eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔸 در نقد سخنان اخیر دکتر سریع القلم ✍️ علی اصغر بسطامی اخیرا دکتر محمود سریع القلم در یک برنامه اینترنتی ، تلویحا یکی از عوامل عدم توسعه ایران را وجود افرادی در حاکمیت دانسته‌اند که به علت زندگی و رشد در خانواده‌هایی فقیر ، فاقد توان و ظرفیت ذهنی برای مدیریت در سیاست و اقتصاد هستند و گفته اند نباید اجازه داد کسی از زیر طبقه متوسط وارد سیاست و اقتصاد شود این سخن غیر از آنکه متضمن توهین و تحقیر به بخشی از جامعه است ، ادعای بی مبنا و غیر دقیقی است که هم شاهد علمی معتبری برای آن وجود ندارد و هم وجود شمار بسیاری از سیاستمداران و اقتصاددانان مشهوری که از خانواده های کارگر و کشاورز و دست فروش و ... برخاسته اند آن را نقض می کند، آبراهام لینکلن، جیمی کارتر ، نیکسون ، که از روسای جمهور آمریکا بوده اند همه از طبقه فرودست جامعه برآمده‌اند، لینکلن در کودکی مجبور بوده است برای کمک به خانواده کار کند، کارتر کشاورز زاده ای بوده که خانه‌شان فاقد امکانات اولیه شهری بوده است این نمونه ها را صرفا از آمریکا مثال زدم چراکه نزد آقای سریع القلم آمریکا سرآمد کشورها از لحاظ توسعه و پیشرفت است، اما می بینم که وجود چنین افراد تأثیر گذاری در تاریخ آن برخلاف تئوری ایشان است آن بخش از سخنان دکتر سریع القلم پذیرفتنی است، که سیاست و اقتصاد بخاطر پیچیدگی های آن، نیازمند به افرادی است که از ظرفیت و توان ذهنی و شخصیتی مناسبی برخوردار باشند اما قسمت دیگر سخن او که افراد فقیر جامعه مطلقا فاقد این ظرفیت ذهنی و شخصیتی هستند نادرست است همچنانکه که اشاره شد، تاریخ سیاسی اجتماعی جوامع مختلف نقض این ادعا را ثابت کرده است، حتی در مواردی عکس آن را نیز می توان ادعا کرد،کسی که با فقر زیسته و محرومیت را چشیده باشد شاید بیش از بسیاری از نظریه‌پردازان، قادر باشد ریشه‌های بحران اقتصادی و عدالت اجتماعی را بفهمد، چون درد را لمس کرده است. یکی از تبعات غالب شدن این نوع تفکر، محرومیت طیف وسیعی از مردم از فعالیتهای سیاسی و اقتصادی است، اگر سیاست را عرصه سرنوشت جمعی بدانیم، نمی‌توان آن را به مختص به طبقات خاصی از جامعه دانست در این نگاه، رفته‌رفته فقرا تبدیل به «موضوع سیاست» می شوند، نه «فاعل و کاربر سیاست»؛ و این، تصویری است که بوی «پدرسالاری روشنفکرانه» می دهد بنابراین سخن دکتر سریع‌القلم، اگرچه شاید به زعم خود از سر خیرخواهی برای رشد ملک و مملکت باشد اما ناخواسته منجر به «طبقه‌گرایی» می شود، و نتیجه آن به نفی بخش بزرگی از جامعه می‌انجامد. در نگاه انسانی، اخلاقی و نیز در سنت فرهنگی ایران و اسلام، فضیلت، دانش و ظرفیت انسانی معیار ارزش‌گذاری است، نه سطح رفاه یا طبقه اجتماعی. فقر، هرچند تلخ و گاه خردفرساست، اما نافـی عقل، درایت و توان مدیریتی نیست. اگر دکتر سریع القلم به‌جای جمله «فقرا نباید وارد سیاست و اقتصاد شوند»، می گفت: «برای سیاست‌ورزی و مدیریت اقتصادی، نیاز به آموزش عمیق و فهم ساختاری داریم، حالا چه آن شخص فقیر باشد یاغنی»، سخن ایشان هم درست‌تر و عقلانی تر بود و هم انسانی‌تر . https://eitaa.com/bastamia . https://eitaa.com/howzavian_ilam .
«دست پر و امتحان سنگین» ✍ سیده الهام موسوی دیروز، مثل همیشه، برای نماز مغرب و عشا به مسجد رفتم. هنوز وارد نشده بودم که در آستانه‌ی در، با خانمی روبه‌رو شدم. آشفتگی و اضطراب در چهره‌اش موج می‌زد. نگاهش کوتاه و گریزان بود، انگار در دلش آشوبی جریان داشت. نماز که اقامه شد، او به آخرِ صف رفت و نمازش را فرادا خواند. وقتی دید نگاهم از او دور شده، دست‌ها را روی سینه جمع کرد و همان لحظه فهمیدم اهل‌سنت است. در دل خوشحال شدم که در میان ما احساس امنیت کرده، اما این‌که نمی‌خواست هویتش آشکار شود، برایم عجیب بود؛ خصوصاً وقتی دیدم بیشتر خانم‌های مسجد او را می‌شناسند و با او سلام و احوالپرسی می‌کنند. بعد از نماز، کنار یکی از خانم‌ها که با او صمیمی‌تر بود نشست و از برنامه‌های مسجد پرسید. ناگهان با همان چهره‌ی ناآرام رو به من کرد و گفت: «گوشیت رو می‌دی به مادرم زنگ بزنم؟» اعتراف می‌کنم اول دلم نخواست بدهم، اما گوشی را در اختیارش گذاشتم. شماره را با دست‌هایی لرزان گرفت. مشخص بود چیزی ذهنش را می‌خورد. دو بار شماره گرفت، اما هر دو بار گوشی را به سمت من گرفت و گفت: «نمی‌گیره.» نگاهش سنگین بود؛ گاه مستقیم به چشم‌هایم دوخته می‌شد و گاه بی‌هدف روی زمین می‌لغزید. برای رهایی از آن سنگینی در دل آیه‌الکرسی خواندم و با خودم گفتم: «حالا که امام جماعت روضه شروع کنه، می‌مونه یا میره؟» آن خانوم که با او صمیمی بود کنارم بود ازش پرسید: «نماز عشات رو خوندی؟» معلوم بود دارد سر به سرش میگذارد. با جدیت جواب داد: «نه. من نماز عشا رو همیشه ساعت ده می‌خونم.» تبسمی کرد. گفت: «خوش به حالت! کاش منم می‌تونستم این‌جوری نمازمو بخونم.» از این حرف جا خوردم؛ چرا باید آدم مذهب خودش را پایین‌تر از مذهب دیگران بداند؟ زن اهل سنت ناگهان بلند شد، خداحافظی کرد و از مسجد بیرون رفت. با خودم گفتم: «مسجد خانه امن بندگان خداست؛ شاید آمده بود از آشوبی که در دلش بود، به خانه خدا پناه ببرد.» زن بغل دستم دوباره گفت: «خوش به حالشون... چه نمازی دارن اینا؛ نه دروغ دارن، نه کلک...» پوزخندی زدم و گفتم: «خوبه اینو می‌دونی که اصل دین، یعنی ولایت، دست ماست.» برای تأیید خودش ادامه داد: «خب من بعضی وقت‌ها ناخواسته دروغ می‌گم… غیبت می‌کنم…» از این‌که مذهب او را برتر می‌دید، ناراحت شدم و گفتم: «این دلیل نمی‌شه بگی مذهب اونا بهتره. مشکل از ماست. این‌همه راهکار برای مراقبه و دوری از گناه به ما دادن؛ باید سعی کنیم!» با تردید گفت: «خب سؤال من همینه. چرا اونا کمتر گرفتار دروغ و غیبت و این چیزا نیستن، ولی ما هستیم؟» دیدم اگر ادامه بدهم، دنبال تأیید حرف خودش است. یاد کلیپی از استاد عالی افتادم که می‌گفت: «در آیه‌ی ۱۶ سوره‌ی اعراف، شیطان به خدا می‌گوید: چون تو مرا گمراه کردی، من هم بندگانت را از راه راست گمراه می‌کنم. بعد استاد توضیح داد که از امام صادق(ع) پرسیدند چرا شیطان بیشتر سراغ شیعیان می‌آید؟ حضرت فرمودند: چون شیعیان ولایت دارند و دستانشان پر است.» این کلیپ را که نشانش دادم دیگر سکوت اختیار کرد. @howzavian_khuzestan
. تبیین هویت و خطوط قرمز؛ دو راهکار برای رسیدن به وحدت جمعی ✍️ یادداشتی از جواد محمدلو 🔗متن کامل در صفحه رسمی نویسندگان حوزوی خبرگزاری فارس https://farsnews.ir/howzavian_fars/17645667607379130 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی71
file_35019.mp4_vtovbot_421104507.opus
زمان: حجم: 26.21M
🔘مناظره حجت الاسلام حامد کاشانی با حجت الاسلام سلیمانی اردستانی ▫️موضوع: مظلومیت و شهادت حضرت زهرا؟ @HOWZAVIAN_kerman
. خطر تحریفِ سخنان رهبر نوشته ای از حجت الاسلام عباس بابایی متن کامل: https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764567365581287062 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی71
❌ احتجاج علمی علیه ذوقیات اردستانی 🔹 در مناظره اخیر با موضوع شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام حامد کاشانی بار دیگر نشان داد که علم، حلم و ادب چگونه می‌تواند شمشیری برنده در برابر ادعاهای بی‌پایه باشد. 🔹 اردستانی، نماینده جریان نواندیشی دینی، در همان دقایق نخست مناظره وقتی ادعا کرد روایت شهادت حضرت زهرا تنها بر شواهد عقلی مبتنی است، بلافاصله در برابر استدلال‌های تاریخی و روایت‌های معتبر شیعه و سنی رنگ باخت. کاشانی با مستندات روشن، ضعف مبنایی و ناتوانی او در ارائه شواهد مستند را بی‌رحمانه آشکار کرد! 🔹 مدیریت هوشمندانه گفتگو از سوی کاشانی اجازه نداد اردستانی با کلی‌گویی یا فرار از بحث، خود را از تنگنای استدلال رها کند. تلاش‌های اردستانی برای توجیه ادعاهای ذهنی و ذوقی، با پاسخ‌های مستدل کاشانی فرو ریخت و مشخص شد که هیچ پشتوانه علمی و تاریخی ندارد. 🔹 حجت‌الاسلام کاشانی، بدون هیچ تندی و با رعایت کامل ادب، نشان داد که جریان سکولار حوزوی و نماینده آن یعنی اردستانی، فاقد ظرفیت علمی برای دفاع از مواضع سست خود است. 🆔 @howzavian_fars
گمشده‌ای به نام وحدت حوزه و دانشگاه ✍️طاهره قادری در نظام اسلامی علم و دین پا به پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این است که حتما باید تخصص های حوزه یی در دانشگاه و تخصص های دانشگاه در حوزه دنبال شود (امام خامنه ای ۲۹/۶/۱۳۶۸) وحدت حوزه و دانشگاه عبارت از این است که ما این دو کانون علمی، این دو مرکز تعلیم و تعلم را از لحاظ اخلاقی حاکم بر آنها از لحاظ سیستم و سازماندهی حاکم بر آنها و از لحاظ برخی از محتواها به هم نزدیک کنیم.(امام خامنه ای ۲۶/۹/۱۳۶۴) هدف مهم و ضروری از وحدت حوزه و دانشگاه، رسیدن به جامعه اسلامی است. حوزه و دانشگاه به مانند دوبال پرواز برای فرهنگ و علم کشور هستند که عمل کردن آنها در یک طریق ، ایران را در مسیر رشد و تعالی قرارمی دهد. شهید مفتح بنیانگذار مجمع علمی اسلام شناسی نیز بر این باور بود که اگر چه حوزه و دانشگاه هر یک اهداف، برنامه‌ها و کارکردهای خود را دارند اما می‌توانند با نگرشی همراه با احترام و اعتماد متقابل، با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این دو نظام آموزشی اگر به جای نفی و طرد همدیگر به درک و تقویت متقابل با باطنی از اعتماد و اطمینان بپردازند، هر دو می‌توانند برای رشد علم و فرهنگ کشور تقویت کننده و تکمیل کننده ی همدیگر باشند. کاربردی کردن این وحدت نیازمند اجرای چند موضوع مهم است؛ ۱) نیاز به داشتن طرح جامع و ارتباط و تبادل متقابل علمی و فرهنگی و ایجاد هیأت های اندیشه ورز فعال برای رفع معضلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و از همه مهمتر ارتقا روح سیاست اسلامی در حوزه و دانشگاه. ۲) نیاز به حضور اساتید مذهبی به جهت ضرورت پاسخدهی به ذهن کنجکاو و تشنه دانشجو در دانشگاه تا آنها را از ژرفای علوم نافعه اسلامی و انسانی سیراب کرده تا دچار کج فهمی و بد فهمی دینی نگردند. که البته ما باید درین بخش مهم و ضروری به فهمی مشترک از دین میان حوزه و دانشگاه رسیده باشیم. ۳) نیاز به ایجاد فضاهای دوستی و محبت بین حوزه و دانشگاه، بین طلبه و دانشجو، که خود در جهت تحکیم روابط بسیار موثر خواهد بود. ۴)نگاه هوشمندانه و آمادگی برای مبارزه با تفکرات تفرقه ساز دشمنانِ حوزه و دانشگاه برای جدا سازی این دو کانون مهم تعلیم و تعلم. به نظر میرسد پیدا کردن این گمشده تنها توسط ذهن های بیدار و تکلیف محورِ عرصه علم و فرهنگ جامعه اسلامی هم در حوزه و هم در دانشگاه صورت می پذیرد. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
شعری در شکوه شهیدانه‌ی دانشمند شهید فخری زاده بازنشر محتوای کانال شاعران حوزوی در فارس تعاملی https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764568957165166258 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
▫️ | مدرس در برابر استبداد توسعه‌طلب پس از مشروطه، در حالی‌که گفتمان غرب‌محور بر فضای اجتماعی ایران چیره شد، شهید آیت‌الله مدرس پرچم مبارزه با استعمار را برافراشت و با دفاع از هویت دینی و ملی، مانع استحاله فرهنگی و وابستگی شد. 🔗 متن کامل یادداشت 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
نویسندگان حوزوی
#بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی (۲) ۱۹۱. علی حیدری ۱۹۲. سجاد انجم شعاع ۱۹۳. سیدمحمد طباطبائی ۱۹۴. مرتض
. ✔️ بانک صفحات نویسندگان حوزوی 👆بروزرسانی شد 🔅شناسایی 267 کنشگر حوزوی در شبکه پیام رسان ایتا 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 قمار بر سر فرهنگ! ✔️ احسان توکلیان فرد، نویسنده حوزوی نوشت: اگر جنگ کوتاه بود، شاید این "عقب‌نشینی فرهنگی" توجیه‌پذیر بود. اما در یک نبرد طولانی، آنچه حرف اول را می‌زند "استقامت" و "پایداری مبتنی بر باور" است. 🔗 متن کامل در صفحه نویسندگان حوزوی درخبرگزاری فارس https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764597665640539785 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
. صنعت بازی در انتظار فقه فعال https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764699274808366889 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی