.
✍ دنیای طلبگی برای من، تولید فکر است و محتوا
🔅البته به اضافه دیدن؛ همان مشاهدهگری اطراف و اخبار
#ببینیم #فکرکنیم #بنویسیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 سلمان محمدی
✍ فاطمه میری، عضو تحریریه مدادالفضلاء
در روزگاری که نژاد ملاک برتری بود پیامبری از سلاله ابراهیم پا به وجود گذاشت و شد امید همه عالمیان.
دیگر نمی شد پیامبر را دوست داشت و حرف از برتری قومی و قبیلهای زد.
او آمد و همه ابنا بشر را با هر رنگ و نژاد، برادر و برابر خواند. او آمد و میزان و معیار عیار برتری را تقوا خواند.
او آبرو داد به همه عالم که در زیر پرچم الله گردآمدهبودند.
روزبه از کوران مکانها و ادیان متفاوت به پیامبر رسید. سکنی نشین جلفای اصفهان حالا در کنار خاندان پیامبر بود، در کنار علی(ع).
روزبه سلمان شد. سلمان فارسی به عنایت پیامبر سلمان محمدی نام گرفت.
و سلمان این مسلمان شده به آیین یگانگی، شد مایه مباهات امروز من.
از پس ۱۴۰۰ سال نام سلمان سربلندم میکند، نه برای ایرانی بودنش، بلکه برای (منا اهل البیت) شدنش.
امروز به واسطه سلمان محمدی همه ایران با پیامبرند و از اهل پیامبر.
ماندهام احمد پیمبر بود یا عطار عشق
بسکه سلمانها مسلمان کرد با بوی علی
*به مناسبت سالروز جنگ خندق و بزرگداشت سلمان فارسی
#سلمان_فارسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📝 نقد سخنان مخالفان و موافقان واکسن
✍ علی مهدوی
🔸 این ایام برخی رسانهها و تریبونهای خودجوش حوزوی در اندیشه انعکاس استدلال مخالفین و موافقین واکسن کرونا افتادهاند. گرچه این کنش رسانهای، حرکتی خالصانه و دغدغهمند به هدف آزاداندیشی است؛ اما باید بدانیم که صرف راهاندازی هر گفتگویی و ضریب دادن به آن، به معنای تحقق و تقویت آزاداندیشی نیست.
🔹 آزاداندیشی مفهوم مقدسی است که اگر از لوازم و شرایط آن، حراست و پاسداری نشود و اگر از افراط و تفریط، مراقب نکنیم، هم تقدسش از بین میرود و هم مفهومش به تاراج خواهد رفت.
🔹 گرچه آزاداندیشی دقیقا نقطه مقابل دیکتاتوری فکری است؛ اما به معنای غلطیدن در روشنفکری مسموم و جاهلانهای که به هرکسی اجازه اظهار نظر بدهد هم نیست. بر همین اساس اگر دقت نکنیم -به خیال کوچ به قله آزاداندیشی- از دامان تحجر به پرتگاه جهالت فروخواهیم افتاد.
♨️ لذا آزاداندیشی به معنای «آزادی بیان دادن» و «تریبون دادن» به هر سخن غیرعالمانه و غیر منضبطی نیست. همچنان که برخی واکسنهراسان به بهانه آزاداندیشی، شانتاژ و جنگ روانی راه انداختهاند؛ آزاداندیشی کجا و این رفتارهای زرد رسانهای و شبههافکن کجا.
🔹 آزاداندیشی وقتی معنا پیدا میکند که اجازه بدهیم در هر رشتهای متخصصین زبده آن رشته اجازه اظهار نظر و ارائه نظریات و فرضیات خویش را داشته باشند؛ آن هم در یک محیط علمی و به دور از هیجانات و احساسات سطحی و عوامانه؛
که اگر غیر این باشد بدعتی است در لباس آزاداندیشی؛ بدعت در جرأتدادن به افراد برای طرح سخنان و ایدههای خام، بدون پشتوانه و به دور از آبادیِ تخصص.
🔻 در مورد واکسن نیز گرچه برخی دلسوزان نگران اذهان شبههزدهی بدنه حوزه بودهاند؛ اما راه علاجش این نیست که ما از هیاهوگران مدعی و بیتخصص دعوت کنیم و به صدایشان ضریب بدهیم.
به امید تحقق آزاداندیشی حقیقی و به دور از هرگونه افراط و تفریط.
#آزاد_اندیشی
#واکسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 کتاب سیاه منتشر شد
✍️به قلم سعید زیباکلام
اهداف چندی در این رساله تعقیب شدهاند:
▪️نخست، تبیین چیستی و چگونگی اِعمال نگرش یا قاعده یا رویکرد “بروندینی”.
▪️ دوم، نشاندادن تبعات و آثار دگردیسیآفرین این اَبَرقاعدهٔ روششناختیِ مدرنیستی.
▪️سوم، تبیین مبانی نگرش بروندینی.
از جمله پیشفرضهای بنیانی این رساله، یکی اینست که انسان بدون تعلّق و تعهد یا خواستهها و آمال وجود ندارد، درست همانطور که انسان نظراً خالی یا معرفتاً بکر و بایر وجود ندارد. و دیگر اینکه، “ما یا جامعهٔ ما”، “تاریخ و مواریث ما”، “فرهنگ ما”، و “فرهنگ و جامعهٔ جهانی”، نگاه و نگرش و احساس و عاطفه و استدلال و عقلانیت و تعقّل ما را تقویم میکنند و روح و جان و جهت میبخشند.
🔗 عقل سرخ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شهیدانه
روزها و شبها می گذرد؛ اما یادتان نه!
وه چه باشکوه دل به دریا زده اید؛ و چه غم انگیز چشممان به در و دیوار شهر انتظار دوخته شد!
ای شهید! ای آرامبخش کوچههای ما و ای قرار شبهای ایران، یادتان هستیم، یادمان باشید.
🍃 شهید مهدی زین الدین میگفت: هر گاه در شب جمعه شهدا را یاد کنید؛ آنها شما را نزد اباعبدالله علیه السلام یاد میکنند.
🙏 با یک صلوات به یادشان باشیم:
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹زائران پروازی
✍ علی کردانی
اربعین، امید پَرهای خستهای بود که پرواز میخواست؛ اما «پروازی» شد تا «حسینیها» جا بمانند.
ای کاش مرزهای زمین باز میشد و دوباره پرواز میکردیم، پرواز...
#دینی
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 مسیر عاشقی
📝 بخش اول
✍️الهه دهقانی، عضو تحریریه مدادالفضلا
ناهار مهمان مضیفخانهی آقا بودیم. بعد از خوردن غذا همراه خانواده و بقیهی همراهان به سمت قبرستان "وادیالسلام" حرکت کردیم. تازه به عمودهای ابتدایی نجف به کربلا رسیده بودیم که پذیراییها شروع شد. پرتقال، سیب، خرما و لیوانهای خنک آبمعدنی که با نوای «مائِیَ البارد» پیشکشمان میکردند. برخی را قبول میکردم و بعضی را با بالا بردن دست و «شکراً» گفتن، محترمانه رد میکردم.
هنوز در خیابانهای نجف بودیم؛ شمارهی عمودها پنج تا، پنج تا اضافه میشد. با زیادشدن شمارهی آنها، تپش قلبم تندتر میشد، مانند عاشقی که در مسیر دیدار یار و وصال به معشوقش است تندتر و قویتر قدم برمیداشتم. حدود پنج - شش عمود طی کرده بودیم که خانمی با لباس مشکی بلند و روسری مشکی که به رسم عربها گوشهی آن را از جلو به پشت سرش برده و لبهی آن را زیر کنارهی سمت چپ روسری، کنار صورتش محکم کرده بود، به ما نزدیک شد. با لبخندی که بر لبهایش نشسته بود و صورت گندمگونش را دلنشین و مهربان کرده بود، نانهای سهگوش کوچکی که شبیه سرعروسک "زیزیگولو" بود و بوی کبابکوبیده از آن به مشام میرسید، به ما تعارف کرد. هر چه اصرار کردم و با عربی دست و پاشکسته گفتم: " أنا أشبَع" و خواستم به او بفهمانم که من سیرم و میل ندارم، فایدهای نداشت؛ او همچنان اصرار میکرد. کودکان عراقی با لباسهای کهنه و صورتهای رنگپریده دور او را گرفته بودند و به او التماس میکردند که لقمهای هم به آنها بدهد ولی با دستش آنها را عقب میزد و با اخم میگفت: " لِزائِر"، یعنی اینها مخصوص زائرهاست. دلم سوخت و لقمه را از دستش گرفتم، کمی صبر کردم تا از من دور شود و لقمه را به کودکی عراقی دادم. او خندان و " شکراً " گویان آن را گرفت و دور شد. با خودم گفتم، چطور وقتی بچههایشان اینقدر گرسنهاند، غذایشان را نذر زائر میکنند؟! به یاد این آیهی قرآن افتادم: " لَن تَنالُو البِرَّ حَتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبُّونَ. هرگز به حقیقت نیکی نمیرسید تا از آنچه دوست دارید، انفاق کنید.*"
در راه، موکبها که هر کدام چادر بزرگی بود که برای استراحت زائران یا پذیرایی آنها از طرف شخص یا قبیلهای نصب شده بود را پشت سر میگذاشتیم. هرچقدر جلوتر میرفتیم، تعجبم بیشتر میشد. دخترکی حدوداً سه، چهارساله که از صورت آفتاب سوختهاش معلوم بود ساعتهاست زیر آفتاب ایستاده است، جعبهی دستمالکاغذی را که در دستش بود به زائران تعارف میکرد تا عرق صورتشان را پاک کنند. در چند قدمی او پسرکی لاغر با استخوانهای تکیده و لبهایی خشکیده، شیشهی عطر کوچکی دستش گرفته بود و کف دست یا به لباس زائران میمالید. میگفت: " این عطر مادربزرگم است. او تازه از دنیا رفته، او را پیش مولایش حسین (علیه السلام ) دعا کنید." اشک در چشمانم حلقهزده بود و بغض گلویم را میفشرد. گویا تمام ارث مادربزرگش همین عطر بود که میخواست با آن، او را دعا کنیم. این مناظر مرا به فکر فروبرده بود. خدایا اینجا کجاست، اینها چه کسانی هستند؟ چه نیرویی آنها را اینطور به بذل و بخشش واداشته؟! ناخودآگاه به یاد شعر محتشم افتادم «این حسین کیست که عالم همه دیوانهی اوست، این چه شمعی است که دلها همه پروانهی اوست». جوابم را پیدا کردم. این عشق امام حسین (علیه السلام) است که آنها را در این گرمای سوزان به اینجا کشیده تا با کمترین چیزی که دارند از زائران او پذیرایی کنند.
ادامه دارد....
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ این عمار
✍مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸پیامبر خاتم(ص) بهدلیل معیت و همراهی اش با امیرالمؤمنین(ع) جمله «عمار مع الحق» را در وصفش فرمود، مشابه جمله «علی مع الحق و الحق مع علی».
🔸شاخصش ولایتمداری بود، یاران پیامبر(ص) به خاطر بینش نافذ و بصیرت زیادش، او را نشانه حق میدانستند؛ فردی که تحتتأثیر فضای روانی و جو عمومی جامعه قرار نگرفت.
🔸بنیانگذار اصل مهم «تقیه» در اسلام بود که بعدها ائمه علیهمالسلام شیعیان را به انجام آن دعوت کردند.
🔸پیشگام در مهمترین خیرات اسلام بود، زمانی که پیامبر در قبا منتظر امیرالمؤمنین بودند، عمار عهدهدار معماری و ساخت نخستین مسجد مسلمانان با نام «قبا» شد.
🔸روشنگری ها و مناظراتش با یهودیان نشانه آگاهی و فراستش به دین و معارف دینی بود؛ پیامبر اکرم(ص) تعبیر «ابوالیقظان» به معنی پدر کیاست و هوشمندی را درباره وی به کار برد و فرمود: (ابوالیقظان علی الفطره - ثلاث مرّات - لن یَدَعَها حتّی یموتَ او یُنْسیه الهرم) سه بار فرمود: عمار از راه و روش صحیح فطری فاصله نمیگیرد و سپس ادامه داد: عمّار این روش صحیح فطری را کنار نخواهد گذاشت، مگر این که مرگ به سراغ او آید یا پیری سبب فراموشکاری او شود.» مختصر تاریخ الدمشق، ابن عساکر، ۲۱۵/۱۸
🔸عمار یاسر در بیان عقایدش واهمهای نداشت؛ باطل را با جرئت تمام نقد میکرد و در زمان خلیفه سوم در خطابهها و سخنرانیهایش با شناخت دقیقی که از صحابه داشت، تبیین خوبی از وضعیت و سابقه آنها به مردم میداد.
🔸در دورانی که معاویه جعل حدیث میکرد، به عنوان صحابه و از خواص با بصیرت پیامبر(ص) نقش بسیار مهمی در نقل روایات صحیح داشت.
🔸بعد از پیامبر(ص) زمانی که فتنههای گوناگون، فضا را غبار آلود کرده بود و در شام، اسلام اموی ترویج میشد و مسلمانان متحجر و فریب خورده را در برابر امیرالمؤمنین قرار میداد، عمار در اوج فتنهها به مثابه عَلَم و نشانه روشنگری کرد و راه حق را نشان داد و با توجه به روایت رسول خدا که فرمود: «انک لن تموت حتی تقتلک الفئة الباغیة»، قرار گرفتن عمار یاسر در کنار امیرالمومنین علیهالسلام برای بسیاری از افراد، نشانه حقانیت امام بود.
🔸ترسیم فضای غبارآلود فتنه با توصیف حالات مهمترین صحابه ملموس تر میشود؛ صحابی همچون خزیمة بن ثابت (متصف به ذوشهادتین) در صفین حضور داشت، اما تا زمان به شهادت رسیدن عمار، دست به شمشیر خود نبرد و پس از شهادت عمار گفت: اکنون حق و باطل برای من شناخته شد.
🔸در مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همین بس که اشخاصی چون خزیمة بن ثابت ایشان را معیار حق و باطل قرار نمیدهد و تا زمان شهادت عمار اقدامی نمیکند؛ امام علی(ع) در اندوه و غم از دست دادن عمار و در یکی از آخرین خطبههای خود فرمودند: این افراد که شهید شدند ضرری نکردند، بلکه بر طریق و اهل مقابله با بدعتها بودند و الان نیستند تا غصهها را جرعهجرعه بنوشند و در اینجا فرمودند: «این عمار؟» و بهشدت گریه کردند.
🔸رهبر معظم انقلاب نیز در جریان فتنه سال ۸۸ با ستایش از بصیرت افزایی جناب عمار یاسر در فتنهها، توصیه کردند: "بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهی خودتان را بالا ببرید، من مكرر این جمله امیرالمؤمنین را به نظرم در جنگ صفین در گفتارها بیان كردم كه فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر»؛ میدانید سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر از جهاتی بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند، دشمن همان حرفهائی را میزد كه دوست میزند؛ همان نماز جماعت را كه تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفین و نهروان - میخواندند؛ حالا شما باشید، چه كار میكنید؟"۸۸/۵/۵
#عمار_یاسر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌 آموزش کپشننویسی
آخرین فرصت ثبت نامِ کارگاه نویسندگی"کپشن نویسی"
باحضوراستادسیدمهدی سیدی.
آموزش،تولید،گواهی؛ ویژه شما(فعال رسانه های نوین) 👈👈
c88.ir/text
#ادبیات #رسانه
#مخاطب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «کریسلام» مدل تبشیری مسیحیت برای استحاله اسلام
📌مسیحیت در مورد تبشیر جهان اسلام مشکلات زیادی داشت، هویت جامعه اسلامی بسیار محکم و قوی بود، با سالها تلاش فقط عده ای معدود نسبت به کل جامعه اسلامی تغییر کیش به مسیحیت می دادند و در گذشت زمان نسل تازه مسیحیان از بین می رفت و جامعه اسلامی بزرگتر از قبل می شد.
📌در مدل کریسلام هیچ مسلمانی مسیحی نمی شود، بلکه مسلمانان با اعتقادات مسیحیان زندگی می کنند و فقط ظاهر اسلامی دارند، تلاش کریسلام استحاله آرام اسلام و حفظ ظاهر اسلامی است تا بدون هیچ مانعی در جامعه رشد کند.
#مصاحبه با نویسنده کتاب «نقدی بر کریسلام در میسیولوژی»
در خبرگزاری حوزه بیشتر بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
✳️ حمایت پژوهشی از تحقیق طلاب توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه
yun.ir/sjycx5
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ خبر و اقدامی مهم!
✍️حسین کاوه
🔹 ارزش دیپلماتیک عضویت رسمی ج.ا.ا به عنوان عضو اصلی و کامل و دائم در سازمان همکاری شانگهای بسیار بیشتر از برجام ادعایی غربگرایان است.
🔸 اقدام چهل روزه دولت رئیسی کجا و هشت سال خسارت محض روحانی کجا!؟ باید مراقب سانسور و تحریف این دستاورد مهم توسط غربگرایان باشیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN