🔔 #تمدید مهلت ارسال آثار به رویداد رسانهای «یادگار ماندگار حاج شیخ» تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۳
🔹 این رویداد فرصتی ارزشمند برای فعالان رسانهای، مستندسازان و پژوهشگران است تا با تولید و ارائه آثار خلاقانه، نقش تاریخی و تمدنی حوزه علمیه قم و همچنین نقش آن در تحولات فکری و فرهنگی جامعه را بازتاب دهند.
🏆 جوایز برگزیدگان:
✔️ نفر اول هر بخش: ۵ میلیون تومان
✔️ نفر دوم هر بخش: ۴ میلیون تومان
✔️ نفر سوم هر بخش: ۳ میلیون تومان
📌 مهلت نهایی ارسال آثار: ۱۰ اسفند
📩 آثار خود را از طریق لینک زیر ارسال فرمایید:👇
http://bsrqom.ir
◻️ تماس با دبیر رویداد: @AliSHabani598
🔻آثار #بدون_محدودیت زمانی پذیرفته میشوند. بنابراین، آثار تولیدی در سالهای گذشته نیز میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
@HawzahNews
چشم انتظاری بیپایان!
✍ نعیمه وافی
حدود یک ماهی بود خواهرزادههای عزیزم به همراه خواهرم از یزد (شهر محل سکونت شان) آمده بودند و اینجا در قم مقدس و در خانهی ما و کنارمان نفس می کشیدند.
پدرشان به دلیل شاغل بودن و کار اداری در یزد بودند.
بچهها با اینکه به اذعان خودشان از بودن در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ و خالهشان، بسیار خوشحال و راضی بودند. با شنیدن خبر بازگشت پدر در چند روز آینده، سر از پا نمی شناختند و در پوست خود نمی گنجیدند. هر روز، لحظهشماری و چشم انتظاری خاص و کودکانه ی خودشان را داشتند.
بارها به من میگفتند: "خاله! بابایی میخوان بیان، آخ جون" ، "خاله! خیلی دلمون برای بابایی تنگ شده" "خاله! با اینکه دوست داریم کنار شما باشیم، ولی دوست داریم بابایی مون هم بیان پیش مون".
من، با دیدن این حجم از بی قراری و بی تابی عزیزانم، ناخودآگاه به یاد "فرزندان شهدا" و چشم انتظاری و بیقراری و بی تابی بی حد و حصرشان در فراق پدران شهیدشان می افتادم و بغضی سخت و تلخ و جانکاه، گلویم را به شدت می فشرد.
روز موعود، فرا رسید! پدر، بازگشت و با آغوشی باز و مهربان، کودکان سرمست از دیدار پدر را در بغل گرفت.
اما چه کسی چشمهای خیس از اشک و در انتظارِ آغوشِ پدرِ "فرزندان شهدا" را می بیند و درک می کند!؟
چه کسی این "چشم انتظاری بی پایان" را پاسخ خواهد داد!؟
#یا_رقیه_بنت_الحسین
#شب_زیارتی_اباعبدالله
#سلام_امام_حسینِ_من
#یا_بقیه_الله_ادرکنا
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
💥 پایان طرحهای آمریکایی؛ آغاز فصل جدیدی از امید
✍ سعید سپاهی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، پیروزی بزرگ غزه در برابر دشمنان صهیونیستی و آمریکایی را نتیجه اتحاد، انسجام و ایستادگی بینظیر مردم فلسطین و گروههای مقاومت دانستند. حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند که این پیروزی نه تنها یک شکست برای دشمنان بلکه آغازی بر تحولی عظیم در مبارزات آزادیخواهانه است.
رهبر انقلاب، طرحهای احمقانه آمریکایی در قبال غزه و فلسطین را بینتیجه دانسته و اعلام کردند که این طرحها به هیچ جایی نخواهند رسید. ایشان به وضوح اشاره کردند که همانهایی که یک سال و نیم پیش در پی نابودی سریع مقاومت بودند، اکنون در برابر رزمندگان فلسطینی زانو زدهاند و مجبور به تحویل اسرای صهیونیست در گروههای کوچک و آزادی تعداد زیادی از اسرای فلسطینی شدهاند. این تحول نه تنها در میدان جنگ بلکه در سطح افکار عمومی جهانی نیز تغییرات قابل توجهی به وجود آورده است.
شیوه تحویل اسرای صهیونیست توسط مقاومت فلسطین، در حقیقت نماد عظمت، اقتدار و دستاوردهای اخلاقی این مقاومت است که توانسته افکار جهانی را به نفع فلسطین تغییر دهد. در این شرایط، هیچ طرحی بدون رضایت و اراده مقاومت فلسطین به نتیجه نخواهد رسید. این سخن از قدرت و تأثیرگذاری مردم فلسطین در عرصه جهانی و میدان دیپلماسی حکایت دارد.
دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز با تأکید بر وحدت و انسجام گروههای مقاومت، این پیروزی را مرهون حمایتهای جمهوری اسلامی ایران و هدایتهای رهبر معظم انقلاب و همچنین شهید سید حسن نصرالله دانست. او اضافه کرد که مقاومت فلسطین با وجود نابرابریهای ظاهری، در برابر قدرتهای بزرگ جهانی ایستاده است و در این مسیر هیچگاه به عقبنشینی فکر نخواهد کرد.
این تحولات نشان میدهد که امروز مقاومت فلسطینی به نماد قدرت و استقامت تبدیل شده و در عرصه جهانی نیز به عنوان یک الگویی برای دیگر ملتهای تحت ستم مطرح است. پیروزی غزه، علاوه بر اینکه یک پیروزی نظامی است، به ملتهای آزادیخواه در سراسر جهان نشان میدهد که استقامت، امید و وحدت میتواند جلودار مبارزات آزادیخواهانه باشد.
در پایان، پیروزی مقاومت فلسطین نشان میدهد که آینده روشنتر از همیشه است. این مقاومت به عنوان یک موتور محرک برای آزادی فلسطین و سایر ملتهای تحت ستم، همچنان در مسیر پیروزیهای بزرگتر گام بر میدارد و هر روز بیش از پیش در دل جهانیان جا پیدا میکند. امید به آزادی فلسطین اکنون قویتر از هر زمان دیگری است.
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن #بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی (۱) ۱. آیت الله جوادی آم
.
#باکاربران
ارسالی از یکی روحانیان فعال فرهنگی👇👇
......................
سلام علیکم
با آرزوی بهترین ها در بهترین ماه ها
از طرح و برنامه تون خرسندم
در برخی آیات کریمه تعبیر " کتابت و نوشتن " اومده علمای تفسیر از این تعبیر استفاده اثر ماندگاری و اهمیت موضوع رو برداشت نموده اند.امید است در جامعه دینی با کتابت مطالب مفید و صحیح و جذاب گامی در مسیر رشد و تعالی هموطنان و همنوعان برداریم.
.........................
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
ترکمانچای؛ از تغییر مرز جغرافیایی تا تغییر مرز اعتقادی.pdf
حجم:
448.3K
.
🔻ترکمنچای؛ از تغییر مرز جغرافیایی تا تغییر مرز اعتقادی
✍ حسن ابراهیم زاده، مدرس جریانشناسی
✍ ... پیروزی انقلاب اسلامی نقطه ی پایانِ قراردادهای ننگین و ترکمنچای های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی بود؛اما از همان روزِ روی کارآمدن دولت موقت با بدنه ای وابسته به فرهنگ بیگانه ، زمینه برای تکرار ترکمنچای های گوناگون فراهم شد ...خلاصه آنکه تا مردم در انتخابات از تکیه زدنِ افرادی با روحیه ی «شاه سلطان حسین»ها و «فتحعلی شاه»ها بر قوه ی مجریه و ورود «تقی زاده»ها به قوه ی مقننه جلوگیری کنند ، نه مرزهای جغرافیایی با ترکمنچای های سیاسی تغییر می کند و نه مرزهای اعتقادی با ترکمنچای های فرهنگی.
🖇پی نوشت:
«قرارداد ترکمانچای، عهدنامهای که پس از دوره دوم جنگهای ایران و روسیه در دوره قاجار، در اول اسفند ۱۲۰۶ شمسی مطابق با پنجم شعبان ۱۲۴۳ در روستای ترکمانچای بین ایران و روسیه منعقد شد.
این عهدنامه در دو بخش سیاسی و بازرگانی به ترتیب در شانزده و نُه مادّه، تنظیم شده بود. این عهدنامه در زمان فتحعلی شاه قاجار پس از عهدنامه گلستان و به دنبال شکست ایران در جنگ در قفقاز جنوبی و آذربایجان امضا شد و طی آن برخی قلمروهای دولت قاجار، از حکومت ایران سلب و به روسیه واگذار شد.»
#مُجاب | ایتا
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
.
🔴 انتقاد آیت الله غروی از کمرونقی نویسندگی در حوزه علمیه
✍️ مهارت نوشتن، فرهنگ اصیل حوزه است
🔅عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گاهی مواقع ما فضلایی داریم که اینها اهل تدریس و تحقیق هستند و به معنای واقعی مدرسهای بسیار خوبی هستند، ولی متأسفانه از نعمت قلم برخوردار نیستند. حقیقت این است که نعمت قلم و کتابت مهارت است و این مهارت در بزرگسالی بهدست نمیآید بلکه باید در جوانی و نوجوانی این مهارت پدید بیاید.
🔗 متن کامل در رسانهی رحا
https://rahamedia.net/?p=9916
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔰توصیفی واقعنما از اجتماعات مردمی در ایران
✍️ محسن رضایی
🔺برخی برای اجتماعات مردمی در کشور ارزش و اهمیت اندکی قائلند و بر همین اساس تمایل دارند و یا حتی تلاش میکنند این اجتماعات در صحنههای مختلف کمرنگ جلوه داده شود، برخی دیگر این اجتماعات را «حکومتی» و «غیر مردمی» تفسیر میکنند تا حمایت و پشتیبانی مردم از نظام اسلامی را تقلیل دهند، برخی نیز بسیاری از این اجتماعات مردمی را صرفا «عبادی و دینی» تفسیر میکنند و آنها را فاقد رویکرد «سیاسی» و «حمایت از نظام اسلامی» میدانند. برخی دیگر هم با نگاه و رویکردی سکولار تاکید دارند نهادهای حاکمیتی نباید به این عرصهها ورود کنند و شرایط لازم برای برپایی این اجتماعات را فراهم نمایند بلکه خود مردم باید صفر تا صد این برنامهها را به عهده بگیرند تا آمیخته با سیاست نشوند.
🔺به روشنی میتوان گفت همه این دیدگاهها و تحلیلها، ناتمام و فاقد واقعبینیاند و در حقیقت به جای «واقعنمایی»، بیانگر «نیّات درونی» این افراد هستند.
🔺انقلاب اسلامی با محوریت «ولایت فقیه»، موفق به ارائه الگویی کارآمد و موثر از «حضور میدانی مردم» شده که بر اساس آن، «عبادت» با «سیاست» عجین شده و مردم نیز با درک این واقعیت، سعی میکنند نقش پر رنگ و قابل توجهی در این زمینه برای خود به تصویر بکشند.
🔺بر اساس آیه شریفه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»، نصرت دین خدا، موجب «نصرت و عنایت الهی» و «ثبات قدم» میشود. نصرت دین الهی، مصادیق بسیار فراوانی دارد؛ از «جهاد» گرفته تا «تبلیغ دین» تا هر عملی که موجب تقویت و گسترش دین خدا و تضعیف دشمنان شود.
🔺حضور میدانی که مردم ایران در طول حیات انقلاب در راهپیماییها و اجتماعات مذهبی و انقلابی تا کنون داشتهاند، یکی از مصادیق نصرت دین خداست و عمدتا از سنخ «عبادت جمعیِ سیاسی» محسوب میشود که در حفظ نظام و استحکام پایههای حاکمیت اسلامی و ناامیدی دشمنان، تأثیر بسیار فراوان داشته است
🔺سهم مردم در «مقاومت»، «تابآوری»، «پیشرفت»، «قدرت»، «اقتدار» و «حرکت رو به جلویِ» نظام اسلامی اگر بیشتر از برخی مسوولین نباشد، قطعا کمتر نیست.
🔺اگر میزان و شاخصی کمّی و مادی وجود داشت که میتوانست تاثیر حرکتهای جمعی مردم را در معادلات سیاسی و محاسبات بینالمللی به تصویر بکشد، مشخص میشد آثار کاری که مردم ایران با «درک سیاسی» و «زمانشناسیِ» خود و با کمترین هزینه و تنها با حضور در اجتماعات انجام میدهند، چقدر فراوان است. این را باید «قدر» دانست و برای «تقویت» آن تلاش کرد. (همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها از حضور مردم قدردانی کردهاند.)
🔺همانگونه که «معصیت جمعیِ» یک ملت در سرنوشت آنان تاثیر دارد و موجب عقوبت و عذاب الهی میشود، «عبادت جمعی» نیز در سرنوشت یک جامعه بسیار موثر است و موجب جلب رحمت و برکات الهی میشود به خصوص اگر این عبادت، «سیاسی» باشد یعنی برای «حفظ حاکمیت اسلامی» و «علیه نظام استکبار» صورت گیرد، در اینصورت بر اساس آموزههای دینی، «رضایت خداوند» دو چندان شده و «امداد الهی» افزایش مییابد. همه ما این امداد را در طول حیات انقلاب اسلامی، بارها دیدهایم.
#انقلاب_اسلامی
#مطالعات_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
پایان ندارد راه، «بسم الله» زندهست
خون داده این امت ولی خونخواه زندهست
زیتونتباری که از آغوش درختان
دست تبر را میکند کوتاه، زندهست
ای رود سرگردان نمانی! راه پیداست
ای راه ناپیدا نباشی! ماه زندهست
ما بیگمان آهی گریبانگیر هستیم
آیینه را کشتند اما آه زندهست
برخیز، برخیز و یهودا را خبر کن
یوسف نمیمیرد درون چاه، زندهست!
سبز است، نامیراست، حتی بین آتش
سروی در آغوش شهادتگاه زندهست
شیطان به رقص آمد که «نصرالله» رفته
قرآن به حرف آمد که «حزب الله» زندهست
#فائزه_امجدیان
#سید_حسن_نصرالله
@shaeranehowzavi
◻️ شرایطی که امام خمینی برای مجتهدان لازم میداند
✍ احمدحسین شریفی
یکی از نکات مهمی که #امام_خمینی(ره) در پیام موسوم به «منشور روحانیت» خطاب به طلاب و روحانیون و علمای حوزههای علمیه بیان میکند، ذکر شرایط لازم برای اجتهاد اسلامی و مجتهد جامعالشرایط است.
یک. لزوم «آشنايى به روش برخورد با حيلهها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان»
دو. «داشتن بصيرت و ديد اقتصادى»؛
سه. «اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان»؛
چهار. «شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكتهشده آنان»
پنج. «درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايهدارى و كمونيزم» [طبیعی است که منحصر به این دو قطب نیست؛ منظور آن است که نظامات و قدرتهایی حاکم بر جهان را به درستی بشناسد]
شش. برخوردار از «زيركى و هوش و فراست لازم برای هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غيراسلامى»
هفت. «خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است»؛
هشت. «واقعاً مدير و مدبر باشد»
#اجتهاد
#حوزه_علمیه
#امام_خمینی
@howzavian_hamedan
اکنون،
نه قلم، یارای بیان ارزش نفس های شهیدِ شجاع و مقتدر اما مظلوم، #سیدحسن_نصرالله را دارد
و نه زمان، اجازه سخن گفتن از این شخصیت بی بدیل را می دهد
اما تاریخ، بعدها از اینکه لحظه لحظه حیاتش موجب اقتدار جهان اسلام و شکست کفار عالم بود، به مرور رونمایی خواهد کرد ...
فقدان او هیچ گاه جبران نخواهد شد.
✍مسعود نیک اندیش
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
5.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘ویژگیهای شهید سید حسن نصرالله چه بود؟
🎤آیت الله مصباح یزدی
«من واقعا در مقابل ایشان احساس حقارت می کنم.»
#انا_علی_العهد
#سید_حسن_نصرالله
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman