمیاب و در سالهای پایانی نایاب بودند.»[1]
#شرح_عکس
امیر عباس #هویدا ، نخستوزیر، در مراسم معرفی #فرخرو_پارسا ، وزیر جدید آموزش و پرورش، به محمدرضا پهلوی
شماره آرشیو: 2474-11ع
پینوشتها:
[1]. #اسدالله_علم ، گفتگوهای من با شاه: خاطرات محرمانه امر اسدالله علم، ترجمه گروه مترجمان انتشارات طرح نو، ج 2، تهران، طرح نو، 1371، ص 28.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ تصویری از تهران در دهه 1340؛ صحنهای غمانگیز از یک جامعه رو به توسعه!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ «دو کامیون در جاده فرحآباد تصادف کرده بودند و ترافیک را حسابی بند آورده بودند. صبر کردم و در این فاصله نگاهی به زندگانی مردم این بخش فقیرنشین تهران انداختم. تمام خیابانهایی که به بزرگراه میخورند کثیف و خاکی هستند؛ چون امکان سر زدن شاه به این مکان وجود ندارد. صبح زود بود و پلیس راهنمایی هنوز سرکار نیامده بود، ولی یک پلیس تنها که پی در پی سیگار میکشید، باد در غبغب انداخته و چنان با مردم رفتار می کرد که گویی پادشاهی است در حضور رعایایش. چند مرد و زن چادری با بقچههای زیر بغل از حمام عازم خانه بودند... گروهی بچه دور هم جمع بودند. دخترها همگی چادر بر سر داشتند. طبقات بالای جامعه ما هرگز چنین ساعتی از خواب بیدار نمیشوند؛ دخترهایشان هم چادر سرشان نمیکنند. مردم دور چرخ لبوفروش ازدحام کرده بودند. در گوشه خیابان چند سگ ولگرد و چند بچه لخت و عور لابهلای زبالهها میلولیدند... سربازان وظیفه با سرهای تراشیده، شلوارهای بدقواره و پوتینهای بیریخت در کنار خیابان قدم میزدند و ظاهرا از تعطیل صبح جمعهشان لذت میبردند. هم کسالتآور بود و هم غمانگیز، صحنهای از یک جامعه رو به توسعه، شاه شبانهروز تلاش میکند به این امید که تا ده سال دیگر از بسیاری کشورهای پیشرفته جهان هم جلوتر خواهیم بود، هیچ تغییر و تحولی عطش پیشرفت او را سراب نمیکند، اما هیچ مقدار خوشبینی زندگی را در این خیابانها تغییر نمیدهد. در روسیه هم مردم فقیر و عبوساند؛ چون حکومت آزادی را از آنان سلب کرده است، اما دست کم آدم نوعی تساوی اجتماعی و تا حدودی بهرهوری از منابع ملی را به چشم میبیند. همه مثل هم لباس میپوشند؛ وسایل نقلیه عمومی ارزان است و بسیاری صاحب دوچرخه هستند؛ آدمهایی مثل من پولدار و سوار بر کرایسلر امپریال در یکی از مناطق فقیرنشین روسیه دیده نمیشود.»[1]
پینوشت:
[1]. #اسدالله_علم ، گفتگوی من با شاه، ج 1، طرح نو، 1371، ص 179.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ گزارش ساواک از یک پرونده قتل؛ چگونه با اعمال نفوذ ماجرا به نفع پسر سناتور مسعودی رقم خورد!
#روزشمار #اسناد_ساواک
بر اساس گزارش #ساواک به تاریخ 13 شهریور 1346 «در اجرای دستورات صادره راجع به تهیه عکس و یا رونوشت پرونده اتهامی #فرهاد_مسعودی اقدام و به استحضار میرساند برابر گزارش رئیس شعبه آگاهی بخش 27 در ساعت 12:30 روز 27 /1 /1342، عباس مسعودی، مدیر روزنامه "اطلاعات"، تلفنی به کلانتری قلهک اطلاع میدهد که نوکر منزلش به نام حسین پرورشنیا در منزل وی واقع در تیغستان با اسلحه کمری اقدام به خودکشی نموده است و جریان اظهارات مسعودی به دادسرای تهران اداره تشخیص هویت و اداره آگاهی شهربانی منعکس و از طرف اداره پلیس تهران سرهنگ طاهری، رئیس اطلاعات پلیس، به اتفاق مأموران مربوطه و نیز سروان امین، رئیس کلانتری قلهک، به محل حادثه مراجعه و مجروح به بیمارستان رضا پهلوی منتقل و در ساعت 13 از بیمارستان خبر میرسد که مجروح (حسین پرورشنیا) فوت نموده و اسلحهای که با آن به صورت ظاهر اقدام به خودکشی نموده توسط مأموران مزبور ضبط و جریان صورت جلسه میشود».
با توجه به مراتب فوق چنین استنباط میشود که جریان پرونده از اول به نفع فرهاد مسعودی ساخته شده و اگرچه دلایلی مبنی بر وقوع جرم و شرکت فرهاد مسعودی در آن وجود ندارد، ولیکن به طور یقین درباره تشکیل آن اعمال نفوذ زیادی به عمل آمده و قرائن و دلایلی مبنی بر ضعف و یا غرض مأموران تحقیق در آن به چشم میخورد که از جمله به شرح زیر است:
1. کلیه ساکنین منزل از طریق کلانتری به کلانتری احضار نشده و تحت بازجویی شدید قرار نگرفتهاند تا نسبت به وقوع جرم از آنها اطلاعاتی اخذ شود و این مطلب درخور بررسی است که چگونه ممکن است در یک منزل کسی با اسلحه خودکشی نماید و ساکنین منزل صدای تیراندازی را نشنوند و فقط یک پسربچه دوازدهساله ابتدا متوجه موضوع گردیده باشد؛
2. با توجه به اینکه اسلحه مکشوفه بدون جواز بوده و فرهاد مسعودی اقرار نموده متعلق به وی میباشد، باید روشن گردد که به چه علت پس از گذشت مدتی بیش از دو سال و نیم از مشارالیه بازجویی به عمل آمده است؛
3. به چه علت در مرحله اولیه تحقیق مأموران انگشتنگاری اثر انگشت موجود در روی اسلحه را برنداشته و چرا آلت جرم به عوض آنکه در اختیار بازپرس قرار گیرد، به مخزن شهربانی تحویل شده و پس از گذشت چند سال مجددا در اختیار بازپرس قرار گرفته است؛
4. گواهی پزشک و مأموران و کارشناس مربوطه حاکی از آن است که گلوله از پشت سر جمجمه حسین را شکافته و منجر به قتل او شده است؛ در صورتی که چنانچه کسی واقعا قصد داشته باشد خود را بکشد، هدفهای حساستری برای انجام منظور خود در نظر میگیرد؛
5. هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایجاد یک ناراحتی برای حسین پرورشنیا کرده باشد بهدست نیامده و آشنایان وی (مستخدمین منزل مسعودی) اظهار نمودهاند که وی قصد داشته برای انجام خدمت وظیفه به کرمانشاه برود؛
6. باید معلوم میشد که واقعا عمل خودکشی در ساعت اظهارشده توسط عباس مسعودی انجام گردیده است یا نه و آیا در ساعت مذکور فرهاد مسعودی در دفتر کار خود حضور داشته یا خیر و چه کسانی شاهد این امر بودهاند؛
7. روشن شدن این موضوع با توجه به عکسهایی که از مقتول در پرونده موجود است ضروری میباشد که وی قبلا به چه ترتیب توانسته است اسلحه فرهاد مسعودی را بهدست آورده و با آن عکس بگیرد و آیا این جریان ارتباط با نقشه احتمالی آینده فرهاد نداشته است؛
8. شنیده شده است که در روز واقعه، فرهاد در منزل بوده و قصد داشته با جبر به یک دختر تجاوز نماید، ولیکن حسین پرورشنیا تحت تأثیر التماس و گریه دختر مزبور قرار گرفته و برای نجات وی اقدام نموده و لذا فرهاد او را کتک زده و حسین درصدد دفاع از خود برآمده و متقابلا یک سیلی به فرهاد زده و نتیجتا فرهاد اسلحه را کشیده و او را مضروب و مقتول نموده است.
علیهذا با ایفاد 18 برگ فتوکپی برگهای حساس پرونده قتل حسین پرورشنیا به انضمام شناسنامه و یک قطعه عکس نامبرده، که با انجام بعضی از عملیات و تحقیقات مخفی بهدست آمده است و همچنین فتوکپی اعتراض دادیار دادسرای تهران به نظریه بازپرس مربوطه، که در جریان امر قرار داشته و قرار منع پیگرد روی پرونده صادر کرده، به استحضار میرساند که مقامات قضایی تاکنون بهکرات درباره این پرونده به بازپرس دادسرای شمیران و رئیس دادگستری سفارشاتی به جانبداری از مسعودیها کردهاند و طبق اطلاع در حال حاضر نیز دادستان فعلی تهران با فیصله دادن به جریان امر نظر موافق ابراز میدارد.
#منبع
مسعودیها به روایت اسناد ساواک، ص 360.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug