💠 روایت دیشب
✍🏼 امیرعباس نوروزی
دیشب، شب عجیبی بود... از آن شبهایی که دل، بیهوا میگیرد و بغض، بیدعوت میآید. دلم برای امام رضا تنگ شده بود، یک دلتنگی عمیق و غریب. نشسته بودم و پای روضههایی اشک میریختم که از امام جواد میگفتند، از مظلومیتش، از غربتش. صدای روضه که به امام رضا رسید، بغضم شکست. دلم پر کشید سمت حرمش، اما من اینجا، در دل شبِ قم، فقط توانسته بودم خودم را تا حرم حضرت معصومه برسانم.
نزدیکهای نیمهشب بود. از خروجی حرم بیرون میآمدم. هوای حرم هنوز دورم بود. نگاه کردم، دیدم یک تاکسیران لب خیابان، خلاف پارک کرده. پلیس آمد و تذکر داد. مرد گوش نداد، شاید فکر کرد کسی کاری ندارد، مثل همیشه. اما اینبار فرق داشت. پلیس بیدرنگ دستبند را از کیفش درآورد و بست به دستان راننده. مأمور دیگری هم آمد. با هم، بدون درگیری یا جار و جنجال، او را سوار ماشین کردند و بردند.
در آن لحظه، در سکوت شب، جرقهای در ذهنم روشن شد: چقدر دنیا میتواند درستتر باشد، اگر قانون، واقعاً اجرا شود. چقدر جامعه میتواند نفس بکشد، اگر با تخلف، بدون مماشات و با قاطعیت برخورد شود.
دیشب، دلتنگیام با اشک گره خورد و در کنار آن صحنهی کوتاه اما اثرگذار، فهمیدم که گاهی راه سلامت اجتماعی، از یک برخورد ساده اما محکم میگذرد.
همونطور که روضه دل رو پاک میکنه، عدالت هم شهر رو.
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfah
هدایت شده از نویسندگان حوزوی اصفهان
.
♨️ قابل توجه طلاب استان اصفهان ♨️
🔰 به جمع نویسندگان حوزوی استان اصفهان بپیوندید 🔰
✳️ نویسندگان حوزوی استان اصفهان در خدمت تمامی طلاب خواهر و برادر استان میباشد ✳️
💯 نویسندگان حوزوی مخصوص اصفهان نیست و همه استانهای چنین گروهی دارند 💯
🔹 در دنیای رسانه و اطلاعات بر هر طلبه فرهیختهای لازم است تا در تخصص خود قلم زنی کند و در راستای اقامه #جهاد_تبیین وظیفه خود را ادا کند 🔹
🔺 کانال نویسندگان حوزوی اصفهان این افتخار را دارد تا یادداشتها و کوتاهنوشتهای شما را بازنشر دهد تا بیشتر و بهتر دیده شوید 🔺
🔸 مهم نیست در بستر کدام پلتفرم فعالیت میکنید، کافیست تا نام شما در لیست نویسندگان حوزوی اصفهان درج شود تا مطالب شما بازنشر شود 🔸
♨️ کانال یا صفحه خود و دوستان طلبهتان در فضای مجازی را به ما معرفی کنید ♨️
خادم کانال نویسندگان حوزوی استان اصفهان @Rahmani
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
درباره یادداشتنویسی ۱
✍️ سعید احمدی
دیروز یعنی ششم خرداد، نخستین جلسه دوره تکمیلی یادداشتنویسی را در رحامدیا برگزار کردم. دوست داشتم سر و ته آن حرفها را در آن جلسه، بنویسم که شد اینها.
🔘 بعضی وقتها نوشتن، از مرحلهی ابزار بودن، عبور میکند. دیگر نه فنی است برای انتقال معنا، نه مهارتی برای نمره گرفتن، نه سازوکاری برای تولید محتوا. میشود شکل دیگری از زیستن. آدم احساس میکند اگر ننویسد، چیزی از «بودن»ش ناقص مانده؛ انگار بخشی از فهم جهان در درونش گره خورده به واژهسازی و جملهسازی و ساختن متنی که ردی از خود در آن هست. نوشتن در این فهم تازه، یعنی مواجههی فعال با فکر، با فرد، با پیرامون. نه آن انشای خشک و تقلبشدهای که برای کلاس باید بنویسی و نه آن مقالهی علمیای که بیلحن است و بیجان. نوشتن یعنی خودت را بیندازی وسط ماجرا؛ میان مسئلهای فکری یا اجتماعی یا سیاسی و از درونش حرف بزنی. یعنی بنویسی نه برای نهادها، بلکه برای خودِ اندیشندهای که میخواهد از انفعال بیرون بیاید. اینجاست که یادداشتنویسی اهمیت پیدا میکند. یادداشت، برعکس آنچه در مدرسه یا دانشگاه یاد دادهاند؛ متنی نیست که از بیرون پر شود؛ از منابع، از نظر دیگران و از قواعد. یادداشت متنی است که از دلِ تو میجوشد، از جهانِ زیستهی تو، از مواجههات با یک مسئله، از جایی که فکر و زبانت به هم میرسند.
🔘 بارها دیدهایم که چطور ساختار رسمی آموزش، نوشتن را از معنا تهی میکند. تحمیل قالبها، سلب اختیار از زبان شخصی و تبدیل نوشتن به فرایندی از انتقالی بیجان. نتیجه؟ نمره، مدرک، ترفیع و این چیزها که آب هم کف دست هیچ دانشآموختهای نمیگذارد؛ خواه حوزوی باشد یا دانشگاهی. چرا این را میگویم؟ چون خاموشیای که در ازایش به ما تحمیل میشود ارزش این حرفها را ندارد؛ خاموشی در بیان، خاموشی در موضعگیری، خاموشی در تجربهکردن. آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه و دانشگاه، ته تهش مؤلف میخواهند و پژوهشگر. اینها به سطح نازل قلم هم راضیاند. حق هم دارند؛ چون کار خودشان که راه میافتد. بیشترش به آنها چه!
🔘 مگر میشود نویسنده بود و خاموش ماند؟ نویسندهجماعت جهان را از منظر خودش میبیند؛ نه بهمثابه مشاهدهگری بیرونی، که برخاسته از متنِ ماجرا. او معنا را میفهمد، بازآفرینی میکند و هنرمندانه به آن قالب و کالبد میدهد. تألیفگران، میچینند. پژوهشگران، میکاوند؛ اما نویسنده، از چیزی میگوید که عمیق و دقیق، آن را زیسته است.
🔘 یادداشت، تمرین این زیستنهاست، تمرین آزادی، تمرینِ بازسازی خودِ اندیشنده، با هر کلمه، جمله و هر سکوتی میان آنها. یادداشت اگر صادقانه، شجاعانه و خلاقانه باشد، میتواند اثر بگذارد؛ میتواند موضعگیریای باشد که جهان را کمی تکان دهد؛ حتی اگر شده در حد یک خواننده. نوشتن، از این منظر، تولید اندیشه است. پالایش آن نیز میشود تعیّنیافتگیاش در زبان؛ نه فقط ابزاری برای بیان؛ بلکه خودِ فرآیند اندیشیدن است. با نوشتن، آدمی فکرش را کشف میکند و میبیند درباره انواع موضوعات و مسائل، کجای ماجرا ایستاده است. از همینجاست که دیگر یادداشتنویسی کاری ساده و دمدستی به حساب نمیآید؛ راهی است برای زیستن آگاهانه، برای بیرونزدن از حصارهای ذهنیای که آموزشهای رسمی دورمان کشیده. یادداشت مینویسیم برای اینکه زبانمان را دوباره مال خودمان کنیم. برای اینکه در میانهی هیاهوی نقلقولها، «ما» همان چیزی را بگوییم که آن را زیستهایم.
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ فیلم کامل اعضای حرام گوسفند را به صورت تصویری و زنده ببینیم.
⛔️ مواردی از اعضای حیوانات حلال گوشت که خوردن آن حرام است:
🔹۱.خون
🔹۲.آلت نری
🔹۳.آلت مادگی
🔹۴.بچهدان (رحم)
🔹۵.غُدَد که آن را «دُشوِل» گویند
🔹۶.بیضه، که آن را «دنبلان» گویند
🔹۷.غدّه ای در مغز به شکل نخود
🔹۸.مغز حرام که در میان ستون فقرات است (نخاع)
🔹۹.پی که در دو طرف تیرۀ پشت است عِلباوان
🔹1۰.زَهره دان (کیسه صفرا)
🔹۱۱.سِپرز (طحال)
🔹۱۲.مثانه
🔹۱۳.سیاهی چشم
🔹۱۴.چیزی که در میان سُم است(ذاتُ الاَشاجِع)
⚠️ «اعضای حرام گوشت گوسفند، بیشتر از آن چیزی است که غالب افراد می دانند.»
✍🏼 رحمان کمالی
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
✍🏼 زهرا ابراهیمی
دلتنگی، مثل غم و غصه نیست! مثل درد نیست! دلتنگی به اندازهی یک بند انگشت هم که باشد آدم را از پا در میآورد.
انگار قلب آدمیزاد دلتنگی را پمپاژ میکند به تمام وجودش. آن وقت چشمهای آدم هم دلتنگ میشود. همان چشمهایی که موقع خندیدن شبیه یک خط ممتد میشدند دیگر نای نفس کشیدن ندارند. آنوقت حتی دست آدم هم دلتنگ میشود! دلش نمیخواهد بنویسد.
کاش روحمان یک کلید داشت میزدیم خاموش و روشنش میکردیم. بعدش همهچی درست میشد. دلتنگیها میرفت!
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
1.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍🏼 زهرا ابراهیمی
حتما شما هم شنیدید که مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت:
«نمرات دانشآموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری نیز در همین حدود است».
بچهها، کتابها را پاره میکنند. گو اینکه از قفس کلمات آزاد شدهاند. آنهم بچههایی که اصلا درس نمیخوانند!
این حجم از تنفر نسبت به کتاب و این حجم از فرار از آگاهی و دانش، از کجا نشأت میگیرد؟!
علم و معرفت، معنابخشِ زندگیست؛ پس چرا فرزندان ما آن را بیمعنا یافتهاند؟!
اگر محتوای کتب درسی، منطبق بر نیاز درونی دانشآموزان بود و اگر فرزندان ما مجبور به یادگیری آنچه بهدردشان نمیخورد، نبودند، هرگز با کتابها چنین معاملهای نمیکردند.
همین پارهکردن کتاب روز آخر سال خودش گواه است که مدرسه نه توانسته علم را محبوب کند و نه توانسته تربیتی مبتنی بر اخلاق ارائه دهد.
شاید حتی بچهها فهمیدهاند که درسخوانها جایی در این مملکت ندارند چرا که صندلیها از قبل برای بیسوادها رزرو شدهاند!
بچهها را از کودکی با جانِ معنا آشنا سازید!
با کتاب!
با نوشتن!
تا اینگونه جسورانه در نوجوانی علم را به سخره نگیرند!
به بچهها یاد بدهید که علم فقط آن چیزی نیست که در آن کتابها خواندهاند.
علم، خودِ خودِ زندگیست!
#علم
#نسل_زد
#نسل_آلفا
#عدالت_آموزشی
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🔴پاسخ به یک شایعه
✍🏼 محمد قربانی
[فیلم منتشر شده در فضای مجازی] کلیپی قدیمی از حجت الاسلام قاسمیان که اعتراف میکنه فاحشه خونه داره!
حالا رفته اونجا به عربستان اعتراض میکنه.
🟢 واقعیت
این فیلم قبلاً تحت عنوان (افتتاح روسپیخانههای به ظاهر شرعی در تهران) در فضای مجازی منتشر شده بود و اکنون با توجه به صحبتها و اتفاقات پیش آمده برای حجتالاسلام قاسمیان به شکل دیگری مجدداً بازنشر میشود.
🔻واقعیت این است که مکان مورد اشاره، تنها یک سرپناهی است که برای زنان خیابانی ایجاد شده و همین مطلب نیز در صحبتهای حاج آقا قاسمیان اشاره میشود. اما همیشه عدهای هستند که هر موضوعی را هر چند انسانی باشد، تنها به این دلیل که در ایران و توسط جمهوری اسلامی انجام شده، مورد حمله و هجمه قرار دهند. درحالیکه که اگر در یک کشور دیگر مشابه همین عمل انجام شده بود، به تعریف و تمجید آن پرداخته و همچون چماق، بر سر ملت میکوبیدند!
🔹 پینوشتها
۱. شوخیهایی در این مصاحبه اتفاق میافتد (مانند اینکه آقای دلاوری به حاج آقا قاسمیان میگوید: ما نامحرمیم و فقط شما آخوندا محرمید؟) که ضد انقلابها با روایت جدی از این دیالوگها، به دنبال آن است تا مخاطب را اقناع شود ادعاهایی که به شکل تیتر و کپشن همراه فیلم منتشر کردهاند را باید باور کند!
۲. «شلتر» نام محلی است که برای افراد بیسرپناه و رانده شده اجتماعی (مانند معتادان، زنان خیابانی، کارتن خوابها و... ) تهیه میشود و نباید آن را با فحشاخانه اشتباه گرفت. شلتر صرفاً جهت خواب این افراد در نظر گرفته شده است.
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
✍🏼 امیر خندان
کتابی خواندنی است.
قلم نویسنده بسیار روان است.
فرنگیس حیدرپور زنی کرد است که در حمله نیروهای بعثی دشمن به کرمانشاه، یکی از نیروهای دشمن را با تبر میکشد. بعد از زخمی کردن نیروی دیگر، او را اسیر میکند.
ما از زندگی این شیرزنان بی اطلاعیم!
از جنگ و حواشی آن و رشادتهایش نیز اطلاعات چندانی نداریم.
اوضاع وقتی بدتر میشود که منبع اطلاعات ما از جنگ میشود رسانه های مزدوری مثل بیبیسی و فلان و فلان.
راستی! فیلم زندگی فرنگیس و شرح اتفاقات زندگی او و خانواده اش در حال ساختن است.
#کتاب
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🔸وقتی حلال خدا، سخت می شود.!!!
✍🏼 محسن ربانی
📝 #خاطره عبرتآموز دکتر علی حائری (فرزند مرحوم آیه الله حائری شیرازی) از آن دریای حکمت
در مسیر شیراز به قم، سهراهی سورمق و پیش از رسیدن به آباده، مسجدی نیمهساخت وجود داشت که معمولاً محل اقامه نماز، استراحت کوتاه و قضای حاجت برای ما و محافظان بود.
اینبار وقتی به سمت سرویسهای بهداشتی رفتیم، با تعجب دیدیم که درِ سرویسها قفل کتابی زدهاند. شاید خادم مسجد از ترس اینکه کسی بدون پرداخت هزینهای، دل از رنج سفر باز کند، آنها را قفل کرده بود ... بگذریم.
پدر، بطری آب را برداشت تا وضویی تازه کند و به سمت مسجد رفت. اما صحنهای فجیع هر دوی ما را در بهت و تلخی فرو برد. درست پشت درِ بیرونی مسجد، رهگذری قضای حاجت کرده بود. پدر، با چهرهای برافروخته از شرم، آرام در گوشم گفت: «نگذار محافظها به این سمت بیایند».
سپس پلاستیکی برداشت، پارچۀ کهنهای پیدا کرد و با همان بطری آب به سمت محل رفت. آنجا را کاملاً تمیز کرد و همانجا به نماز ایستاد.
در ادامه مسیر، پدر همچنان در سکوت و با چهرهای اندوهگین، نگاهش را به بیرون دوخته بود. نزدیک شهررضا، آرام در گوشم گفت:
«تو از این صحنهای که دیدی، چه برداشتی میکنی؟»
و بیدرنگ ادامه داد:
«این، تصویری روشن از جامعۀ امروز ماست؛ وقتی درِ دستشویی را قفل میکنی، مردم پشت درِ مقدساتت قضای حاجت میکنند».
اگر حلال خدا را حرام کردید مردم حرام خدا را حلال خواهند کرد.
اگر پول شما قابلیت استقراضش را از دست بدهد، مردم رباخوار میشوند کمااینکه شدهاند.
اگر سهولت محرمیت و ازدواج بین دختر و پسر را از جامعه گرفتی، به همان نسبت نوامیستان در معرض هتک قرار میگیرند.
به قول شیرازی ها شتر سواری کوتی کوتی (دولا دولا) نمیشه.
نمیشود با احکام خدا سلیقهای برخورد کرد و «یومنون ببعض و یکفرون ببعض» بود.
آدم باید آنچه را میفهمد بلند فریاد بزند تا از «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا» نباشد.
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
رواج طلاق در سایه ندانستن الفبای زندگی مشترک!
🔻حجتالاسلام مظاهری، کارشناس و مشاور خانواده و ازدواج در گفتوگو با شبستان:
🔹بسیاری از زوجهای جوان الفبای زندگی مشترک را بلد نیستند و مهارتهای زندگی را نمیدانند. این ناآگاهی یکی از اصلیترین دلایل طلاق است که باید به صورت جدی برای آن چارهاندیشی کرد.
🔹اولین ریشه طلاق، انتخاب نادرست همسر است و دومین عامل، عدم مهارت در زندگی مشترک. متأسفانه امروز بازار طلاق رونق گرفته، در حالی که ازدواج کساد شده است. این زنگ خطری است که باید جامعه علمی و فرهنگی ما به آن پاسخ دهد.
✍🏼 علیاکبر مظاهری
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
💠مهارت گوش دادن فعال
✍🏼 امیرعباس نوروزی
بدون گوش دادن، کار گروهی، فقط شلوغیه!
تا حالا جلسهای بودی که همه با هم حرف میزنن ولی آخرش معلوم نیست قراره چی بشه؟
آدمها همزمان هم حرف میزنن، هم فکر میکنن، هم قضاوت میکنن، ولی گوش نمیدن
گوش دادن فعالانه یک مهارته که توجه کامل به گوینده برای درک کامل پیام او قبل از پاسخ دادن رو شامل میشه.
هنگام تمرین گوش دادن فعالانه، روی افکار، نیازها، احساسات و ایدههای گوینده تمرکز میکنید، بدون این که حواسپرتی، قطع کردن صحبت گوینده، قضاوت یا پاسخ سریع اتفاق بیفته
🔴 توی تشکیلات، کسی که خوب گوش میده، از همه مؤثرتره. چون آدم گوشبلد، احترام پخش میکنه و احترام، ریشهی اعتماد و رشد گروهه.
#نکات_تشکیلاتی
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🔻احترام محمدرضا پهلوی به چرچیل کنار درب سفارت روسیه در ایران ۱۳۲۳
🔻تصویر کت نخست وزیر پاکستان در سفر به ایران ۱۴۰۴
🔹خمینی روحت شاد...
🔸پی نوشت: آنقدر بدبخت بودیم که حضور سران متفقین برای اعلام پایان جنگ جهانی دوم آن هم بدون اطلاع شاه را عزت ایران تلقی می کردیم
🔸و حالا آنقدر در تار و پود خود تحقیری گیر افتاده ایمکه چنین دستاوردهای تاریخی که هر روز تکرار می شود را نمی بینیم.
✍🏼 امیرعباس نوروزی
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan