هوالشاهد
همراه با کاروان شهدا در نوروز ۱۴۰۱
✍ بهزاد زارع
🌹 جنگ تحمیلی و صلح تحمیلی
🔺 در مطلب قبل بیان شد که نظام سلطه در ادامه خصومت برای نابودی و مهار اندیشه امام و انقلاب اسلامی به تصمیم جنگ رسید و با القاء تهدید و تطمیع و تحریک، #صدام را به داخل مرزهای ایران سوق داد.
🔹 با شروع جنگ، مسائل مختلفی در داخل داشتیم، درگیریها و ناآرامیهای قومی در گوشه و کنار مانند خلق عرب، خلق بلوچ، خلق ترکمن و...
🔸 قبل از انقلاب حقاً به قومیتها و مناطق مرزی ظلم شده بود، اما بلافاصله پس ازپیروزی انقلاب عوامل رژیم گذشته که خوداز عوامل این ظلمها بودند در جلد همین قومیتها رفتند و مطالبهگر عدالتخواهی و احقاق حقوق همان قومیتها شدند!
🔹 در رأس این فتنهها، غائله #کردستان بود، گروهکها و جریانات لیبرال هم مشغول تمامیتخواهی و... بودند و دولت و بخشی از بدنه حاکمیت هم بهسمت آنها غش کرده بودند و...!
🔸 مقاومتهای مردمی در مرزها شکل گرفت و دشمن در مرزها زمینگیر شد، اما بهعلت ناهماهنگیهای داخلی؛ سال اول جنگ بهسختی گذشت. با رو شدن دست لیبرالها و عزل #بنیصدر و اتحاد و انسجام بین نیروهای مسلح؛ عملیاتهای گستردهتری عیله دشمن متجاوز آغاز شد.
🔹 پس از برکناری بنیصدر از فرماندهی کل قوا اولین محصول اتحاد ارتش و سپاه با انجام عملیات موفق ثامنالائمه علیهالسلام (شکست حصر آبادان) به بار نشست و در ادامه عید سال ۶۱ دومین فتحالفتوح با نام فتحالمبین انجام شد. در این مدت عملیاتهای دیگری هم انجام شد اما این دو فتح بزرگ، خودباوری را در جبهه حق تقویت کرد.
🔸 درنهایت؛ ۱۸ اردیبهشت ۶۱ رزمندگان اسلام دست به عملیاتی زدند که سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر شد و نقطه عطفی در جنگ تحمیلی بهوجود آورد.
🔹 عملیات بیتالمقدس ویژگیهای فراوانی دارد. در این عملیات بیش ازپنجهزار کیلومتر مربع ازخاک جمهوری اسلامی ایران آزاد شد و هزاران تانک و نفربر و خودرو نظامی دشمن منهدم یا غنیمت گرفته شد و هزاران عراقی کشته و مجروح؛ و بیش از ۲۱ هزار نفر از ارتش صدام به اسارت رزمندگان درآمدند!
🔸 در عملیاتهای قبلی هم صدام، ضرب شستهای بزرگی خورده بود اما در فتح خرمشهر شوک بزرگی به او وارد شد، طوری که اربابان او هم متحیّر شدند. براساس اعلام خود دشمن در فتح خرمشهر یک سوم ارتش عراق آسیب دید و صدام برای خروج از این حیّرت پیشنهاد آتش بس داد.
🔹 متاسفانه لیبرالهایی همچون عناصر به اصطلاح ملّیمذهبی که خود در تحمیل جنگ به ایران نقش اصلی داشتند (چرا که در دوره مدیریت خود؛ وضعیت داخلی کشور را به گونهای به دشمن منعکس کردند که در متوهّم شدن صدام تسریع ایجاد کرد) پس از آغاز جنگ از کشور گریختند و به پاریس و لندن و... رفتند و بعدها مقالات و حتی کتابی با عنوان ۲+۶ نوشتند!
👈 تحلیل ۲+۶ یعنی دو سال اول جنگ؛ دفاع مشروع بود اما پس از فتح خرمشهر صدام خواستار پایان جنگ شد ولی جمهوری نپذیرفتید، لذا این ۶ سال بعد جنگ نامشروع بوده و... !
‼️ این شبهه یکی از مغالطات مهم در #دفاعمقدس است که غربگراها خیلی در بوق آن دمیده و میدمند و معمولاً اینطور طرح میشود که صدام بعد از فتح خرمشهر خواستار پایان جنگ شده اما ما نپذیرفتیم و اصرار به ادامه جنگ داشتند.
✔️ نکته مهمِ این مغالطه آن است که صدام بهعلت آسیب بزرگی که دیده؛ متحیّر شده بود و برای خروج از این حیرت دنبال فرصتی بود تا وضعیت خود را بازسازی کند، به همین دلیل درخواست #آتشبس کرد نه صلح! چرا که صلح یعنی قرادادی که بندهای متعددی دارد یک بند آن هم آتشبس است!
1⃣ لذا اولاً: صدام پیشنهاد پایان جنگ بهمعنای صلح پایداری که طرف آسیب دیده به حق خود برسد و بهویژه در ادامه به امنیت پایدار برسد نداده بود و تنها میگفت آتش بس!
2⃣ ثانیاً: پذیرش آتشبس برای ایران منطقی نبود چون ما در خانه خود نشسته بودیم و او به ما حمله کرده، حالا که در میدان جنگ بر او برتری پیدا کردهایم چرا آتشبس را بپذیریم؟ آتش بس یعنی تو نزن من هم نمیزنم، اما هر وقت خواستیم شروع کنیم و...
✅ به هیچ وجه پذیرش آتشبس برای ایران منطقی نبود، مضافاً اینکه هنوز بخشهایی هم از خاک ما در اشغال صدام بود، پایان جنگ یعنی بازگشت به مرزهای بینالمللی و تعیین متجاوز و تبادل اسراء و تعیین و پرداخت غرامت و... که همه اینها در قراداد صلح میگنجد و نه عراق و نه هیچ کشور میانجی (تا قبل از قطعنامه ۵۹۸ در سال ۶۵) هرگز چنین پیشنهادی به ایران نداده بود!
👈 لذا بعد از فتح خرمشهر به فرمان امام و با هدف تنبیه و تعقیب متجاوز جنگ ادامه پیدا کرد که امام فرمودند: «این گرگ درنده را امان ندهید که اگر فرصت پیدا کند به تجاوزگری خودوادامه میدهد و...»
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و شادکامی
غزلی از حضرت لسان الغیب حافظ شیراز که مناسبتی با بهار دارد تقدیم به شما. توجه بفرمایید:
نوبهاراست درآن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز تو در گِل باشی
من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی
چنگ در پرده همین می دهدت پند ولی
وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی
در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است
حیف باشد که زکار همه غافل باشی
نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف
گر شب و روز در این قصه مشکل باشی
گرچه راهیست پر از بیم ز ما تا برِ دوست
رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی
حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد
صید آن شاهد مطبوع شمایل باشی
💖حافظ و شادکامی :
شادی داریم و شادکامی. شادی همین شادی ظاهری است که منشائ آن لذات جسمی و شوق به مال و جاه و پست و موقعیت های اعتباری اجتماعی است اما شادکامی به شادی حقیقی گفته می شود که نشاط روحی و لذات معنوی و عقلی است.
تفاوت های شادی و شادکامی :
۱. شادی موقت است ولی شادکامی دائمی است.
۲.شادی صرفا ظاهری است ولی شادکامی باطنی و حقیقی است.
۳.شادی بدون شادکامی عاقبتی ناخوش و آخرتی اندوه بار دارد ولی شادکامی عاقبتی خوش و رضایتی همیشگی به دنبال دارد.
۴.شادی بدون شادکامی عین غفلت و افول است ولی شادکامی عین هشیاری و صعود است. به همین دلیل در روایات آمده که ظاهر گریه عزاداران حسینی و ظاهر گریه مومنان از گناهانشان عاقبتش خنده است. به قول مولوی
آخر هر گریه ما خنده ای ست
مرد آخر بین مبارک بنده ای است
با تضرع باش تا شادان شوی
گریه کن تا بی دهان خندان شوی
خب برگردیم به شعر لسان الغیب:
نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدهد باز و تو در گل باشی حافظ خوشدل به ما می گوید :
اولا نو بهار است. شروع سال جدید است شروع تحول و رنسانس طبیعت است.
ثانیا وظیفه من و تو را این بهار مشخص کرده است و آن کوشش است . تلاش است . حرکت است . همت بلند داشتن است . همانطور که طبیعت با کوشش و حرکت و تلاش خود متحول شد، تو هم باید کوشش کنی. طبق آیات قرآن کریم و مجید ، خدا از انسان کوشش میخواهد مکتب پراکماتیسم یعنی مکتب اصالت عمل که میگن آمریکایی ها پراگماتیستی هستند به این منطق قرآن و عرفان خیلی نزدیک است ولی عیب بزرگ پراگماتیست ها این است که کوشش آن ها جهت الهی ندارد و به همین زندگی نباتی و حیوانی محدود است . رشد ندارد . صعود ندارد.
به هر حال قرآن منطقش منطق کوشش است. قرآن در آیاتی اصل کوشش و حرکت را مهم شمرده است مثلا در سوره غاشیه می فرماید وجوه یومئذ ناعمه. لسیعها راضیه.چهره هایی در روز قیامت شاد و بشاش اند و از سعی و کوشش خود در دنیا راضی اند.
نو بهار است در آن کوش که خوش دل باشی. این مصرع خیلی معنا دارد.
اولا توجه به بهار میدهد؛ آن هم نوبهار نه بهار. خب چه فرقی دارد بهار با نو بهار؟فرقش آن است که بهار هر سال غیر از بهار سال قبل و بهار سال بعد است چرا ؟ چون بهار مولود و محصول حرکت و کوشش طبیعت است و حرکت به بیان دقیق فلسفی عین حدوث و جدید بودن متحرک است...باید مثل طبیعت متحرک باشی. کوشش کنی تا متحول شوی و اگر متحول شوی خوش دل هستی؛ اما اگر تو اهل کوشش و حرکت نباشی ، صد بهار را هم هر سال شاهد باشی چه بدرد تو می خورد. تو که عوض نشدی و خوشدل هم نیستی. بهار برای تو که بهار نیست . بهار بهار طبیعت است بهار خاک و گل و بذر است، نه بهار تو . تو زمانی بهار هستی که خوشدل باشی و زمانی خوشدل هستی که اهل کوشش باشی. لیس للانسان الا ما سعی.
توضیح مختصری بود از مصرع اولِ بیت اول حافظ شیرین سخن شیراز.
🌹🌹 نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی. ان شاءالله زیر سایه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
✍️ جلال و بی بی خانم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♨️ جبههی مقاومت فرهنگی «روییندژ»، به مناسبت نیمهی شعبان برگزار میکند:
🔴 مسابقهی عظیم فرهنگی «آشنای غریب» 🔴
⚜ با محوریّت مهدویّت و آخرالزّمان ⚜
🎁 جوایز ارزندهی این مسابقه، در اوّلین قدم ۲۱ میلیون تومان شامل:
💰 ۱۲ کارت هدیهی یک میلیون تومانی
💰 ۱۲ کارت هدیهی پانصد هزار تومانی
💰 ۱۲ کارت هدیهی ۲۵۰ هزار تومانی(به قید قرعه به کسانی که حداقل نصف نمرهی آزمون را کسب کنند)
💎 و ارزشمندترین جایزهی مسابقه که محتوای آن است!
✅ ثبتنام در مسابقه و دریافت منبع آزمون از طریق:
🌐 www.zil.ink/ashenaye_gharib
⏰ آخرین مهلت ثبتنام: ۱۵ فروردین ماه
📝 تاریخ آزمون: ۱۸ و ۱۹ فروردین مـاه
✳️ آزمون به صورت رایگان، مجازی و تستی
#آشنای_غریب
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔰الهیات نوروز، نوروز الهی
✍ مهدی عامری
🔻 تحویل سال که نشان از حرکت انتقالی و وضعی زمین دارد، انسان را با یک نظم در کهکشان مواجه میکند که در طبیعت سالهاست، بدون وقفه و دخالت انسانها جاری است.
توجه به نظم، عقلای عالم را معطوف به ناظم میکند و هر چه نظم و استحکام و غایت یک مجموعه دقیقتر و در هم تنیده تر باشد، ناظم آن اعلم و حکیم تر معرفی میشود.
هر سال با تحویل سال، حول یک نظم شگفتانگیز حال زمین متغیر شده و در بخشهایی از طبیعت سرزندگی و طراوات بازیابی میشود.
توجه به ناظم و خالق عالم حتما یک امر مهم و مخصوص عقلاست از این جهت است که رویش سبزه و علف برای انسان عاقل عيد و مسرت بخش است و آن را به جشن مینشیند. چرا که در نگاه او این اتفاق طبیعی مانند یک مناسبت مذهبی بزرگ است که انسان را یاد خدای حکیم و علیم میاندازد و شکوفههای معنویت در بستر این عقلانیت سبز شده و ثمر آن قرب الهی خواهد بود.
🔻رویش درختان و سبز شدن طبیعت پس از ایام زمستان، چنانچه در روایات اسلامی هم مشهور است انسان عاقل را یاد نشر و حشر قیامت می اندازد. آن سان که زمین پس از دورانی سرد و در خواب فرو رفته، دوباره رنگ حيات به خود می گیرد، کل عالم هستی و انسان نیز چنین است و پس از مرگ و سردی، مجددا مبعوث شده و حیات دیگری را از سر می گیرد. از این منظر هم بهار طبیعت جنبه ذکر دارد و علاوه بر مبدا، یادآور معاد نیز می باشد.
چرا برای پدیدهای که در حرکت و حدوث و نظم و اتقان آن یاد خداوند و مرگ و قیامت و نشور و حتی ظهور نهفته و بلکه عیان است نباید سرمست و شاداب شد و آن را به دیگران تبریک نگفت؟
#نوروز اگر بازگشت به فطرت باشد، شاید همتراز با عید فطر باشد. به واقع الهیات ناب شیعی به روزگار و زندگی معنایی دیگر می بخشد و آن را از یک اتفاق تهی از معنا به یک حادثه معنوی بدل میکند.
این مهم وقتی به تحقق نزدیک می شود که نوروز با صله رحم، دست گیری محرومان، مهربانی و مواسات و دوری از معصیت همراه شود.
فارغ از بدفهمی ها و کج سلیقگی ها نوروز را باید در عداد غدیر و قربان و فطر و جمعه و... پاسداشت و از برکات آن بهره جست.
#قول_سدید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 بیانیه جمعیت فعالانِ فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی در محکومیت سعودیها
✍️در بخشی از این بیانیه آمده است:
در روزهای منتهی به میلادِ منجی موعود و صلح گسترِ جهانی که با ظهورش، عدالت، برکت، صلح و آرامش را در جهان بر پا خواهد نمود، متاسفانه خبر دردناکِ اعدام بیش از ۸۰ نفر از مردم مسلمان عربستان، قلب مؤمنان و مردم آزادی خواه جهان را به درد آورد.
جمعیت فعالانِ فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی، بر خود لازم می داند به نمایندگی از جمع کثیرِ هنرمندان مسلمان و اهالی رسانه های انقلاب اسلامی اعلام کند اسلام دین عدالت، عقلانیت، صلح و نوع دوستی است. از این رو خشونت، توحش و اعتقادات تکفیری که در مکاتب تمام انبیاء الهی، هیچ جایی ندارد یا ریشه در کج فهمی های دینی داشته و یا برآمده از نقشه های شوم مستکبران و کافران برای تخیب چهره زیبای اسلام دارد. و همچنین اظهار می داریم که اسلام آن چیزی نیست که توسط غرب با رسانه هایش و حکومت صعودی و امثال ذلک با این دست اقداماتشان به دنیا معرفی می گردد؛ چراکه ما مسلمانان معتقدیم پیامبر ما، نبی رحمت و مهربانی است و برای احیای اخلاق و انسانیت مبعوث شده است.
بدون شک، این مسئله نیز، مسئولیت اهالی فرهنگ و رسانه جهان اسلام را دو چندان می کند تا همچنان با بهره گیری از تمام ظرفیتهای هنری و رسانه ای، چهره حقیقی اسلام را که سیمایی سراسر زیبایی و روشنی است به ملتهای جهان نشان دهند.
🔗 متن کامل در کانال افکار حوزوی
#عربستان #یمن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پروردگارا!
رفتن در دست توست، من نمیدانم چه موقع خواهم رفت، ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمان(ع) قرار دهی و آنقدر با دشمنان قسم خورده ات بجنگم تا به فیض شهادت برسم.
🔗 شهیدالقدس
#شهید_علی_صیاد_شیرازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تسلیت
🙏 مرحوم بیگدلی؛ استادی تمام عیار در حوزهی قم
✍️ سیدمحمد هاشمی
🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق 13
🔺 طلبه ای که کنارم بود و اضطراب هم در چهره اش مشخص بود گفت: بدبخت شدی ...
🔺 منظورش را متوجه نشدم، داخل اتاق رفتم دو شیخ که یکی مسن تر بود و عینکی ته استکانی به چشم داشت در اتاق بودند بخشی از اوامر کفایه را خواندم، شیخ جوان تر ساکت بود و شیخ مسن تر که کلمه به کلمه عبارات کفایه را حفظ بود اول دقایقی عبارت خوانی را گوش کرد و بعد هم سوالاتی پرسید و ما هم جواب هایی دادیم.
🔺 از اتاق که بیرون آمدم فهمیدم ایشان همان حاج آقای بیگدلی ممتحن مشهورِ سخت گیر است. البته من سخت گیری از ایشان ندیدیم و نمره خوبی هم به ما داد.
🔺بعدها یکی از آشنایانشان را دیدم، از قول ایشان میگفت من دلم برای طلبه ها میسوزه نمیخوام سختگیری کنم ولی نمیخوام طلبه بی سواد بالا بیاد...
امروز خبر ارتحالشان را شنیدم ...
علیه رحمه الله ...
امیدوارم چیزی از دقت و اهتمام سلف برای نسل ما هم باقی بماند ...
.....................................................................
نویسندگان حوزوی به نقل از خبرگزاری حوزه:
حجتالاسلام والمسلمین مهدی بیگدلی استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحن شفاهی حوزه و داماد آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی صبح امروز پس از تحمل چند سال بیماری در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم استاد بیگدلی از شاگردان حضرات آیات امام خمینی، گلپایگانی و شیخ مرتضی حائری یزدی بود و به دقت نظر شهرت داشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 تعطیلی در فصل بیداری
روزهای عید
کتاب که تکلیفش مشخص است
روزنامهها تعطیل است
خبرگزاریها هم نیمه تعطیل
همه یا سر سفرهایم یا چشم به گوشی همراه و گشت و گذار در شبکههای اجتماعی
فصل بیداری یعنی این که بدونیم نقش ما در این میان چیست؟ آیا فقط مصرف کنندهایم یا دو کلمه حرف حساب هم برای مخاطبمون مینویسیم؟!
اون دو کلمه حرف حساب را باید حسابی نوشت؛ با تکنیکهای کوتاهنویسی، مخاطبشناسی و آشنابودن با مخاطب عصر مجازی ...
بسم ا... نقش خودت رو پیدا کن و بنویس
بعدش میتونی از نوشتههات؛ کلیپ و پادکست و پوستر و عکسنوشت تهیه کنی ...
#مهارت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🗣مقام معظم رهبری:
🔰به گمان بنده، #ساختار_فرهنگی کشور نیاز به یک #بازسازی_انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است.
🔸کانال حکمرانی فرهنگی با دغدغه تولید فکر و محتوا درحوزه ساختارهای فرهنگی و مدیریت کلان رسانه به وجود امده است
📲ازشمابزرگوارتقاضاداریم برای تحقق هدف حضرت آقا، کانال را برای پژوهشگران این عرصه اطلاع رسانی بفرمایید.
آدرس کانال حکمرانی فرهنگی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🎭چهارمین جشنواره فیلم اشراق پائیز۱۴۰۱ برگزار می گردد.
📰 حنظله تاج الدینی در نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق)، با اشاره به سابقه تولیدات هنری و آثار تصویری فاخر توسط طلاب حوزوی تاکید کرد:
"در فضای حوزه آزادی هنرمند از احترام ویژهای برخوردار است و جشنواره فیلم اشراق این ویژگی را خواهد داشت و در هیئت انتخاب، حتماً از هنرمندان نخبه استفاده خواهیم کرد."
🏛 رئیس اداره هنر های تصویری معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تلاش می شود، جشنواره فیلم اشراق در ۵ شهر اهواز، ایرانشهر، مشهد، قم و تهران برگزار شود.
مشروح خبر را در لینک زیر مطالعه نمائید: 👇
🌐https://b2n.ir/d00431
♨️♨️ روابط عمومی و امور بین الملل
🔗@farhang_honar_rasaneh
#اشراق
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌دهمین دوره پذیرش حوزه علمیه شهید آیتالله اشرفیاصفهانی، با تولیت علیرضا پناهیان
🔻 مهلت ثبتنام تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
👈 جزئیات بیشتر:
🖇 darolhekmah.ir/news/13257
@Panahian_ir
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN