eitaa logo
پژوهشکده تاریخ معاصر
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
119 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ✳️ خسرو معتضد: نام آذربایجان خاطر مقاصد استراتژیک انتخاب شده است ، مورخ، با موضوع «نام آذربایجان» عنوان کرد: نام آذربایجان را کاملا مهمل و بیخود گذاشتند. اسناد و منابعش هم موجود است. جواب ما را خود پروفسور بارتلد روس می‌دهد که در کتابش نوشته من وارد ماجرا نمی‌شوم، اما می‌دانم که به خاطر مقاصد استراتژیک این اتفاق افتاده است. وی در ادامه افزود: این پروفسور بارتلد در روسیه تزاری خیلی باسواد بود که بعد از انقلاب شوروی به خاطر اینکه استاد خیلی خوب و باسوادی بود در دانشگاه از او بهره بردند. او در جای دیگری می‌گوید که نام و عنوان آذربایجان قفقاز تنها بعد از انقلاب روسیه به‌کار گرفته شد؛ می‌گوید که از ورود به مسائل سیاسی پرهیز دارد و درباره سلطه روس‌ها بر قفقاز مطلبی نمی‌گوید، اما می‌گوید نام آذربایجان از این جهت انتخاب شد که گمان می‌رفت با برقراری جمهوری آذربایجان، آذربایجان ایران هم با آن یکی می‌شود. من مورخی آشکارتر و روشن‌تر از بارتلد سراغ ندارم. از او پرسیدند که اگر لازم باشد، نامی برای آذربایجان بگذارند، چه باید می‌گذاشتند؟ او پاسخ داد: نامی بهتر از «آراد» نبود. وی در ادامه افزود: در کتاب خاطرات مخبرالسلطنه هدایت آنجا که او از فرنگ باز می‌گردد و به باکو می‌رسد، اسم‌های شهرها را ذکر می‌کند؛ مثل بادکوبه، شوشی، شروان و... . می‌گوید که مشخص است همه این اسامی ایرانی است حال اینکه اصرار داشتند بگویند آذربایجان! معتضد اظهار کرد: اگر به مطالعات و خاطرات مورخان توجه کنیم، مشخص می‌شود که چرا روس‌ها اصرار داشتند که آذربایجان از ایران جدا شود. تمام کوه‌های آذربایجان پر از معادن مس و آهن است و مشخص است که دلیل این جدایی چه بوده است. حتی یک از خاطره‌نویس‌ها گفته بود که پنبه و گوشت آذربایجان تمام ایران را می‌تواند تأمین کند. ‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ الهام ملک‌زاده: آیا ایران به درخواست ایجاد مدارس ترک‌زبان پاسخ مثبت داد؟ دکتر ، استاد دانشگاه، با موضوع «درخواست تأسیس مدارس ترکی در تبریز و ارومیه توسط آذربایجان قفقاز» طی صحبت‌هایی گفت: تا پیش از معاهدات گلستان و ترکمانچای، که تمام مناطق قفقاز را به روس واگذار کرد، همه این مناطق تحت حکومت ایران بود. همین ماهیت غیر ایرانی بانیان کشور جدید را نشان می‌دهد که در هدفش مستتر بود. وی در ادامه افزود: دولت تازه‌تأسیس آذربایجان مقر اصلی خود را گنجه اعلام کرد و کمتر از چهار ماه بعد نیز باکو را با حضور سپاهیان تصرف و پایتخت دولت مساواتیان قرار دادند. سپس حزب مساوات مسلمانان در باکو ایجاد شد که برنامه‌اش اتحاد کشورهای اسلامی تحت رهبری ترکیه بود.   وی با اشاره به اینکه پس از مدتی آذربایجانی‌ها با مکاتبات و حضورا از ایران درخواست کردند مدارس ترکی‌زبان در تبریز و ارومیه تأسیس شود، گفت: ایران با این درخواست مخالفت کرد و چنین چیزی را مضر و غیرمصلحت برای دولت مرکزی برشمرد. دکتر ملک‌زاده اظهار کرد: مروری بر روایتی که از خلال اسناد درک می‌شود نشان می‌دهد که خیالات دولت آذربایجان برای ایجاد مدارس ترکی‌زبان اولا در وهله نخست به پروژه دیرینه حکومت آذربایجان باز می‌گردد که از دوره عثمانی شروع شده بود؛ چراکه اینها به دنبال ایجاد یک ایالت خودمختار در ایران بودند؛ چون سودای سرزمین ترک‌زبان را در سر می‌پروراندند. وی در ادامه گفت: در وهله دوم هم به هوشمندی و دقت نظر میهنی مأموران ایران باید پرداخت که با وجود این روند و شرایطی که وجود داشت در آن دوره با میزبانی هیئت ایرانی در آذربایجان رودروایسی نکرده و مصلحت کشور را فدای مراودات دوستانه نکردند. در واقع مبانی و تحقیقات را در نظر گرفتند و بعد از هفت ماه بررسی برای ایجاد مدرسه به زبان ترکی تصمیمی درست گرفتند. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ گارنیک آساتوریان: ایجاد «دالان تورانی» فاجعه بزرگی خواهد بود در بخش دوم همایش امروز، پروفسور با موضوع «دالان تورانی (گذشته، حال و آینده)» در صحبت‌هایی عنوان کرد: براساس قرارداد 9 نوامبر ترکیه و آذربایجان تصمیم دارند که دالانی را به نام دالان تورانی راه بیندازند که البته چنین ماده‌ای در قرارداد نیامده و من هم فکر نمی‌کنم عملی بشود؛ بنابراین نه تنها برای ارمنستان، بلکه برای دیگر کشورهای منطقه یک تراژدی خواهد بود و کشورهای غیر ترک‌زبان نباید اجازه چنین چیزی را بدهند. وی با اشاره به ضعف دولت ارمنستان در این جنگ و شکست قره‌باغ گفت: ارمنستان اصلا هیچ ارتشی در این جنگ شرکت نداد و قره‌باغ مقابل یک قشون صد و اندی‌هزار نفری از کشورهای مختلف ایستاد. این جنگ به ما درس‌های زیادی داد از جمله اینکه ارمنستان فاقد یک متحد استراتژیک منطقه‌ای است. روسیه برای منافع خود کار می‌کند و گرجستان هم نمی‌تواند پایه‌ای قوی برای ارمنستان باشد.   پروفسور آساتوریان با اشاره به اینکه ارمنستان باید بر امکانات خود تکیه کند، گفت: مخصوصا با سیاست‌های جدید خارجی متعادلانه با استحکام و خرید سلاح جدید به تجهیز ارتش و ساخت‌های امنیتی کشور خود پرداخته؛ چون در صورت مقابله با دشمن و جنگ بزرگ منطقه ارمنستان قطعا تنها خواهد بود. علاوه بر این، ایران و روسیه در نتیجه این جنگ تحت چالش‌های امنیتی زیادی قرار گرفتند. این تاریخ‌شناس با بیان اینکه تشیع جایگاه زیادی در آذربایجان ندارد، گفت: من این را پیش‌بینی می‌کنم که تسنن به عنوان یک دین رسمی برای این کشور اعلام شود و اصلا هم تعجب ندارد؛ چراکه در واقع باکو اصلا مؤلفه مخصوصی برای دین ندارد و گرایش از یک سیستم اسلامی به یک سیستم دیگر برای این کشور دشوار نیست. وی در ادامه افزود: از دیگر چالش‌های جنگ 44روزه، تحریک روندهای تجزیه‌طلبانه در برخی نواحی شمال ایران است که یکی از سیاست‌های اصلی ترکیه و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. این خیلی نکته مهمی است که باید درباره‌اش فکر کرد. همین چند روز پیش در ترکیه کنفرانسی در رابطه با وضعیت ترک‌ها در ایران برگزار شده بود. آساتوریان با تأکید بر اینکه با پیروزی آذربایجان در برابر روندهای پان‌ترکیسمی و پان‌تورانیسمی راه خواهد افتاد، گفت: در نهایت امیدواریم ایران در زمینه ایجاد این کریدور نیز موضع‌گیری درستی بکند هرچند براساس آنچه می‌دانم، همه مخالف این دالان هستند و در واقع این فاجعه بزرگ نباید اتفاق بیافتد. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ محمدرضا دماوندی: سیاست خارجه ایرانی در برابر فروپاشی شوروی منفعلانه بود دکتر ، کارشناس ارشد مسائل قفقاز، با موضوع «بازخوانی اقدامات ایران در سال اول فروپاشی شوروی» عنوان کرد: فروپاشی شوروی یک تاریخ تقریبی دارد که در واپسین روزهای سال 1991م صورت گرفت. این فروپاشی یک عقبه دارد و از همان زمان روی کار آمدن گورباچف با کودتای کمونیست‌ها در حال اتفاق بود. وی در ادامه افزود: آنچه امروز در قفقاز در حال اتفاق افتادن است حتما یک عقبه سی‌ساله دارد و رفتارهای امروز ما باعث شکل‌گیری این اتفاقات در قفقاز است و من نگاهم بیشتر به سمت جمهوری آذربایجان است.   دماوندی اظهار کرد: ما وقتی گذشته را بازخوانی می‌کنیم به چند نکته می‌رسیم؛ نگاه سیاست خارجه دولت ایران در آن زمان، به این اتفاقات ساده‌انگارانه و ناآگاهانه بوده و مشخص است که درک درستی از مسائل نداشته است، بلکه خیلی عامیانه و خوش‌باورانه تصور می‌کرد که فروپاشی رخ می‌دهد و همه از فردا تحت اختیار جمهوری اسلامی خواهند بود. وی با بیان اینکه ایران در آستانه فروپاشی تا از بین رفتن شوروی سابق هنوز تکلیفش مشخص نبود و موضع‌‎گیری خود را در برابر روسیه و شوروی سابق مشخص نکرده بود، گفت: این اتفاق متأسفانه خیلی ناشیانه و ناآگاهانه توسط مقامات ایران صورت گرفت. آنچه ترکیه در این راستا انجام داد اقدامات عملی بود، اما ایران فقط در حد یک شعار در این میدان بازی کرد. دماوندی در ادامه افزود: برخی رسانه‌های ما در آن دوره متوجه این داستان شده بودند و هشدار می‌دادند که ترکیه از همین جریانات، رقابت با ایران را شروع کرده بود؛ مثلا در روزنامه «کیهان» یک دوره مصاحبه‌هایی دراین‌باره با سفرای ترکیه صورت داده بود که مشخص است منافع ملی خود را به طور کلی در نظر دارند. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ برهان حشتمی: جنگ قره‌باغ، عناصر ضدشیعه را به هم رساند برهان حشتمی، پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز، با موضوع «تشدید شیعه‌ستیزی و ایران‌ستیزی باکو پس از جنگ دوم قراباغ» عنوان کرد: واقعیت این است که هویت‌زدایی از شیعه و شیعه‌ستیزی الان در جمهوری آذربایجان نهادینه شده و جنگ هم این مسئله را تشدید کرد و تبعاتش هم مشخص است؛ بنابراین وضعیتی پیش آمد که با زمان رعب و وحشت زمان استالین مقایسه می‌شود. وی در ادامه افزود: یکی از همین شیعیان آذربایجان اخیرا به خود من می‌گفت که وضعیت برای مؤمنان خیلی از زمان جنگ دوم بد شده است با اینکه در این جنگ 160 نفر از شیعیان جان باختند یا شهید شدند و درواقع آنها به نوعی خودشان خط‌شکن بودند. حشتمی با تأکید بر اینکه جنگ قره‌باغ عناصر ضدشیعه را به هم رساند و این هم‌پوشانی، شیعه‌ستیزی و ایران‌ستیزی را تشدید کرد، اظهار داشت: برنده‌های این جنگ نخست الهام علی‌اف در داخل آذربایجان است که مشخصا ضد شیعه است هرچند گاهی به خاطر مسائل دیپلماتیک شیعه خطاب می‌شود؛ دوم رژیم صهیونیستی که آن هم شیعه‌ستیز است؛ سوم پان‌ترکیسم و ترکیه که نمود عینی دارد و همین‌طور وهابیت. وی با اشاره به تناقض عجیب در وضعیت دینی جمهوری آذربایجان گفت: شاید این سؤال پیش بیاید که مسلمانان شیعه چطور در این جنگ شرکت کردند درحالی‌که حاکمیت را قبول نداشتند. حاکمیت جمهوری آذربایجان در این جنگ فهمید که جریان تشیع بهترین نیروهایی هستند که در این جنگ می‌توانند حضور داشته باشند؛ بنابراین به نوعی آنها را فریب داد که برای خاک کشور بجنگند.   وی دراین‌باره افزود: البته خیلی‌ها هم بودند که جنگ برایشان مورد تأیید نبود و حکومت را همراهی نکردند و ساکت شدند اما خوشبختانه این روزها فضا در حال شفاف شدن است. حشتمی در پایان گفت: بدون رودروایسی با این وضعیت نظام فعلی جمهوری آذربایجان، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران و اهالی آن نخواهند توانست فضایی برای احیای هویت اصلی کشور ایجاد کنند. در حال حاضر خطر تغییر مذهبی جمهوری آذربایجان وجود دارد. من حتی در یک جلسه محرمانه هم شنیدم که از پروبال گرفتن ترکیه در آذربایجان اظهار نگرانی کردند؛ چرا که آنها قطعا شیعه را از بین خواهند برد. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ داود دشتبانی: امپراتوری عثمانی از زمان صفویه به قفقاز تمایل داشت ، پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز، با موضوع «عثمانی و شکل‌گیری آذربایجان» نیز در صحبت‌هایی گفت: روس‌ها اواخر قرن نوزدهم موفق به تسلط بر مناطق قفقاز شدند، عثمانی هم از قبل آنجا بود و بر روندهای قفقاز تأثیر می‌گذاشت. وی در ادامه افزود: امپراتوری عثمانی از زمان صفویه به قفقاز تمایل داشت، اما مجموعه تحولات رخ‌داده، که سرمنشأ آنها تجدد و نوگرایی اروپا، جنبش ملی‌گرایی، پان‌ترکیسم و تبدیل امپراتوری سنتی به نوین بود و اوج این تحولات را در سال 1878م می‌بینیم، روند تازه‌ای ایجاد کرد. دشتبانی اظهار کرد: براساس تبلیغات اتحاد اسلام در دوره سلطان عبدالحمید، شخصیت‌هایی آمدند که اواخر قرن نوزدهم تلاش کردند مرز شیعه و سنی را از بین ببرند و تا حدودی هم موفق شدند. در سال 1905 تحت تأثیر تبلیغات اتحاد اسلام در قفقاز تلاش شد تا اداره واحدی برای مسلمانان به‌وجود بیاید تا اختلافات را رفع کند. وی با بیان اینکه با وجود این تلاش‌ها، در قفقاز بیشتر مسلمانان اهل سنّت حکومت داشتند، توضیح داد: نشریه‌های زیادی که گردانندگان آن روشنفکران سنی بودند، تلاش زیادی برای ترویج ترکیه عثمانی کردند. نشریات ترکی آذربایجانی در تفلیس منتشر و فردی چون ضیاء قفقازیه در این زمینه فعالیت خود را ادامه داد. نشریه «کشکول» هم نخستین‌بار پرسش از ملیت را در قالب یک مقاله داستان‌‎وار بیان کرد. در این نشریه مقالات فارسی و روسی هم منتشر می‌شد.   ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مهرزاد بختیاری‌منش: پیشه‌وری تحت تأثیر ناسیونالیسم ایرانی، فامیلش را «پرویز» گذاشت در ادامه (سردار اکبری)، پژوهشگر ارشد مسائل ایران، با موضوع «میراث دولت‌سازی شوروی با محوریت پیشه‌وری» عنوان کرد: میرجعفر پیشه‌وری که فامیلش جوادزاده بود، تحت تأثیر محیط کمونیستی باکو حزبی به نام عدالت درست کرد. وی در ادامه افزود: پس از آن او به تهران می‌آید و تحت تأثیر ناسیونالیسم ایرانی همچون دیگر همشهری‌هایش، او هم ناسیونالیسم می‌شود و فامیلش را «پرویز» می‌گذارد و به فرهنگ ایرانی می‌پردازد. بختیاری‌منش اظهار داشت: این فرد سال‌ها بعد با گرایشات کمونیستی به روس‌ها اعتقاد پیدا کرد، اما به آنها اطمینان نداشت، سپس وارد مجلس شد، اما با رد اعتبارنامه‌اش نتوانست وارد مجلس شود؛ کاری که به نظر درست نبود. در این شرایط آذربایجان در اختیار روس‌ها قرار داشت و او در بین روس‌ها اعتبار داشت. وی دراین‌باره افزود: او به رفت و با باقراُف که دستور داشت با پیشه‌وری وارد مذاکره شود، گفت‌وگو کرد. او می‌دانست که به روس‌ها نمی‌شود اطمینان کرد، اما باز چون در موقعیت انفعال بود، شرایط را می‌پذیرد و بلافاصله یک سازمان‌دهی سریع صورت می‌دهد؛ بنابراین اگر ماجرای اعتبارنامه پیش نمی‌آمد، هیچ یک از اینها در آینده رخ نمی‌داد. بختیاری‌منش اظهار کرد: بر بحث زبان آذری و جداسازی‌های قومیتی و مبانی‌ای که بنیادش را گذاشته بود سخت تأکید داشت. البته یک قسمت این تاریخ بایگانی است و یک تاریخ هم هست که هنوز ادامه دارد. جمهوری باکو که بانی عملیات تجزیه آذربایجان است، سیاست تهاجمی خود را همچنان ادامه داده و الان در پارک مفاخر باکو مجسمه پیشه‌وری ساخته شده است. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ اسماعیل شعبانف: تالشی‌ها تجزیه‌طلب نیستند!/ دولت آذربایجان باید هویت تالشی‌ها را به رسمیت بشناسد دکتر ، عضو شورای اقوام ریاست‌جمهوری روسیه، با موضوع «نقش تالشان شمالی در جنگ دوم قراباغ» گفت: من رهبر تالشان روسی اما در واقع ایرانی هستم. همه به چشم خود دیدند که الهام علی‌اُف وقتی به شوشی سفر کرد آنجا کلمات تالش، لنکران و محل‌هایی را که تالش‌نشین هستند به خون سربازان تالش آغشته کرد. وی در ادامه افزود: در میان سربازان عادی، تعداد تالشان زیاد بود. در جنگ دوم قره‌باغ نزدیک به هزار نفر تالش شهید شدند. در ایران هم به‌خوبی می‌دانند که تسخیر شهر شوشی به دست تالشان اتفاق افتاد.   شعبانف اظهار کرد: ما همگی با پرچم‌های امام حسن و امام حسین(ع) نه تنها در شوشی، بلکه همه مناطق قره‌باغ مجالس عزاداری برگزار کردیم. علت این بود که در ترکیه اردوغان تلاش کرد که نمازهای سنی برگزار شود و سربازان شجاع ما با این عمل خود جواب دادند که اینجا سرزمین شیعه است. وی در ادامه یادآور شد: 30 درصد شهدای جنگ قره‌باغ تالشی‌‎ها بودند. تالش به تلاش‌های خود افتخار می‌کند، اما حاکمیت آذربایجان هم باید هویت قومی تالشی‌ها را به رسمیت بشناسد. این قوم تجزیه‌طلب نیست، بلکه صرفا خواستار این است که نام و هویتش حفظ شود. اسماعیل شعبانف با تأکید بر اینکه مسئله تالشی‌های آذربایجان این است که شیعه و ایرانی هستند، توضیح داد: برخی نیروها سعی دارند که تالش‌ها را تحت فشار قرار دهند و آنها نابود شوند و از این طریق هویت ایرانی تحت نابودی قرار بگیرد. اطمینان دارم که ایران بزرگ فرزندان خود را فراموش نخواهد کرد و آنها را در آغوش می‌گیرد. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
‍ ✳️در هفته پژوهش و فناوری، کتاب‎های پژوهشکده با تخفیف عرضه می‌شود به گزارش روابط عمومی پایگاه اطلاع‌رسانی  ، یکی از ارکان رشد و توسعه هر کشوری، نگاه جامع و کاربردی به مقوله «پژوهش» و «تحقیق» است؛ چرا که همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، عزت و پیشرفت کشور در گرو تلاش در زمینه علم و پژوهش است. پژوهشکده تاریخ معاصر ضمن عرض تبریک هفته پژوهش و فناوری بر پژوهشگران و فعالان این عرصه، به منظور حمایت از پژوهشگران و دانشجویان گرامی، از 23 تا 28 آذرماه 1400،  تمامی کتاب‎های منتشرشده در پژوهشکده تاریخ معاصر را با 10 درصد تخفیف عرضه می‌کند. دکتر ، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، نیز در پیامی، ضمن تبریک روز پژوهش بر همه آنان که تعهد اسلامی و انسانی را با پژوهش درآمیختند، عنوان کرد که بی‌شک دستاوردهای بی‌شمار پژوهشکده در حوزه پژوهش تاریخ معاصر مرهون همّت والای پژوهشگران و کارکنان علاقه‌مند به این حوزه تحقیقاتی است و هفته پژوهش فرصتی مغتنم برای پاسداشت دستاوردهای این عزیزان و تقدیر از تلاش‌های ارزنده آنان در عرصه پژوهش است. امید است که با تلاش و همت شما پژوهشگران و تلاشگران این عرصه، شاهد موفقیت‌های چشم‌گیری در عرضه تاریخ بی‌پیرایه و به دور از تحریف در حوزه تاریخ معاصر ایران باشیم. اینجانب فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری و روز پژوهش را به‌تمامی پژوهشگران و فرهیختگان گران‌قدر پژوهشکده تاریخ معاصر، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون شما عزیزان را خواستارم. @iichs_ir
✳️ آسیب‌شناسی ساواک از وضعیت حزب اقلیت مردم(2)؛ ضعف مالی و محدودیت عوامل دولتی برای حزب مردم در اوایل دی‌ماه 1349 پیش‌بینی می‌کرد که برای نظام دو حزبی موجود در کشور آینده امیدوارکننده‌ای نمی‌توان متصور شد. کارشناسان ساواک در آن مقطع دلایل ناکامی حزب مردم را چنین برشمردند: 3. محدودیت عوامل دولتی برای حزب مردم: با در نظر گرفتن اینکه اکثر مقامات دولتی در تهران و شهرستان‌ها عضویت حزب ایران نوین را دارا می‌باشند صرف‌نظر از اینکه به علت قدرت مقامات مذکور اعضای ساده حزب مردم به علت نیاز در حوزه تحت جاذبه آنان می‌باشند موجب گردیده تا در پاره‌ای موارد محدودیت‌هایی در نحوه فعالیت حزب مردم ایجاد و این مورد در مواقع انجام فعالیت‌های انتخاباتی به نحو بارزی مشهود بوده است. ضمنا از نظر انتشاراتی نیز تضییقاتی برای روزنامه «راه مردم»، ارگان این حزب، به علت تنقید از پاره‌ای اقدامات عوامل دولتی به عمل می‌آید و مآلا حزب مردم به نحو دلخواه نتوانسته است انتقاداتی به عمل آورد و یا اخبار و مطالب مورد نظر را به موقع منتشر نماید. 4. ضعف مالی: با توجه به اینکه تعداد کثیری از مقامات مملکتی عضویت حزب ایران نوین را دارا بوده و غالبا متمکن و کمک‌هایی به حزب مزبور معمول و از جهتی دولت حزبی نیز به طرق مختلف مساعدت‌هایی به حزب ایران نوین می‌نماید و بر عکس، حزب مردم چون در حال حاضر در شهرستان‌ها حدود یکصد کمیته داشته و طبعا می‌بایستی کلیه مخارج این کمیته‌ها را از قبیل هزینه برگزاری مراسم به مناسبت اعیاد، جشن‌ها و فعالیت‌های حزبی تأمین که این خود بودجه سنگینی بر دوش حزب بوده و از طرفی اعضای عادی به علت عدم علاقه‌مندی از پرداخت حق عضویت خودداری و نتیجتا حزب مردم با ضعف مالی مواجه و در نحوه فعالیت آن بی‌تأثیر نبوده است. برای مطالعه بخش اول این گزارش رک: آسیب‌شناسی ساواک از وضعیت حزب اقلیت مردم(1) محفل بزم اعضای حزب مردم در آذربایجان شرقی شماره آرشیو: 298-5593س 1. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی (پرونده حزب مردم) ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ گروگان‌گیری به نام مدرسه‌سازی پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ در اقدامات در خصوص عشایر در درجه اول اهداف نظامی ـ سیاسی اولویت داشتند. سپهبد امیراحمدی مجری این سیاست نوشته است: «به فکر ایجاد مدرسه در خرم‌آباد افتادم که هم اطفال ساده‌لوح تربیت شوند و به وظیفه‌ای که در برابر دین و میهن دارند، آشنا گردند و هم خوانین اطراف و اکناف لرستان در اثر اینکه فرزندانشان را در خرم‌آباد در مدرسه می‌گذارند همیشه با شهر رفت‌وآمد خواهند داشت و در حقیقت اطفال آنها درحالی‌که در شهر تربیت می‌شوند، گروگانی نیز هستند که پدرانشان یاغی و طاغی نشوند». مدرسه نظام (سال 1308) شماره آرشیو: 661-۱ع احمد امیراحمدی، خاطرات نخستین سپهبد ایران، به کوشش غلامحسین زرگری‌نژاد، تهران، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی، 1373، ص 214. ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ آسیب‌شناسی ساواک از وضعیت حزب اقلیت مردم(3)؛ دلایل بی‌اعتباری و رکود به روایت ساواک در اوایل دی‌ماه 1349 پیش‌بینی می‌کرد که برای نظام دو حزبی موجود در کشور آینده امیدوارکننده‌ای نمی‌توان متصور شد. کارشناسان ساواک در آن مقطع دلایل ناکامی حزب مردم را چنین برشمردند: 5. نفوذ دولت حزبی در حزب مردم: در حال حاضر تعداد زیادی از نمایندگان حزب مردم که در مجلسین عضویت دارند با نظر قبلی دولت حزب ایران نوین تعیین و به حزب مردم معرفی و به همین علت اعضای مذکور موقعیت خود را در حزب مردم مرهون حزب ایران نوین دانسته و صرف نظر از اینکه چندان توجهی به خواسته‌ها و دستورالعمل‌های حزب مردم ندارند به منظور تثبیت موقعیت آتی خود تلویحا از دولت پیروی و از هرگونه راهنمایی و انتقاد سازنده‌ای خودداری می‌نمایند؛ 6. فقدان ایدئولوگ و طبقه روشنفکر: لازمه ادامه حیات هر دستگاه یا سازمان، تحرک و توجه به آخرین پدیده‌ها و تحولات جهانی است و چنانچه در اکثر ممالک نیز معمول است هر چند سال یک بار احزاب سیاسی کشور مذکور بر مبنای اساسنامه خود اقدام به برگزاری کنگره حزبی نموده و ضمن بررسی اشکالات و وضع حزب در گذشته فعالیت‌های آتی خویش را بر نیازمندی‌های اجتماع و تحولات آینده جهان ترسیم [می‌کنند] ولی متأسفانه به علت فقدان گروه‌های روشنفکر در حزب مردم بدین مسئله توجه چندانی نشده است. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی (پرونده حزب مردم) ✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug