eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 انحراف از معنای معنویت ✍️ حجت الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) معنویت‌های نوین صرفاً به‌دنبال کامیابی در زندگی و بهداشت روانی و هیجان بیشتر در زندگی این جهانی‌اند. امروزه بسیاری از افراد در جوامع مدرن به مشکلات برآمده از زندگی ماشینی مانند بیماری‌های جسمی، فقر مالی، استرس، افسردگی گرفتارند و حتی در روابط شخصی‌شان مسئله دارند. جنبش‌های معنوی مدعی‌اند که به آنها اعتماد به نفس، رضایت خاطر و بهبود شخصی ارائه می‌کنند. این جنبش‌ها بر رشد و شکوفایی استعدادهای پنهانی تأکید می‌ورزند و موفقیت در امور این جهانی را نه‌تنها نفی نمی‌کنند که خود کاملاً دست‌آورد و محصول همین جامعه سرمایه‌داری به‌شمار می‌آیند و به ارزش‌هایی معتقدند که تا اندازه زیادی با ارزش‌های جامعه سرمایه‌داری همخوانی دارد و برای آنکه این توفیقات مادی ملال برانگیز نباشد، غالباً می‌کوشند توفیق دنیوی را با جستجوی معنا ترکیب کنند. بسیاری از کتاب‌هایی که در قالب تکنولوژی ذهن، کامیابی و موفقیت در سال‌های اخیر در غرب تألیف و در کشور ما هم تبلیغ شده‌است، با این نگاه قابل تبیین است. عده‌ای نظیر همیلتون جامعه‌شناس برجسته دین، جنبش‌های معنوی را به بحران ارزش‌ها یا هنجارها در جوامع صنعتی غرب به‌ویژه ایالات متحده نسبت داده و آن را مهم‌ترین وجه تکوّن این جنبش‌ها می‌دانند. البته برخی معتقدند که این جنبش‌ها یک نحوه شورش فرهنگی علیه فردگرایی و عقلانیت علمی موجود در جامعه مصرفی نوین است که با روش‌های پیچیده جذب و شگردهای نظارت، به مغزشویی و آدم‌ربایی می‌پردازند. 🔗 متن کامل در صفحه تحلیلی فکرت @HOWZAVIAN
🌀 تطهیر خودکشی به چه قیمتی! ✍️ بصیرا ایرانی، مشاور و طلبه جامعة الزهرا در صفحه‌ی مناهج نوشت: 🔸 در ماجرای خودکشی کیومرث پوراحمد برخی رسانه‌ها به عادی‌سازی و نوعی حق به جانب بودن بابت مسأله خودکشی یا به تعبیر زشت خودشان «مرگ خودخواسته» پرداختند؛ اقدامی که خالی از اغراض سیاسی در این مسأله هم نیست. 🔺 از اینها که بگذریم، شب گذشته شبکه مستند زندگی کیومرث پوراحمد را نمایش می‌داد که اگر با دید روانشناختی به بیان خاطرات و تجربیات و مسیر زندگی وی نگاه می‌شد - واقعا از این مسأله به راحتی و با عادی‌سازی‌ای که در جامعه بدون در نظر داشتن خطرات و عوارض آن - اینگونه راحت صحبت نمی‌شد؛ چرا که بی‌شک این مسأله ریشه در عدم سلامت روح و روان وی داشته و نیاز به بررسی بوده است. 🔻 در این مستند وی یک جمله گفت که برای بنده روانشناس بسیار قابل تأمل بود: «من از کودکی خود متنفرم، چون لکنت زبان داشتم و ....» چنان این جمله را بیان می‌کرد که گویی هنوز سنگینی آن دوران را با خود حمل می‌کرد. ♨️ متخصصان امر روانشناختی می‌دانند که ریشه بسیاری از اختلالات شخصیتی و روانی ریشه در کودکی افراد دارد و اگر فرد، دوران کودکی را به سلامت طی نکرده باشد امکان اینکه عوارض آن در بزرگسالی دامن‌گیر او و اطرافیانش باشد بسیار بیشتر است. ✅ پس بهتر همه تریبونداران و اهل رسانه‌، درست بیاندیشند و از هر مسأله بدون علم و دانش کافی به نفع خود بهره نبرند؛ ‌چرا که این امر چیزی نیست که بتوان در جامعه آن را بازیچه اغراض سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی قرار داد. @HOWZAVIAN
✔️قدردانی شب قدر ✍️ جواد رستمی، روزنامه‌نگار حوزوی قدر خود را در بدانیم و از ارتباط با خدا غافل نشویم که دنیا و عُقبی در اختیار اوست و دراین شبها هر قدر از سعادت و عاقبت بخیری که بخواهیم از خان کرم و رحمت و مغفرت او به قدر همت و تلاشمان قابل درک است. امام علی(ع) ازقدردانی فرصت شب قدر از سوی پیامبر(ص) وفاطمه(س) چنین نقل می کند که پیامبر در دهه آخر رمضان بستر خواب را جمع کرده و به عبادت می پرداخت و شب قدر اهل و عیال خویش را بیدار نگه می داشت تا به احیا و عبادت، فضیلت این شب مهم را درک کنند. فاطمه نیز فرزندان را روز قبل از شب قدر خوابانده و با خوراک کم و سَبُک آنها را برای شب زنده داری آماده می کرد. سیره اهل بیت ملاک عمل است از این رو ما نیز به قدر توان باید خود را آماده درک فضیلت شب قدر کرده تا با اتصال قلبی به منبع لایزال الهی به سوی سعادت حرکت کرده و با دوری از شقاوت، عاقبت خویش را به خیر کثیر گره بزنیم. زیبنده است همچون فاطمه(س) فرزندان را آماده احیا و شب زنده داری کنیم و اهمیت این شبها را به باور آنها پیوند زده تا راه را از بیراهه تشخیص داده و زندگی خود را بر مدار سعادت تنظیم کنند. حضور در اماکنی همچون حرم و یا مساجد که مورد تاکید ائمه در روایات است موضوعیت دارد از آنجا که نظر رحمت الهی به جمع بر اساس حضور بندگان خوب او در آنجا و به واسطه آنها، بیشتر شامل همگان می شود مهم و مورد توجه است. افزون بر آن فضای معنوی و دیدن مردم در حال عبادت و تضرع و دعا و ثنا انسان را به این کار تشویق و روح و روان را برای ارتباط معنوی با خدا آماده می کند. در صورتی که حضور در اماکن معنوی و مراسمات شب قدر مقدور نیست جمع خانواده و اشتغال همگی به دعا و عبادت هم می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد از این رو پدر و مادر با تمسک به سیره حضرت زهرا(س) می توانند ضمن بهره بردن از این فرصت و قدردانی این فضیلت به فرزندان خویش ارتباط با خدا و اهلیت دینی و توجه به معنویات را آموزش بدهند و این مهم را در ذهن و باور آنها استوار سازند. قدردانی شب قدر به شب زنده داری، طهارت به غسل یا وضو، اشتغال به نماز و دعا و قرائت قرآن و تفکر نسبت به کرده خویش و حسابرسی از نفس در یک سال گذشته در کنار پشیمانی و توبه از گناهان است تا ظرف روح و روان و قلب ما پاک شده و آماده پذیرش رحمت گسترده حق شود. حفظ این حال معنوی در زندگی از به دست آوردن آن هم مهم تر است به این دلیل که بر رفتار فردی و اجتماعی انسان تاثیر مثبت می گذارد و زمینه کنترل رفتار و کردار سوء و نیز اصلاح جامعه را مهیا می کند. @HOWZAVIAN