eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مراسم رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه «تجربه‌نگاری فرهنگی‌ـ‌تبلیغی» 🎙 با حضور: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی | رییس سازمان تبلیغات اسلامی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی | رییس دفتر تبلیغات اسلامی 🔖 امتیازات ویژه برای شرکت‌کنندگان: ➖ جذب نیرو به‌عنوان پژوهشگر ➖ اعطای گواهی معتبر حضور ➖ امتیاز مراکز حوزوی ➖ تخفیف ۴۰٪ خرید کتاب ➖ امکان حضور همراه با خانواده 🗓 یکشنبه ۲۵ آبان ⏰ ساعت ۱۵ 📍 میدان جانبازان، پژوهشکده باقرالعلوم‌(ع) 🖥 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/e030Usfp
. 🔴 فرهنگ؛ بی‌پناه‌تر از همیشه ✍️مهدی کرد فیروزجایی، رمان‌نویس حوزوی در گلایه‌ای از وضعیت فرهنگی و نهادهای فرهنگی نوشت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و هم حوزه‌ی هنری؛ هر دو با ساختمان‌های بزرگ، تابلوهای پرزرق‌وبرق و انبوهی از مدیرانی که بسیاری از آنها سال‌هاست نمی‌دانند «فرهنگ» یعنی چه؟ اما اگر بخواهی هفته‌ای دو ساعت کارگاه داستان برگزار کنی، باید بروی درِ شهرداری، هلال‌احمر یا هر جایی که هیچ نسبتی با ادبیات ندارد را بزنی و توضیح بدهی که چرا کتاب و داستان هنوز مهم‌اند. در بیشتر شهرها، فضا و امکانات هست، اما درک نیست. نهاد هست، اما نَفَس فرهنگی نه. با این وضعیتِ خاک‌برسری فرهنگی، آدم نمی‌داند باید کار فرهنگی کند یا عزاداری فرهنگی. هیچ بعید نیست روزی برسد که برای برگزاری برنامه‌های ادبی، از قلیان‌سراها، کمپ‌های ترک اعتیاد و باشگاه‌های ورزشی کمک بگیریم! 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🖍 مفهوم خود (Self) : از ابداع غربی تا تحمیل فرهنگی 1 از 3 ✍️ حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نوشت: در گفتمان علوم اجتماعی و انسان‌شناسی معاصر، مفهوم «خود» (self) به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین مفاهیم تحلیل فرهنگی جهان شمول به نظر می رسد اما در واقع ریشه در تاریخ فکری و زبانی غرب دارد. بررسی سیر تکوین این مفهوم نشان می‌دهد که «خود» نه تنها یک پدیده جهان‌شمول نیست، بلکه محصول بستر تاریخی-فلسفی خاصی است که از طریق گفتمان علمی به دیگر فرهنگ‌ها تحمیل شده است. چراکه در جانب غربی عالم، مفهوم «خود» صرفاً یک اصطلاح فلسفی نبوده، بلکه بنیاد و محوری است که تمدن مدرن حول آن شکل گرفته و سپس دچار گسست شده است. به تعبیر بودریار یک گذرواژه (Password یا Mots de Passe) مهم و کلیدی تمدنی است. سرگذشت این مفهوم، روایتی است از صعود انسان غربی به مقام خدایگانگی تا افول او به موجودی بی‌بنیاد در میان ساختارهای قدرت و زبان. ⚡️طلوع و افول خود (Self) در جانب غربی عالم ۱. طلوع خود در جنگل: از رنسانس تا اوج ایدئالیسم آلمانی با فروریختن جهان‌بینی قرون وسطایی، انسان غربی به تدریج از حاشیه به مرکز صحنه آمد. او دیگر نه «آفریدۀ» خدا، بلکه «آفریننده‌ای» تلقی می‌شد که می‌توانست جهان را با عقل خویش بازآفرینی کند. با فروریختن جهان‌بینی قرون وسطایی، انسان غربی انقلا کپرنیکی و داروینی به تدریج از حاشیه به مرکز صحنه هستی شناختی آمد. او دیگر نه «آفریدۀ» خدا، بلکه «آفریننده‌ای» تلقی می‌شد که می‌توانست جهان را با عقل خویش بازآفرینی کند. او در جنگل کشف شد. توماس هابز انسان را به مثابه گرگ دیگری کشف کرد. او در اثر شاخص خود، «لویاتان» (۱۶۵۱)، انسان را نه بر اساس روح جاودان، بلکه بر پایۀ غرایز طبیعی و مادی تعریف کرد. از نگاه هابز، «خود» همان «بدن» است که توسط امیال و ترس‌هایش به حرکت درمی‌آید. غریزهٔ بنیادین این خود، «خودنگهداری» (Self-preservation) است و در وضعیت طبیعی، زندگی انسان «منفرد، فقیر، شرارت‌بار، وحشیانه و کوتاه» است. این نگاه، خود را به موجودیتی تقلیل‌گرا، اما بسیار اثرگذار در شکل‌گیری دولت مدرن به عنوان تنها نهادی که می‌تواند این خودهای متعارض را مهار کند، بدل کرد(خود به مثابه موجودیتی مادی‌گرا و قدرت‌طلب) اما در جنگل‌های فرانسه، روسو خودی را کشف کرد که نه محصول جامعه‌ای فاسد، بلکه برآمده از «ذات نیک» و مشترک همۀ انسان‌ها بود. این خودِ طبیعی، جهانی و بی‌زمان تصور می‌شد؛ گوهری که در همۀ افراد حاضر است. (خود به مثابه هستی طبیعی و نیک) نقطه عطف تاریخی در شکل‌گیری مفهوم مدرن «خود» را باید در آثار جان لاک، فیلسوف انگلیسی سدۀ هفدهم جستجو کرد. در سال ۱۶۹۰، لاک در «جستار در باب فهم بشری»، خود را به عنوان «آن چیز آگاه اندیشنده... که تا جایی که این آگاهی امتداد می‌یابد، نگران خویش است» تعریف کرد. این تعریف بنیادین، چند ویژگی کلیدی را برای خود در نظر گرفت: فرادستی اندیشۀ آگاه: خود به مثابه موجودیتی اساساً عقلانی و خودآگاه تک‌بودگی و وحدت: خود به عنوان کلی یکپارچه و متمایز تداوم هویتی: پایداری خود در گذر زمان و مکان قابلیت بررسی تجربی: امکان مطالعۀ علمی خود به عنوان پدیدۀ مشاهده‌پذیر این چهارچوب لاکی، به سنگ بنای انسان‌شناسی فلسفی و روان‌شناسی مدرن تبدیل شد و پارادایم مسلط در مطالعه «فرد» و «هویت» را برای سده‌ها شکل داد.( خود به مثابه هویتی خودآگاه و پیوسته و تجربی) کانت خود را از قالب یک «موجود تجربی» به «شرط امکان هرگونه تجربه» ارتقا داد. خود استعلایی، نه تنها جهان را درک می‌کرد، بلکه آن را می‌ساخت. بدین ترتیب، انسان برای نخستین بار، هم قانون‌گذار طبیعت شد و هم قانون‌گذار اخلاق. (خود به مثابه قانون‌گذار جهان) در فلسفۀ هگل، خود دیگر یک فرد منفرد نبود، بلکه به «روح» (Geist) بدل شده بود که در تاریخ، دولت و هنر متجلی می‌شد. این خود، کلیتی را شکل می‌داد که همه چیز را در خود مستحیل می‌کرد و به «خدای روی زمین» مبدل می‌گشت. (خود به مثابه روح جهانی) ادامه دارد... 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔹روایت سفر حجت الاسلام اولیایی به دبی ✍️ نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۵ به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان، از ۲۱ مهر ۱۴۰۴ تا ۲۵ مهرماه در دبی برگزار شد. یادداشت‌های زیر در طول بازدید از این رویداد نگاشته شده است؛ یادداشت اول؛ عطش تکنولوژیک یادداشت دوم؛ حکمرانی هوشمند یادداشت سوم؛ آینده هوشمند؛ رقصی میان ترس و امید یادداشت چهارم؛ مشاوره هوشمند یادداشت پنجم؛ تفاهم‌نامه های هوش مصنوعی یادداشت ششم؛ دبی کجاست؟! یادداشت هفتم؛ مرگ ارتباطات اجتماعی یادداشت هشتم؛ ایران در جیتکس یادداشت نهم؛ دعوای علوم انسانی و مهندسی یادداشت دهم؛ خودروهای هوشمند از ابزار تا خودمقصودی 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 فیرحی و اومانیسم؛ از خلافت الهی تا محوریت انسان اندیشه سیاسی داود فیرحی در تلاش برای پیوند دین و مدرنیته، به چرخشی اومانیستی نزدیک می‌شود؛ جایی که محوریت انسان جای خلافت الهی را می‌گیرد و مرجعیت وحی در سایه عقل خودبنیاد رنگ می‌بازد. ✍🏻 ابراهیم انجم شعاع متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید... 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
. 🎬 حضور نویسندگان حوزوی در خبرگزاری فارس 👇 https://farsnews.ir/howzavian_fars 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🌿 نجوای جمعه ▫️سلام بر ربیعُ الأنام؛بر بهار بی‌زوال بشریت، بر مولایی که حضورش امنیتِ جان و تکیه‌گاه دل است. 🤲 آقاجان… این روزها باران در سرزمین ما دیر کرده است. ایرانِ عزیز، خشک و خسته؛مردم، قانط از تدابیر خویش و دل‌نگران از قصور خویش، گناه‌آلود ولی امیدوار به رحمت. پویش نماز باران برپا کرده‌اند؛دهان‌ها زمزمه استغفار،دل‌ها چشم‌انتظار ابری که بیاید و بغض این خاک را بگشاید. 🤲 مولای من… کلید درهای آسمان به اذن خدا در دستان شماست.شما ولیّ نعمت ما هستید؛به یُمن وجودتان روزی می‌گیریم و بر سر سفرۀ الهی می‌نشینیم. از خدای کریم بخواهیدبه برکتِ همین اعتراف ما به خطا،به همین شکستن و بازگشت،درهای آسمان را بر این مردم گشوده کند. 🤲 مولای مهربان… گرچه گناه‌کاریم،اما ایمانمان به خدای رزّاق،خاموش نشده است.به شما پناه می‌آوریم؛به مقامِ وجیه شما عندالله. بر ما تشنگانِ زمینِ خشک و دلِ خشکیده رحم کنید. از خدا بخواهیدکه جَنّات و انهار این سرزمین دوباره خروشان شود و باران،دل‌ها و خاک‌ها را زنده کند. ✍سیدصمصام الدین قوامی 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
شماره ۴۰ فصلنامه پژوهش نامه معارف حسینی . دهمین سال انتشار.زمستان ۱۴۰۴.منتشر شد.باعث خرسندی است که در نشر سامانه سهیم باشید.دسترسی به مقالات از طریق سامانه ذیل http://maarefehosseini.ir/ @pavaragi
🌗 *هوش مصنوعی، انسان خردمند نیست!* 🔹یادداشت روز ▫️آنچه محرز است اینکه تکنیک راه خود را می‌رود و به نیازهای مردمان کاری ندارد، بلکه می‌آید و مردمان را به آنچه آورده است نیازمند می‌سازد. هوش مصنوعی مرحله اخیر رشد تکنیک است و بیم آن می‌رود که آخرین مرحله آن باشد. زیرا، دارای قدرتی است که می تواند جهان را به هرصورتی که می‌خواهد تصویر کند و با دگرگون جلوه دادن وضع جهان و احوال مردمان و حوادث و کارها و چیزها، نظم جهان را بر هم زند و هر آشوبی که بتواند در هر جا پدید آورد. هوش مصنوعی با لطیفه‌های عجیبی که زیر دام و دانه خود دارد، می‌تواند در یک لحظه جهان را پرآشوب و حتی نابود کند. این گمان که اختیار هوش مصنوعی به دست صاحبان آن است، توهم بدی است. هوش مصنوعی در جایی وجود دارد که آنجا کانون قدرت باشد و همواره با قدرت است نه در اختیار دانشمندان. هوش مصنوعی انسان خردمند نیست. طراحان آن نیز در ابتدا نمی‌خواستند که انسان مصنوعی بسازند. مع‌هذا شاید از جهاتی به انسان مصنوعی شبیه باشد. بعضی از رمانتیک‌های اروپا صورتی از بشر مصنوعی را در خیال خود پرورده بودند که یکی از آنها هیولای فرانکّنشتاین بود. موجودی خطرناک که ویرانگر بود و آدم می‌کشت. اما بالاخره کشته شد. نمی‌دانیم اگر هوش مصنوعی هم به کارهای خطرناک دست بزند و حامل طرحی برای کشتار آدمیان باشد، مردمانی باقی می‌مانند که بتوانند او را از میان بردارند. آنچه اکنون اهمیت دارد این است که از هوش مصنوعی رو نگردانیم اما شیفته آن نباشیم که این شیفتگی با خرد و دانایی نمی‌سازد. هوش مصنوعی مانند هر تکنولوژی دیگر فایده‌ها دارد و از عهده کارهای بزرگ برمی‌آید اما در وضع کنونی بیشتر به کار ویرانگری می‌آید زیرا قدرت در مسیر ویرانگری است. هوش مصنوعی هم میلش به سوی قدرت است و کاری به صلح و صلاح و بهبود زندگی انسان ندارد. شاید بتواند با محاسبه صلاح را تشخیص دهد اما آن را ترجیح نمی‌دهد زیرا در بند خوب و بد و زشت و زیبا نیست. سرمایه‌اش هم اطلاعات است بی‌آنکه از خرد عملی بهره داشته باشد. ✍ سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی درباره هوش مصنوعی؛ آبان ۱۴۰۴ @howzavian_hamedan
🔺افراط در مقابله با فلسفه‌وعرفان ▫️ آقا سید محمدحسن قاضی؛ آقازاده آیت‌الله سیدعلی قاضی می‌گوید: «من یک ماه رمضان در مشهد بودم و پای منبر آقای حاضر شدم، ایشان سر منبر می‌رفت و زیاد هم عصبانی می‌شد و به پدرم ناسزا می‌گفت. صراحتاً می‌گفت: «آن سیدی که در نجف است، ریشش قرمز است و قدش کوتاه است و فلان ….» 🔹بعضی‌ها به او گفتند: «پسرش پای منبر شما اینجا نشسته است.» بعد از آن آمد و از من خیلی عذر خواست و حتی یک روز مرا به منزلش برای افطار دعوت کرد. 🔸من منبرهای او را می‌نوشتم و وقتی به نجف رفتم آنها را به آقا نشان دادم. پدرم گفت: «‌این‌ها چیست که تو نوشته‌ای؟ هرگز آقا میرزا مهدی اصفهانی یک چنین حرف‌هایی نمی‌زند. مگر دیوانه‌ای تو! آنها را دور بینداز!». من هم آنها را دور ریختم. ⚡️بعد از حدود سی‌سال که کتاب ابواب الهدی چاپ شد، آن را خواندم دیدم صد رحمت به آنچه در مشهد شنیدم!» 💢این اهانت‌ها گاه آن‌قدر شدید می‌شد که حتی دلباختگان و شیفتگان آن مرحوم در جواز امامت ایشان شک می‌کردند؛ چنان که در بین ارادتمندانشان در خراسان معروف است که در مجلسی چنان تعابیر مرحوم میرزا نسبت به حکما تند شد که مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقای تهرانی پس از درس به دلیل این‌که می‌خواستند در نماز ایشان شرکت کنند از ایشان تقاضا نمودند که استغفار کنند. 🍁 آیت‌الله بهجت درباره کارهای میرزا مهدی اصفهانی می‌فرماید: «آقا میرزا مهدی به کسانی سبّ می‌نمود که آنها را می‌شناختم که شب‌ها در هنگام خواب آن‌قدر از عشق و خوف خدا اشک می‌ریختند که بالش ایشان خیس می‌شد؛ ولی شنیدم که ایشان در آخر عمر توبه نموده‌است و چون شنیدم که توبه نموده است گاهی مشهد سر قبر او می‌روم.» 📚 مقاله تکفیریان تفکیکی، استاد محمدحسن وکیلی •┈┈••••✾•🌿🌺•✾••┈┈• ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
علامه و عدالت اجتماعی (به مناسبت ۲۴ ابانماه، روز بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔹در میان اندیشمندان اسلامی، علامه سید محمدحسین طباطبایی هرچند یک نظریه پرداز عدالت نیست اما با عمق نگاه فلسفی و تفسیری خود، بیاناتی در باب «عدالت اجتماعی» ارائه داده است. 🔸از نگاه علامه، عدالت بر دو محور استوار است؛ عدالت فردی: عدالت انسان در قبال خویشتن و عدالت اجتماعی به معنای عدالت انسان در تعامل با دیگران. 🔹ایشان با پذیرش تعریف صوری عدالت به معنای «اعطای حق به هر صاحب حقی»، تاکید می‌کنند که عدالت اجتماعی یعنی رفتار با افراد جامعه، دقیقاً بر اساس شایستگی‌ها و حقوق ذاتی آنان. 🔸علامه برای تحلیل رفتار انسان، از اصل «اصالت استخدام» بهره می‌گیرد. بر این اساس، انسان موجودی است که در پی تأمین منافع و سود شخصی خویش است. و عدالت را استخدام می‌کند. انسان ابتدا می‌کوشد همه چیز، حتی همنوعان خود را همانند ابزاری به خدمت گیرد. اما هنگامی که با توقع متقابل دیگران روبرو می‌شود، درمی‌یابد که اگر به حقوق دیگران احترام نگذارد، منافع خودش نیز در گرداب تزاحم‌ها و درگیری‌ها نابود خواهد شد. در این مرحله، عقل وارد میدان می‌شود. عقل، این غریزه سرکش استخدام را مهار کرده و آن را در قالب قوانین، آداب و سنن اجتماعی سازمان می‌بخشد. اینجا است که عدالت اجتماعی، به عنوان تنها راهکار منطقی برای همزیستی، متولد می‌شود. 🔹علامه طباطبایی اگرچه عقل را به عنوان موتور محرک و دلیل ضرورت تشکیل جامعه عادلانه می‌شناسد، اما در نهایت تاکید می‌کند که عقل به تنهایی برای تحقق کامل عدالت اجتماعی کافی نیست. عقل می‌تواند چارچوب کلی را ترسیم کند، اما برای تعیین دقیق مصادیق «حق» و تضمین اجرای عادلانه قوانین، نیاز به هدایت الهی است. از این منظر، دستورات شرع و قوانین الهی هستند که با دقتی فوق‌بشری، حقوق واقعی را مشخص کرده و راه را برای بسط و اجرای حقیقی عدالت اجتماعی در همه ابعاد زندگی هموار می‌سازند. بنابراین، عدالت مطلوب و آرمانی، عدالتی است که در سایه شریعت تحقق می‌یابد. https://eitaa.com/ahmad_olyaei
📚 کتاب؛ مسیر روشن آینده 🖇 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 🔸 انسان ذاتاً موجودی است کمال‌جو؛ انسان همواره در پی آن است که گمشده خود را در ساحت کمال بیابد و چه کمالی فراتر از علم؟ علم، کشش درونی انسان را به حرکت وامی‌دارد. او یا باید سالیان دراز را صرف تجربه شخصی کند، یا از گنجینه‌ی عظیم دانش گذشتگان بهره گیرد و خود نیز بر آن بیفزاید. 🔸 پرسش بنیادین اینجاست: دانش‌ها چگونه انتقال می‌یابند و چه ابزاری توانسته است این میراث عظیم بشری را از نسلی به نسل دیگر برساند؟ پاسخ روشن است؛ کتاب. 🔸 از نقوش بر دیواره غارها تا نخستین خطوط بر کاغذ، انسان همواره تجربه و اندیشه‌ی خویش را مکتوب کرده است. کتاب، کهن‌ترین و درعین‌حال کارآمدترین ابزار انتقال دانش و فرهنگ است. با کتاب، علم تکثیر می‌شود، ژرفا می‌یابد و راه پیشرفت گشوده می‌گردد. 💢 جامعه‌ای که صرفاً کتاب انباشته است ولی کتاب‌خوان ندارد، در ظاهر صاحب علم است، اما عالم ندارد. کتاب و کتاب‌خوانی دو بال‌اند که یکدیگر را کامل می‌کنند؛ بی‌وجود یکی، دیگری بی‌ثمر است. هرقدر که نویسندگان و کتاب‌خوانان در جامعه بیشتر باشند، همان‌قدر قدرت اثرگذاری و جهت‌دهی آن جامعه نیز افزایش می‌یابد. 🔸 از رهگذر کتاب است که می‌توان فرهنگ ساخت، نگرش‌ها را تغییر داد، اندیشه‌ها را تثبیت کرد یا باورها را زدود. به همین دلیل است که قدرت‌های بزرگ جهان، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بر روی کتاب و کتاب‌خوانی می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما، با وجود تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، جایگاه شایسته‌ی کتاب و فرهنگ مطالعه هنوز به‌درستی شناخته نشده است. 🔸 بی‌تردید ابزارهای رسانه‌ای متنوعی برای اثرگذاری بر فرهنگ عمومی وجود دارد، اما هیچ‌یک توان ماندگاری و عمق کتاب را ندارد. کتاب حتی بر ضمیر ناخودآگاه انسان نیز اثر می‌گذارد؛ اثری که انتخاب‌ها را آگاهانه می‌کند و آگاهی، پایه‌ی انتخابی استوار و پایدار است. 💢 کتاب همان علم است که در صفحاتی گردآوری شده و لازم است تا شخصی آن را بخواند و بفهمد. پس اگر قرار است فرهنگی تثبیت شود و حرکتی اجتماعی به نتیجه برسد، راهی جز کتاب و کتاب‌خوانی وجود ندارد. کتاب، همان چراغی است که می‌تواند مسیر آینده یک ملت را روشن سازد. ✍️ حجت الاسلام علی لرستانی 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی