eitaa logo
نویسندگان حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻جریان سکولار از مصادره میرزای نائینی ناکام ماند پژوهشگر مطالعات راهبردی انقلاب اسلامی می‌گوید: میرزای نائینی میان «مشروعیت» و «مقبولیت» پیوند برقرار کرده بود؛ یعنی مردم در اداره کشور نقش دارند، اما ولایت الهی و فقاهت رکن اصلی حاکمیت است. 🔗 متن کامل مصاحبه 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
«آهِ در سوخته» ✍🏻سیده الهام موسوی چند روزی از فاطمیه‌ی اول می‌گذرد و در دلم آشوبیست که تنها چاره‌اش، اشک است. قلم به دست می‌گیرم و خود را به کوچه‌های پرغربتِ مدینه می‌سپارم، اما مگر می‌شود جلوتر رفت؟ هر بار که خواسته‌ام بنویسم، تا سرِ کوچه‌ی خانه‌ی علی(ع) پیش رفته‌ام و نتوانسته‌ام قدمی جلوتر بردارم. مگر می‌شود «درِ سوخته» را دید و بی‌تفاوت ماند؟ امان از دلِ علی(ع) و فرزندانش! امشب قلبم پر از درد است؛ خسته‌جان و بال‌شکسته‌ام. دریافته‌ام که حقِ ورود به این خانه، دل‌بریدن از دنیاست. پاهای بی‌رمقم را هرطور که شده به حرکت درمی‌آورم؛ نزدیکِ درِ سوخته، با میخ‌های بزرگِ بیرون زده، روبه‌رو می‌شوم. بی‌اختیار دمِ در می‌افتم؛ روحم حاضر است، اما جسمم نیست. وای مادر! پشتِ آن در چه کشیدی؟ به گمان مادر پشتِ همان در، تمامِ قصه‌ی شهادتِ دوازده امام را دیده است. محرابِ پرخون، تشتِ جگرهای تکه‌تکه، خیمه‌های در آتش، پیکر بی‌سر زیرِ سُمِّ اسب. مگر می‌شود حتی از این در گذشت؟ گوشه‌گوشه‌اش بوی داغ و مصیبت می‌دهد. اما در میان این همه اندوه، دلم راهی دیگر می‌جوید؛ به یاد آن فرزندی می‌افتم که هنوز هر سحر برای مادرش می‌گرید؛ او که هر فاطمیه، داغِ تازهٔ کوچه‌های مدینه را در دل دارد. یا صاحب‌الزمان(عج)، می‌دانم هنوز ناله‌ی مادرت را پس از قرن‌ها می‌شنوی و هنوز «درِ سوخته» را با اشک مرور می‌کنی. کاش آن روز که برای انتقامِ مادر قیام می‌کنی، ما نیز از یاورانت باشیم تا دلِ داغ‌دارِ زهرا(س) آرام گیرد و کوچه‌های مدینه دوباره بوی حضور تو را بگیرد. @howzavian_khuzestan
«نماز باران» 🔸اینکه ایران چندمین سال پیاپی خشکسالی را سپری می‌کند را نمی‌دانم، اما همین‌قدر می‌دانم که با شدیدترین خشکسالی در شش دهه گذشته مواجهیم. خشکی و بی‌آبی و بی‌بارشی در فصولی که طبعاً باید تَر باشند، هشدار تلخی برای بهار و تابستان گرم و خشک است و با صدای بلند پدیداری مشکلات تاب‌سوزی برای کشاورزان، عشایر و آثاری گران برای جامعه ایران را جار می‌زند. 🔹 طبعاً علل و عوامل تخصصی و متعددی در پس مسأله خشکسالی وجود دارد، اما از حیث الهیاتی، کنش‌گری عالمان دین و خواندن «نماز باران» در امر نزولات آسمانی می‌تواند راه‌‌گشا باشد. 🔹 شاید در گوشه ذهن برخی از علما «نماز باران» فرصت و تهدید را باهم دارد؛ اما اکنون زمان آن است تا بی‌درنگ عالمی از وجود خویش برخیزد، عمامه از سر بردارد و آبرو به کف بگیرد و پا برهنه، با مردم به بیابان برود و نماز باران بخواند تا هم به این مستحب سفارش شده عمل نماید و هم به سیره سلف و معصومین(علیهم‌السلام) التفات کند. 🔹مباد که نگاه اثبات‌گرایانه و پوزیتیویستی به مقوله نزولات آسمانی بر عالمان دین سیطره پیدا کند تا از این سنت مجرب صرف نظر کنند! که اگر اینگونه شود، دیگر نمی‌توان در جامعه از مفاهیمی مانند شفا، برکت، رزق، روزی، دعا و ... سخنی گفت در حالی که علمای آن از «نماز باران» هراس دارند. 🔸 روشن است که اگر نماز باران خوانده شود، چه بارانی ببارد و چه نبارد، هم عالمان پیش‌قدم مأجورند و هم محبت‌شان در دل‌‌های تکثیر می‌شود! 🔹 جالب که در روایتی در کتاب «من لایحضره الفقیه» از امام صادق(علیه‌السلام) آمده است که حتی فرعون نیز روزی برای افزایش آب رود نیل به درگاه خداوند دعا کرد. 🔸باری، برای حل ابتلائات جاری از جمله خشکسالی، می‌توان از ظرفیت سنن پیشین و سفارشات دین استفاده کرد که قطعا موجب ارتقای مرجعیت دانش الهیات و افزایش مرجعیت فرهنگی عالمان دین می‌گردد که به قول خواجه: حافظ، وظیفهٔ تو دعا گفتن است و بس در بَندِ آن مباش که نشنید یا شنید ✍️ @howzavian_hamedan
هوای گریه... شکسته بالِ نوپروازها، زخمی شده پرها بمیرم من، چه بهتی هست در چشم کبوترها! گلوله رد شده بی اِذن، هنگام اَذان از صحن ترک خورده‌ست آیینه، پریده رنگ مرمرها ببین! روی مفاتیح پدرها لاله روییده ببین! بوی شقایق می‌دهد مُهر برادرها سر سجاده، جایی در میان سجدۀ آخر هوای گریه دارد چادر زخمی مادرها چه بی‌‌ لالایی و بی ‌سرصدا خوابیده‌اند آرام عروسک‌های خون‌آلود در آغوش دخترها یکی سقا شده، آبی رسانده دست مجروحین یکی تنها شده، روضه گرفته بین پیکرها چه زیبایند این پروانه‌های شمع‌درآغوش چه آرامند روی دامن مولایشان سرها تو شاعر! از علی‌اکبر بخوان در گوش اشعارت تو مداح! از علی‌اصغر بگو بالای منبرها اگر فتنه، اگر غوغا، اگر آشوب، اگر بلوا بمان در قلعۀ ایمان و در باروی باورها خدایا! از تو و پیغمبرت در مکتب تکفیر برای قتل ما پاداش می‌خواهند کافرها شهادت سیب سرخی بود روی شاخۀ تقدیر که افتاد از قضا در دامن باآبروترها @shaeranehowzavi
. 🖍 صفحه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم 💠 اخبار اندیشه‌ای حوزه 🎙 گفتارها 🖌یادداشت‌ها https://eitaa.com/joinchat/4187948303C63e5076bbc 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
24.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تفاوت جایگاه عقلانیت و ایمان در اسلام و مسیحیت 🖍 امروزه هر جا سخن از اندیشه است، گویی اندیشه کالای لوکس غرب است که تازه وارد جامعه ما شده است، بسیاری از روشنفکران تجددخواه ایرانی نیز با همین انگاره، دانش را تعریف کرده و به سطوح گوناگون جامعه کشانده اند در حالی که دین و دانشِ مبتنی بر مکتب اسلام را به تبیین ننشسته اند و به زیورآلات و ژست اندیشه ای غرب دل بسته اند. 📌این کلیپ 👆به خوبی نشان می دهد که اسلام با تمام احکامش مبتنی بر خردورزی است و تقدم و تأخر ایمان و عقل را در دو مکتب مسیحی و اسلامی نشان خواهد داد. همچنین نشان می دهد که گفتمان «اختیار» در کدام مسلک و سلوک رسمیت دارد؛ اسلام یا مسیحیت؟ 🔻البته این را نیز باید گفت که بخشی از ستیز غرب با جهان اسلامی با انگاره این همانی (اسلام همان مسیحیت است) در حال رخ دادن است، همان رویارویی کلیسا و مدرنیته که منجر به انقلاب صنعتی شد. حال آن که دین تحریفی با دین قرآنی ِبدون تحریف و تقطیع، تفاوت های بنیادینی در شروع خردورزی و ایمان انسان دارد. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📚 مراسم رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه «تجربه‌نگاری فرهنگی‌ـ‌تبلیغی» 🎙 با حضور: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی | رییس سازمان تبلیغات اسلامی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی | رییس دفتر تبلیغات اسلامی 🔖 امتیازات ویژه برای شرکت‌کنندگان: ➖ جذب نیرو به‌عنوان پژوهشگر ➖ اعطای گواهی معتبر حضور ➖ امتیاز مراکز حوزوی ➖ تخفیف ۴۰٪ خرید کتاب ➖ امکان حضور همراه با خانواده 🗓 یکشنبه ۲۵ آبان ⏰ ساعت ۱۵ 📍 میدان جانبازان، پژوهشکده باقرالعلوم‌(ع) 🖥 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/e030Usfp
. 🔴 فرهنگ؛ بی‌پناه‌تر از همیشه ✍️مهدی کرد فیروزجایی، رمان‌نویس حوزوی در گلایه‌ای از وضعیت فرهنگی و نهادهای فرهنگی نوشت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و هم حوزه‌ی هنری؛ هر دو با ساختمان‌های بزرگ، تابلوهای پرزرق‌وبرق و انبوهی از مدیرانی که بسیاری از آنها سال‌هاست نمی‌دانند «فرهنگ» یعنی چه؟ اما اگر بخواهی هفته‌ای دو ساعت کارگاه داستان برگزار کنی، باید بروی درِ شهرداری، هلال‌احمر یا هر جایی که هیچ نسبتی با ادبیات ندارد را بزنی و توضیح بدهی که چرا کتاب و داستان هنوز مهم‌اند. در بیشتر شهرها، فضا و امکانات هست، اما درک نیست. نهاد هست، اما نَفَس فرهنگی نه. با این وضعیتِ خاک‌برسری فرهنگی، آدم نمی‌داند باید کار فرهنگی کند یا عزاداری فرهنگی. هیچ بعید نیست روزی برسد که برای برگزاری برنامه‌های ادبی، از قلیان‌سراها، کمپ‌های ترک اعتیاد و باشگاه‌های ورزشی کمک بگیریم! 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🖍 مفهوم خود (Self) : از ابداع غربی تا تحمیل فرهنگی 1 از 3 ✍️ حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نوشت: در گفتمان علوم اجتماعی و انسان‌شناسی معاصر، مفهوم «خود» (self) به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین مفاهیم تحلیل فرهنگی جهان شمول به نظر می رسد اما در واقع ریشه در تاریخ فکری و زبانی غرب دارد. بررسی سیر تکوین این مفهوم نشان می‌دهد که «خود» نه تنها یک پدیده جهان‌شمول نیست، بلکه محصول بستر تاریخی-فلسفی خاصی است که از طریق گفتمان علمی به دیگر فرهنگ‌ها تحمیل شده است. چراکه در جانب غربی عالم، مفهوم «خود» صرفاً یک اصطلاح فلسفی نبوده، بلکه بنیاد و محوری است که تمدن مدرن حول آن شکل گرفته و سپس دچار گسست شده است. به تعبیر بودریار یک گذرواژه (Password یا Mots de Passe) مهم و کلیدی تمدنی است. سرگذشت این مفهوم، روایتی است از صعود انسان غربی به مقام خدایگانگی تا افول او به موجودی بی‌بنیاد در میان ساختارهای قدرت و زبان. ⚡️طلوع و افول خود (Self) در جانب غربی عالم ۱. طلوع خود در جنگل: از رنسانس تا اوج ایدئالیسم آلمانی با فروریختن جهان‌بینی قرون وسطایی، انسان غربی به تدریج از حاشیه به مرکز صحنه آمد. او دیگر نه «آفریدۀ» خدا، بلکه «آفریننده‌ای» تلقی می‌شد که می‌توانست جهان را با عقل خویش بازآفرینی کند. با فروریختن جهان‌بینی قرون وسطایی، انسان غربی انقلا کپرنیکی و داروینی به تدریج از حاشیه به مرکز صحنه هستی شناختی آمد. او دیگر نه «آفریدۀ» خدا، بلکه «آفریننده‌ای» تلقی می‌شد که می‌توانست جهان را با عقل خویش بازآفرینی کند. او در جنگل کشف شد. توماس هابز انسان را به مثابه گرگ دیگری کشف کرد. او در اثر شاخص خود، «لویاتان» (۱۶۵۱)، انسان را نه بر اساس روح جاودان، بلکه بر پایۀ غرایز طبیعی و مادی تعریف کرد. از نگاه هابز، «خود» همان «بدن» است که توسط امیال و ترس‌هایش به حرکت درمی‌آید. غریزهٔ بنیادین این خود، «خودنگهداری» (Self-preservation) است و در وضعیت طبیعی، زندگی انسان «منفرد، فقیر، شرارت‌بار، وحشیانه و کوتاه» است. این نگاه، خود را به موجودیتی تقلیل‌گرا، اما بسیار اثرگذار در شکل‌گیری دولت مدرن به عنوان تنها نهادی که می‌تواند این خودهای متعارض را مهار کند، بدل کرد(خود به مثابه موجودیتی مادی‌گرا و قدرت‌طلب) اما در جنگل‌های فرانسه، روسو خودی را کشف کرد که نه محصول جامعه‌ای فاسد، بلکه برآمده از «ذات نیک» و مشترک همۀ انسان‌ها بود. این خودِ طبیعی، جهانی و بی‌زمان تصور می‌شد؛ گوهری که در همۀ افراد حاضر است. (خود به مثابه هستی طبیعی و نیک) نقطه عطف تاریخی در شکل‌گیری مفهوم مدرن «خود» را باید در آثار جان لاک، فیلسوف انگلیسی سدۀ هفدهم جستجو کرد. در سال ۱۶۹۰، لاک در «جستار در باب فهم بشری»، خود را به عنوان «آن چیز آگاه اندیشنده... که تا جایی که این آگاهی امتداد می‌یابد، نگران خویش است» تعریف کرد. این تعریف بنیادین، چند ویژگی کلیدی را برای خود در نظر گرفت: فرادستی اندیشۀ آگاه: خود به مثابه موجودیتی اساساً عقلانی و خودآگاه تک‌بودگی و وحدت: خود به عنوان کلی یکپارچه و متمایز تداوم هویتی: پایداری خود در گذر زمان و مکان قابلیت بررسی تجربی: امکان مطالعۀ علمی خود به عنوان پدیدۀ مشاهده‌پذیر این چهارچوب لاکی، به سنگ بنای انسان‌شناسی فلسفی و روان‌شناسی مدرن تبدیل شد و پارادایم مسلط در مطالعه «فرد» و «هویت» را برای سده‌ها شکل داد.( خود به مثابه هویتی خودآگاه و پیوسته و تجربی) کانت خود را از قالب یک «موجود تجربی» به «شرط امکان هرگونه تجربه» ارتقا داد. خود استعلایی، نه تنها جهان را درک می‌کرد، بلکه آن را می‌ساخت. بدین ترتیب، انسان برای نخستین بار، هم قانون‌گذار طبیعت شد و هم قانون‌گذار اخلاق. (خود به مثابه قانون‌گذار جهان) در فلسفۀ هگل، خود دیگر یک فرد منفرد نبود، بلکه به «روح» (Geist) بدل شده بود که در تاریخ، دولت و هنر متجلی می‌شد. این خود، کلیتی را شکل می‌داد که همه چیز را در خود مستحیل می‌کرد و به «خدای روی زمین» مبدل می‌گشت. (خود به مثابه روح جهانی) ادامه دارد... 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔹روایت سفر حجت الاسلام اولیایی به دبی ✍️ نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۵ به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان، از ۲۱ مهر ۱۴۰۴ تا ۲۵ مهرماه در دبی برگزار شد. یادداشت‌های زیر در طول بازدید از این رویداد نگاشته شده است؛ یادداشت اول؛ عطش تکنولوژیک یادداشت دوم؛ حکمرانی هوشمند یادداشت سوم؛ آینده هوشمند؛ رقصی میان ترس و امید یادداشت چهارم؛ مشاوره هوشمند یادداشت پنجم؛ تفاهم‌نامه های هوش مصنوعی یادداشت ششم؛ دبی کجاست؟! یادداشت هفتم؛ مرگ ارتباطات اجتماعی یادداشت هشتم؛ ایران در جیتکس یادداشت نهم؛ دعوای علوم انسانی و مهندسی یادداشت دهم؛ خودروهای هوشمند از ابزار تا خودمقصودی 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 فیرحی و اومانیسم؛ از خلافت الهی تا محوریت انسان اندیشه سیاسی داود فیرحی در تلاش برای پیوند دین و مدرنیته، به چرخشی اومانیستی نزدیک می‌شود؛ جایی که محوریت انسان جای خلافت الهی را می‌گیرد و مرجعیت وحی در سایه عقل خودبنیاد رنگ می‌بازد. ✍🏻 ابراهیم انجم شعاع متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید... 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
. 🎬 حضور نویسندگان حوزوی در خبرگزاری فارس 👇 https://farsnews.ir/howzavian_fars 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی