قطبنمای هدایت
چرا «فاطمه» اسوه حوزههای علمیه است؟
ساعتها و روزهای تقویم، گاه حامل یک راز بزرگ تاریخی میشوند که در هیأت یک مناسبت مذهبی، قرنها را درمینوردند تا به روزگار ما برسند. امروز، سوم آذر ماه، که به سوگ شهادت بانوی دو عالم، حضرت صدیقه کبری (س)، اختصاص یافته است، فرصتی مغتنم برای بازخوانی نقش منحصر به فرد ایشان در تعیین مسیر حق و حقیقت پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) است. برای حوزههای علمیه، که میراثدار فقاهت و ولایت هستند، حضرت زهرا (س) بیش از یک بانوی بافضیلت؛ بلکه یک الگوی کامل و اسوه در تمام ابعاد زندگی و مبارزه بهشمار میآید، و در بزنگاه تاریخ اسلام، در جایگاه قبلهنمای ولایت، رسالت حفظ امامت را بر دوش کشید.
این تعبیر "قبلهنمای ولایت" یک شعار عاطفی نیست؛ بلکه یک تحلیل عمیق از نقش سیاسی، اجتماعی و معرفتی حضرت فاطمه (س) در یکی از حساسترین و پیچیدهترین دورههای تاریخ اسلام است. پس از رحلت نبی اکرم (ص)، جامعه نوپای اسلامی دچار تلاطم شدیدی شد که بیم آن میرفت مسیر اصیل رسالت، که همان تداوم امامت بود، به انحراف کشیده شود. در این میان، شخصیتهایی که به تعبیر قرآن کریم، «راسخون در علم» بودند، نقش حیاتی در تشخیص حق از باطل و حفظ خط مستقیم هدایت داشتند. حضرت زهرا (س)، در اوج مظلومیت و پس از تحمل داغ پدر، با تمام توان وجودی خود به میدان آمد تا با روشنگری و خطبههای کوبنده، مردم را از توطئه دور شدن از صراط مستقیم ولایت آگاه سازد. این موضعگیری شجاعانه، نه صرفاً دفاع از همسر، بلکه دفاع از کلیت مکتب و آینده بشریت بود. ایشان با زبان فصیح و منطق قاطع، در مسجد مدینه و در مواجهه با خواص، جایگاه امامت و اهمیت بیعت با امیرالمؤمنین (ع) را تشریح کرد. او در واقع، با افکار، سخنان و عمل خود، معیاری قطعی را برای تشخیص مسیر درست پیش روی پیروان حق قرار داد. وقتی مسیرها مهآلود و حق و باطل در هم تنیده میشود، به یک «قبلهنما» نیاز است تا جهت را نشان دهد؛ حضرت زهرا (س) دقیقاً این نقش را ایفا کرد.
اسوه بودن در حوزه علمیه به معنای تقلید صرف از فضائل اخلاقی نیست؛ بلکه به معنای الگوبرداری از یک کنشگر فعال، عالم و بصیر در میدانهای حساس فکری و سیاسی است. حوزویان، که میراثدار این مکتب هستند، باید از سیره ایشان درس بگیرند که علم، عبادت و بصیرت سیاسی را در یک مجموعه واحد به نمایش گذاشت. خطبه فدکیه، که از نظر بلاغت و عمق معرفتی، همچون نهجالبلاغه، یک سند فکری و علمی است، نشان میدهد که این بانوی بزرگ، چگونه با تکیه بر دانش الهی و فهم عمیق از قرآن و سنت، در برابر انحراف ایستاد و از حق دفاع کرد. این خطبه برای حوزههای علمیه، تنها یک متن تاریخی نیست؛ بلکه یک الگوی کامل از اجتهاد دفاعی و مبارزه فکری است که نشان میدهد یک عالم دینی باید چگونه در برابر تحریف و ظلم ایستادگی کند.
امروز، حوزههای علمیه شیعه، به سان یک کشتی در دریای پر تلاطم شبهات و تهاجمات فرهنگی، به دنبال لنگری محکم میگردند. اسوه بودن حضرت زهرا (س) در اینجا، به معنای پیروی از شجاعت علمی و اخلاقی ایشان است. همانگونه که او در سختترین شرایط، از تبیین حق و حفظ حریم ولایت کوتاه نیامد، امروز نیز رسالت حوزویان، تبیین دقیق و بیپرده حقایق دین و صیانت از مرزهای اعتقادی است. قبلهنمای ولایت بودن حضرت زهرا (س) در آن مقطع تاریخی، این پیام را به روشنی میرساند که ولایتمداری یک عمل صرفاً احساسی نیست؛ بلکه یک بصیرت عمیق، یک استدلال قوی و یک موضعگیری قاطع است که باید در حوزه فقه، کلام، اخلاق و سیاست، نمودار شود.
به همین دلیل است که هر سال، با فرارسیدن این ایام، حوزهها و تشکلهای علمی، بیش از پیش به واکاوی سیره علمی و عملی ایشان میپردازند. نام حضرت زهرا (س) صرفاً یک نام مقدس برای توسل نیست؛ بلکه رمز بیداری و نقشه راهی است که نشان میدهد چگونه میتوان در کوران حوادث، از مسیر منحرف نشد و تحت هیچ شرایطی، چراغ هدایت ولایت را خاموش ندید. او معیار شناخت حق و باطل در زمان خود بود و این معیار تا ابد برای هر طالب حقی پابرجا خواهد ماند. این همان رمز وایرال شدن و جاودانگی نام و راه ایشان است: قبلهنمای ولایت، هرگز از کار نمیافتد.
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰جَلَالَاتُ الْخُطْبَةِ الْفَدَکیَّةِ وَ بَلَاغَتُهَا الْزَّهْرَائیَّةُ
✍️ محمد احراری؛ عضو کانون مدادالفضلاء
🔻یکی از آثار برجسته و به جا مانده از حضرت زهرا سلام الله علیها، خطابه ای مفصل و طولانی به نام خطبه فدکیّه است. این خطبه شریفه نشان می دهد که زن مسلمان با رعایت ملاک ها و معیار هایی که در راستای دین و عرف اسلامی است و در عین حفظ حیاء و عفت، چه نیکو می تواند در جامعه تأثیرگذار باشد.
و امّا موارد استثنائی این خطبه که به طور خاص جلب توجه می کند و مضامین بلندی را می نمایاند، این است که بیان زهرای مرضیه علیهاالسلام در اعلا درجه ی فصاحت و بلاغت قرار دارد که زبان بلغاء از وصف آن الکن است و نیز دارای مباحث شگرف خلقت، اعتقادات و فلسفه احکام است که فلاسفه، کلامییون و علماء از بیان آن قاصر اند.
این خطبه را نباید در حد یک سخنرانی حماسی، اظهار مصیبت یا نزاع مادی بر سر سرزمینی به نام فدک تلقی نمود؛ بلکه فدک، انقلابی عظیم است که تاریخ پس از خود را تشکیل خواهد داد.
فلذا در این مقال بر آنیم که بخش هایی از این خطبه فخیمه را مورد شرح و بررسی قرار داده و جلوه های نورانی کلمات بانوی بزرگوار اسلام را به تماشا بنشینیم.
🔗 متن کامل در خبرگزاری فارس
#فاطمیه
#خطبه_فدکیه
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
.
▪️در فضیلت بانوی نطق و احتجاج
متن کامل یادداشت در خبرگزاری تسنیم
https://tn.ai/3455447
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#رسانه_نخبگان
https://eitaa.com/najmnews
💠 گریههای بیپایان
✍🏼 محمد رحمانی، پژوهشگر علوم حدیث و قرآن
اندوه حضرت زهرا(س) تنها یک غم شخصی نبود؛ بلکه پژواکی آسمانی از حوادثی بود که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بر جامعه اسلامی سایه افکند. این اندوه، هم ریشه در فقدان پدر داشت و هم در مشاهده انحرافی که مسیر امت را از ولایت و عدالت دور ساخت. گریههای بیپایان ایشان که در روایات به «بکاء الیالأبد» تعبیر شده، نشانهای از عمق این درد تاریخی است.
بزرگترین داغ، جدایی از پیامبر اکرم(ص) بود؛ جدایی از محبوبترین مخلوق خداوند و پدر معنوی و مادی ایشان. حضرت زهرا(س) با فریاد «يَا أَبَتَاهُ! مَنْ لِلْمُسْتَضْعَفِ بَعْدَكَ؟» نشان دادند که این فقدان، ضربهای بر پیکر همه مستضعفان بود. منابعی چون بحار الأنوار ج ۴۳، المناقب این شهر آشوب ج ۳ و تفسیر قمی شدت این اندوه را روایت کردهاند.
اما این غم تنها به فقدان پدر محدود نشد. ماجرای سقیفه و نادیده گرفتن نص الهی در غدیر، زخمی عمیق بر جان ایشان گذاشت. حضرت زهرا(س) با خطبهها و اعتراضهای خود، حقانیت امیرالمؤمنین علی(ع) را یادآور شدند و نسبت به انحراف امت هشدار دادند. این بخش از تاریخ در الکافی ج ۱، الاحتجاج طبرسی و حتی گزارشهای تاریخی مانند تاریخ طبری بازتاب یافتهاست.
یورش به خانه، مطالبه فدک و تعرض به حرمت بیتالاحزان، اوج رنج جسمی و روحی ایشان بود. این حوادث نهتنها به آزار جسمی منجر شد، بلکه به شهادت ایشان انجامید. دلایل الإمامة طبری شیعی، المحاسن و المثالب بحرانی، بحار الأنوار ج ۴۳ و ۴۴ و خطبه فدکیه، اسناد زنده این مظلومیت هستند.
حضرت زهرا(س) همچنین شاهد بودند که سنتهای پیامبر(ص) به فراموشی سپرده شد و عدالت و اخلاق نبوی جای خود را به بدعتها داد. خطبه فدکیه، الاحتجاج و شواهد التنزیل از منابعی هستند که این اعتراضات را ثبت کردهاند.
کنار گذاشته شدن حضرت علی(ع) و خانهنشینی ایشان، درد دیگری بود که حضرت زهرا(س) با تمام وجود لمس کردند. مظلومیت همسرشان، که او را سرّ وجود خود میدانستند، اندوهی مضاعف بر قلب ایشان بود. این موضوع در روایات عیادتها، منابع تاریخ اسلام و بصائر الدرجات بازتاب یافتهاست.
نگرانی از آینده دین و انحراف امت، بخش مهمی از این اندوه بود. حضرت زهرا(س) خود را نگهبان رسالت پیامبر میدانستند و بیم داشتند که جهاد پیامبر و خون شهیدان ضایع شود. احادیث مربوط به مقام امامت و مناجاتهای منسوب به ایشان، این نگرانی را آشکار میسازد.
هتک حرمت خانه ایشان، که بهعنوان بیتالاحزان و محل حفظ حرمت نبوی شناخته میشد، ضربهای سنگین بر روح سیده نساء العالمین بود. تعرض به این مکان، تعرض به جایگاه نبوت تلقی میشد. تاریخ یعقوبی و منابع متأخر شیعی، این وقایع را گزارش کردهاند.
و در نهایت، آگاهی از شهادت قریبالوقوع، اندوهی دیگر بر جان ایشان نشاند. حضرت زهرا(س) میدانستند که پایان زندگیشان نزدیک است و در شب آخر، با امیرالمؤمنین(ع) درباره تدفین شبانه سخن گفتند. روایات مربوط به گفتوگوی شب آخر و دعاهای پایانی عمر، این حقیقت را روشن میسازد.
اندوه حضرت زهرا(س) مجموعهای از رنجهای شخصی، اجتماعی و اعتقادی بود که در فاصله کوتاهی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بر ایشان وارد شد. این اندوه، نهتنها نشانه مظلومیت ایشان، بلکه هشداری الهی نسبت به انحراف امت از مسیر حق و ولایت بود؛ هشداری که تا امروز همچنان در تاریخ اسلام طنینانداز است.
#حضرت_زهرا
#بیت_الاحزان
#خانه_وحی
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
زنگ خطر هویت
✍️ اصغرزمانی
🔻خبر زیر را با دقت بخوانیم...
▪️روسری خبرنگار فونیکس چین منقش به نقاشی کهن و اشعار شاهنامه فردوسی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت!
🔻در پیچ و خمهای پرشتاب زندگی امروز، گاه پردهی زخیمی از غفلت بر دیدگانمان میافتد و ارزشهای گرانقدرمان را در هالهای از فراموشی فرو میبرد. حکایت روسری این بانوی چینی که با نقش و نگار اصیل ایرانی و ابیات شاهنامه فردوسی، در فضای مجازی جلوهگر شد و شور و تحسینی برانگیخت، تنها یک خبر نیست؛ آیينهای است تمامنما از حکایتی تلخ که از «خودباختگی فرهنگی» ما سخن میگوید.
🔻اینجا سخن از یک تکه پارچه نیست؛ سخن از هویتی است که با تار و پود تاریخمان درهم تنیده، از "روسری" که در فرهنگ ایرانی-اسلامی ما، نه تنها پوششی برای حجاب، که نمادی از عفت، وقار و اصالت بوده است. چگونه است که یک بانوی خبرنگار هوشمند و تمدن شناسِ دیار دوردست باید میراث کهن ما را بر سر کند و ما مبهوت و مسحور، از دور به تماشایش بنشینیم؟! گویی در این بازار مکاره جهانی، ما کالایی شدهایم که اصالتش را دیگری به نمایش میگذارد و ما خریدار دست دوم آن میشویم و مصداق " آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد" باشیم!
🔻این پدیده ضد فرهنگی، مانند رودی است که آهسته و بیصدا، از زیر پای درختان تنومند هویتمان میگذرد و ریشههایش را سست میکند. "هجمه هویتی-فرهنگی غرب"، نه با حمله مستقیم که با نفوذی نرم و دلفریب، چونان بادی که شنهای کویر را جابجا میکند، مشغول دگرگونی ذائقه و اندیشه ماست. وقتی نقش و نگار هزاران ساله خودمان، از دست دیگری به ما عرضه میشود و با نام و نشان غیرایرانی، "به روز" و "خاص" جلوه میکند، یعنی ما در برابر امواج سهمگین خودباختگی، لنگر برکندهایم و به هر سو که باد میوزد، تن میدهیم!
🔻این افسون زدگی و خواب شدگی را تا کی میخواهیم ادامه دهیم. امروز، بیش از هر زمان دیگری، ضرورت بازگشت به خویشتن خویش، به "هویت ایرانی-اسلامی"مان، از هر گوشهای فریاد میزند. باید به یاد آوریم که فردوسی، حافظ، سعدی و هزاران سرو بلند قامت این سرزمین، نه برای زینت بخشیدن به کالای غیر، که برای پروراندن روح و جان ملت ما شعر سرودند. حجاب، در مفهوم والایش، تنها یک چارچوب فقهی نیست، بلکه "نگینی است بر تارک فرهنگ ما که میتواند به زندگی امروزه ما زیبایی و معنا ببخشد، به شرط آنکه از چشمه اصالت خودمان سیراب شود و اسیر "فرهنگ برهنگی و لاابالی گری" غربی نشود.
🔻بیایید چشمانمان را بشوییم و جور دیگر ببینیم. ببینیم که گنجینه بیبدیل این سرزمین، در تار و پود قالیهایمان، در خشت به خشت بناهایمان، در واژه واژه دیوانهایمان و در قامت هر زن و مردی که از این خاک برمیخیزد، نهفته است. نگذاریم که "فینیکس"های بیگانه، سیمرغهای اساطیری ما را به پرواز درآورند، در حالی که ما خود، قفسنشین شدهایم. باید خود، حافظ و پاسدار این میراث باشیم و با دستهایمان، نه فقط روسریهایمان را، که هویتمان را دوباره نقش بزنیم، تا دیگران، از ما بیاموزند، نه ما از ایشان!
🔻این آگاهانه زیستن، آغاز راهی است برای رهایی از اسارت "خودباختگی" و پرواز در آسمان پر ستاره "هویت پر افتخار ایرانی_اسلامی" مان.
@avayemalakut
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
.
💠 رهبر انقلاب و احیای اندیشه میرزای نائینی
🔗 متن کامل در خبرگزاری فارس
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764090795142997581
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
3.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا کسی برای گرفتن چیزی نوبت نایستاده…
اینجا صفِ قلبهایی است که برای هم میتپند.
اینجا صف عشق است
صف امید است مردمانی که در زمان بیماری پشت هم مانند کوه می ایستند.
اینجا صف برای ساختن پناهگاهی، مردم دور هم جمع شدهاند؛
که نامش
مرکز جامع درمان سرطان همدان است.
اینجا هر اسکناسی که روی میز گذاشته میشود،
شبیه یک قطره اشک است که بدل به نور میشود.
هر دستی که جلو میآید،
حکایتِ مادری است که میگوید: «دیگر نمیخواهم فرزندم در جادهها ناله کند.»
یا پدری که آرام زیر لب زمزمه میکند: «کاش این راه برای بقیه کوتاهتر باشد.»
اینجا کمکها عدد نیستند؛
اینجا داستانهاییاند که روی هم تلنبار شدهاند
و میخواهند سایهی سنگین سرطان را از سر مردم این خاک کنار بزنند.
اینجا، عشق نه در حرف، که در عمل جاری است؛
در دستان پینهبسته، در دلهایی که خودشان هزار سختی دارند
اما میخواهند بار دیگری را سبک کنند.
اینجا پول جمع نمیشود…
اینجا امید قد میکشد.
اینجا انسانیت نفس میکشد.
اینجا مردم برای هم ایستادهاند—
و همین، زیباترین تصویر دنیاست.
اینجا خبرارخی از روستاهای توابع شهرستان کبودراهنگ است که بخشش را ساده و بی الایش با دستان پینه بسته معنا کردند
@howzavian_hamedan
.
🔺 اصلاحطلبان بیمروت
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764144519405948038
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
تبارشناسی فقهی جمهوری اسلامی ایران: بازتولید اندیشه سیاسی نایینی
✍️ محمد مختاری
تهران(پانا) - اگر کسی بپرسد «جمهوری اسلامی ایران چه ارتباطی با فقه شیعه دارد؟» تحلیل اندیشه میرزای نایینی در کتاب «تنبیه الامه» ایشان، مسیر خوبی برای پاسخ به این سوال خواهد بود. چرا که آرای مرحوم نایینی ره در تبیین حکومت ولاییه، مشروعیت مبتنی بر نظارت فقها و نقش مشارکت عمومی بازتاب خوبی در ساختار قانونی کشورمان یافته و صورتی عینی به خود گرفته است.
پ.ن: یادداشت در پی توضیح این مسئله است که جمهوری اسلامی ایران چگونه تجسم عملی و نهادیِ اندیشههای فقه سیاسی شیعه است.
نگارنده میکوشد با استناد به آرای مرحوم میرزای نایینی و اصول قانون اساسی نشان دهد که سه رکن اصلی نظام(ولایت فقیه، نظارت فقها بر قوانین و مشارکت مردمی) ریشه در اندیشه سیاسی فقهای شیعه مانند نایینی(ره) دارد و نمایانگر تداوم و پیوندی معقول میان "نظر" (فقه شیعه) و "عمل" (نظام جمهوری اسلامی ایران) است.
🔗 متن کامل یادداشت:
https://www.pana.ir/fa/tiny/news-1634662
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
▫️یادداشت | پدیده نوسکولاریسم در حوزه علمیه
آبشخورهای فلسفی و هرمنوتیکی مغرب زمین که عمدتا از آثار و محافل روشنفکری سروش و شبستری مایه میگرفت و سپستر با نوشتههای مدرسی و کدیور رنگ شیعهشناسه به خود گرفت، به ایماژهای ناموزون و انگارههای نامیمون از اندیشه شیعه در این نسل دامن زد.
🔗 متن کامل یادداشت
🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
نکات کلیدی بیانات رهبر انقلاب با مردم:
▫️بسیج یعنی همه ملت ایران.
▫️اتحاد و وحدت خودتان حفظ کنید.
▫️از دولت حمایت کنید.
▫️از اسراف پرهیز کنید.
▫️با خدا ارتباط داشته باشید.
سلامتی و طول عمر امام خامنهای صلوات.
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
.
تفاوت مواجهه با دینگریزی و دینستیزی
⭐️متن کامل | صفحه رسمی نویسندگان حوزوی در خبرگزاری فارس
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764316863481741545
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی