🔴 کدام «انتقام» سخت است؟
✍️ زهرا محسنی فر
در باب حادثه تروریستی کرمان و شهادت هموطنانمان سخن بسیار است. از زوایای مختلف میتوان به این اتفاق پرداخت؛ اما در این نوشته تلاش شده تا مؤلفهها و ویژگیهایی برای آنچه پاسخ سخت به این جنایت خواهد بود، برشمرد.
🔴 انتقام متوازن؛
توازن، اصل بقاست. فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ. تهدید را باید در قوارهی خودش پاسخ داد. اقدام کوچکتر، پیام ضعف را به دوست و دشمن مخابره میکند. در مقابل قتل نفس، نباید ساختمان را با موشک زد. ترور مهرهی کلیدی را باید با حذف مهرهی کلیدی دشمن طاق زد. خرابکاری صنعتی را باید با خرابکاری صنعتی پاسخ داد. حمله سایبری را باید با حمله سایبری پاسخ داد.
🔵 انتقام بازدارنده؛
بازدارندگی و برازندگی! اقدام متقابل باید قطعکنندهی زنجیرهی جنایات نامتعارف دشمن باشد. باید دشمن را در لاک دفاعی فرو ببرد. باید او را به «غلط کردم» بیندازد. باید فکر تکرار جنایت را از سرش بیرون کند. تکرار اقدامات مشابه دشمن با شدت فزاینده در سالهای اخیر نشان میدهد که بازدارندگی چاشنی ضعیف اقدامات متقابل ما بوده.
⚫️ انتقام غافلگیرکننده؛
غافلگیری، شگرد فرشتهی مرگ است. طوفان الاقصی، صرفنظر از ابعاد بزرگ نظامی آن، به دلیل رعایت اصل غافلگیری شکستی «غیرقابل ترمیم» برای اسرائیل رقم زد. انتقام سخت باید به تعبیر قرآن و مانند مرگ بغتتاً باشد تا فرصت عمل بازدارنده را از دشمن بگیرد. اقدام نابهنگامی که دشمن انتظارش را میکشد و برای آن آماده شده، ممکن است کمانه کند و به خودمان برگردد.
🟠 انتقام راهبردی؛
شیوهی انتقام از دشمن جانی باید در راستای تقویت اهداف بلندمدت جبهه مقاومت باشد. اگر در این نزاع تمدنی ازالهی اسرائیل از وجود هدف میانی است، اقدام کوتاهمدت باید تقویتکنندهی هدف راهبردی باشد. اگر تقویت امنیت ملی اصل بنیادین اقدام نظامی است، برآیند نهایی انتقام باید، افزایش ثبات و امنیت کشور باشد. اگر آگاهیبخشی، دشمنشناسی، بیداری ملت و اقامهی ناس به قسط، اصل است، قصاص این جنایت باید در همین راستا باشد. خلاصهاش این میشود که پاسخ سخت هر چه هست، باید آن ۲۵ سال را کوتاهتر کند.
🟤 انتقام شفاف؛
ضربات مبهم، مخفیانه و بدون بازتاب رسانهای یا دستاوردسازی از اقدامات سایر بازیگران جبهه مقاومت، برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست. آنجا که دشمن در جنایت خود قبول مسئولیت میکند، باید شفاف انتقام گرفت تا مشخص باشد تنبیه دشمن مابهازای کدام رذالت اوست. آنجا که آثار حضور دشمن مشهود است، باید پاسخ ما برای دوست و دشمن مشهود باشد.
تلفیق این گزارهها، سهلِ ممتنع است. روی کاغذ مسائل ممکن است بدیهی جلوه کند، اما در میدان عمل پیچیدگیهای فوقالعادهای دارد. در هر صورت نباید به ورطهی محافظهکاری و مصلحتاندیشی ناصواب بیفتیم.
✊ نکته آخر اینکه خشم انقلابی مردم را باید قدر بدانیم. نباید مطالبهی انتقام سخت را که دستور رهبری است، با برچسبهای ناروا سرکوب کرد. فریاد فراگیر انتقام که از حلقوم مردم بیرون میآید، مقبولیت توأم با مشروعیت را برای پاسخ سخت نظام تضمین میکند. به حافظان امنیت ما جسارت و قوت قلب میدهد. امام به پشتوانهی ملت توی دهان دولت پهلوی زد. یکپارچگی ملت معجزه میکند. آن را قدر بدانیم.
#کرمان
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💐 به عشق کرمانیها
✍️ ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس حوزوی نوشت 👆
#کرمان
#شهدای_کرمان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔳 قافله جوگیرِ نویسندگان اینترنشنالی
✍ مهدی کرد فیروزجایی، رمان نویس حوزوی در واکنش به توئیت علی کریمی(ضد انقلاب اسلامی مردم ایران) نوشت 👆
#روشنفکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هوالفتّاح
✍️ امیرحسن اوصالی
من از خلق واژهها بیزارم. واژههای قلّابیای که تصورشان جز در ذهن مؤلفشان تصدیق نمیشوند. وقتی زیربنای "متن" آشکار نباشد، روبنایش را هرچقدر هم آذین ببندی باز پای استدلالت چوبین شده و تا ابد خواهد لنگید!
از یک دیدار اقشار مختلف بانوان چه انتظاری دارید؟ انتظار دارید در دوساعت تمامی موانع و مشکلات حلوبررسی بشوند؟ و در اینصورت تکرار چند مبنا را که منظر اسلام است "انسداد" مینامید؟ چرا زاویهی نقدتان را بهسمت آن مادر تحصیلکرده که سطح دغدغه را تا آلودگی هوا و ماندن درخانه و رسیدگی به درس فرزندان تنزل میدهد، نمیگیرید؟ دغدغهی چنددرصد از بانوان ایران نه، تهران چنین مسئلهایست؟ وقتی جامعهی نخبگانی بانوان چنین دغدغهای دارند و تهی از معنای مطالبهگری صواب بوده و چنین تریبونی را صرفا نمایش قدرت و تحصیلشان میدانند، از یک فقیهِ اسلامشناس که در دیدار عمومی بیش از این نمیتواند از ساختارها گله کند، انتظار موهومی نداشته باشید؛ پس مقداری تستوسترون تفت بدهید تا متوجه شوید خلقِ واژه و متهم کردن اینوآن گرهای از کار باز نمیکند!
باید دانست آنچه انتظار میرود بیشتر وجههی ساختاری دارد که گرهاش در دیدار عمومی یقینا وا نمیشود. اگر پیشفرضهای ناصوابمان را کنار بگذاریم، مسیر را باز میبینیم نه منسد! اینکه عادت داشته باشیم برای حرف نو زدن، مارا بیشتر در انسداد قرار میدهد تا تکرار مبانی! مسئله را نباید پیچیده کرد. مسئلهی زنانِ کشور در "گفتمان" و "میدان" منسد نبست، بلکه در ساختار و عدم مطالبهگری خود زنان دچار کمسرعتیست. مگر میشود مادر شهیدی را که چند اسماعیل فدایی این انقلاب و آرمانش کرده، و خم بهابرو نمیآورد را برخواسته از فرهنگ اعتباری و متوهم مدرنیته بدانیم؟ اینجا منطور از "مدرنیته" چیست؟ مادر شهید یا آن زن روستاییِ کارآفرینِ کنشگر در کدام فضای مدرنیستی تنفس کردهاند که اینک هویتشان را برخواسته از مدرنیته میدانیم؟
آنچه در میدان دیده میشود، کمسرعتیایست که برخواسته از شیطنت ساختار، عدم فهم عناصر مذکر حزباللهی از زن، عدم مطالبهگری درست، خلق واژههای قلابی و پیچیده کردن مسائل آسان است. این گرهها با گفتوگو حل میشوند، نه با متهم کردن این و آن. گاهی تازگی در کهنگیست! گرهها با حرفهای تازه وا نمیشوند! بازکردن گره بازگشت به مبانی اسلام است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN