شعار مشترک و قاطع همه نامزدها #تغییر وضع موجود است، ببینید دولت چه کاری برای بدبخت کردن مردم نکرده...
به جای #روحانی باشم الان میمیرم
#انتخابات
#طلبه_خبرنگار
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📰 صفحه اول روزنامههای پنج شنبه 13 خرداد ۱۴۰۰
ادامه صفحات:👇
https://www.hawzahnews.com/photo/961928
•┈┈••✾••┈┈•
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴صدق و کذب وعدهها
تبلیغات انتخاباتی در جامعه امروز پیوندی ناگسستنی با وعده و وعیدها برقرار کرده است. القای امیدها و ترس هایی که گاه با بحران واقعیت مندی مواجه هستند.
در این میان سوال جدی، واقعیت مند بودن یا فریبنده بودن این وعده هاست. آیا معیاری برای تشخیص این مسئله وجود دارد؟ به عبارت دیگر چند درصد امکان وقوع و تحقق برای این وعده قابل تصویر است؟
امارات و نشانه های متعددی را می توان به عنوان سنجه وعده ها مطرح کرد؛ از جمله؛
1. انطباق وعده با گفتمانی که وعده دهنده در آن تنفس می کند. مثلا شخصی که معتقد به بازار آزاد است و اقتصاد نئوکینزی را تیپ ایده آل مدیریت اقتصادی می داند، نمی تواند دم از نظارت و محدود سازی بزند مگر اینکه اختلال شخصیتی، در قالب تضاد گفتمانی شخصیتی در او برزو کرده باشد. البته در این سالها به وضوح دیده شد که این جماعت عملا با نظارت بر بازار مخالفند و هرچه در این زمینه گفتند برای کاهش فشار رسانه ها و فرو بستن دهان مردم بوده و واقعیت نداشته .
2. هماهنگی و هم سنخی با قوانین جای کشور یا به عبارت عامیانه جا شدن وعده در قوانین کشوری. برای مثال کسی که وعده یارانه ده برابری یا 20 برابری داده ، ایا توجه دارد که حداقل در سال 1400 با توجه به برنامه مصوب بودجه قابل اجرایی شدن نیست؟ یا کسی که وعده جواز بی بند و باری می زند از قوانین اساسی امر به معروف و نهی از منکر خبر دارد؟...
3. ظرفیت ها ومنابع فعال یا بالقوه ی قابل محاسبه در کشور. برای مثال دولتی که شب پرداخت 45 هزار تومان یارانه را شب مصیبت عظمی می خواند یا در پرداخت حقوق کارمندان خود وامانده است، وهمین نشان از محدودیت منابع دارد چگونه می توان در بستر حیاتی این دولت دم از یارانه های ده یا 20 برابری زد یا حداقل لازم است به صورت شفاف منابع آن را مشخص کرده باشد؟!
4. موافقت با تجربه های پیشین. برای مثال تجربه نگاه به بیرون که در قالب تعامل با جهان مطرح شده، و طی هشت سال به صورت متمرکز فعالیت داشته و با شکست مواجه شده، نمی تواند اجازه اطمینان به وعده های مشابه را بدهد، بخلاف تجربه اعتماد به توان داخلی که در بسترهای مختلفی موفقیت خود را به نمایش گذاشته است.
بنابراین راه های روشنی برای تشخیص وعده های صادق از وعده های صدمن یه غاز وجود دارد و راه برای قضاوت مسدود نیست.
✍ سیدصابر رضایی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#تبلیغات_انتخاباتی
#وعده_های_انتخاباتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نه به دولت سوم
غیر از دولت بنی صدر که به دلیل بی کفایتی عزل شد و از ایران گریخت و دولت کوتاه شهید رجایی، سایر دولت ها در جمهوری اسلامی دوره دوم نیز توانسته اند رأی اعتماد مردم را جلب کنند.
با این حال همیشه رئیس جمهورها و جریان منتسب به آنان تلاش کرده اند تا دوره سوم دولت خود را نیز تشکیل دهند ولی تاکنون موفق نشدند و مورد اقبال عمومی قرار نگرفته اند.
دولت سوم موسوی
نخست وزیر دوره جنگ با وجود حاشیه نشینی طولانی مدت از سیاست، در سال ۸۸ با دعوت برخی سیاسیون شاخص به میدان رقابت آمد تا با شال سبز سیادت و تصویری که به عنوان منجی دوران بحران از او تبلیغ می شد، رای مردم را جلب کند ولی نه تنها رقابت را به احمدی نژاد واگذار کرد بلکه آبروی داشته خود را نیز با برپایی فتنه تقلب ریخت و به روسیاهان تاریخ انقلاب پیوست.
دولت سوم هاشمی
مرحوم رفسنجانی که از شخصیت های تراز اول انقلاب اسلامی به شمار می آمد با شعار و جریان سازندگی دو دوره ریاست مجریه را تصاحب کرد و در سال۸۴ برای سه گانه کردن به رقابت پرداخت که نتوانست رضایت اکثریت را کسب کند.
دولت سوم خاتمی
سید محمد خاتمی بعد از دو دوره پیروزی در انتخابات، تا کنون جرأت ورود دوباره به عرصه رقابت را نداشته ، ولی برای تکرار دولت خود در سال ۸۴ تمام توانش را برای پیروزی "معین" هزینه کرد که به نتیجه نرسید. از این به بعد بود که اصلاح طلبان روی گردانی مردم را از جریان دوم خرداد متوجه شده و سراغ حمایت از نامزدهای جناح های دیگررفتند. همچنانکه در سال ۹۲ "محمد رضا عارف" که زمانی معاون اول خاتمی بود به نفع حسن روحانیِ اعتدالی کنار کشید و در سال ۹۶ "جهانگیری" اصلاح طلب ضربه گیر حسن روحانی شد. در سال ۱۴۰۰ نیز برای مهرعلی زاده امید چندانی ندارند.
دولت سوم احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد که دو دوره رقابت ها سنگین با افراد باسابقه و شناخته شده نظام داشت، مثل سایرین برای استمرار دولت خود در سال۹۲ نامزدی معرفی کرد که از فیلتر شورای نگهبان نگذشت و با این حال مردم بالای هفتاد درصد در انتخابات شرکت کردند، ایشان درسال۹۶ نیز ثبت نام کرد که احراز صلاحیت نشد و باز مردم بالای هفتاد درصد در انتخابات مشارکت داشتند.
دولت سوم روحانی
حسن روحانی که با حمایت مرحوم هاشمی در رقابت بسیار نزدیک سال۹۲ پیروز انتخابات شد و در سال۹۶ با ایجاد دو قطبی های جنگ و صلح و وعده گلابی های برجام به قدرت رسید، در پایان دولت خود که کارنامه قابل ارائه ای برای ملت ندارد سعی می کند با رئیس بانک مرکزی خود، اولین دولت سومی را به نام خود رقم بزند.
دولت سوم رضایی
محسن رضایی که دو دوره تا کنون خود را با آرای مردم محک زده است و نتیجه جالبی بدست نیاورده، برای سومین و شاید آخرین بار ملت را به شنیدن برنامه هایش دعوت می کند.
✍️ امین محمدلو، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#انتخابات
#ایران_قوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN