eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 تندیس قیام ✍️ حجت الاسلام عباس بابایی ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۲۳ یعنی حدود ۲۰ سال قبل از قیام ۱۵ خرداد، اولین بیانیه‌ی سیاسی امام در دفتر آقای وزیری یزدی نگاشته شد؛(بسیار خواندنی است؛ حتماً بخوانید!) ابتدای آن نوشته، امام در کنار «بسم الله الرحمن الرحیم» در بین‌الهلالین نوشتند:(بخوانید و بکار ببندید!) و بعد امام همان آیه‌ای را نوشتند که گویا همه‌ی باورشان بود؛ همان آیه‌ای که امام قبل از خروشش علیه پهلوی و آمریکا و اسرائیل، آن را سردست گرفتند و تا روزهای آخر حیات مبارک‌شان فراوان و فراوان آن را خواندند و عمل کردند و ترویجش نمودند؛ همان آیه‌ای که امام از بس آن را خوانده بودند، بعضی از شاگردان‌شان به مزاح می‌گفتند ما فکر می‌کردیم ایشان از قرآن فقط همین آیه را بلدند! عجب آیه‌ای؛ عجب آیه‌ای: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید.» او «امام قیام» بود و «تندیس تمام‌قامت قیام». تمام عمر او قیام بود علیه: آمریکا و تمام عوامل استکبار؛ اسرائیل کودک‌کش ِجنایتکار؛ خاندان پهلویِ فاسد و تبهکار؛ متحجرینِ سطحی‌نگرِ گناهکار؛ منافقان ناجوانمرد و نابکار؛ سرمایه‌داران زالوصفت خرابکار؛ لیبرال‌ها و غرب‌پرستان همیشه طلبکار. 🔗 متن کامل در مجله مجازی نویسندگان تهران 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
💠 خمینی چه کرد؟ ✍️ مجید ابطحی در مجله مجازی نویسندگان آذربایجان شرقی نوشت: ✅امام خمینی که بود؟ چرا اینقدر تجلیلش می‌کنید ؟ عالم خوبی بود ؟ خدا رحمتش کند، هزاران عالم خوب از دنیا رفته‌اند، ساده زیست بود؟ عالم ساده زیست هم کم نداشتیم؛ درس فلسفه و فقه و اصول میداد؟ خیلی از مراجع همینها را هم داشتند، مگر امام چه کرد؟ برای فهم عظمت کار امام خمینی همین روایت کافیست👇 ابوبصیر می‌گوید با امام باقر (ع) در مسجد بودم که عمر بن عبدالعزیز وارد شد در حالی که لباس زرد ملایم بر تن کرده و بر غلامی تکیه داده بود. امام (ع) فرمود به زودی این جوان به ریاست و امارت خواهد رسید و اظهار می‌کند و چهار سالی زنده می‌ماند و بعد از آن می‌میرد. پس از مرگ او اهل زمین بر او خواهند گریست و اهل آسمان بر او لعنت خواهند فرستاد. ابوبصیر می‌گوید: پرسیدیم یا ابن رسول الله این امر چگونه ممکن است درحالی که شما از عدالت و انصاف او یاد کردید؟ امام فرمود: زیرا در جایگاه و منصب ما نشسته است در حالی که هیچ گونه حقی بر این منصب ندارد. 📔الخرائج و الجرائح ج ۱، ص ۲۷۶ ✅در این روایت امام معصوم می‌فرماید امامت و حاکمیت در جامعه اسلامی، جایگاه ماست که اشغال شده؛ این جایگاه ۱۴ قرن اشغال شد و اجازه حاکمیت به معصوم داده نشد! ➖کار امام خمینی این بود که تلاش کرد جایگاه معصوم را از قبضه‌ی طاغوت بگیرد و به معصوم برگرداند، این کار آرزوی تمام انبیاء و اولیاء بود، عظمت این کار با هیچ کار دیگری قابل قیاس نیست، نه افزایش رفاه، نه از بین بردن فساد و نه هیچ عمل خیر دیگری، البته اگر جامعه‌ی اسلامی محقق شود اینها هم در پی‌اش می‌آیند، چون که صد آمد نود هم پیش ماست! ➖حالا کار او هنوز تمام نشده و نسلی که سیدعلی تربیت کرده باید راهش را ادامه دهد، هنوز مردم طعم حاکمیت فقیه را هم نچشیده اند چه رسد به حاکمیت معصوم ، چرا؟ چون ولی فقیه نیاز به دهها حاج قاسم و دهها رئیسی دارد تا اسلام را بتمامه و کماله اجرا کند، به امید آن روز! 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
❌ اصول امام قابل انکار نیست 🔸 با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، مرور و تکرار اندیشه امام، مهم‌ترین راه جلوگیری از تحریف امام است. 🔸 به بیان دیگر، شناخت شاکله اصلی فکر و اندیشه امام و استخراج نقشه راه انقلاب اسلامی از فکر امام، موجب بهره‌برداری حداکثری از این مکتب فکری می‌شود و راه تحریف را سد می‌کند. 🔸 مفسر امام، نه بیت امام است و نه شاگردان و مبارزان انقلاب. مفسر امام، ولی‌فقیه زمان است و مستند ایشان هم، بیانات امام است. 🔸 اصول و مبانی فکری امام را باید در کتاب‌ها و بیانات ایشان جستجو کرد. اصول امام قابل انکار نیست و امام این اصول را در طول سال‌های متمادی یعنی چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی و چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی بارها در بیانات خود تکرار کرده است. 🔗 مجله مجازی نویسندگان فارس 🆔 @howzavian_fars 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
▪️گفت با اشک روان، چارده خرداد است ✍️ سیدمرتضی هاشمی شیخ شبانی در مجله مجازی شاعران حوزوی نوشت: سینه ماتمکده و خانه‌ی دل ناشاد است همه جا نوحه و اندوه و غم و فریاد است پرسش از عشق نمودم سبب این همه آه گفت با اشک روان، چارده خرداد است مُشت می کوبد و سر، اشک به دیوار دریغ خرمن صبر به طوفان بلا بر باد است آه انداخته دستار و کلاه از سر خویش بغض در کنج گلو گوشه نشین آباد است تا ابد نام «خمینی» است چو خورشید بلند تا قیامت به جهان خاطره اش در یاد است 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
. 🔻4 گزاره از عدالتِ خمینی 🖍گذری بر گفتمان عدالت امام خمینی برای حل تبعیض های امروزی ✍️ ابراهیم شریفی امام خمینی عدالت را نه صرفاً یک مفهوم سیاسی یا اقتصادی، بلکه یک تکلیف شرعی و الهی می‌دانستند. ایشان معتقد بودند که حکومت اسلامی موظف است عدالت را در تمام عرصه‌ها اجرا کند، زیرا عدالت از اصول اساسی اسلام است. «حکومت اسلامی، حکومت عدل است؛ حکومتی است که در آن، ظلم نیست، تبعیض نیست.» متن کامل👇 https://rahamedia.net/?p=14152 🔗 مجله مجازی نویسندگان استان آذربایجان غربی 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
✔️ باز خوانی راهبردی مکتب امام خمینی در کلام رهبر انقلاب ✍️ مهدی رضاوش در مجله مجازی نویسندگان آذربایجان غربی نوشت: سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال امام خمینی، همواره نقطه عطفی در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و جهت‌دهی راهبردی کشور به‌شمار می‌آید. بیانات ایشان در ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ واجد مؤلفه‌های مهمی بود که نشان از بازخوانی دقیق اصول مکتب امام، تبیین آسیب‌ها و انحرافات احتمالی، و ارائه راه‌حل‌هایی برای آینده دارد. در این مقاله، به تحلیل دقیق و لایه‌مند محتوای این سخنرانی پرداخته می‌شود. ۱. بازتولید مکتب امام با تأکید بر عقلانیت ایمانی رهبر انقلاب، مکتب امام خمینی را برآمده از ترکیب «ایمان به غیب» و «عقلانیت راهبردی» دانستند. این تعبیر، ناظر بر نوعی عقلانیت ولایی است که نه منفعل در برابر تحولات، و نه هیجانی و بی‌منطق است. ایشان ضمن پرهیز دادن از افراط و تفریط در تفسیر سیره امام، تأکید کردند که امام «با استفاده از عقلانیت برخاسته از ایمان»، نه با عرفی‌گرایی صرف یا عاطفه‌گرایی صرف، کشور را اداره کرد. در فضای امروز که بخشی از جریان‌های فکری، خواهان عرفی‌سازی انقلاب یا تقلیل آن به کنش‌های احساسی هستند، بازخوانی امام از زاویه «عقلانیت ایمانی» پاسخی به هر دو نحله است؛ هم جریانی که مصلحت‌انگار و محافظه‌کار است، و هم آنانی که هیجان‌زده و بدون برنامه وارد میدان سیاست می‌شوند. ۲. استقلال واقعی و افشای مغالطه «انزوا» رهبر انقلاب، با صراحت از استقلال به‌عنوان یکی از اضلاع مکتب امام یاد کردند و تأکید داشتند که برخی خواهان تحریف این مفهوم هستند. ایشان گفتند که استقلال به‌معنای تصمیم‌گیری درون‌زا و مبتنی بر منافع ملی و ارزش‌های الهی است، نه انزوا یا قطع ارتباط با جهان. استقلال در گفتمان رهبری، ریشه در مفهوم «حرّیت فکری و عملی» دارد. غرب‌گرایان داخلی با القای این‌که ایستادگی ایران به معنای انزواست، درواقع می‌کوشند باب وابستگی را باز کنند. اما نگاه رهبری، ناظر به استقلالی فعال، تعامل‌گرا، اما مبتنی بر عزت است. ۳. صنعت هسته‌ای؛ نماد ایمان به توان داخلی یکی از بخش‌های مهم سخنان ایشان، دفاع محکم از صنعت هسته‌ای به‌عنوان یکی از نمادهای «ما می‌توانیم» بود. ایشان، طرح‌های پیشنهادی آمریکا برای محدود کردن فناوری هسته‌ای ایران را در تضاد کامل با روحیه استقلال‌خواهی دانستند و تأکید کردند: "صنعت هسته‌ای بدون غنی‌سازی، فقط یک عنوان فریبنده است." تأکید مجدد بر غنی‌سازی، در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک غرب برای تحمیل برجام‌های پنهان، پیامی قاطع به داخل و خارج دارد. در داخل، جریان‌هایی که به "توسعه بدون استقلال" می‌اندیشند، مورد خطاب قرار می‌گیرند. در خارج، این سخن موضعی صریح است که نشان می‌دهد ایران بر سر خطوط قرمز خود معامله نخواهد کرد. ۴. فلسطین؛ معیار حق‌طلبی و سنجش سیاست خارجی رهبر انقلاب، بدون ملاحظه‌کاری دیپلماتیک، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و دولت‌های اسلامی را از هرگونه بی‌طرفی برحذر داشتند. تأکید ایشان بر اینکه "سکوت در مقابل این جنایات ننگ ابدی خواهد بود" نشان می‌دهد که مسئله فلسطین همچنان "شاخص صداقت یا نفاق" در سیاست‌ورزی است. در شرایطی که برخی دولت‌های عربی وارد فاز عادی‌سازی با تل‌آویو شده‌اند و حتی با سکوت در قبال جنایات غزه همراهی می‌کنند، این سخن رهبری نه فقط محکومیت لفظی، بلکه نوعی تهاجم گفتمانی برای برهم زدن توازن جعلی در منطقه است. ۵. روز عرفه؛ پیوند معنویت و سیاست در پایان، رهبر انقلاب توصیه‌ای مهم به بهره‌گیری از فرصت معنوی روز عرفه داشتند. این دعوت، نوعی پیوند بین روح عرفانی انقلاب و حرکت سیاسی آن است. عرفه نه‌فقط روز دعا، بلکه روز بازسازی روح جمعی ملت مؤمن است. در چارچوب مکتب امام، سیاست باید آمیخته با عبودیت باشد. دعوت به دعا در عرفه، مکمل همان عقلانیت ایمانی است که در آغاز سخنرانی برجسته شد. سخنرانی ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ را می‌توان یک "بیانیه گفتمانی" برای مواجهه با چالش‌های امروز و فردای انقلاب دانست. رهبر انقلاب با بازخوانی اصول مکتب امام، ضمن مرزبندی با تحریف‌گران داخلی و خارجی، نقشه‌ای شفاف برای حرکت تمدنی ملت ایران ارائه کردند؛ نقشه‌ای که عقلانیت، استقلال، پیشرفت علمی، عدالت و معنویت، اضلاع محوری آن را تشکیل می‌دهند. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
♨️ استقلال فرهنگی شاخه‌ای از استقلال ملی ✍️ زهرا ابراهیمی در مجله مجازی هم‌قلم نوشت: 💢از جمله تأکیدات حضرت امام خمینی در شرایط مختلف چه پیش از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید بر حفظ استقلال بوده و در این میان با تأمل در میراث فکری امام در می‌یابیم که حفظ استقلال فرهنگی در نگاه ایشان از اهمیت ویژه‌تری برخوردار بوده است. چرا که امام به‌خوبی می‌دانست خطر استحاله فرهنگ به‌مراتب از خطر تهاجم نظامی بیشتر است. 💢در نگاه امام که همان نگاه توحیدی است همه شئون فردی و اجتماعی انسان باید بر مبنای توحید عملی شکل بگیرد؛ استقلال فرهنگی یعنی تن‌دادن به فرهنگ وابسته، به‌نوعی فاصله‌گرفتن از توحید و تن‌دادن به شرک خفی است. فرهنگی که از متن دین نشئت نگرفته باشد همواره در ساحت عمل و اندیشه با خطر شرک مواجه است و استقلال فرهنگی یعنی حذف شرک خفی و تقویت توحید عملی مبتنی بر کسب رضای الهی. 💢ثمره استقلال فرهنگی پیشگیری از تسلط کفر بر حق است از این روی در نگاه خمینی تأکید بر استقلال فرهنگی نه صرفاً موضوعی ایدئولوژیک بلکه به مثابهٔ رویارویی حق و باطل است. حقیقت استقلال فرهنگی انزوا و طرد دستاوردهای بشری نیست؛ بلکه امام با تأکید بر این استقلال به دنبال بازآفرینی اصالت انسان و احیای خودِ اصیل در وجود آدمی بودند. پرهیز از تقلید و بازیابی هویت اصیل انسانی پیش‌زمینه‌های لازم در رشد و بالندگی انسان است و امام خمینی با این هدف به استقلال فرهنگی تأکید داشتند. 💢ایجاد معنای غایی برای حیات اجتماعی از مهم‌ترین ثمراتی است که امام در تشویق به استقلال فرهنگی دنبال می‌کند. وقتی ملتی روی پای خود بایستد عزت‌نفسش افزون و حس بی‌ریشگی و عدم تعلق در او تضعیف می‌گردد. معضل بحران هویتی که ناشی از وابستگی فرهنگی است تنها به‌واسطهٔ استقلال فرهنگی درمان می‌شود و این گونه یک ملت با حفظ هویت جمعی ازخودبیگانگی را درمان می‌کند. 💢استقلال فرهنگی نتیجه‌ای جز احیای سرمایه فرهنگی ندارد و سرمایه فرهنگی در جامعه دینی چیزی جز باورها و ارزش‌های دینی نیست. فرهنگ غربی قصد دارد هژمونی خود را در معنابخشی به زندگی به جهان غالب کند و هدف از استقلال فرهنگی که امام دنبال می‌کرد شکستن این هژمونی و ارائه یک فرهنگ اصیل و ناب اسلامی بود. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 روز بخشایش گناهان ▫️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏رهاند. (صحیح‌ مسلم، ج 4، ص107.) @HOWZAVIAN_kerman
❇️ روز عرفه در ایران و عراق و عربستان باتوجه به سوال برخی عزیزان چند نکته درباره مشخص کردن روز عرفه در ایران، عراق و عربستان به عرض مخاطبان ارجمند می‌رساند: ۱. براساس نظر مقام معظم رهبری (باتوجه به رؤیت هلال ذی‌الحجة با تلسکوپ در چند نقطه ایران) روز عرفه در ایران امروز (پنجشنبه ۱۵ خرداد) می‌باشد. در عراق نیز برای کسانی که به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مشرف شده‌اند روز‌ عرفه امروز است. ۲. براساس فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی (لزوم رؤیت با چشم غیرمسلح و عدم کنترل رؤیت در مناطق دارای شب مشترک با مکلف) روز عرفه فردا جمعه است. هم در ایران و هم در عراق ۳. مقلدین مراجع معظمی که قائل به شب مشترک هستند هم (باتوجه به احتمال زیاد رؤیت در مناطقی از آفریقا و وجود گزارش رؤیت از آن مناطق) می‌توانند امروز پنجشنبه را روز عرفه در نظر بگیرند. هم در ایران و هم در عراق (مقلدین حضرات آیات فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی ، تبریزی و دیگر اعاظم قائل به شب مشترک) ۴. نسبت به اعمال حاجیان باتوجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید ، تبعیت از نظر عربستان را مجزی دانسته‌اند ، باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کنند. جهت مطالعه و تحقیق بیشتر میتوانید به این منابع مراجعه کنید: الف) https://miqat.hajj.ir/article_37963.html ب) https://hajj.ir/fa/78650 ج) جلد اول از مجموعه رؤیت هلال ✍ مرتضی سعیدی نجفی @howzavian_qom
🔰درنگی در کلیدواژه‌های مطرح شده در سخنان رهبری 🔻ولایت فقیه ضامن عزّت و استقلال کشور 🔺برخی از مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی امروز در حرم حضرت امام(ره) مطرح کردند عبارت است از: 🔹استقلال، 🔹خودباوری، 🔹ما می‌توانیم، 🔹قدرت دفاعی، 🔹قدرت ملی، 🔹مقاومت، 🔹توانایی‌ داخلی، 🔹عقلانیت، 🔹اعتماد به نفس ملی، ۱. این کلمات در بیشتر سخنان رهبری بارها تکرار و تاکید شده و می‌شوند و میزان اهمیت و توجه ایشان نسبت به استقلال، پیشرفت و تمامیت ارضی کشور را نشان می‌دهند. ۲. این کلیدواژه‌ها عناوین نیستند بلکه کاربرد آنها در فضای غیر دینی غلبه دارد. ۳. اینکه رهبری به عنوان یک و تا این میزان نسبت به حفظ و مراقبت از موجودیت و استقلال کشور، اهتمام دارد و برای آن، اقتضائات و شرایط لازم را از جمله قدرت و اقتدار سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی، علمی و ... را فراهم کرده است، یک الگوی بی‌نظیر در دنیاست. ۴. این عملکرد برگرفته از نوع نگاه دین به حکومت و حکمرانی و توجه فراوان به استقلال و عزت حکومت اسلامی است که در ولایت فقیه تجلّی کرده است. ۵. شاید بتوان گفت هیچکدام از حاکمان ایران قبل از انقلاب حتی کسانی که ادعای و داشتند نتوانستند تا این میزان برای کشور کرده و از خاک و استقلال کشور حفاظت کنند. ۶. به قطع می‌توان گفت تنها الگوی موفق حکومت و حکمرانی در عصر غیبت که هم بُعد جامعه را حفظ و مراقبت می‌کند و هم از استقلال و تمامیت ارضی کشور صیانت می‌کند، الگوی سیاسی برگرفته از فقه اهل بیت(ع) یعنی است. ۷. غیر از این الگو هر نوع حکومت و حاکمیت سیاسی، ناقص و ناتوان از حفظ این دو بُعد خواهد بود. تجربه تاریخی نیز این را نشان می‌دهد. ۸. ولایت فقیه با توجه به این جامعیت، بهترین همه گروه‌ها، اقوام و طیف‌های مختلف در جامعه است و هر نوع الگوی دیگری قادر نیست این وحدت و یکپارچگی ملت را حفظ کند. ۹. ملی‌گراها، میهن‌پرستان و طرفداران ایران باستان که به امور موهومی دل بسته‌اند، اگر به این موضوع توجه داشته باشند و انصاف را در قضاوت خود دخیل کنند، تمام قد پشتیبان ولایت فقیه خواهند شد و دیگر به دنبال مسائل وهمی نخواهند رفت. ۱۰. کارکرد ولایت فقیه و ثمرات آن را نباید منحصر به امور معنوی و اخروی کرد بلکه باید تصویری جامع، دقیق و قابل فهم از آن ارائه نمود و برکات مختلف و متعدد آن را بازگو کرد تا اقشار مختلف جامعه را به خود، جذب کند. ✍ محسن رضایی @HOWZAVIAN_kerman
🔴 ۱۵ خرداد؛ خروج از فرودستی ▫️خرداد، آغازی است که جامعه شیعی با ارتقاء آرایش سیاسی-اجتماعی خود، از حالت فرودستی بدر آمده و با قیام خود بر طاغوت راهی را آغاز کرد که در نهایت منتهی به فروپاشی رژیم پهلوی گشته و بنای عظیم جمهوری اسلامی را بنیان نهاد. 🔗 متن کامل یادداشت جواد کاوندی در خبرگزاری تسنیم: https://tn.ai/3327091 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی