eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ از آنانی که آموختم... ✍️ سیدمحمدباقر میرصانع نزدیک به 15 سال پیش، من و سه نفر از رفقا، داخل اتاقک هشتم سالن 15 قطار تهران-مشهد نشسته بودیم که پیرمردی لاغر اندام، خوش‌پوش و خوش‌رو وارد شد. برق چشمانش در همان ابتدای ورود نشان از خوش‌حرفی و خوش‌مجلسی‌اش می‌داد. دربارۀ همه چیز حرفی داشت و برای هر متنی حاشیه‌ای. به ویژه با غذا خوردن من خیلی حال کرده بود و می‌گفت: «جوری می‌خوری که آدمِ سیر به هوس می‌افته» (اون موقع بود که فهمیدم با چه حرصی و ولعی لقمه‌ها را می‌خورم! از آن پس شیک‌تر خوردم. ) همسرش را به تازگی از دست داده بود و از عشق‌اش به او حکایت‌ها داشت. اما مهم‌تر از همۀ اینها دیدگاه‌اش دربارۀ دنیا بود: «دنیا است. دانشگاهی که هرکسی یا هر چیزی در آن می‌تواند و باشد، به شرط اینکه شاگرد و دانشجو اهل دیدن، دقّت کردن و درس گرفتن باشد.» با این پیش‌درآمد قصد دارم از برخی معلمان و اساتیدِ خودم در این دانشگاه آزاد تشکر کنم: 1. همان پیرمرد لاغراندمِ خوش‌پوشِ خوش‌روی خوش‌سخنِ خوش‌مجلس که به واژۀ دانشگاه آزاد آبرو داد. 2.معلم کلاس دومِ ابتدایی‌ام مرحوم پیشوا که با اینکه متوجه شد کلاس را نجس کرده‌ام عیب‌پوشی کرد و دروغ من را راست پنداشت و ضایع‌ام نکرد. (اما خداییش جوری با اعتماد به نفس گفتم: «قبل از اینکه ما بیایم بود» که همۀ بچه‌ها باور کردند) 3. دایی‌ام که با شُل بستنِ پالان الاغ و سوار کردنِ من، برادرم، پسردایی و پسرخاله بر روی الاغِ بی‌چاره به من آموخت، کار از غیرمحکم‌کاری خیلی عیب می‌کنه. (هنوزم احتمال می‌دم دایی بنده قصد ترور دسته‌جمعیِ ما رو داشت) 4. آن سنگ بزرگی که در مسیر خانۀ پدربزرگم بود و به منِ سر به هوا، سر به زیری را آموخت. (البته کمی بد اخلاق بود چون هم شلوارم پاره شد و هم صورتم زخمی.) و بسیار معلم دیگری که به من بسیار درس آموختند و الان فرصتِ بازگو کردنشان نیست. @HOWZAVIAN
📌 نویسنده‌های اسوه‌ی ایثار ✏️م *صالحی ✍معلمی شغل وحرفه نیست، بلکه ذوق و هنرو توانمندی است. معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی،نخست ویژه ی ذات اقدس الهی است وسپس شغل انبیاء... هنر معلمی این نیست که فقط به تدریس بپردازد، بلکه او باید روحیات انسانی را در شاگرد پرورانده و روحیات غیر انسانی او را از بین ببرد. . معلم، انسان مقدسی است که تأثیر کلام وی، بیشتر از تأثیر کلام پدر و مادر است. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3209 بالهایم را در شمع وجودش بسوزانم.... ✍محمد جانی «ن وَالْقَلَمِ وَمَایسْطُرُونَ؛ ن ،سوگندبه قلم وآنچه می نویسند.»(سوره قلم آیه 1) آری، سوگند به قلم و آنچه که می‌نگارد تا برای همیشه ماندگار بماند و یاری‌گر انسان‌ها در گذرگاه زمان باشد. به نام او که می‌آفریند؛ انسان را در جوهره ذات انسانیت با شخصیت ملکوتی و انسانی تا طریقه ره یافتن به بارگاه دوست را چند صباحی در این کره خاکی بازجوید تا شاید ره به سوی خیر و سعادت رهنمون نماید. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3210 «معلمانه» ✍سیده ناهید موسوی اردیبهشت ماه که به روز معلم می‌رسیم. ناخودآگاه یاد تک تک معلم‌های دوران ابتدایی می‌افتم، از کلاس اول تا پنجم‌ دقیقا با چهره و فامیلی در ذهنم نقش می‌بندند. دوره راهنمایی که سه کلاس بود و چند دبیری، یعنی برای هر درس یک معلم خاص داشتن را تجربه کردیم درواقع دوران گذر ما از ابتدایی و دنیای کودکانه به دوران نوجوانی و کشف استعدادها و مهارت‌ها بود. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3214 «خون‌رسان» ✍زهرا سبحانی دیگران را نمی‌دانم؛ ولی روز معلمِ بچگی‌هایم، یک جورایی عذاب وجدان داشتم برای شهید مطهری! که روز شهادت عالمی اینچنین، ما افتاده‌ایم به دَدر ددور. خلاصه حواسم بود که بی احترامی نشود و انصافا حد نگه می‌داشتیم من و همکلاسی‌هایم. بزرگتر که شدیم فهمیدیم آنچه ما از آن به جشن تعبیر می‌کردیم اسمش.... https://eitaa.com/afkarehowzavi/3218 «سوسکه» ✍ س_غلامرضاپور از بچگی همیشه میز پراز کادوی روز معلم را دوست داشتم. با اینکه هیچکدام از انها هیچوقت متعلق به من نبود اما از دیدن انهمه بسته‌ی کادو پیچ شده‌ی رمز آلود کوچک و بزرگ که نمی‌دانستم چه چیزی در آنها هست به‌وجد می آمدم.. کلاس اولی بودم که یک روز پدرم چند جلد کتاب تربیتی نو از قفسه کتابخانه بیرون آورد و لای روزنامه کادو پیچ کرد و داد به من و خواهرهایم که برای معلم‌هایمان کادو ببریم. چندروز قبل از روز معلم. https://eitaa.com/afkarehowzavi/3221 همه روزهای تحصیلی‌ام ✍ فاطمه میری‌طایفه‌فرد همه روزهای تحصیلی‌ام را دوست داشتم اما سطح سه را بیشتر. همه مکان‌های تحصیلم را دوست داشتم اما را بیشتر. همه دوستان تحصیلم را دوست داشتم، اما را بیشتر. حل کردن حسابان را دوست داشتم، حتی وقتی که مغزم را تریت می‌کرد، یا وقتی که با رياضيات گسسته، احتمال افتادن دو سیب از هفت سیب را در سبد با شرایط خاص محاسبه می‌کردم. اما.... https://eitaa.com/afkarehowzavi/3224 بهترین جای دنیا ✍راضیه کاظمی زاده نزدیک بیست سالی است که در مقام دانش آموزی هستم، بعد از دوازده سال آموزش در دوران کودکی و نوجوانی، پا به جایی گذاشتم که همه چیز آن برایم رنگ و بوی دیگری داشت! هر روزمان را با دعای عهد آغاز می کردیم و با عرض ارادت به مولا، پای درس اساتید می نشستیم، جو صمیمانه ای که در کلاس درس ها با اساتید داشتیم، درس خواندن را برایم دوست داشتنی می‌کرد!... https://eitaa.com/afkarehowzavi/3225 @HOWZAVIAN
🟢 سلوک استادی 🔸شاگردپروری ✍ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم 🔸از مهم‌ترین شؤون معلمی «شاگردپروری» است. یک معلم و استاد طراز کسی است که همه وجود خود را وقف پرورش علمی و عملی نیروهای کارآمد برای اسلام و انقلاب و کشور کند. 🔹یک «استاد مربی» در برخورد با شاگردان خود چنان رفتار می‌کند که هر کدام خود را نزدیکترین و محبوب‌ترین شاگرد نزد او دانسته و او را محرم اسرار خود و کلید راه‌گشای مشکلات خود می‌دانند. 🔸رحمت و رضوان الهی بر باد که الگویی کامل در شاگردپروری بود. او حتی تا واپسین ماه‌های حیات مبارک خود، به احترام، تمام قد جلو شاگردان خود می‌ایستاد. با آنان در موضوعات مختلف جلسات مشورتی می‌گرفت. بی‌تکلف و بدون نیاز به هیچ ترتیب و آدابی با شاگردان خود بر سر یک سفره می‌نشست. خوبی‌های آنان را برجسته می‌کرد. بدی‌های‌شان را نادیده می‌گرفت و هرگز هیچ کدام از آنان را در میان جمع تحقیر یا تخفیف نمی‌کرد. او به راستی «معلم خیر» بود. @HOWZAVIAN
📌 در جستجوی یسنامحمدصدرا مازنی، نویسنده و مدرس پژوهشگری ۱. عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت یک دختر چهار ساله در زمین‌های کشاورزی گلستان از خانواده‌اش جدا شده و مفقود می‌شود‌. خانواده این کودک هنگام کار در مزارع روستای یلی بدراق متوجه گم‌ شدن کودکشان شدند تیم‌های امدادی و مردمی در حال جستجو هستند. ۲. خبر دوم از قول مدیر عامل جمعیت هلال احمر منتشر می‌شود: هر روز ۲۵۰ نفر از نیرو‌های هلال احمر، مردمی و گروه‌های جهادی عملیات جستجو را در زمین و هوا انجام می‌دهند. ۳. روز دیگر: به رغم جستجو‌های گسترده و مستمر، تا کنون اثری از یسنا نیست. جستجو به روز چهارم کشیده شد، یک دستگاه بالگرد شناسایی نیز وارد منطقه شد اما با وجود زیرپاگذاشتن ۵۰۰ هکتار از علفزارهای منطقه هنوز این دختر پیدا نشد.  ۳. ویدئوی بعدی؛ مردم برای جستجوی یسنا چادر زدند: با این پانویس: چقدر با دیدن این ویدیو بغضم گرفت اشک ریختم. ما مهربونترین مردم دنیا رو داریم ببینید چطور چادر زدن برای کسانی که رفتن برای جستجو یسنا. ۳. ویدئوی سوم؛ فیلم پاراگرایدر دیده می‌شود، صدای جوانی هم بلند است که به پاراگرایدر اشاره کرده و این خبر را مخابره می‌کند: بچه‌ها یسنا زنده پیدا شد، پاراگرایدر پیداش کرد. ۴. ویدئوی چهارم: پنجشنبه۱۳ اردیبهشت؛ یسنا در آغوش مادر! یسنا، زنده پیدا شد. @HOWZAVIAN
🔵 دامنه عشق به نوشتن ✍️ موسی آقایاری، استاد حوزه علمیه زنجان از آنجا که قرآن کریم جز از حقیقت و واقعیت سخن نمی‌گوید، وقتی به قلم و سطرهای آن قسم می‌خورد. به این نتیجه می‌رسیم که نگارش فی حد نفسه دارای ارزش بوده و ریشه در ذات انسان و فطرت او دارد. اگر بزنگاهها از رخدادهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی و.... توسط قلم به دستان اصطیاد شود، می تواند در ساختن انسان نقش بسزایی ایفا کرده و ضمن استحکام بخشی به باورهای انسان و تبدیل بالقوه‌های او به بالفعل‌ها، در اخلاقیات و کردار او تأثیر شایانی داشته باشد. عناصر نوشتن فارغ از عنصرهای ظاهری نظیر داشتن قلم و کاغذ و میز تحریر و فضای آرام و امروزه لپ تاپ و گوشی مناسب، عنصرهای درونی همانند تقوای در نویسندگی، داشتن روحیه عالی و خستگی ناپذیر، عشق به نگارش و حس حقیقت‌جویی به جهت ابقای اندیشه‌ها و تراثی برای آیندگان است. نوشتن کاملا از گفتن متفاوت است. آثار گفتن‌ها فی المجلس است چه احساسی و چه عقلانی، لیکن آثار نوشتن مادام‌العمری است و می‌تواند انسان‌ها را از برهوت خیالات و توهمات به دور کرده و چمن زار آرامش و طراوت و زیبایی را به زندگی آنها به ارمغان آورد. @HOWZAVIAN
. ⬛️ ؛ شهادت امام صادق علیه السلام ▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق ▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق ▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق (ع) @HOWZAVIAN
🔆 رئیس‌ مذهب نور و عدالت 🔳 امام صادق علیه السلام رئیس مذهب نور و عدالت گره خورده به نامت ریشه ی ما تناور می شود در خاک عشقت نهال روشن اندیشه ی ما اگر از شرق تا غرب جهان را کسی دنبال علمی نو بگردد زیان کرده اگر در آخر کار به نزد خوان صادق برنگردد السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق سلاحت دانش است و سنگرت علم دلت الگوی قلب عاشق ماست تمام گام هامان صادقانه جهان محتاج قال الصادق ماست کم آوردند پیش علمت اما به دلهاشان نفاق و شک زیاد است همیشه میوه های سمی جهل سر راه بهشت دین زیاد است السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق مدینه غربتت را گریه کرده مزار بی چراغ تو گواهش ندارد سایه بان گرمای روزش ندارد شمع در شام سیاهش ولی نور تو در غربت نمانده شده شمع محافل مطلب تو مسیر انقلاب ما گره خورد به نام و یاد و راه و مکتب تو السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق عبای وحدت دین روی دوشت به سر عمامه ی ایثار داری تو از هر مذهبی از هر نگاهی مریدان، عاشقان بسیار داری بشارت دادی از نسل تو مردی می آید با توان و علم بی حد تأسی کرده از تو ، خوانده تاریخ رضا را عالم آل محمد صفحه تدبر قرآن (ع) @HOWZAVIAN
🔷«گام‌های شیطان» ✍️ استاد محمدرضا فلاح شیروانی نوشت: 🔻چقدر این گامها به عنوان گامها شناخته شده است؟ چقدر این گامها به روز می‌شود؟ وقتی زندگیها با یک تلویزیون، یا تغییر وسائل حمل و نقل یا با گوشی همراه تا این حد تغییر می‌کند، آیا نباید بحث «گام‌های شیطان» هم به روز شود؟ 🔻آری، بحث‌های اسلامی ما گاهی به‌روز و کاربردی نیست. این به کوتاهی ما برمی‌گردد نه ظرفیت این معارف. @HOWZAVIAN
✍️محمد رحیمی دلیجانی گلدسته ی مداد تو در مسجد کتاب رویانده لاله های خریدار آفتاب 📎شعر کامل ✍️لیلا تقوی تا توکل بر خدا شد درسِ آغازین تو هرچه در دفتر نوشتم رنگی از ایمان گرفت 📎شعر کامل ✍️محمد جواد منوچهری می زند لبخند تا شاید بخنداند مرا خوب میدانم تکیده قامتش این روزها 📎شعر کامل ✍️اکبر اسماعیلی وردنجانی یاد بادا بود در دکان هر عطار، گوشت میخریدی با دو من جو قدر یک انبار ،گوشت 📎شعر کامل ✍️علیرضا تیموری با یاوه گویان اماراتی بگویید اینجا پر از مردان دانا و بصیر است 📎شعر کامل ✍️محسن علیخانی در راه عشق، کشته‌شدن افتخار ماست این افتخار همره ما تا مزار ماست 📎شعر کامل ✍️مهتا صانعی نگران همه‌ی مردم‌ات از مرد و زن‌ام تو فلسطینی و تنها نگران تو من‌ام 📎شعر کامل ✍️محمد تقی عارفیان گام نخست وعدۀ صادق را دیدند آسمان و زمین سردار مَرحَب شکست خورد و به گردون رفت فریاد مَرحَبًا بِکَ یا کَرّار 📎شعر کامل @shaeranehowzavi @HOWZAVIAN
Haaj Mahmoud Karimiمحمود+کریمی-+مردی+غروب+کرد-+شهادت+امام+صادق.mp3
زمان: حجم: 2.5M
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. @HOWZAVIAN @cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 امام تمدن‌ساز ✍ علی خسروی الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ .. (حج/۴۱) حکومت صالحان زمینه ایجاد حقیقت نماز و زائل کننده بزرگترین منکر یعنی حکومت مستکبران است. راهبردهای امام صادق (علیه‌السلام) در پی‌ریزی تمدن‌جهانی اسلام و برپایی حکومت صالحان را می‌توان در سه سطح تحلیل کرد: ۱_ احیاء فقه شیعه به عنوان فقه برتر و استدلالی، و نه فقه مبتنی بر قیاس و استحصان. فقهی که نرم‌افزار حکومت، و در نهایت تمدن دینی است، و اگر چنین نباشد چیزی جز لغو نیست. فقهی که تا اندکی پیش از امام‌صادق-ع،(یعنی دوره امام باقر-ع) ردی از خود در منابع شیعی ندارد. مثلاً در دوره ده ساله امامت امام‌حسين(ع) تاریخ حتی یک پرسش و پاسخ فقهی از ایشان ثبت نکرده است. در این مرحله امام(ع) بر تربیت و حضور نخبگان تمدن‌ساز در تراز خود(چون و و ..) تلاش می‌کند؛ نخبگانی که اصول را از امام می‌گیرند و دست به تبیین فروع می‌زنند. همچنین امام(ع) از جوانان شیعه توقع دارند که دست به فهم عمیق دین زده و آرزو می‌کند که کاش می‌توانستم به زور تازیانه آنها را وادار به تحصیل و فهم عمیق کنم. ۲_ ایجاد جنبش‌نرم‌افزاری و هَرَس و پیرایش درخت دین و حذف نحله‌های انحرافی چون صوفیه، مرجئه و غُلات و ... در دل ارائه اسلام ناب و مبارزه با کج‌فهمی، کج‌اندیشی و تحجر، حتی اگر آن کج‌فهمِ کج‌اندیش از حلقۀ دوستان نزدیک‌ خود امام(ع) باشد‌. آن گرامی امام(ع) در این بازه به ریزه‌کاری زندگی خصوصی شیعیان عمیقاً دقت دارند، حتی اگر خرید و حمل یک ماهی توسط یکی از شیعیان از بازار باشد. در این توجه ریزبینانه امام به دنبال بسط است که چشم جهانیان را خیره کند. ۳_ سومین راهبرد امام‌(ع) در مسیر نظام‌سازی و تمدن‌سازی جهانی، تبدیل شیعه به یک حزب‌ منسجم (حزب، نه به معنی امروزی و غربی آن) بودند که هر عنصری بر سر جای خودش قرار گیرد. به نحوی که می‌توان مدعی شد سازمان وکالت در عصر امام‌هادی(ع) و یا سازمان نیابت در عصر غیبت بر پایه همین اندیشه امام‌(ع) استوار شد. و اینکه .. انسان‌های بزرگ برخلاف افرادی که ژست بزرگی می‌گیرند، هرگز انتظار ندارند که محصول زحمات و فرآورده‌های‌شان را در دوره حیات خود ببینند. امام‌صادق(علیه‌السلام) نه گرفتار زمان که مشرِف بر زمان است و برخلاف نظر رایج به هیچ عنوان از سر ناچاری به کار علمی نپرداخت، بلکه بنای تمدنی جهانی را پی‌ریزی کرد که بعد از هزار و سیصد سال، نمونه‌ای کوچک و مینیاتوری از آن با همۀ نقائص و عیوبی که دارد در ایران، و به رهبری یکی از شاگردان این مکتب شکل گرفت. @HOWZAVIAN