eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌ سرگذشت مؤمنان و یک روایت پرسش: «هرکس سرگذشت مؤمنی را یادداشت کند گویا اورا زنده کرده است" آیا این روایت از پیامبر(ص) است؟ منبع آن در چه کتابی است؟ پاسخ: مطلب مورد نظر در منابع و مجامع حدیثی اولیه یافت نشد ولی در کتاب سفینه البحار به نقل از کتاب کشف الظنون چلبی، این حدیث را منتسب به پیامبر اعظم (ص) نقل کرده است: «من ورّخ مؤمنا فکأنّما أحیاه» «کسى که تاریخ مؤمنى را [با نوشتن یا گفتن] بیان کند، او را زنده کرده است.» هر چند این حدیث در منابع معتبر حدیثی ذکر نشده ولی مدلول آن ناظر به زنده نگداشتن و تکریم مؤمنین و شعائر اسلامی است و این موضوع فی نفسه امر بسیار مطلوبی است. پی نوشت یک: سَفینَةُ البِحار و مَدینَةُ الحِکَمِ و الآثار مَعَ تَطبیقِ النُّصوصِ الواردَة فیها عَلی بِحارِالأنوار معروف به سفینة البحار، یکی از جوامع حدیثی شیعه نوشته شیخ عباس قمی. مؤلف، با هدف ارائه فهرستی موضوعی و مرتب شده بر اساس الفبا، احادیث کتاب بحار الانوار مجلسی را در بیش از ۱۷۰۰ موضوع، دسته‌بندی کرده است. پی نوشت دو: مصطفی بن عبدالله کاتب جلبی (یا چَلَبی)، معروف به «حاجی خلیفه»؛ دانشمند، تاریخ‌نگار و کتابنامه‌نویس سرشناس تُرک در قرن یازدهم است؛ او در 1017 یا 1004ق، در قسطنطینیه (استانبول) متولد شد. همچنین از آن‌جا که کاتب چلبی(حاجی خلیفه) با دولتمردان همنشین بوده و به دفاتر دیوانی دربار عثمانی دسترسی داشته و با وابستگان درجه یک امپراتوری عثمانی در ارتباط بوده، توانسته است اطلاعات خوبی را در کتاب‌های خود گردآوری کند، به‌ طوری که مورّخان و پژوهشگران به‌ خصوص در زمینه کتابشناسی، تاریخ و فهرست‌نگاری خود را بی‌نیاز از این کتاب‌ نمی‌دانند. اما نمی‌توان تمام مطالب این کتاب را به صورت کامل تأیید و یا رد نمود، بلکه باید یکایک مطالب آن جداگانه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، و کتاب کشف الظنون نیز از این قبیل است. @HOWZAVIAN
🌹 خاتَمِ خاتِم ✍️محمدجوادمحمودی 🔸یادداشتی به مناسب خاتَم و خاتِم پیامبران حضرت مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلّم) قلم زدن در وصف پیامبری که برترینِ فرستادگان الهی است، بسی سخت و چه بسا چون منی از وصف او گفتن، عاجز باشد. 🔹سخنی در دل دارم که نمی‌توانم از گفتن آن خودداری کنم؛ شخصیت در جامعه‌ی امروز ما -حتی قشر مذهبی- بسیار مغفول واقع شده است. متأسفانه در مجالس و محافل مذهبی، کمتر به شناخت و آشنایی با ویژگی‌های پیامبر عظیم الشأن پرداخته می‌شود و گاه به سروده‌ای یا دکلمه‌ای در وصف ایشان، بسنده می‌شود؛ نه بیشتر!!! امّا عمق افسوس آنجایی است که حتی در ، که متولی تبلیغ هستند نیز، آشنایی و انس کافی با شخصیت بی‌بدیل ایشان صورت نمی‌گیرد و متأسفانه، کتابی که طلاب بتوانند با اوصاف و سبک زندگی ایشان آشنا بشوند در دروس رسمی وجود ندارد و این موضوع جزء دروس جنبی محسوب می‌شود! 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
💠 شهر من ✍️ فاطمه میری فکر می‌کردم اگر کسی بخواهد وصفی از شهر من بکند؛ می‌گوید: _ به‌به چه شهری هرجایی چشم بر‌می‌گردونی آثار تاریخی و چه شهر زیبای چشم نوازی! من هم می‌گویم: _ بله قزوین بیشترین ثبت آثار تاریخی رو داره تو ایران. ۵۷ سال پایتخت بوده. الانم پایتخته! پایتخته خوشنویسی جهان اسلام. و کلی درون خودم مشعوف می‌شوم. من آنم که رستم بود پهلوان اما هر وقت گفتم وطنم قزوين است. مرا به شهید شهرم منسوب کردند. _ تو همشهری شهید سیاهکالی مرادی هستی؟ کتاب یادت باشد؟ منم صدایی صاف می‌کردم و می‌گفتم: _ بله خواندن کتاب برای من که در آن کوچه پس کوچه‌ها بزرگ شده بودم و پیاده تا امامزاده حسین رفته بودم؛ حال غریبی داشت. شبیه حس شرمندگی که می‌شود از کوچه‌های سعدی قزوین به خدا رسید. می‌شود شهید بابایی را واسطه کنی پیش خدا، برای رزق شهادت. این جا بود که فهمیدم «شرف المکان بالمکین» یعنی چه؟ راستی دلم برای مزار شهید بابایی تنگ شده. دلم برای همه‌عالمان شهرم تنگ شده. دلم برایت تنگ شده... یادت باشد... @HOWZAVIAN
🔻هارمونی ناکوک ✍️ محمدرضا علوی راد سیستم‌های مبتنی بر فیزیکالیسم و ماده‌گرایی(Materialism) به درک و شناخت هارمونی حقیقی انسان چه لطمه‌ای وارد می‌کند؟ آیا هر آن‌چه موجود است در نهایت امری فیزیکی‌ست؟ امام خمینی(ره) در تقریرات اسفار خود در بحث معاد؛ جسمِ مادی را حائل و پرده‌پوش بدن مثالی‌ دانسته و آن‌را نیز پرده‌پوشِ نفْس؛ (ر.ک: تقریرات اسفار، ۱۳۷۸، ص ۷۴ - ۷۵) ملاصدرا نیز در «الحکمة‌العرشیة» مراتب نازله را چاووش‌گر مراتب عالیه‌ دانسته و بدن دنیوی را بدلیل تناهی ابعاد حائز ادراکاتی متناهی و بدن اخروی یا همان بدن مثالی را مستطیع نبوغ نامتناهی‌. (ر.ک: الحکمة العرشیة، ۱۳۶۱، ص ۲۵۱ - ۲۵۲) بر این اساس چنان‌چه ائتلاف و کنسرسیوم سه‌گانه‌ی: «جسم مادی - بدن مثالی - نفس» و پیوند انسان با پروردگار و روح خویش گسسته شود، کُنامِ (niche) نفْس مضطرب گشته و هارمونی‌های متعالی لطمه خواهد دید. در این حال تمامی سازها هر چند در آرنگ زیبا لکن در آهنگ ناکوک نواختن خواهد نمود و دارنده ادراک متعالی‌ می‌فهمد چه میزان ناکوکی بر این پارادایم، حاکم است و در این حال به‌طور حتم سیر به سوی کمال نخواهد بود. @HOWZAVIAN
☂️ «یتیم» در تمدن اسلامی ✍️ حبیب الله بابایی رویکرد ایجابی به یتیم، علاوه بر آموزه‌های دینی در کتاب و سنت، ریشه در نگرش‌های تحلیلی و اجتماعی هم می‌تواند داشته باشد. اینکه مثلا هرچند فقدان پدر خلاءهای محبت را برای فرد یتیم ایجاد می‌کند، محبت‌های بسیاری از سوی اطرافیان و بستگان برای یتیم فعال می‌کند، که نمونه آن را می‌توان در محبت برخی عموهای پیامبر اسلام بعد از رحلت عبدالله (پدر پیامبر) مشاهده کرد. شکل‌گیری موج محبت به یتیم بعد از فقدان پدر، خود یک پدیده جدید اجتماعی و برخوردار از ظرفیت انباشته انسانی و سرمایۀ اجتماعی است. علاوه بر این، هرچند فقدان پدر موجب یتیمیِ فرد می‌شود، نوعی از مسئولیت زودهنگام و استقلال در نظر و عمل را برای فرد یتیم ببار می‌آورد و رشد و ترقی او را سرعت می‌بخشد. همین حس تنهایی و ضرورت بازسازی خود موجب می‌شود که یتیم‌ها نه فقط نسبت به خود بلکه نسبت به دیگر افراد بی‌سرپرست نیز احساس مسئولیت ‌کنند و در رفع محرومیت دیگران تلاشی مضاعف از خود نشان دهند. نکته ایجابی دیگر در یتیم، گذرکردن از تابوهای قدیمی و جهش به سمت فضای جدید و دنیایی متفاوت است که گاه موجب می‌شود سیر طبیعی تکامل اجتماعی از نسل گذشته به نسل بعدی، سیری سریع و جهشی خارق‌العاده در فرد یتیم بوجود آید و فاصله‌ مثبت در ناحیه نسل‌ها را در کمترین زمان طی کنند. 🔗 متن کامل .... @HOWZAVIAN
. 🔸ملّت در متن درد است، بازی‌های کودکانه و حاشیه پردازی‌های سخیف را تمام کنید... یادداشتی از ✍️حمیدرضا غریب رضا @HOWZAVIAN
📌 گفته را نِگَر! ✍️محمدجواد محمودی وقت نهار، یاسین اومد پیشم و درباره‌ی مطلبی که استاد امروز در کلاس گفته بود یه پرسید... کمی سؤالش سخت بود و باید فکر می‌کردم، امّا به هر زحمتی بود جواب سوال رو پیدا کردم و براش توضیح دادم... وقتی من و یاسین داشتیم باهم مباحثه می‌کردیم، یکی از سال پایینی‌های مدرسه که اهل مطالعه هست، شاهد گفتگوی من و یاسین بود... 🔗 متن کامل... @HOWZAVIAN
🔘 وحدت شیعه و سنی آری یا خیر؟ ✍️ مرضیه رمضان قاسم وحدت به این معناست که شیعیان در عین اینکه ذره‌ای از اعتقادات حَقّه‌‌ی خود کوتاه نمی‌آیند، بر مشترکات شیعه و سنی اعم از خدا و قبله‌ی واحد، نبی و کتاب یکسان و… تکیه کنند و به دور از نگاه متعصبانه و توهین‌آمیز هر کدام برای عقائد انحصاری خود، استدلال‌ اقامه کنند؛ زیرا تمرکز بیشتر بر مشترکات موجب وحدت جهان اسلام گشته و زمینه را برای مقابله با شرک و کفر جهاني آماده می‌کند. 🔗 متن کامل... @HOWZAVIAN
. 🔻استراتژی مخالف ✍️ مریم اختریان ویژگی مهم کالاهای فرهنگی، تأثیر آنها در دیپلماسی است؛ با این توضیح که بخش زیادی از دیپلماسی رسمی بر عهده‌ دیپلماسی عمومی و بخش زیادی از دیپلماسی عمومی بر عهده‌ دیپلماسی فرهنگی قرار دارد. لذا کالاهای فرهنگی مهم‌ترین نقطه ارتباطی بین دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی است. از طریق کالاهای فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی و عمومی رشد می‌کند، همچنان‌ که در کشورهای اطراف خود شاهد این موضوع هستیم. کشورهای ترکیه و کره جنوبی توانسته‌اند با دیپلماسی فرهنگی و هنری، تأثیرشان را بر فضای پیرامون افزایش دهند تا از این طریق، نفوذشان را نیز بیشتر کنند. 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
. 🔍 حکمرانی خوب ✍️ مجید پاک نیت 🔹 ضرورت دارد رسانه‌های منتسب به بیت امام (ره) تکلیف خود را با افرادی مانند آقای صادق زیباکلام روشن کنند، چرا که وی صراحتاً معتقد است که اساساً دین برای ایجاد حکومت نیامده. 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
🔷 کارگاه آنلاین " یادداشت نویسی رسانه ای" (با مشارکت اداره آموزش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و انجمن سواد رسانه طلاب) 🔹 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین اولیایی 🔹 دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم 🗓 مهلت ثبت نام: تا 13 آبان 1400 📆 تاریخ برگزاری 16 و 17 آبان ساعت 16تا 17:30 📌 ثبت نام: ارسال عدد 25 به سامانه 3000144090 مدرسه مجازی اشراق @lmseshragh @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
🔹 حکایت من و مردِ کلاه رقصان ✍️ مجتبی عادل‌پور 🔹 حتما برای شما هم پیش آمده که ناخواسته سخنی را بشنوید و حس کنید که مخاطب اول و آخر این سخن شما هستید. یا حادثه‌ای مقابل چشمتان رخ می‌دهد که گویا با شما حرف می‌زند و پیامی دارد. مثلا از بی‌حوصلگی تلویزیون را روشن می‌‌کنید و از قضا می‌بینید برنامه‌ای پخش می‌کند که انگار کارگردان آن را سفارشی برای حال شما ساخته است. همین ماجرا هم برای من پیش آمد. مدتی بود باخودم فکر می‌کردم چقدر سرم شلوغ است و به هیچ کاری نمی‌رسم. کم‌کم داشتم به این نتیجه می‌رسیدم نکند این رفت‌وآمد افکار به یک بیماری مزمن تبدیل شود؛ اما امروز سر کلاس، استاد حرفی زد که من را بهم ریخت و شد درِ نجات. کلامش مثل تیری بود که نشست به قلب سیبل. استاد بدون مقدمه شروع کرد به تعریف کردن داستان «مرد کلاه رقصان!» گفت: شخصی چوب بلندی داشت. سر چوب هم کلاهی گذاشته بود و آن را میان دو کف دست گرفته بود و مانند کسی که می‌خواهد دستانش را گرم کند، آنها را به هم می‌مالید و چوب را تکان می‌داد. جماعت هم به تماشای کلاه رقصانی او صف بسته بودند. در این حال، آب از دماغش سرازیر بود و شلوارش هم آرام آرام داشت از کمر می‌افتاد! رندی این صحنه را دید و جلو آمد و به او گفت: آب دماغ بگیر و شلوار محکم کن! مرد کلاه رقصان که توقع چنین توصیه‌ای را نداشت، در پاسخ گفت: مگر نمی‌بینی! دستم بند است. رند جواب داد: یک لحظه چوب بگذار و آن کار واجب‌تر کن. استاد با لبخند ادامه داد: گاهی اوقات خیال می‌کنیم سرمان شلوغ است و به کارهایمان نمی‌رسیم، در حالی که این طور نیست. اگر این گونه هم باشد باید اولویت‌ها را رعایت کرد. بسیاری از کارهای ما حکایتِ مرد کلاه رقصان است. باید چوب‌ها را بگذاریم و آن کار واجب‌تر کنیم. @HOWZAVIAN