#خبر_خوب_ما
✳️ حمایت پژوهشی از تحقیق طلاب توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه
yun.ir/sjycx5
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ خبر و اقدامی مهم!
✍️حسین کاوه
🔹 ارزش دیپلماتیک عضویت رسمی ج.ا.ا به عنوان عضو اصلی و کامل و دائم در سازمان همکاری شانگهای بسیار بیشتر از برجام ادعایی غربگرایان است.
🔸 اقدام چهل روزه دولت رئیسی کجا و هشت سال خسارت محض روحانی کجا!؟ باید مراقب سانسور و تحریف این دستاورد مهم توسط غربگرایان باشیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ حیثیتی که اعاده نشد!
✍️ محمدحسین خاوریان
امروز که بگذرد هفتاد روز از انتظارمان برای پاسخ و اقدامی واجب و اثرگذار از طرف مسئولانی که حافظ اسلام و انقلابند، میگذرد. اقدامی که بیاید و دروغ به بار نشستهی عده ای منحرف را از ذهن مردم خارج کند.
دروغی که سالهاست برای پا گرفتنش از هیچ تلاشی فروگذار نبودهاند.
_«جناب آقای رئیسی سوال من از شما این است که شما از نظر فضای کلاسيک و سواد، شش کلاس سواد دارید_ البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی جنابعالی_ ولی با این سواد که نمیشود برنامه ریزی کرد، نمیشود اقتصاد را اداره کرد.»
این جملهی یک کاندیدای تایید صلاحیت شده برا ریاست جمهوری است.
جمله ای که به ظاهر، آیتالله رئیسی را هدف گرفته ولی در باطن بعد از انفعال شدید ما، میخ نهایی تابلوی ناکارآمدی را بر سردرِ حوزههای علمیه و علوم حوزوی میکوبد، آن هم بواسطه پخش از رسانه ملی و در یکی از مهمترین برنامه های تلویزیونی.
اما اوج عزا و غم داستان آنجاست که جبههی انقلاب در پاسخ به این سوال، مدرک دانشگاهی آقای رئیسی را دست به دست میگرداند و در رسانهی ملی چند مرتبه اعلام میشود که این مدرک معادل دانشگاهی تحصیلات حوزوی آقای رئیسی نیست و تاکید میشود حتما ایشان در دانشگاه درس خوانده اند که مبادا مردم فکر کنند ایشان بی سواد هستند. هیچ نامی از لیست اساتید بلند پایه و اجتهاد حوزوی ایشان به میان نمیآید که خدای ناکرده مردم خاطرشان از دونْ سوادیِ ایشان مکدر نشود.
کار به شکلی پیش رفت که در ذهن من و خیلی دیگر از طلبه هایی که میشناسم جداً این سوال مطرح شد که آیا واقعا دروس حوزوی تا این حد بیقدر و منزلند؟
آیا برای کارآمدی حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشی و حتی معادل هم قبول نیست که حوزه و جبهه انقلاب اینچنین در برابر این سخنان منفعل و هراسانند؟
آزار دهنده ترین قسمت آن صحبت ها جملهی «البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی شما» بود.
یعنی این دروس فقط قابل احترام هستند،
مبارکند و خوش یمن؛
فضلیست خواندن این دروس. در همین حد پست و نازل.
آه...
ای کاش این روزها هم بزرگی پیدا شود و فریاد بزند:«ای علمای اسلام به داد اسلام برسید ای علمای قم به داد اسلام برسید....
ای وارثان میرزای شیرازی و آخوند خراسانی به داد حوزه برسید...»
اما فغان از سردی و لمس بودن متولیان که هر چقدر نامحرمان به ناحق به حوزه میتازند که نقشش را از حکومت حذف کنند، ککشان هم نمیگزد بلکه اقدامی کنند و از حیثیت حوزهی انقلاب دفاع کنند.
به قول شهید بهشتی رحمت اللّٰه علیه «فریاد زدن اما زیبندهی طلبه است.» از همهی طلبه های دلسوز و پای کار اسلام که خطر این انحراف و پروژهی منزوی سازی حوزه از حکومت را درک میکنند انتظار میرود که قلم بزنند، مطالبه کنند، امر به معروف کنند، نصیحت کنند، بلکه کارگروه ویژهای برای این مساله در حوزه تشکیل شود و چاره اندیشی کند. حداقل صدای قبول نکردن این دروغ از طلبه ها به گوش برسد.
آنچه که نوشته شد بیان ذرهای از این پروژهای است که حوزه را کم کم به محاق میبرد و امروز نوبت ماست که در دفاع از اسلام فریاد بزنیم.
#رئیسی
#رییس_جمهور
#تحصیلات_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📗 مخاطبشناسی در ارتباطات تبلیغی
✍️ به قلم سید حسین شرف الدین
🛎 این کتاب در صدد است تا با رویکردی نظری(نه عینی و میدانی) و با الهام از مطالعات انجامشده و شواهد تجربی و شهودی، نظام #تبلیغ_سنتی(با مولفههای فوق) را در وضعیت موجود(با ملاحظه میانگین و قدر مشترک شیوهها و فرمهای تبلیغی رایج و غالب) با محوریت #مخاطب و نیازها و مطالبات وی در راستای ظرفیتشناسی، #مسالهشناسی و در کل پاسخیابی برای سوالات اصلی و فرعی ذیل مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=25291
🆔 @sedayehowzeh
💢 خط حزبالله ۳۰۶ | مقتدر بر پهنه اطلس
🔻 شمارهی سیصد و ششم هفتهنامهی خط حزبالله با عنوان «مقتدر بر پهنه اطلس» منتشر شد.
👈 خط حزبالله به مناسبت بازگشت مقتدرانه و عزتآفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مأموریت دریانوردیِ پهنهی اقیانوس اطلس، زمینههای این دستاورد ارزشمند و ابعاد منطقهای و فرامنطقهای این مأموریت تاریخ ساز را بررسی کرده است.
🔹️ «از همهی نگارندگان حوادث جنگ و همهی کسانی که توان انجام وظیفه در این مهم را دارند، درخواست میکنم از ثبت و ضبط جزییات این دوران غفلت نکنند و این گنجینهی تمام نشدنی را برای آیندگان به ودیعه بگذارند.» این سطور بخشهایی از پیام حضرت آیتالله خامنهای در اولین سالگرد پایان جنگ تحمیلی است. خط حزبالله در آستانهی هفتهی دفاع مقدس در اطلاعنگاشتی، توصیهها و راهکارهای رهبر انقلاب برای حفظ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس را مرور کرده است.
🌹 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم محمدرضا احمدی تقدیم میشود.
#خط_حزب_الله
#ایران_مقتدر
🆔 @rasanewsagency
💠 تبلیغ در مواکب
✍️نجمه صالحی، عضو تحریریه مداد الفضلاء
ام حیدر یکی از مبلغین حوزه نجف بود و در ایام پیادهروی #اربعین هر روز صبح با عدهای از مبلغین خانم، به مواکب نزدیک جاده #نجف میرفت و غروب به منزل باز میگشت.
موکبها چادر یا سازههایی بودند که گروههایی از مردم نجف و شهرهای دیگر عراق و یا حتی دیگر کشورهای جهان از جمله ایران مسئولیت اداره آن را به عهده داشتند. مردم عراق به صورت قبیلهای و عشیرهای مواکب را مدیریت میکردند.
سر در ورودی اغلب مواکب جملهٔ "شعارنا خدمت لزوار الحسین (علیه السلام)" نوشته شده بود و افتخار صاحب موکب خدمت به زائران خستهٔ طریق الحسین (علیه السلام) بود.
ام حیدر در مواکب طریقه صحیح وضو را به زنان آموزش میداد. به دلیل شلوغی شهر نجف و ازدحام جمعیت قرار شد فقط همسرانمان به حرم امیرالمومنین (علیه السلام) بروند و من و فاطمه هم با ام حیدر همراه شویم.
هنگامی که برای نماز صبح، وضو میگرفتیم، ام حیدر کنارمان ایستاد و ما را زیر نظر گرفت، انگار از همان ابتدای روز، وظیفه اش را شروع کرده بود.
با مشاهده وضو گرفتن فاطمه خیلی ذوق کرد، «هلا هلا» بلندی گفت و او را محکم در آغوش گرفت. با لبخند گفت:« ای کاش فاطمه برای آموزش کنارم میآمد.»با وجود اینکه فاطمه چند ماه دیگر به سن تکلیف میرسید، اما احکام نماز را به طور کامل میدانست.
با شنیدن آرزوی ام حیدر، یاد داستان کودکی امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و آموزش وضوی آنها به پیرمرد افتادم. با خودم گفتم بیراه هم نمیگوید گاهی آموزش به زبان کودکان موثرتر است.
#اربعین
#کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸محقق ثانی، ولی فقیه عصر صفوی
✔️اعمال ولایت فقیه بر جامعه
✍️ احمد جهان بزرگی
دهه های آغازین قرن دهم را باید سال های بیش ترین تسلّط، و نقطه عطف نظریّه ولایت فقیه قلمداد کرد. در این سال ها محقّق کرکی آرای عمده ای را بیان داشت که روی آوردن وی به عملی ساختن نظریّه مذکور بود. محقّق از سال 916 ه. ق به دربار شاه اسماعیلِ صفوی راه پیدا کرد و در مدت زمان کوتاهی، بر شاه تسلّط معنوی یافت و اندیشه خود را بر ارکان دربار حاکم ساخت که این نفوذ تا اواخر عمر شاه اسماعیل ادامه داشت. پس از انتقال حکومت به شاه طهماسب، فرزند اسماعیل، باز هم محقّق احساس تکلیف کرد که به شاه نزدیک شده، آن چنان او را مجذوب استدلال های خود درباره ولایت فقیه و ادّله آن نمود که شاه را به مقبوله عمربن حنظله معتقد ساخت و او را به نوشتن بیانیه ای حکومتی واداشت که در آن، انتقال قدرت به محقّق را عملی می ساخت. طهماسب صفوی با استناد به مقبوله مذکور می گوید:
[[چون از کلام حقیقت بار حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: « توجّه کنید چه کسی از شما سخن ما را بیان می کند و در مسائل حلال و حرام ما دقّت و مواظبت دارد و احکام ما را می شناسد؛ پس به حکم و فرمان او راضی شوید که به حقیقت من او را حاکم بر شما قرار دادم؛ بنابراین اگر در موردی فرمان داد و شخص قبول نکرد، بداند که با حکم خداوند مخالفت ورزیده و از فرمان ما سر برتافته و کسی که فرمان ما را زمین بگذارد، با امر حق مخالفت کرده است و این خود در حدّ شرک است »، چنین آشکار می شود که سرپیچی از حکم مجتهدان که نگهبانان شریعت سیّد پیامبران هستند، با شرک، در یک درجه است؛ براین اساس، هرکس از فرمان خاتم مجتهدان و وارث علوم پیامبر اکرم و نایب امامان معصوم علیهم السلام ( علی بن عبدالعالی کرکی ) که نامش علی است و همچنان سربلند و عالی مقام باد، اطاعت نکند و تسلیم محض اوامر او نباشد، در این درگاه مورد لعن و نفرین بوده، جایی ندارد و با تدبیر اساسی و تأدیب های به جا مؤاخذه خواهد شد ]].(1)
شاید بعضی تصوّر کنند که محقّق کرکی، شیخ الاسلام، منصوب شاه بوده و ولایتی بر او نداشته است و نزدیک شدن وی به دربار خالی از اشکال نیست. در پاسخ آن ها می گوییم: اوّلاً با توجّه به استدلال شیخ مفید، پذیرفتن منصب از طرف غیرمعصوم نه تنها اشکال ندارد، بلکه گاهی واجب نیز می باشد و ثانیا چنین نیست که محقّق بر شاه ولایت نداشته باشد؛ زیرا شاه به محقّق می گفته:
« شما به حکومت و تدبیر امور مملکت سزاوارتر از من می باشید؛ زیرا شما نایب امام زمان سلام اللّه علیه هستید و من یکی از حکّام شما هستم و به امر و نهی شما عمل می کنم ».
وی سپس ریاست عالی مملکتی را به محقّق ثانی ( شیخ کرکی ) تقدیم کرده، و در نامه خود می گوید:
« هرکس از دست اندرکاران امور شرعی در ممالک تحت اختیار و از لشکر پیروز این حکومت را عزل کند، بر کنار خواهد بود و هر که را مسؤول منطقه ای نماید، مسؤول خواهد بود و مورد تأیید است و در عزل و نصب ایشان، احتیاج به سند دیگری نخواهد بود و هر کس را ایشان عزل کند، تا هنگامی که از جانب آن عالی منقبت نصب نشود، برکار نخواهیم گمارد »؛
البتّه نباید انتظار داشته باشیم که پس از مدّت کمی که تشیّع در ایران به وسیله فعّالیّت صفویّه گسترش یافته، محقّق کرکی بر سر انتقال قطعی قدرت به یک «فقیه » با شاه طهماسب به چالش برخیزد. آن هم زمانی که به قول مورّخان، مردم از مسائل مذهب حقّ جعفری و قوانین آن اطلاعی نداشته، شیعیان از دستورهای دینی خود بی خبر بودند؛ زیرا از کتاب های فقه امامیّه چیزی در دست نبود و فقط کتاب های فقهی علّامه حلّی بود که تعلیم و تعلّم مسائل دینی از روی آن صورت می گرفت . با همه این احوال، محقّق نظر قطعی خود را درباره « ولایت مطلقه فقیه » اعلام داشت.
مورّخان در مورد اعمال ولایت از طرف محقّق می گویند: محقّق ثانی در پی فرمانی که شاه برایش نوشت و امور مملکت را به او واگذاشت، این فرمان را به تمام نواحی فرستاد و به تمام قلمرو صفویّه فرمان داد که چگونه باید مملکت را اداره کرد. او قبله بسیاری از شهرهای ایران را تغییر داد؛ زیرا آن ها را با قواعد علم هیأت مخالف می دانست. او در جلوگیری از فحشا و منکرات و ریشه کن کردن اعمال نامشروع و رواج دادن واجبات الهی و دقّت در وقت اقامه نماز جمعه و جماعت، بیان احکام نماز و روزه و دل جویی از عالمان و دانشمندان و رواج دادن اذان در شهرهای ایران و همچنین قلع و قمع مفسدان و ستمگران، کوشش های فراوان و نظارت شدیدی را به عمل آورد .(3) او شیره کش خانه ها، شراب خانه ها، مراکز فساد و فحشا را ویران کرد و منکرات را از میان برد و آلات لهو و قمار را بشکست .
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹به تو از دور سلام
✍️ م. حیدریان منش
اربعین برای همه بوی رفتن و رسیدن می دهد
عطشی سوزان که چون موج تو را می کشاند تا به ساحل برساند کشتی نجاتی که دیدنی می شود و ملموس
برای برداشتن توشه و همسفر شدن
برای جاری شدن در مغناطیس جهان
برای پناه گرفتن و یافتن قرار
برای عروج از جاده نجف تا کربلا
لیالی که بوی بهشت می دهند
و تو عاجزانه
یک سال ساک می بندی
یک سال به راه و موکب و هدف می اندیشی
قلک ات را هزار تومان هزار تومان پر می کنی
و وقتی نزدیک اربعین می رسد
از یک جا که نه سه جا برای رفتن تو را می خوانند و تو با اشتیاقی لایدرک و لا یوصف از قرآن إذن می گیری و راهی می شوی
اما همین که به جاده ی حسین می رسی
باید برگردی
تصور کن
دلت چقدر می گیرد می شکند و حتی می سوزد
حتی فرصت چند قدم برداشتن در جاده عشق نمیابی
روبروی ایوان نجف می ایستی و به تل و قتلگاه به فراق و وصال به عطش و ....و به حسین سلام می دهی
او می شنود
هر جا که سلام بدهی او می شنود اینجا که ایوان نجف است
حالا می فهمی که سرگردانی یعنی چه ؟بی منزلی یعنی چه ؟
به چشم خودت می بینی که تمام عراق راه شده اند برای رسیدن به حسین
از حله می گذری موکبها طریق الحسین را نشان می دهد
از کوت
از رمادی
از دیوانیه
از طفلان
تمام عراق که نه تمام جهان به پاسداشت حسین قیام کرده اند و تو در راه مانده ای
ستونها را با دلت بشمار
عمودها را هم
موکبها را هم
عاشق ها را هم
حتی دستان آن پیرزن در راه بوی حسین می دهد و
بر سر کودک جاده که تو را زائر الحسین می خواند و دستت را می بوسد دست می کشی
همه تو را شادباش می گویند و تو غم ات بیشتر می شود که نرفته و ندیده چشمهایت را می بوسند
و تو فقط گریه می کنی
جا ماندن بد دردی است خدا کسی را گرفتار نکند
نمی دانم شاید در پی آب بودم مرا خواندند تا بگویند آب را کم بجویم تشنگی به دست آورم
اما باور کن جا ماندن بد دردی است
به تو از دور سلام
#اربعین
#کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢بودجه بهداشت جهانی و دعوای بدیهیات!
✍️ قاسم یزدانی مقدم
قریب دو سه سال است بصورت روزانه مشغول بحث و گفت و گو با دوستانیم که به هزار و یک دلیل نمیتوان به بازی جدید بهداشت جهانی اعتماد کرد و به پروتکل هایش عمل. یک نمونه اش منبع تامین مالی این نهاد صهیونیستی است.
سوال: چه کسی داعش را ایجاد و تامین مالی کرد؟
پاسخ: آمریکا و شرکا
سوال: چه کسی بزرگترین ضربه ی جمعیتی را به تنها مملکت شیعه ی جهان زد؟
پاسخ: آمریکا و شرکا با محوریت بهداشت جهانی.
سؤال: چه کسی بهداشت جهانی(تابع سازمان ملل) را ایجاد کرد و تامین مالی هم میکند؟
پاسخ: آمریکا و شرکا. طبق این گزارش (https://b2n.ir/a57626) آمریکا با ۸۹۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ بزرگترین حامی مالی بهداشت جهانی با حدود هفت هزار کارمند در سراسر جهان است. جالب اینجاست که موسسه بیل و ملیندا گیتس هم در صدر مموّلین بهداشت جهانی در بخش خصوصی است. عرصه ازین واضح تر؟ چه شده که پروتکل های دائم الاشتباه #سازمان_بهداشت_داعشی را عین دین میخوانید و اگر کسی هم به طرح پرسش های منطقی در این خصوص بپردازد متهم به ضد ولایتش میکنید و کلامش را در نطفه خفه؟ حتی کسی مانند استاد پناهیان را بخاطر پرسیدن چند سوال به جا از ستاد کرونا متهم به بی بصیرتی و ولایت نافهمی میکنید. این ولایت مداری نیست این ولایت خفگی است، ولایت چماغی است.
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎دو کار مهم هر نویسنده:
1️⃣ غم نهفته در دل شکوهمندترین چیزها را بازنماید.
2️⃣ شکوه نهفته در غم بدترین شرایط را کشف کند.
#ادبیات #هنر
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN