eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
طلوعی بی‌غروب در کویر داغ خم وقتی خورشید از دست انسان طلوع می‌کند غدیر تنها یک واقعه تاریخی نیست. اگر چنین بود، همچون هزاران رویداد دیگر در طوی فراموشی محو می‌شد. اما غدیر زنده است، چون در آن انسان از حیوان جدا شد. آن روز در کویر داغ خم، وقتی دست‌های محمد علی را بالا برد، خورشیدی طلوع کرد که هرگز غروب نخواهد کرد. حضرت امیر از خیلی‌ها شهادت بر ولایت‌شان خواست و آنها زیر بار نرفتند. نفرین شدند. چرا؟ چون شهادت دادن به ولایت، یعنی شهادت دادن به این حقیقت که انسان می‌تواند از بند غرایز رها شود و در سطح وظیفه زندگی کند. آنها که زیر بار نرفتند، در واقع از انسان شدن امتناع کردند. انسان در برابر حیوان؛ وظیفه در برابر غریزه حیوان تمام مسائلش را با غریزه حل می‌کند. حتی نظم کندو که انسان هنوز در جوامع کمونیستی و سرمایه‌داری‌اش نتوانسته آن را بسازد، حاصل همین غریزه است. اما انسان؟ انسان وقتی انسان می‌شود که از اسارت‌ها، از ظلمات، از هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها آزاد شود. ولایت همین است. مقامی که استعدادهای بشر را بیرون می‌ریزد. او را از ظلمت نفس، از ظلمت خلق دنیا، از محدودیت‌ها به سوی نور هستی هدایت می‌کند. انسانی که دیگر با معیارهای کم و کوتاه اندازه نمی‌گیرد و در سطح غریزه زندگی نمی‌کند. علاقه غریزی در برابر علاقه وظیفه‌ای مالک وقتی دریافت که علی بیش از خودش به او علاقه دارد، تسلیم شد. نه از روی ضعف، بلکه از روی شناخت. او فهمید که علاقه خودش به خودش، علاقه‌ای غریزی است اما علاقه علی، علاقه‌ای از روی وظیفه. مالک خودش را برای خودش می‌خواهد، علی او را برای خدا می‌خواهد. این تفاوت علاقه‌ها، همان اندازه است که انگیزه‌ها با هم تفاوت دارند. پس دیگر جای درنگ نیست و جای سرکشی نیست. سرکشی‌ها حماقت‌های زیان‌آور بیش نیستند. مرگی که زندگی می‌آفریند «مگر نه این است که می‌میریم؟ پس بگذار مرگی را انتخاب کنیم که زندگی‌هایی را بارور کند». این جمله کلید درک غدیر است. مرگ حتمی است، اما مرگ در راه ولایت، زندگی‌بخش است. شیعه در طول تاریخ همین را فهمیده. به ميان آتش نشسته و به استقبال مرگ رفته، چون می‌دانسته که ولی بیش از او به او علاقه دارد. سرّ همه فداکاری‌ها و جانبازی‌های شیعه در طول تاریخ همین شناخت برهانی و عینی است. شناخت این که ولی، آگاه و دلسوز است و اطاعت از او، اطاعت از حقیقت است. طلوع بی‌غروب در افق غدیر، در آسمان دست‌های محمد، خورشیدی طلوع کرد که هیچ‌گاه غروب نخواهد کرد. طلوعی مهربان بر دل‌های مشتاق. چه کسی در روز روشن، خواب سیاه می‌بیند؟ وقتی سیلاب کلام رسول و طلوع خورشید ولایت هم‌بستر می‌شوند، در دل‌های عاشق، تصمیم می‌روید. بر شاخه‌های تصمیم، اقدام می‌شکوفد. هر چند دست‌های سیاه، شکوفه‌های سفید را بسوزانند، آخر سوختن، زمزمه ساختن را به گوش همان‌ها که از دست‌هایشان آتش می‌بارد، می‌رساند. در باغ شهادت می‌بینی شکوفه‌هایی که در آتش هم می‌رویند. در دشت تاریکی می‌بینی رویش شاد چراغ‌های سرخ ولایت را. پس چرا نخواهی زندگی شکوفه‌ها را تجربه کنی و از سینه آتش، بهشت را صدا بزنی؟ اثر یک نگاه، اثر یک تصمیم انسان هنگامی که تمام راه را رفت، آنگاه می‌یابد که اثر یک نگاه، اثر یک خیال، اثر یک تصمیم بر تمام هستی و بر تمام عوالم تا چه اندازه بوده است. غدیر همین است. یک تصمیم که تمام هستی را متحول کرد. یک نگاه که مسیر تاریخ را عوض کرد. ✍️مجیدرحیمی برگرفته از آثار واندیشه‌های استاد علی صفایی حائری @howzavian_hamedan
. 🔺آبروی جایگاه یا جایگاهی برای آبرو؟! ✍️ محمدصادق پیمایی در تاریخ یعقوبی ج ۲ صفحه ۱۷۹ آمده است که پس از قتل عثمان، هنگامی که مردم با امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عنوان خلیفه بیعت کردند، صعصعه بن صوحان در خطابه‌ای بی‌نظیر خطاب به آن حضرت عرض کرد: «و الله، یا أمیر المؤمنین، لقد زینت الخلافة و ما زانتک، و رفعتها و ما رفعتک، و لهی إلیک أحوج منک إلیها» یعنی « ای علی! تو با قبول خلافت به آن زینت بخشیدى و جلال دادى، نه اینکه خلافت تو را زینت و جلال داده باشد؛ تو به خلافت رفعت دادى و مقامش را بالا بردى، نه اینکه خلافت به تو رفعت بدهد و مقام تو را بالا ببرد؛ نیاز خلافت به تو بیشتر از نیاز تو به خلافت است.» آری واقعیت همین است که بعضی با منتقل شدنشان به جایگاه ها باعث آبرو و سرفرازی و تعالی آن جایگاه میشوند و عده ای بالعکس سعی میکنند با کسب و یا غصب جایگاه ها به هر قیمتی برای خود آبرویی خریداری کنند و گاها در نهایت جایگاه را هم مانند خود بی آبرو میکنند! و از نتایج این رویکرد ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه نسبت به حکومت است و این نکته ای مهم در حکومتها و مخصوصا حکومت های اسلامی و رویکرد واگذاری مناصب و یا تلاش برای تصاحب مناصب است. از قضا در مبانی قرآنی هم آمده است که میبایست در اولین مراحل واگذاری، و برای جلوگیری از وارد شدن هزینه بر جامعه اسلامی امانت را به مصداق آیه « إِنَّ اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا » از همان ابتدا به اهلش سپرد. و این شناسایی اهل امانت گامی بسیار مهم است که گاهی برای امانتهای کوچکتر و سبکتر است و شناخت اهلش بالاجبار در اختیار آحاد یا گروهی و یا احدی از مردم قرار داده شده که آنهم سختی های خود را دارد و گاهی به درستی محقق می‌شود و گاهی خیر! و گاهی برای امانتی سنگین مانند عهد امامت است که از شناخت اهل آن از عهده مردم ساخته نیست و خود خداوند متعال باید پس از صلاحیت بخشی به افراد و جداکردن حساب ظالمین، گناهکاران و نالایقان از شایستگان مانند آنچه در روز غدیر گذشت به مثل علی بن ابیطالبی بفرماید « إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا » و کافران را از دست‌یازیدن به دین ناامید کرده و بانگ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ» بلند نموده و ترانه اکمال دینش را با «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ » سروده و حجت را با اتمام نعمت در « وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي » تمام فرموده و رضایت از دین خودش را با اعلام ولایت و وصایت علی بن ابیطالب و امیر نمودنش بر مومنان با « وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا » اعلام فرمود. و به پیامبرش صلی الله علیه وآله نهیب میزند و اخطار عواقب ترک فعل برای حبیب خود میدهد که « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ » و ایشان را ملزم میکند که بدون نگرانی و ترس از پذیرش یا رد مردم، این ولایت و وصایت را اعلام کند که در غیر اینصورت « فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ » انجام وظیفه و رسالت نکرده ای! و مردم را به «عیدالله الاکبر» وارد و رهنمون نساخته ای! گویا خداوند هم میفرماید دین من و جایگاه امیری مومنان به علی محتاجتر است تا اینکه علی بن ابیطالب به این جایگاه محتاج باشد! و علی است که آبرو بخش دین من است و لا غیر..... @howzavian_ilam
💠هر خانه، یک پرچم بگذارید پرچم ولایت بر در خانه‌هایتان بدرخشد. با نصب پرچم، عشق و محبت خود را به امیرالمؤمنین (ع) ابراز کنید. @HOWZAVIAN_kerman
. هادی نور ✍نجمه صالحی مسیر اسلام از سقیفه تغییر کرد و جامعه اسلامی دچار دو دستگی گردید؛ رویداد فراموش شد یا عده‌ای خود را به خواب زدند که به یاد نیاورند! با وجود آن‌که آخرین اقدام (ص) برای اعلام وصایت (ع) بود و اتمام حجت برای اثبات دیوار انکار را چیدند و در پس آن پنهان شدند! در این میان، ائمه (ع) که مصباح الهدی هستند و در تلاشند که نوری شوند برای راهنمایی بشر، برای یادآوری مهم‌ترین رویداد عصر نبوی، یعنی ، تلاش بسیار کردند و هر یک از این انوار مقدس، حرکت سازنده‌ای انجام دادند که در راستای تلاش پیشوای قبلی و چه بسا تکمیل‌کننده‌‌ی آن بود! امام هادی (ع)، دردانهٔ (ع) نیز با اقدامات مختلف، در راه روشنگری و هدایت بشر تلاش نمودند و احیاء واقعه غدیر خم یکی از فعالیت‌های مثبت دوران امامت ایشان بود. یا زیارت (ع) از یادگاری‌های پیشوای دهم(ع) است که امر شده است در هر زمان و هر مکان‌، به‌ویژه در روز خوانده شود. این زیارت، مطالبی از ، از رشادت‌های تاریخی  (ع) و فداکاری‌های آن حضرت در راه دین اسلام را بیان کرده است. از جمله: جنگ بدر، احزاب، اُحد، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان و...   خوب است در این روزها که ایام سُرور آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، بخوانیم این پر محتوا را! ☘🕊 میلاد خیرالورا، دردانهٔ ، کهف التقی، امام هادی علیه السلام، تهنیت!🍀🕊 @AFKAREHOWZAVI
🔰نویسندگی چیست؟ ✍️سید عبدالله هاشمی ترکیب فکر و خیال است. وقتی اندیشه پا به سرزمین واژه‌ها می‌گذارد باید لباس خیال به تن کند.اگر اندیشه با استعاره‌،کنایه، تلمیح، تشبیه و... آراسته نشود و عریان پا به سرای ذهن مخاطب بگذارد از سوز سرمای بی رغبتی مخاطب می میرد. بیش و پس از آنکه باید به اندیشیدن بپردازیم باید به زبان گفتگو و ظرافت‌های زبان و قلم توجه کنیم. هنر دین، ارائه اندیشه متعالی در قالب‌های خیال‌انگیز و سحرآمیز اعجاز است. باید عمیق اندیشید و زیبا بیان کرد. نویسندگی، حکاکی اندیشه بر صفحه ذهن مخاطب با قلم خیال است. نویسندگی بدون اندیشه یا بدون لطافت، عقب‌ماندگی است. @howzavian_khuzestan
⭕️ طلاب صلاحیت ندارند؟! ✍🏼 دکتر کوشکی | فعال جبهه انقلاب ▪️دولت پزشکیان شرکت طلاب در آزمون استخدام دبیر دینی،عربی، پرورشی،آمادگی دفاعی و...را ممنوع کرد. ▪️این در حالی است که در بسیاری از مدارس کشور به علت کمبود دبیران دینی،دبیران رشته های انگلیسی،کار و فن آوری،ورزش و...به اجبار برای تدریس به کلاسهای دینی و قرآن فرستاده می شوند.( لازم به ذکر است که حتی در دوره پهلوی استخدام طلاب به عنوان دبیر دینی،قرآن و عربی ممنوع نبوده است!) ▪️این حرکت دولت چهاردهم نشانه میزان ارادت و محبت پزشکیان و مدیران او به حوزه های علمیه و روحانیت ارزیابی می شود! ▪️روحانیت و حوزه های علمیه معزز! دولت پزشکیان در گام اول بی حجابی و برهنگی زنان و رقص مختلط در کوچه و بازار را ترویج و در گام دوم حذف روحانیت از جامعه را آغاز کرده است و در گام سوم...! والامر الیکم! 🔅 @HOWZAVIAN_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📲 | رهبر انقلاب: اگر تلاش حضرت هادی علیه‌السلام نبود این معارف منحصر به فرد در زیارت جامعه کبیره را نداشتیم. ۱۴۰۳/۱۰/۱۵ 🗓پانزدهم ذی‌الحجه، سالروز ولادت (علیه‌السلام) 💻 Farsi.Khamenei.ir
رجوع به ولی فقیه امیرالمومنین (علیه السلام) : النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمى دانند. 📖 حکمت ۱۷۲ نهج‌البلاغه 🔸یکی از بیماری های روحی، شک و جهل است. شک و جهل، ظلمت و تاریکی‌ و یکی از بدترین حجاب‌ها در سلوک معنوی انسان هستند که باید برطرف شوند. باید باید باید با نور علم، مسیر بندگی را طی کرد. 🔷 چه بسیار گناهان بزرگی که بر اثر شک و جهل اتفاق افتاده است. چه بسیار انسان‌های بی گناهی که به خاطر جهل و شکِ برخی از پادشاهان و حکومت‌ها کشته شدند. 🔶 جهل در هر زمانی می تواند وجود داشته باشد. در جهانی که ادعای پیشرفت و توسعه دارد، جهل مدرن ریشه دوانیده است. 🔹 آیا کشتن کودکان و زنان بی گناه در غزه، یمن و سایر کشورهای مظلوم، علم است و نور یا جهل است و ظلمت؟ 🔸جهل در زمان ما بزک شده، کروات زده و اتو کشیده است. تشخیص این نوع جهل، سخت است. پس چه باید کرد؟ 🔸 طبق منظومه فکری اهل بیت علیهم السلام، یکی از بهترین راه‌حل‌ها رجوع و مشورت با عالم ربانی است. علمائی مانند امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب می تواند مرجع خوبی برای برطرف شدن شک و جهل باشند. چرا که هم عالم دینی هستند و هم ربانی هستند. ▫️ممکن است سوال کنید که چرا باید به امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب رجوع کرد. بنده می گویم: دلیل؛ تجربه. ✍️ حسین امیریان @howzavian_zanjan
«زیارت جامعه کبیره» و «زیارت غدیریه» دو یادگار ماندگار و بی‌بدیل امام هادی علیه السلام در تبیین امامت، ولایت و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام ✍️ هادی حمیدی ادامه مطلب در خبرگزاری حوزه‌‌نیوز ___________ 🆔 @howzavian_mazandaran
💠اقتدار چند وجهی جمهوری اسلامی ایران این روزها شاهد ظهور ژانر های جدیدی از قدرت هستیم که نشان‌ دهنده ی ثبات و تسلط نظام بر اوضاع است . ۱/ ضربه اطلاعاتی هولناک ایران به رژیم صهیونیستی است که به مثابه طوفان الاقصی۲ ارزیابی شده است.این ضربه، پیامی قاطع به دشمنان بود که ایران در عرصه اطلاعاتی نیز قدرتی غیر قابل‌ انکار دارد . ۲/ ماجرای قتل دلخراش الهه حسین‌نژاد و واکنش سریع پلیس در دستگیری قاتل، نمونه‌ ای از اقتدار نرم و هوشمندانه نظام است. بر خلاف تلاش‌ های ضد انقلاب برای سوءاستفاده از این حادثه، پلیس با شفافیت و صداقت، اعتماد عمومی را حفظ کرد که نشانه‌ ای از بلوغ سیستمی است که در عین قاطعیت، با مردم صادقانه رفتار می‌ کند. ۳/ دستگیری پسر حجت‌ الاسلام صدیقی، نشان‌ دهنده عزم نظام برای اجرای عدالت، حتی در برابر نزدیکان مسئولان است. این اقدام یادآور ارزش‌ های اصیل اسلامی است که در آن هیچ‌ کس فراتر از قانون نیست. ۴/ در عرصه سیاست خارجی نیز موضع قاطع ایران در برابر آمریکا درباره غنی‌سازی، تحلیلگران جهانی را شگفت‌ زده کرده است. این موضع را می‌ توان پیام روشنی از استقلال و اقتدار سیاسی ایران به جهان معرفی کرد . ۵/ سفر های رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه و آمریکای جنوبی، نشان‌ دهنده ی انسجام سیاسی ایران و مانور قدرت در نزدیکی مرزهای دشمنان است. ۶ / به این موارد دیدار رهبر حکیم انقلاب با استانداران بیانات مهم ایشان برای همراهی و همدلی و تلاش برای حل مشکلات مردم است. بنابراین می‌ توان گفت که ایران امروز، فراتر از توان نظامی ، در حال رونمایی از ژانرهای متنوع اقتدار است؛ از نمایش اقتدار های اطلاعاتی و قضایی گرفته تا سیاسی و اجتماعی. این اقتدار چند وجهی ، پیامی روشن به دشمنان می‌ دهد که ایران در آرامش و ثبات، با قدرت به پیش می‌ رود و آماده حل مشکلات و تسریع حرکت به سوی قله‌های پیشرفت است . 🔅 @HOWZAVIAN_khorasan
استمرار بعثت گفتمان غدیر مکمل گفتمان بعثت است. همچنانکه امامت استمرار نبوت ومکمل نبوت است. بنابراین پاسداشت غدیر ، به منزله پاسداشت بعثت ونبوت نبی مکرم اسلام است. غدیر آفرین است. مخالفین گفتمان غدیر درحقیقت مخالفان هستند. ✍ سیدمختارموسوی @howzavian_khuzestan