✳️ محمدرضا دماوندی: سیاست خارجه ایرانی در برابر فروپاشی شوروی منفعلانه بود
دکتر #محمدرضا_دماوندی ، کارشناس ارشد مسائل قفقاز، با موضوع «بازخوانی اقدامات ایران در سال اول فروپاشی شوروی» عنوان کرد: فروپاشی شوروی یک تاریخ تقریبی دارد که در واپسین روزهای سال 1991م صورت گرفت. این فروپاشی یک عقبه دارد و از همان زمان روی کار آمدن گورباچف با کودتای کمونیستها در حال اتفاق بود.
وی در ادامه افزود: آنچه امروز در قفقاز در حال اتفاق افتادن است حتما یک عقبه سیساله دارد و رفتارهای امروز ما باعث شکلگیری این اتفاقات در قفقاز است و من نگاهم بیشتر به سمت جمهوری آذربایجان است.
دماوندی اظهار کرد: ما وقتی گذشته را بازخوانی میکنیم به چند نکته میرسیم؛ نگاه سیاست خارجه دولت ایران در آن زمان، به این اتفاقات سادهانگارانه و ناآگاهانه بوده و مشخص است که درک درستی از مسائل نداشته است، بلکه خیلی عامیانه و خوشباورانه تصور میکرد که فروپاشی رخ میدهد و همه از فردا تحت اختیار جمهوری اسلامی خواهند بود.
وی با بیان اینکه ایران در آستانه فروپاشی تا از بین رفتن شوروی سابق هنوز تکلیفش مشخص نبود و موضعگیری خود را در برابر روسیه و شوروی سابق مشخص نکرده بود، گفت: این اتفاق متأسفانه خیلی ناشیانه و ناآگاهانه توسط مقامات ایران صورت گرفت. آنچه ترکیه در این راستا انجام داد اقدامات عملی بود، اما ایران فقط در حد یک شعار در این میدان بازی کرد.
دماوندی در ادامه افزود: برخی رسانههای ما در آن دوره متوجه این داستان شده بودند و هشدار میدادند که ترکیه از همین جریانات، رقابت با ایران را شروع کرده بود؛ مثلا در روزنامه «کیهان» یک دوره مصاحبههایی دراینباره با سفرای ترکیه صورت داده بود که مشخص است منافع ملی خود را به طور کلی در نظر دارند.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ برهان حشتمی: جنگ قرهباغ، عناصر ضدشیعه را به هم رساند
برهان حشتمی، پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز، با موضوع «تشدید شیعهستیزی و ایرانستیزی باکو پس از جنگ دوم قراباغ» عنوان کرد: واقعیت این است که هویتزدایی از شیعه و شیعهستیزی الان در جمهوری آذربایجان نهادینه شده و جنگ هم این مسئله را تشدید کرد و تبعاتش هم مشخص است؛ بنابراین وضعیتی پیش آمد که با زمان رعب و وحشت زمان استالین مقایسه میشود.
وی در ادامه افزود: یکی از همین شیعیان آذربایجان اخیرا به خود من میگفت که وضعیت برای مؤمنان خیلی از زمان جنگ دوم بد شده است با اینکه در این جنگ 160 نفر از شیعیان جان باختند یا شهید شدند و درواقع آنها به نوعی خودشان خطشکن بودند.
حشتمی با تأکید بر اینکه جنگ قرهباغ عناصر ضدشیعه را به هم رساند و این همپوشانی، شیعهستیزی و ایرانستیزی را تشدید کرد، اظهار داشت: برندههای این جنگ نخست الهام علیاف در داخل آذربایجان است که مشخصا ضد شیعه است هرچند گاهی به خاطر مسائل دیپلماتیک شیعه خطاب میشود؛ دوم رژیم صهیونیستی که آن هم شیعهستیز است؛ سوم پانترکیسم و ترکیه که نمود عینی دارد و همینطور وهابیت.
وی با اشاره به تناقض عجیب در وضعیت دینی جمهوری آذربایجان گفت: شاید این سؤال پیش بیاید که مسلمانان شیعه چطور در این جنگ شرکت کردند درحالیکه حاکمیت را قبول نداشتند. حاکمیت جمهوری آذربایجان در این جنگ فهمید که جریان تشیع بهترین نیروهایی هستند که در این جنگ میتوانند حضور داشته باشند؛ بنابراین به نوعی آنها را فریب داد که برای خاک کشور بجنگند.
وی دراینباره افزود: البته خیلیها هم بودند که جنگ برایشان مورد تأیید نبود و حکومت را همراهی نکردند و ساکت شدند اما خوشبختانه این روزها فضا در حال شفاف شدن است.
حشتمی در پایان گفت: بدون رودروایسی با این وضعیت نظام فعلی جمهوری آذربایجان، هیچگاه جمهوری اسلامی ایران و اهالی آن نخواهند توانست فضایی برای احیای هویت اصلی کشور ایجاد کنند. در حال حاضر خطر تغییر مذهبی جمهوری آذربایجان وجود دارد. من حتی در یک جلسه محرمانه هم شنیدم که از پروبال گرفتن ترکیه در آذربایجان اظهار نگرانی کردند؛ چرا که آنها قطعا شیعه را از بین خواهند برد.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ داود دشتبانی: امپراتوری عثمانی از زمان صفویه به قفقاز تمایل داشت
#داود_دشتبانی ، پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز، با موضوع «عثمانی و شکلگیری آذربایجان» نیز در صحبتهایی گفت: روسها اواخر قرن نوزدهم موفق به تسلط بر مناطق قفقاز شدند، عثمانی هم از قبل آنجا بود و بر روندهای قفقاز تأثیر میگذاشت.
وی در ادامه افزود: امپراتوری عثمانی از زمان صفویه به قفقاز تمایل داشت، اما مجموعه تحولات رخداده، که سرمنشأ آنها تجدد و نوگرایی اروپا، جنبش ملیگرایی، پانترکیسم و تبدیل امپراتوری سنتی به نوین بود و اوج این تحولات را در سال 1878م میبینیم، روند تازهای ایجاد کرد.
دشتبانی اظهار کرد: براساس تبلیغات اتحاد اسلام در دوره سلطان عبدالحمید، شخصیتهایی آمدند که اواخر قرن نوزدهم تلاش کردند مرز شیعه و سنی را از بین ببرند و تا حدودی هم موفق شدند. در سال 1905 تحت تأثیر تبلیغات اتحاد اسلام در قفقاز تلاش شد تا اداره واحدی برای مسلمانان بهوجود بیاید تا اختلافات را رفع کند.
وی با بیان اینکه با وجود این تلاشها، در قفقاز بیشتر مسلمانان اهل سنّت حکومت داشتند، توضیح داد: نشریههای زیادی که گردانندگان آن روشنفکران سنی بودند، تلاش زیادی برای ترویج ترکیه عثمانی کردند. نشریات ترکی آذربایجانی در تفلیس منتشر و فردی چون ضیاء قفقازیه در این زمینه فعالیت خود را ادامه داد. نشریه «کشکول» هم نخستینبار پرسش از ملیت را در قالب یک مقاله داستانوار بیان کرد. در این نشریه مقالات فارسی و روسی هم منتشر میشد.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مهرزاد بختیاریمنش: پیشهوری تحت تأثیر ناسیونالیسم ایرانی، فامیلش را «پرویز» گذاشت
در ادامه #مهرزاد_بختیاری_منش (سردار اکبری)، پژوهشگر ارشد مسائل ایران، با موضوع «میراث دولتسازی شوروی با محوریت پیشهوری» عنوان کرد: میرجعفر پیشهوری که فامیلش جوادزاده بود، تحت تأثیر محیط کمونیستی باکو حزبی به نام عدالت درست کرد.
وی در ادامه افزود: پس از آن او به تهران میآید و تحت تأثیر ناسیونالیسم ایرانی همچون دیگر همشهریهایش، او هم ناسیونالیسم میشود و فامیلش را «پرویز» میگذارد و به فرهنگ ایرانی میپردازد.
بختیاریمنش اظهار داشت: این فرد سالها بعد با گرایشات کمونیستی به روسها اعتقاد پیدا کرد، اما به آنها اطمینان نداشت، سپس وارد مجلس شد، اما با رد اعتبارنامهاش نتوانست وارد مجلس شود؛ کاری که به نظر درست نبود. در این شرایط آذربایجان در اختیار روسها قرار داشت و او در بین روسها اعتبار داشت.
وی دراینباره افزود: او به #آذربایجان رفت و با باقراُف که دستور داشت با پیشهوری وارد مذاکره شود، گفتوگو کرد. او میدانست که به روسها نمیشود اطمینان کرد، اما باز چون در موقعیت انفعال بود، شرایط را میپذیرد و بلافاصله یک سازماندهی سریع صورت میدهد؛ بنابراین اگر ماجرای اعتبارنامه پیش نمیآمد، هیچ یک از اینها در آینده رخ نمیداد.
بختیاریمنش اظهار کرد: #پیشه_وری بر بحث زبان آذری و جداسازیهای قومیتی و مبانیای که بنیادش را گذاشته بود سخت تأکید داشت. البته یک قسمت این تاریخ بایگانی است و یک تاریخ هم هست که هنوز ادامه دارد. جمهوری باکو که بانی عملیات تجزیه آذربایجان است، سیاست تهاجمی خود را همچنان ادامه داده و الان در پارک مفاخر باکو مجسمه پیشهوری ساخته شده است.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ اسماعیل شعبانف: تالشیها تجزیهطلب نیستند!/ دولت آذربایجان باید هویت تالشیها را به رسمیت بشناسد
دکتر #اسماعیل_شعبانف ، عضو شورای اقوام ریاستجمهوری روسیه، با موضوع «نقش تالشان شمالی در جنگ دوم قراباغ» گفت: من رهبر تالشان روسی اما در واقع ایرانی هستم. همه به چشم خود دیدند که الهام علیاُف وقتی به شوشی سفر کرد آنجا کلمات تالش، لنکران و محلهایی را که تالشنشین هستند به خون سربازان تالش آغشته کرد.
وی در ادامه افزود: در میان سربازان عادی، تعداد تالشان زیاد بود. در جنگ دوم قرهباغ نزدیک به هزار نفر تالش شهید شدند. در ایران هم بهخوبی میدانند که تسخیر شهر شوشی به دست تالشان اتفاق افتاد.
شعبانف اظهار کرد: ما همگی با پرچمهای امام حسن و امام حسین(ع) نه تنها در شوشی، بلکه همه مناطق قرهباغ مجالس عزاداری برگزار کردیم. علت این بود که در ترکیه اردوغان تلاش کرد که نمازهای سنی برگزار شود و سربازان شجاع ما با این عمل خود جواب دادند که اینجا سرزمین شیعه است.
وی در ادامه یادآور شد: 30 درصد شهدای جنگ قرهباغ تالشیها بودند. تالش به تلاشهای خود افتخار میکند، اما حاکمیت آذربایجان هم باید هویت قومی تالشیها را به رسمیت بشناسد. این قوم تجزیهطلب نیست، بلکه صرفا خواستار این است که نام و هویتش حفظ شود.
اسماعیل شعبانف با تأکید بر اینکه مسئله تالشیهای آذربایجان این است که شیعه و ایرانی هستند، توضیح داد: برخی نیروها سعی دارند که تالشها را تحت فشار قرار دهند و آنها نابود شوند و از این طریق هویت ایرانی تحت نابودی قرار بگیرد. اطمینان دارم که ایران بزرگ فرزندان خود را فراموش نخواهد کرد و آنها را در آغوش میگیرد.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️در هفته پژوهش و فناوری، کتابهای پژوهشکده با تخفیف عرضه میشود
به گزارش روابط عمومی پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، یکی از ارکان رشد و توسعه هر کشوری، نگاه جامع و کاربردی به مقوله «پژوهش» و «تحقیق» است؛ چرا که همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودهاند، عزت و پیشرفت کشور در گرو تلاش در زمینه علم و پژوهش است. پژوهشکده تاریخ معاصر ضمن عرض تبریک هفته پژوهش و فناوری بر پژوهشگران و فعالان این عرصه، به منظور حمایت از پژوهشگران و دانشجویان گرامی، از 23 تا 28 آذرماه 1400، تمامی کتابهای منتشرشده در پژوهشکده تاریخ معاصر را با 10 درصد تخفیف عرضه میکند.
دکتر #موسی_حقانی ، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، نیز در پیامی، ضمن تبریک روز پژوهش بر همه آنان که تعهد اسلامی و انسانی را با پژوهش درآمیختند، عنوان کرد که بیشک دستاوردهای بیشمار پژوهشکده در حوزه پژوهش تاریخ معاصر مرهون همّت والای پژوهشگران و کارکنان علاقهمند به این حوزه تحقیقاتی است و هفته پژوهش فرصتی مغتنم برای پاسداشت دستاوردهای این عزیزان و تقدیر از تلاشهای ارزنده آنان در عرصه پژوهش است.
امید است که با تلاش و همت شما پژوهشگران و تلاشگران این عرصه، شاهد موفقیتهای چشمگیری در عرضه تاریخ بیپیرایه و به دور از تحریف در حوزه تاریخ معاصر ایران باشیم.
اینجانب فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری و روز پژوهش را بهتمامی پژوهشگران و فرهیختگان گرانقدر پژوهشکده تاریخ معاصر، صمیمانه تبریک عرض میکنم و از درگاه خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون شما عزیزان را خواستارم.
@iichs_ir
✳️ آسیبشناسی ساواک از وضعیت حزب اقلیت مردم(2)؛
ضعف مالی و محدودیت عوامل دولتی برای حزب مردم
#ساواک در اوایل دیماه 1349 پیشبینی میکرد که برای نظام دو حزبی موجود در کشور آینده امیدوارکنندهای نمیتوان متصور شد. کارشناسان ساواک در آن مقطع دلایل ناکامی حزب مردم را چنین برشمردند:
3. محدودیت عوامل دولتی برای حزب مردم:
با در نظر گرفتن اینکه اکثر مقامات دولتی در تهران و شهرستانها عضویت حزب ایران نوین را دارا میباشند صرفنظر از اینکه به علت قدرت مقامات مذکور اعضای ساده حزب مردم به علت نیاز در حوزه تحت جاذبه آنان میباشند موجب گردیده تا در پارهای موارد محدودیتهایی در نحوه فعالیت حزب مردم ایجاد و این مورد در مواقع انجام فعالیتهای انتخاباتی به نحو بارزی مشهود بوده است. ضمنا از نظر انتشاراتی نیز تضییقاتی برای روزنامه «راه مردم»، ارگان این حزب، به علت تنقید از پارهای اقدامات عوامل دولتی به عمل میآید و مآلا حزب مردم به نحو دلخواه نتوانسته است انتقاداتی به عمل آورد و یا اخبار و مطالب مورد نظر را به موقع منتشر نماید.
4. ضعف مالی:
با توجه به اینکه تعداد کثیری از مقامات مملکتی عضویت حزب ایران نوین را دارا بوده و غالبا متمکن و کمکهایی به حزب مزبور معمول و از جهتی دولت حزبی نیز به طرق مختلف مساعدتهایی به حزب ایران نوین مینماید و بر عکس، حزب مردم چون در حال حاضر در شهرستانها حدود یکصد کمیته داشته و طبعا میبایستی کلیه مخارج این کمیتهها را از قبیل هزینه برگزاری مراسم به مناسبت اعیاد، جشنها و فعالیتهای حزبی تأمین که این خود بودجه سنگینی بر دوش حزب بوده و از طرفی اعضای عادی به علت عدم علاقهمندی از پرداخت حق عضویت خودداری و نتیجتا حزب مردم با ضعف مالی مواجه و در نحوه فعالیت آن بیتأثیر نبوده است.
برای مطالعه بخش اول این گزارش رک: آسیبشناسی ساواک از وضعیت حزب اقلیت مردم(1)
#شرح_عکس
محفل بزم اعضای حزب مردم در آذربایجان شرقی
شماره آرشیو: 298-5593س
#منبع
1. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی (پرونده حزب مردم)
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ گروگانگیری به نام مدرسهسازی
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در اقدامات #رضاخان در خصوص عشایر در درجه اول اهداف نظامی ـ سیاسی اولویت داشتند. سپهبد امیراحمدی مجری این سیاست نوشته است:
«به فکر ایجاد مدرسه در خرمآباد افتادم که هم اطفال سادهلوح تربیت شوند و به وظیفهای که در برابر دین و میهن دارند، آشنا گردند و هم خوانین اطراف و اکناف لرستان در اثر اینکه فرزندانشان را در خرمآباد در مدرسه میگذارند همیشه با شهر رفتوآمد خواهند داشت و در حقیقت اطفال آنها درحالیکه در شهر تربیت میشوند، گروگانی نیز هستند که پدرانشان یاغی و طاغی نشوند».
#شرح_عکس
مدرسه نظام (سال 1308)
شماره آرشیو: 661-۱ع
#منبع
احمد امیراحمدی، خاطرات نخستین سپهبد ایران، به کوشش غلامحسین زرگرینژاد، تهران، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی، 1373، ص 214.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ آسیبشناسی ساواک از وضعیت حزب اقلیت مردم(3)؛
دلایل بیاعتباری و رکود #حزب_مردم به روایت #ساواک
ساواک در اوایل دیماه 1349 پیشبینی میکرد که برای نظام دو حزبی موجود در کشور آینده امیدوارکنندهای نمیتوان متصور شد. کارشناسان ساواک در آن مقطع دلایل ناکامی حزب مردم را چنین برشمردند:
5. نفوذ دولت حزبی در حزب مردم:
در حال حاضر تعداد زیادی از نمایندگان حزب مردم که در مجلسین عضویت دارند با نظر قبلی دولت حزب ایران نوین تعیین و به حزب مردم معرفی و به همین علت اعضای مذکور موقعیت خود را در حزب مردم مرهون حزب ایران نوین دانسته و صرف نظر از اینکه چندان توجهی به خواستهها و دستورالعملهای حزب مردم ندارند به منظور تثبیت موقعیت آتی خود تلویحا از دولت پیروی و از هرگونه راهنمایی و انتقاد سازندهای خودداری مینمایند؛
6. فقدان ایدئولوگ و طبقه روشنفکر:
لازمه ادامه حیات هر دستگاه یا سازمان، تحرک و توجه به آخرین پدیدهها و تحولات جهانی است و چنانچه در اکثر ممالک نیز معمول است هر چند سال یک بار احزاب سیاسی کشور مذکور بر مبنای اساسنامه خود اقدام به برگزاری کنگره حزبی نموده و ضمن بررسی اشکالات و وضع حزب در گذشته فعالیتهای آتی خویش را بر نیازمندیهای اجتماع و تحولات آینده جهان ترسیم [میکنند] ولی متأسفانه به علت فقدان گروههای روشنفکر در حزب مردم بدین مسئله توجه چندانی نشده است.
#منبع
مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی (پرونده حزب مردم)
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ حقانی: استقبال خوبی از دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی شده است/ مقالات تاریخی با رویکرد نقد دوران پهلوی نیز ارزیابی میشوند
دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری #پژوهشکده_تاریخ_معاصر و خانه کتاب و ادبیات ایران در بهمن 1400 برگزار میشود. با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره در ارتقای دانش تاریخی جامعه با دکتر #موسی_حقانی ، دبیر دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، گفتوگو کردیم.
‼️ درباره دومین جایزه کتاب انقلاب اسلامی بفرمایید که هدف از برگزاری این جایزه چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. هدف نخست از برگزاری جایزه کتاب انقلاب اسلامی کمک به تعمیق مطالعات و پژوهش در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر است که انقلاب اسلامی نیز در همان بستر مورد بحث قرار میگیرد. این هدف اصلی است.
هدف دوم، آشناسازی جامعه مخاطب، که عمدتا شامل جوانان و دانشجویان و نخبگان هستند، با زوایای مختلف تاریخ معاصر از طریق پژوهشهایی است که در قالب این جشنوارهها صورت میگیرند؛ همچنین قدردانی از پژوهشگرانی است که سالها زحمت کشیده و عمر خود را در حوزه پژوهش صرف کردهاند، حوزهای که شاید از لحاظ مادی چندان دستاوردی هم برایشان نداشته باشد. این درواقع یک قدردانی در حد توان ماست.
مسئله دیگر این است که آثار برتر، هم دیده و هم به جامعه مخاطب شناسانده شوند؛ یعنی اگر چنین اقداماتی انجام نشود که ما یک اثر را مطرح کنیم و نویسنده آن را به جامعه فرهنگی ایران بشناسانیم، این پژوهشها عملا بازخوردهای زیادی پیدا نمیکنند و ممکن است چندان مورد توجه قرار نگیرند.
بنابراین هدف ما هم حمایت از پژوهشگر و معرفی او و اثری است که بهوجود آورده و هم ایجاد انگیزه برای تألیف آثار جدی در حوزه تاریخ معاصر ایران است .
‼️ انگیزهتان برای استمرار برگزاری این جشنواره به دنبال نخستین جشنواره که پارسال برگزار شد، چیست؟
این جشنواره دوسالانه است؛ منتها چون کشور یک تأخیر چهلساله در حوزه برپایی چنین جشنوارههایی در حوزه تاریخ معاصر دارد، ما در سال گذشته مجموعه منشوراتی را که از سال 1357 تا 1397 منتشر شده بودند مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم به آثار سالهای 1396 و 1397 نگاه رقابتیتر داشته باشیم. برای بررسی کتب منتشره در خلال سالهای 1357 تا 1395، نگاه، بیشتر تشویقی و رقابتی بود، ولی برای سالهای 1396 و 1397 نگاهمان بیشتر رقابتی بود که همین نگاه رقابتی تا حدی به ارتقای کیفیت آثار منتشره کمک میکند.
درباره تداوم این کار و دستاوردهای آن هم باید به این نکته اشاره کنم که از ابتدا هم قرار نبود ما یک کار مقطعی انجام بدهیم و در یک مقطع خاص، به صورت یک کار نمایشی یا نهایتا سپاسگذاری از کسانی که در سالهای گذشته دستاندرکار تحقیق و پژوهش بودهاند، کاری انجام بدهیم؛ اتفاقا چون تعمیق پژوهش و آگاه کردن نسل جوان از پیشینه تاریخی خودش مدنظر ماست و این مقصود حاصل نمیشود مگر اینکه این جریان تداوم داشته باشد، هر سال تلاش میکنیم که بر غنای این جشنواره افزوده شود. طبیعتا اگر چند دوره را به شکل مستمر برگزار کنیم، مخاطب پژوهشگر ما متوجه خواهد شد که این یک کار مقطعی نیست و قرار است که در یک فرایند طولانی از آثار مربوطه در این حوزه حمایت شود. قطعا در آینده ضوابط را کمی سختتر خواهیم کرد تا شاهد ارتقای سطح پژوهش در کشورمان باشیم.
ما حقیقتا منابع بکر و دستنخورده تاریخی اعم از اسناد، مطبوعات، نسخ خطی در کشورمان فراوان داریم که کمتر مورد رجوع و توجه قرار گرفتهاند. مخصوصا در مورد اسناد و مطبوعات زمینههای بکری برای خلق آثار خوب و جدی وجود دارند و امیدوارم استمرار و تداوم برپایی جشنواره جایزه کتاب انقلاب اسلامی، فضاهای جدیدی را هم در پژوهشهای مربوط به تاریخ معاصر ایران باز کند.
‼️ نویسندگان و پژوهشگران تا چه میزان از فراخوان استقبال کردند؟
با توجه به اینکه این دومین دوره است که برگزار میشود، آثار قابلتوجهی را دریافت کردیم، ولی با توقع ما و ظرفیتی که در کشور وجود دارد منطبق نیست. شاید مشکلات یکی دو ساله اخیر از جمله کرونا این ارتباطات را کم کرده و باعث شده که چنین وضعیتی پیش بیاید. البته آثار دریافتی قابل توجه هستند، ولی توقع ما این است که هم تعداد آثار تولیدی در کشور بیشتر شود و هم ما بتوانیم با ظرفیتی که داریم در خدمت پژوهشگران تاریخ معاصر باشیم.
ادامه در پست بعد ...
https://eitaa.com/iichs_ir/5823
✳️ حقانی: استقبال خوبی از دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی شده است/ مقالات تاریخی با رویکرد نقد دوران پهلوی نیز ارزیابی میشوند
از پست قبل بخوانید ...
https://eitaa.com/iichs_ir/5822
چرا فراخوان تمدید شد و آیا فقط آثاری که به دبیرخانه فرستاده میشوند مورد بررسی قرار میگیرند؟
به طور طبیعی وقتی فراخوان منتشر میشود به این دلیل است که اگر نویسندگان، ناشرین و پژوهشگران مایل هستند، آثار خودشان را برای شرکت در جشنواره ارسال کنند. با توجه به اینکه قصد ما این است که تعداد بیشتری از پژوهشگران و ناشران در این جشنواره شرکت کنند، ترجیح دادیم که مدت فراخوان را طولانیتر و مهلت دریافت آثار را تا آخر دیماه 1400 تمدید کنیم؛ لذا امیدواریم آثار بیشتری مخصوصا از شهرستانها به دستمان برسد و طوری نشود که بعضی از دوستان بعدها اعلام کنند که اطلاع نداشتهاند یا اطلاعرسانی خوبی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل، هم از طریق رسانهها و هم با تولید کلیپ تصمیم گرفتیم درباره فراخوان برای جشنواره اطلاعرسانی گستردهای داشته باشیم و با برخی از مراکز و مؤسسات پژوهشی هم مکاتبه شده که اگر در این حوزه آثاری دارند برای شرکت در جشنواره ارسال کنند.
***
بنابر این گزارش، دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و خانه کتاب و ادبیات ایران در بهمن 1400 برگزار میشود.
دبیرخانه دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی از ناشران، پدیدآورندگان، مترجمان و مصححان دعوت میکند با ثبتنام در تارنمای اینترنتی www.tarikhsal.ir کتابهای پیشنهادی خود را به این دبیرخانه ارسال کنند.
آثار منتشرشده در بازه زمانی 1398ـ1399 در جشنواره قابل بررسی و داوری خواهند بود. بر اساس این فراخوان، کتابهای ارسالشده باید دارای برگه اعلام وصول باشند و جزء کتابهای کمکدرسی و عکسبرداریشده نباشند. فقط آثاری در جایزه کتاب انقلاب اسلامی داوری و ارزیابی میشوند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبتنام را در تارنمای این جایزه تکمیل و همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند.
علاقهمندان میتوانند آثار تألیفی، ترجمه یا تصحیحشده خود را در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی (ریشهها و پیامدها) در بخشهای کلیات (دانشنامههای تخصصی، کتابشناسی توصیفی تحلیلی و روزشمار)، خاطرات، زندگینامه و شرححالنویسی، مستندنگاری (سفرنامهنویسی، یادداشتهای روزانه و عکسنوشت)، تحقیقات و پژوهشهای تاریخی، تاریخ شفاهی، اسناد و پژوهشهای اسنادی به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.
گفتنی است در دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، بخشی ویژه به بررسی و ارزیابی مقالات تاریخی با رویکرد نقد دوران پهلوی (منتشره در سال 1398-1399) اختصاص داده شده است.
مهلت ارسال آثار به دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی 30 دی 1400 است و علاقهمندان میتوانند آثار خود را به نشانی تهران، الهیه، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، نبش خیابان چناران، پژوهشکده تاریخ معاصر، پلاک 15، کدپستی: 1964964353 ارسال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02122608690 تماس گیرند.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug