eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌شخصی‌شدن دانش و قبیله‌ای شدن سیاست 🔸جامعه ایرانی با دو پدیده جدید روبرو است و همین دو سازنده بخشی از وضعیت موجود ماست. ❇️ 1. شخصی‌شدن دانش 🔹"شخصی شدن دانش" به این معناکه در جامعه ایرانی، علم و دانش ، قائم به اشخاص است و هر کس که از بیان بهتر و هنرسخنوری بیشتری برخوردار باشد نماد علم و دانش می شود و بدو اقبال می شود. در جامعه ایرانی، خبری از جامعه علمی و نقش آفرینی سازمانی علم نیست. در واقع، سازمانهای علمی اعم از مراکز آموزشی و پژوهشی برکنار از وقایع و حوادث جاری در کشور هستند و توان نقش آفرینی سازمانی و مدیریت منطقی افکار عمومی را ندارند. بلکه حوزه عمومی، بالکل در اختیار شخص سلبریتی¬ها در اشکال مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری و نمایشی است. این افراد و اشخاص هستند که براساس بهره های ناچیزی که از علم دارند با تکیه بر تحصیلات، مطالعات و تجربیات شخصی به توصیف، تبیین واقعیت ها وپدیده ها می پردازند و در نهایت به خط مشئ گذاری عمومی و سیاست گذاری اجتماعی می پردازند و در همه حوزه های عمومی و تخصصی فتوای تجویزی و حتی در صورت نیاز حکم قضایی صادر می کنند. 🔸در واقع "شخصی شدن دانش" موجب تضعیف "عقلانیت اجتماعی" و ناتوانی در تدبیر و مدیریت شایسته امور و "قبیله ای شدن سیاست" می شود. ❇️ 2. قبیله ای شدن سیاست 🔹ویژگی دیگر جامعه ما، «قبیله ای شدن سیاست" است که نتیجه قهری و طبیعی "شخصی شدن دانش" است. به این معنا که، سیاست نه در ذیل منافع ملی و در چارچوب احکام الهی و قوانین رسمی بلکه در ذیل منافع اشخاص و قبیله های سیاسی تعریف می شود. هر گروه و دسته ای براساس یک سری تلقی های شخصی از منافع، احکام و قوانین ذیل منافع شخصی و گروهی به صورت توافق نانوشته جمع شده اند بدون آنکه از مرام نامه روشن قابل دفاع و سازمان رفتاری مشخص علمی برخوردار باشند همانگونه که یک قبیله در صحرا شکل گرفته است، از دانش و ساختار روشن و اندیشده شده ای پیروی نمی کند بلکه براساس اقتضائات و شرایط پیرامونی و برای زنده ماندن از منافع طبیعت بهره برداری میکند. نوع قبایل از خلاقیت لازم، ابتکار عمل و صنایع پیچیده برخوردار نیستند و به بهره گیری از وضع موجود قانع هستند. وضع سیاست ورزی ما نیز چنین شده است. در جامعه ما از حزب واقعی به طور کلی خبری نیست و فقط برخی قبایل سیاسی با نام حزب، جبهه و گروه و... حضوری محدود به ایام انتخابات دارند و با اغوا و تبدیل انتخابات به میدان مبارزۀ گلادیاتورها سعی در تصاحب مناصب و قدرت دارند تا – در بهترین حالت - تلقی شخصی خود را به کرسی بنشاند و سایر تلقی های شخصی را به زیر بکشند و یا اینکه منافع شخصی و قبیله ای خود را پیگیری کنند و دست طیف رقیب را از قدرت و مناصب کوتاه سازد. ❇️نتیجه وضعیت امروز ما معلول چنین رویکرد عمومی است که تقریبا بخش اعظم جامعه ما را در بر گرفته است. آثار و نتایج آن را می توان در رفتارهای انتخاباتی بسیاری از نامزده ها، چگونگی رأی دادن مردم، عدم پذیرش مسئولیت انتخابها، نحوه برنامه ریزی دولت ها، و در هزاران مورد دیگر یافت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.⁉️ ✍️ سید مهدی موسوی @HOWZAVIAN
📈 امتحان پایان‌ترم دولت حسن روحانی! لطفا به پرسش زیر پاسخ دهید و یک کلید نیم‌متری برای هفت پشتتان دریافت کنید. مستر ربیعی سخنگوی دولت: استنباط اینکه دولت همه چیز را رها کرده صحیح نیست. (خبرگزای تسنیم: ۴ خرداد 1400) پس کدام گزینه‌ی زیر صحیح است؟ الف) دولت همه چیز را «گروگان» گرفته است. ب) دولت همه چیز را «نابود» کرده است. ج) نیازی به «استنباط» نیست، هر (بلانسبت) الاغی می‌فهمد که دولت همه چیز را رها کرده است. د) دولت «فقط چیزهایی» را رها کرده که ازشون کاسب نیست. لطفا پاسخنامه را به زندان اوین ارسال فرمایید. تذکرات مهم: ۱. روی نامه حتما قید شود «برسد به دست جنابان حسین فریدون یا مهدی جهانگیری». ۲. اگر پاسخنامه برگشت خورد، اشکالی ندارد؛ بفرستید به جزیره‌ی زیبای کیش، چون امکانش هست مصححان محترم برای مرخصی رفته باشند آنجا. ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
✔️ پیشگیری مقدم و مهمتر از درمان امروز رفتم دندانپزشکی، دکتر دندانپزشکم که از زمان داندانهای شیری منو می شناخت با اخم و تخم ازم پرسید جوجه سیاسی، چه خبر از انتخابات؟ مناظرات شروع نشد؟ ولی هنوز برام سواله آخه چرا این سید، قوه قضاییه رو ترک کرده اومده کاندیدای ریاست جمهوری شده؟! تازه داشت مملکت رو پاک از دزد و اختلاسگر و مال مردم خور پاک می‌کرد...😷 منم با قیافه حق به جانب گفتم دکتر جان، شما که ایشونن رو از من بهتر می شناسی!!میدونی آیت الله رئیسی توسط شهید آیت الله دکتر بهشتی برای آموزش و مدیریت در قوه قضاییه انتخاب و آموزش دیده، دادستان ویژه روحانیت هم بوده این یعنی حتی با هم لباسی های خودش هم رودرواسی نداره. رییس بازرسی کل کشور و معاون اول قوه بوده با کلی خدمات مخلصانه، به محض اینکه حکم تولیت آستان قدس رضوی رو از آقا گرفت، معاونین قبلی آستان قدس رو ممنوع الخروج کرد و چندتا شون رو به خاطر تخلفاتشون تحویل قوه قضاییه داد، مسکن ارزان قیمت برای زوج های جوان ساخته. وقتی هم رئیس قوه قضائیه شد، قضات فاسد و اختاپوسی مثل طبری رو از سیستم قضایی کشور جارو کرد همزمان هم پرونده های بزرگ رو رسیدگی کرده.دست آخر هم به جای رئیس جمهور راه افتاده داره مشکلات مالی و ورشکستگی کارخانه های صنعتی بزرگ رو رسیدگی میکنه.آقا هم فرمود ایشون مدیر، امین،پاک دست و لایقه یعنی هم متعهده هم متخصص. خداییش من هم با خروجش از قوه قضائیه موافق نبودم تا با فساد مبارزه کنه ولی دیدم قوه مجریه شده مرکز تولید خلاف و فساد و رانت! ظاهرا راه قدس از پاستور میگذره😁اول اینجا رو باید پاکسازی کنیم.... قبل از مبارزه با فساد در قوه قضاییه در قوه مجریه باید از ایجاد فساد پیشگیری کرد. پیشگیری به قول شما دکترها مقدم بر درمانه...مگه نه!! )گفت اوهوم! تو رو چه رسیده به این حرفها خودم اینها رو میدونم!😇زیادی حرف نزن سرمون بردی وگرنه جای دندون عقلت دندونای دیگه رو میکشم تا از کرم خوردگی شون جلوتر، پیشگیری کنم...😁 ✍️آمیرزا هادی مازنی @HOWZAVIAN
🔅هم اندیشی ایده های پیشرفت آموزش و پرورش پیش نشست اول 💢عنوان ارائه: تاملی در تحول نظام تعلیم وتربیت 🔹سرفصل ها: ▫چالش های اصلی رویکردهای آموزشی متداول و معروف دنیا ▫تفاوت بنیادین دیدگاه اسلامی با دیدگاه غربی در علوم تربیتی ▫"مدرسه دنیا" الگوی معیار برای مدارس اسلامی 📆سه شنبه ۱۱ خرداد 🕚ساعت ۱۱ الی ۱۳ 🆔لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/653613 آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link @HOWZAVIAN
🕋 رعایت حدود شرعی در زبان هنری 💠 هنرمند اگر چه در کار هنری‌اش آزاد است و می‌تواند با زبان هنر اساسات خود را ابراز کند ولی باید کوشش نماید که حدود اسلامی را در کار هنری خود رعایت نماید؛ زیرا آن‌هایی که با انشا شعر، یا خواندن سرود و یا ساختن آهنگ‌های مفید و یا با هنرهای نمایشی، موازین شرعی را حفظ می‌کنند، از لطافت و جذابیت بیش‌تری برخوردار می‌شوند. ✅ هنرمندانی که این‌گونه باشند، در راه رشد و تعالی فرهنگ و مبانی جامعه اسلامی گام برمی‌دارند و باید از احترام خاص و ویژه‌ای برخوردار باشند. ✍️ سیدضیا آل رسول @HOWZAVIAN
⛔ یک کلام، رأی بی رأی 🔸 میگفت: برای چی رأی بدیم؟ همشون یه مشت دزدن. سفره ای پهن شده، دارن میخورن به ما چه؟ اصلا این سیستم از ریشه خرابه، هیچ وقتم درست نمیشه. هرکی بیاد همین آشه و همین کاسه. چهل ساله خون مردم رو کردن تو شیشه، تا اعتراضم کنی میکننت تو گونی. بهترین راه اعتراض، همین رأی ندادنه، شما هم خودتون رو زحمت ندید، مردم خسته و ناامیدن، کسی رأی نمیده. ✅ گفتم: مگه اینایی که میگی همشون دزدن، از مریخ اومدن؟ نه اخوی. اکثر اینها منتخب خودمونن. ما رییس جمهور و نماینده های مجلس رو انتخاب میکنیم، رییس جمهور وزرا رو تعیین میکنه و وزرا هم مسئولین زیردست رو ...تا میرسه به رییس فلان اداره کوچیک. 👈 پس، این دزدهایی که میگی، اغلب توسط خود مردم انتخاب شدن. با این توضیحات، به نظر تو راهش اینه که رأی ندیم یا اینه که درست رأی بدیم؟؟🤔 📌 ضمنا مردم از مسئولینی که به اسم انقلاب، حق مردم رو میخورن خسته شدن نه از انقلاب. شاهدش هم همونه که قبلا گفتم. این مردمِ به قول شما خسته، در زمانی که دلار بیش از ۲۰ هزار ت بود برای حاج قاسم که نماد انقلابه، سنگ تمام گذاشتن. این یعنی بدون اینکه متوجه باشن، انقلاب و تفکر انقلابی رو دوست دارن، هرچند در ظاهر به نظام فحش میدن. ادامه دارد....🌹🌷 ✍ دقیقه ای درنگ @HOWZAVIAN
(۳) ✔️ بررسی تکنیکی چند تیتر از روزنامه سیاست روز ✍️ با همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 وزیر نیرو و پاک کردن صورت مسأله @HOWZAVIAN
💠دیدارهایی در مسیر رونق تولید @HOWZAVIAN
💐دعایی مهم امام صادق علیه السلام فرمودند: چشم به راهِ صاحب الامر هستند. خدای حکیم دوست دارد شیعه را بیازماید. در زمان غیبت، اهلِ باطل شک می کنند. سخن امام به اینجا که رسید راوی پرسید: اگر من به آن زمان رسیدم چه کار کنم؟! امام در پاسخ فرمود: اگر به آن زمان رسیدی این دعا را بخوان:👇 اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. کتاب شریف کافی، کتاب الحجه باب فی الغیبه حدیث ۵ ✍️ یادداشت‌های یک طلبه @HOWZAVIAN
🔰 لزوم بازاندیشی در فلسفه سیاسی ایرانی 🔸 گام اول انتخابات طوفانی برداشته شده و کار احراز صلاحیت‌های نمایندگان به پایان رسید و از پانصد و خورده‌ای داوطلب، اینبار هفت عدد اسرارآمیز انتخابات 1400 باشد. به هر روی آنچه مورد غفلت محاسبات جناح چپ و راست بود؛ شورای نگهبان بود که اساسا داستان انتخابات را تغییر داد و شوک تعلیق داستان، حیرت اجتماعی را برانگیخت. از اینجا به بعد داستان متفاوت شد و حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری زده شد. 🔹اگر از سطح ظواهر بازی‌های سیاسی دل کنده و عمیق‌تر به ماجرا بنگریم، نوعی بازاندیشی و تفکر در بنیاد معرفت سیاسی ذهن جامعه را شاهد هستیم که بازتابی از آن در نوع تحلیل‌های ژورنالیست اندیشه بازنمایی شد. وضعیت خلأ متفکر پیشران در این پیچ‌های تاریخی ظاهر می‌شود و در این وضعیت‌های موقعیتی است که متفکرانی باید باشند تا راهبرنده مسیر جامعه باشند. فلسفه سیاسی باید تقریر نو شود و مفاهیم و استدلالات باید مورد بازاندیشی قرار بگیرد. 🔸ریشه مشکل نیز از عدم آگاهی ساختار سیاسی بومی ماست که مبتنی بر نگاه تاریخی، سنت فقهی و حکمی و نیز مقتضیات زمانه شکل گرفته است و تا این آگاهی از بافت و ساختار موجود شکل نگیرد، در موقعیت‌ها تعارضات فکری و گره‌های شناختی پیش روی نخبگان است و مسئله‌ها به جای حل شدن به مسئله دیگر تبدیل می‌شوند. بدتر آنکه بدنه نخبگانی ما سعی دارند با زاویه دید علوم انسانی غرب به تحلیل ساختار سیاسی جامعه ما نظر کنند و به حل آن بیاندیشند که این اعظم مشکل است! 🔹در ادامه انتخابات انشالله بیشتر خواهم نوشت اما فعلا به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کاندیدهای شکل گرفته، اجماع نخبگانی برای پیشرو شدن آقای جلیلی برای انتخابات کنونی اولویت دارد. آقای رئیسی هنوز در قوه قضاییه کار ناتمام بسیاری دارد... 🔗 متن کامل ✍️ رسول لطفی @HOWZAVIAN
🔴 حجاریان و طلسم‌‌هایش! سعید حجاریان پس از رد صلاحیت شدن رحِم‌های ملکی و اجاره‌ای جریان غرب‌گدایش، یادداشتی نوشته و سخن از «سیاه بهار» و «گدا بهار» آورده و به بحران معیشتی و اغتشاش در کشور تهدید کرده که بیشتر به لاف در غریبی می‌خورد؛ ولی خب اگر از باب اینکه دشمن را نباید کوچک شمرد هم بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، چیزی بیش از داستان مسجد مهمان‌کشی مولانا در مثنوی، دفتر سوم، نیست. خلاصه‌ی داستان از زبان شهید مطهری (ره) در کتاب آینده‌ی انقلاب اسلامی: قدیم‌ها مهمانخانه و مانند آن نبوده و اگر کسی وارد محلی می‌شد و آشنایی نمی‌داشت مسجد را مسکن می‌گزید. مسجدی بود که معروف شده بود که هر کس می‌آید اینجا شب می‌خوابد، صبح که می‌روند، جنازه‌اش را بیرون می‌آورند و کسی هم نمی‌دانست علت قضیه چیست. یک آدم غریبی آمد، رفت در آن مسجد بخوابد، مردم گفتند آنجا نرو، این مسجد نمی‌دانیم چگونه است که هر کس می‌آید شب در اینجا می‌خوابد صبح جنازه‌اش را بیرون می‌آورند، زنده نمی‌ماند. گفت: من دیگر از زندگی بیزارم و از مرگ هم نمی‌ترسم، من می‌روم. هر کار کردند گوش نکرد و رفت در آنجا خوابید. ضمناً آدم دلیری بود. آن نیمه‌های شب که شد صداهای هولناکی از اطراف این مسجد بلند شد: آی تو کی هستی که آمده‌ای اینجا؟ الآن خفه‌ات می‌کنیم، الآن ریز ریزت می‌کنیم؛ یک صداهای مهیبی در آن تاریکی که زهره شیر می‌ترکید. تا این صداها را شنید، این هم از جا بلند شد و گفت: تو کی هستی؟ صدایش را بلندتر کرد: هر که هستی بیا جلو، من از مرگ نمی‌ترسم، من دیگر از این زندگی بیزارم، بیا هر کاری می‌خواهی بکنی بکن. شروع کرد فریادِ بلندتر کشیدن. یک مقدار که جلو رفت و فریاد کشید صدای مهیبی از داخل مسجد بلند شد، ناگهان دیوارها فرو ریخت و طلسم‌هایی که در آنجا بود شکست و گنج‌هایی که در آنجا مدفون بود پیش پای آن آدم فرو ریخت. فردا صبح از آنجا با یک سلسله گنج‌ها بیرون آمد. ✍️ محمدرضا آتشین صدف، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN