🔻 «هُنالِکَ» و میزانسن
✍️ علیرضا قربانی
1️⃣ دیگر پیرمردی سپیدموی شده بود و همسرش هم ناتوان از فرزندآوری بود، اما هنوز در دلش چراغ امید سوسو میزد. تقدیر این بود که بالاخره خدا یحیی را به زکریا بدهد. دستهای خدا آماده هدیه دادن بود، اما دستهای زکریا هنوز آماده گرفتن نبود، مشتش بسته بود. دریا بخیلِ آب نیست، اما کوزه باید دل به دریا بزند، باید راه دلش را به روی دریا باز کند. کوزه باید کوزه بودن خودش را فراموش کند و دل به دریا بودن دریا بسپارد. باید یقین کند که محدودیت او، دریا را محدود نمیکند. دریا باید راهی به درون او پیدا میکرد، به ذهن و دل او. باید راهی پیدا میکرد تا موج محبتش را بکوبد به درب بسته کوزه و خودش این گره را باز کند.
2️⃣خدا مریم را به زکریا سپرد. لااقل ظاهر ماجرا این بود که زکریا شد کفیل مریم. مریم که به محراب بندگی مینشست، از بهشت برایش میوه میآوردند؛ میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان. یحیی بارها این صحنه شگفت را دید. هر دفعه که مریم را در محراب میدید، ماجرا همین بود. بالاخره از مریم ماجرا را پرسید. مریم گفت میوهها را از پیش خدا برایش آوردهاند و بعد آن جمله حیرتانگیز را گفت: خدا به هرکس که بخواهد بدون حساب روزی میدهد!
3️⃣ سناریو را ببین، میزانسن را ببین، هنرمندی دریا را ببین که چه کرد با دل کوزه. انگار همهچیز برای همین یک جمله طراحی شده بود: خدا به هرکس که بخواهد بدون حساب روزی میدهد! همان خدایی که به پاداش عبادت مریم، میوه تابستان را در دل زمستان به او میدهد، میوه دل تو را هم میتواند در زمستان عمرت به تو بدهد.
انگار میکنی زکریا را سپرده بود به مریم، نه مریم را به زکریا، تا آخرش همین یک جمله را در زمان درست و مکان درست به زکریا بگوید. میتوانست خشک و خالی همین جمله را به زکریا وحی کند، اما نکرد. زکریا باید آماده میشد، باید مزه دریا بودن دریا را میچشید تا راه دلش باز میشد و قفل زبانش میشکست به گفتن این جمله: خدایا نسل پاکی به من بده، تو اهل شنیدن خواستهها هستی! ببین آن لحظه ناب را در قرآنش چطور روایت میکند: "هنالک دعا زکریا ربه" آنجا بود که زکریا ربّش را خواند. یک عمر انتظار و بزرگ شدن مریم و سپردن او به زکریا و سناریو و میزانسن به آن مفصلی فقط برای آن یک آن، آن آنِ ناب. به گمانم زندگی ما هم همین است. گاهی صحنهای به وسعت ماهها و سالها برایمان چیده فقط برای شنیدن یک جمله در یک لحظه.
4️⃣ آنشناس که باشی، به گوش و چشم مخاطبت کار نداری، به دلش کار داری. به اینکه کی و کجا آماده شنیدن حرفهای عمیق است. مهم نیست چه مدت و با چه شدتی درگیر حرفهای توست، مهم این است که به کدام لایه وجودش وصل شدهای. اگر این برایت مهم است، پرگویی نکن، سناریو بنویس، دکوپاژ کن و سرآخر یک جایی در یک لحظهای تیر خلاص را بزن. و اگر نمیتوانی، برو سراغ آنهای آماده مخاطب. برو سراغ خلوت شب جادههای او، تنهاییهای سحر مترو و هرجای دیگری که زمین و زمان، راهی به دل او برایت باز کردهاند. البته حسها هم مهماند، هر حسی به یک عمقی از وجود راه دارد؛ سمع به عمقی راه پیدا میکند که بصر به خواب هم نمیبیند.
5️⃣ همه این سناریو را چیدم تا همین یک جمله را بگویم که: رسانه خلوتگزیدگان جادهها باش نه رسانه لمدادگان کاناپهها. در روزگار رونق صحنههای شلوغ و رسانههای پرهیجان، تو مخاطب را در میزانس "هوا آرام، شب خاموش، راه آسمانها باز، خیالم چون کبوترهای وحشی میکند پرواز" قرار بده یا پیدا کن.
یکخطی سیاستگذارانهاش اینکه: اگر منابع محدودی داری و میخواهی بین مدیومهای مختلف توزیعش کنی، فقط به متغیر مقدار مصرف و درگیر شدن مخاطب توجه نکن، متغیر عمق تاثیر را هم لحاظ کن و برو سراغ رسانهای که به "آن"های خاص مخاطبت دسترسی دارد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر
✍️محمدرضا برته، سخنگوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
◻️ بسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ
إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً
با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم(صلیاللهعلیه وآلهوسلم) و خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانهترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.(حفظهم الله تعالی)
اخیرا صحبتهای ناسنجیدهای در فضایمجازی منتشر شد که حواشی و عکسالعملهایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخها و روشنگریهای برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزههای علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر(صلیاللهعلیه وآلهوسلم) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینهساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
#نویسندگان_حوزوی
@HawzahNews
@HOWZAVIAN
✅ حوزه علمیه اهل سنت
✍️ علی مهدیان
🔸 چند سال پیش در #اردوی_جهادی با دوستانمان تصمیم گرفتیم برای روستاهای #اهل_سنت #بلوچستان، حمام و دستشویی بسازیم. در آن ایام احساس صمیمیت خاصی با مردم پیدا کرده بودیم. مردم کمکمان میکردند، با ما سرودهای جهادی را زمزمه میکردند. ذکر #اهل_بیت میگرفتند. یادم هست یک بار با بچه های کوچک روستایی عموزنجیرباف بازی میکردم. من میخواندم و آنها جواب میدادند در حالیکه دست یکدیگر را گرفته بودیم. یک لحظه چشمم افتاد به یک پسر بچه که از صمیم دل میخندید، نمیدانم چرا ولی احساس کردم همه عالم دارند میخندند. چقدر لذت داشت.
🔸 یک بار تصمیم گرفتیم با چند تا از رفقای #طلبه برویم به حوزه علمیه #رمشک، شیخ انور از طلاب معنوی و جهادی حوزه قم که اهل همان طرفها بود همراهمان بود. من اولین بار بود که وارد #مدرسه_علمیه اهل سنت میشدم. طلبه ها و اساتیدشان صمیمانه تحویلمان گرفتند با هم درباره درسهایشان گفتگو می کردیم، اینها اهل سنتهایی بودند که علاقه به مولانا و عرفان هم داشتند. در میان گفتگوهای علمی احساس کردم یک پیوند عمیق عاطفی و اجتماعی بین این جماعت و شیعیان هست، اینها با هم فامیل بودند. آداب و رسوم مشترک زیادی داشتند.
🔸 تا اینکه مسوول مدرسه علمیه شان آمد. کاملا مشخص بود این یک شخصیت دیگری است. حرفهای پر نیش و کنایه و #عداوت خاصی در همه سکناتش مشخص بود با بقیه فرق میکرد. فهمیدیم اهل همانجا هم نیست. اینکه چه کسانی و چگونه او و امثال او را وارد آن منطقه کرده بودند بحث من نیست اما کاملا طعم سنی گری عربستانی_آمریکایی را حس میکردم و تفاوتش را با وضع عادی مردم میدیدم. شنیدم که مردم را ترغیب میکند که در دسته های عزاداری عاشورا شرکت نکنند و نذری نگیرند که این غذا نجس است.
🔸 از آن مدرسه وارد مدرسه علمیه دیگری شدیم که مربوط به #شیعیان بود. مدیر این مدرسه هم (که البته الان دیگر آنجا نیست) کمترین اعتقادی به وحدت نداشت. اینکه او نیز از کدام یک از دفاتر مراجع اعزام شده بود مساله من نیست. اما جالب است که بلندگوهای مسجدشان را در همان ایام روبروی حوزه علمیه اهل سنت میکردند و سخنرانیهایی پخش میکردند که تفرقه افکن بود. سر کوچکترین مساله ای، حتی اینکه پسر کوچک فلان مفتی حرف بد زده مثلا #دعواهای_شیعه_سنی راه میانداخت. بعدها دیدم برخی از این ها رسما متصل به #جریان_حجتیه اند به لحاظ فکری. به چشم میدیدم ولی واقعا برایم باور کردنی نبود.
🔸 خلاصه یک نکته برایم تجربه شد و آن اینکه مردم مظلوم و رنجدیده ای داریم که در طول تاریخ با دلها و فطرتشان به هم وصلند اما کاملا یک خط مشترک شیعی سنی را در منطقه میدیدم که بنای دیگری دارند غیر از این مردم.
🔸 مثل روز روشن است برایم که #جریان_وحدت پیروز خواهد شد به شرط آنکه طرحی که #جبهه_مقابل_انقلاب پیش میبرد برایمان جدی باشد. بفهمیم آنها چطور روی هیجانات و رفتارهای ما حساب باز میکنند. بفهمیم آنها چطور بنا دارند حلقه ناامن حول ایران درست کنند که جبران حلقه ناامنی که حول #اسراییل شکل گرفته بکنند. بفهمیم کجا خفه شویم و کجا فریاد بکشیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
31.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #تیزر | صریح و بی پرده با رئیس مزکر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه
🔹 جمعی از نخبگان حوزوی در نشستی صریح و بی پرده با حجت الاسلام والمسلمین عماد انتقادها و نقطه نظرات خود را پیرامون دغدغههای طلاب و نخبگان حوزوی مطرح کردند.
⭕️ گزارش کامل این نشست به زودی از سوی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد.
#نویسندگان_حوزوی
@rasanewsagency
@HOWZAVIAN
#توئیت_خوانی
✔️اصرار رهبر انقلاب در رسیدگی به مطالبه پرستاران
صفحه توییتری منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به نقل از ایشان نوشت: من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئلهی تعرفه [خدمات پرستاری] را به طور جدی در این دولت دنبال کند.
این یک درخواست مهم پرستاران و یک مطالبهی واقعی است.
🔻آمریکاپرستها در خواب
امین دارابی نوشت: ارتش آمریکا به ۳۹ سرباز این کشور که در حملات پایگاه عین الاسد مجروح شدند، اطلاع داد که واجد شرایط دریافت مدال افتخار و حقوق مربوطه هستند
آمریکاپرستا میگفتن هماهنگ شده ست، پایگاه خالی بوده ولی ما میگیم همش کار سپاهه...
چیزی نشده ضربه ملایم مغزی شدن شما خودتو ناراحت ... .
🔹رو نوشت به مسئولان و دوستان رسانهای!
کاربری «صمصام» در صفحه توئیتر نوشت: رهبری: «اگر حقایق جامعه را روایت نکنید دشمن آنرا ۱۸۰ درجه خلاف واقع روایت میکند!»
ضربهای که دولت روحانی به اعتماد مردم زد همین نگفتن حقایق بود موضوعی که توی اتفاق اخیر جایگاه های سوخت رعایت کردیم و دشمن هیچ غلطی هم نتونست بکنه.
رو نوشت به مسئولان و دوستان رسانهای!
🔸همیشه مجهز
محمدنصوحی هم نوشت: امروز ۱۱۰فروند شناور کلاس تندرو هجومی عاشورا به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد!
این شناورها دارای قابلیت مانور بالا موشکانداز و راکتانداز با توان اقدامات شناسایی-اطلاعاتی هستن که در سواحل مکران و دریای عمان تا دهانه اروند در خلیجفارس عملیاتی میشوند!
📌پیشدستیِ «پیشنویس ایرانیها»
حسین اقبالی نوشت: طرف های غربی مذاکره مجبور شدند روی پیشنویس ایران مشغول به مذاکره شوند.در این دور طرف غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و حالا به مذاکره و روند درگیرشدن در مذاکره در چارچوب بررسی پیشنویسهای ایران بازگشته و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیت و واقعگرایی شد....
🔻بیسامانی پلتفرمهای رمز ارز
احمد نادری نماینده مجلس در توییتر نوشت: ساماندهی پلتفرمهای داخلی رمزارز دغدغه جوانان و شرکتهای دانشبنیان فعال در این حوزه است؛ در حالی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با اعمال فشار و محدودسازی این مجموعهها در حال کوچاندن کاربران و جوانان به سمت مجموعههای خارجی است.
نباید این گلوگاه مهم را به خارجیها واگذار کرد.
🔹کانادا برای مردم ایران فیلم بازی نکند
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتر نوشت: اقدامات نمایشی دولت کانادا در سالروز جهانی حقوق بشر پاسخگو نیست، مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند.
هرچند انتهای نمایشنامه بهشت اختلاسگران جز این نیست.
🔸سجیل فقط ۷ دقیقه با شما فاصله دارد!
مجید پازوکی در توییتر نوشت: سجیل فقط ۷ دقیقه با شما فاصله دارد! اگر جرأت دارید، بزنید. بسمالله
#توئیت
#موجز_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔗شما هم با بازنشر این محتوا عضوی باشید در #جهاد_روایت_و_تبیین 🔗
💐
🔴 ژانرهای درامِ الاهیات شیعی، نیاز سینمای ایران
✍️ سید محمد طباطبائی
مدتی است که فیلم های سرویسهای رسانهای و سایتهای فیلم و سریال را پیگیری میکنم. آن چه به خوبی مشاهده میشود، از یک طرف، وجود فیلمهای بسیاری در ژانرهای کمدی، جنایی، ترسناک، درام و رمانتیک است که مفاهیم و نتایج زندگی مدرن را به تصویر میکشند و از طرف دیگر، فیلمهای اکشن و علمی-تخیلی که آیندهای مطلوب برای مخاطب شرقی نمایش میدهد، مخاطبی که در ایران، حتی افراد نابالغ را شامل میشود و طبعاً در حال درونیکردن فرهنگی است که شب و روز خود را با آن میگذراند.
با فیلمهایی طرفیم که قتل و خشونت را با طنز در میآمیزد یا جنبهی الاهیاتی داده، در میانهی شیطان و کلیسا قرار میدهد. درآمیختن طنز و خشونت، درک مخاطب را نسبت به وقوع جنایت تغییر میدهد و آمیزهی شیطان و کلیسا، معرفی کشیش و صلیب به عنوان رهایی بخش انسان از پلیدیهاست.
دستهی دیگر فیلمها، فیلمهایی است با ژانر های علمی-تخیلی یا اکشن که در ظاهر فقط هیجانهای مخاطب را پاسخ میدهند اما آرمانهایی ایجاد میکند و جذابیت، تمام داستان نیست، این یک مقدمه است.
نمیتوان فقط با برخورد تنظیم گری و سانسور جنسی، به جنگ روایت این فیلم ها از زندگی موجود و مطلوب رفت. مفاهیم و تاثیرات بصری این فیلم ها به خوبی بچههای ما را تربیت خود میکنند.
نسخه جایگزین، اقدام ایجابی است. به خوبی، نیاز به فیلمهای درام با موضوع الاهیاتی آن هم بر مبنای تبیین رسانهای-روانشناختی الاهیات فلسفی_کلامی شیعه که نظریه و گفتمان رقیب الاهیات مسیحی مدرن است. حتی فیلمهای الاهیاتی سالهای اخیر ایران، گویی نسخهی ایرانی همان فیلمها و تخیلی بیش نیست. در این فیلمها، بر خلاف نسخهی نت فلیکس از کلیسا، روحانیت شیعه را با تصویری نمادین و موهوم ارائه و حتی یک معلم دبیرستان را به عنوان کارشناس دینی معرفی میکند!
ژانر دیگر، همان ژانرهای اکشن و حادثهای است که در بیستسال اول جمهوریاسلامی، ارزشهای انقلاب را به طور جذاب به مردم منتقل میکرد.
ما فرهنگ و نوجوانان را جدی نگرفتهایم و با غلبهی تنظیمگیری بر مدیریت رسانه، خیال خود را راحت کردیم که مثلا بچهها بوسهی دو دوست را نمیبینند و خودمان هم حتما میدانیم افکارشان با این کار پاک نخواهد ماند. وقتی دختران و پسران ما نحوهی پوشش و ارتباطگیری را از نت فلیکس میآموزند، حتی با سانسور چند دقیقه، قدرت این تأثیرپذیری را نخواهیم گرفت.
به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی حوزوی که بر علم اجتماعی دینی تاکید دارد، ایدهی فوق را به غفلت از نسبت رسانهها و گروههای مرجع مربوط میدانم. آن چه متولیان امر از آن غفلت دارند، تغییر رسانههای مرجع است. رسانههای مرجع، گروههای مرجع را معرفی و تثبیت میکنند. نمیتوان بدون توجه به سازوکار رسانهای مدیریت فرهنگی نمود. نباید حتی تغییر ذائقه با الگوی رقیب باشد.
#فیلم #سینما
#جهاد_روایت_و_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
#آثار_نویسندگان_حوزوی
کتاب #دلگویهها نوشته خانم فاطمه میری اثریست که با توجه به مسائل روز جامعه، سعی در نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی دارد. معنویتی که گاه در قالب داستان کوتاه بیان شده، گاه در قالب یادداشت علمی. دراین میانه از ایران عزیز هم سخن به میان میآید؛ از داشتهها و یافتهها و میراث معنوی #تمدن ایرانی. تمدنی که با ورود اسلام به شکوفایی رسید و سردمدار میدان تمدن اسلامی شد.
🔗متن کامل در خبرگزاری حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔊 مبارزه میدانی مرجعیت با سکولاریسم با طعم خدمت به مردم
🔹 به همت دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی ۲۵ تن آرد در روستاهای محروم استان کهگیلویه و بویراحمد، در حال توزیع می باشد.
🛎 به منظور #محرومیت_زدایی و ادامه خدمت رسانی در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۲۵تن آرد در قالب ۶۲۵ کیسه از طرف دفتر این مرجع عالیقدر، در این مناطق در حال پخش می باشد.
✍️ پ.ن #صدای_حوزه:
🔺هر اندازه سکوهای مرجع در جامعه فعال عمل کنند و با خدمات اجتماعی یا عملکرد میدانی، وارد مانیتورهای ذهنی مردم شوند، امید و اعتماد و انسجام اجتماعی ارتقا خواهد یافت.
🛎 باید اضافه کرد که #سکولاریسم و فاصله گرفتن نهاد دین از جامعه، سه جنبه فلسفی، ساختاری و میدانی_روانشناختی دارد.
▫️جنبه های فلسفی و کلامی، بُعد روشنفکری رسوخ سکولاریسم در جامعه است و ساختارهای سکولار، مدیریت اجتماعی این جریان را به دوش میکشند و ابعاد و آثار #روانشناختی را از طرق فرهنگی به سمت قشر خاکستری و عموم جامعه پمپاژ می کنند.
🔴 در همین راستا باید منبرهای قوی برای پاسخ به شبهات، داشته باشیم و مدل های ساختاری نوینی برای کنترل و حذف سکولاریسم طراحی کنیم. اما نباید از ابعاد میدانی و روانشناختی که در معرض دید روزمره مردم قرار دارند، غافل بود. حضور در عرصه خدمات اجتماعی، راهبرد بسیار موثری برای تبلیغ و امتداد اجتماعی دین و مقابله با سویه میدانی سکولاریسم می تواند باشد.
#نویسندگان_حوزوی
@sedayehowzeh
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#جهاد_تبیین
✔️ درباره ضرورت تبیین کارکردهای اجتماعی مراجع تقلید و حوزه های علمیه شیعی بنویسید و یا نظرتان را به #تحریریه نویسندگان حوزوی اعلام کنید.
🔗ارسال به @rahil1357
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌹بانوی حقیقت
✍️ نجمه صالحی
خاکسپاری مخفیانه و پنهان ماندن مزارش تا ظهور آخرین فرزندش، مظلومانهترین اعتراض را در صفحات تاریخ رقم زد.
هنوز که هنوز است پژواک فریاد حقخواهیاش در گوش زمان پیچیده است و چراغ هدایت حق طلبان است.
اعتراض بانو هنگامی بود که مردم زمانش نقاب بیتفاوتی زدند و خود را به فراموشی، آنها واضحترین رویداد را، غدیر را، کتمان کردند.
اعتراض بانو زمانی بود که مردم هنوز فاصلهٔ زیادی با تفکر زنده به گور کردن دختران و ظلم به بانوان نداشتند.
اعتراض بانو هنگامی بود که تا قبل از ورود اسلام، زن موجود درجه دو یا سه محسوب میشد.
اعتراض بانو تا ابد در صفحات تاریخ ثبت شد تا به یادگار بماند که برای دفاع از حقیقت و ایستادن در برابر ظلم و پایمال نشدن حق، زن و مرد یکسانند.
گرچه فریاد حقطلبی او را مردم زمانش ناشنیده گرفتند اما این طلب حق و حقیقت، رسم و فرهنگی شد برای بانوان حقجو و حق طلب، تا در جای جای تاریخ نقش آفرینی کنند.
بانو جان
رفتی اما
چهار فصل علی(ع)
خزان شد.
🥀السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ🥀
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
◾️شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ◾️
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN