eitaa logo
نویسندگان حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️«نقشه راه طلبگی» منتشر شد. 🌱 کتاب «نقشه راه طلبگی»، اثر جدید استاد سعید دسمی، راهنمایی جامع و متفاوت برای آغاز، میانه و امتداد راه طلبگی است که همزمان با سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد رونمایی شد. 📘این تألیف نگاهی جامع و کاربردی، از “آغاز حیات طلبگی” و نکاتی چون انتخاب الگو، تثبیت مسیر و عبور از موانع، تا “میانه حیات طلبگی” با بحث‌هایی همچون برنامه‌ریزی، اخلاص، توکل، ازدواج و ویژگی‌های همسر طلبه، و در نهایت “امتداد حیات طلبگی” با موضوعات کلیدی مانند جهادتبیین، تمدن‌سازی، تبلیغ، مواجهه با چالش‌ها و نقش‌آفرینی فرهنگی دارد که گام به گام مسیر سخت و شیرین را ترسیم می‌کند. 👌 نه تنها یک نقشه عملیاتی، بلکه یک ارائه مبنا برای هر طلبه‌ای است که می‌خواهد با خودسازی و دگرسازی در عالم طلبگی به سر منزل مقصود برسد. 📖جهت تهیه کتاب با 40 درصد تخفیف محدود ویژه رونمایی از طریق لینک‌زیر اقدام نمایید👇🏻 🔗لینک مطالعه فهرست و خرید ┅┅❀🔆🔸💠🔸🔆❀┅┅ @howzavian_khuzestan
قابل توجه اهالی قلم دورهمی نویسندگان در مدرسه اندیشه ورز رحا 1⃣ جلسه اول به همراه نقد و بررسی یادداشت‌های مطبوعاتی با حضور اساتید نویسندگی ⏰ وعده ما سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ 📍مکان: قم، شهرک قدس، کوچه ۳۱، پلاک ۳ جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه فرمایید: @adm_schl 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🏫 مدرسه اندیشه ورز رحا _ 🆔 @rahamedia 📗 @raha_sch
💠 امنیت مردم‌پایه؛ ارمغان عصر انقلاب اسلامی ✔️ نکته قابل توجه در عملیات دستگیری گروه تررویستی داعش در تهران، نقش هوشیارانه و تحسین‌برانگیز یکی از شهروندان خانم بود که طی تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 از ترددهای مشکوک تعدادی اتباع در ساختمانی خاص خبر داد. این اقدام آگاهانه، اهمیت مشارکت مردمی در تأمین امنیت عمومی را به‌روشنی نشان می‌دهد. 📌اعضای گروهک در اعترافات صریح خود، از اهداف شوم و برنامه‌ریزی دقیق برای بمب‌گذاری در مکان‌های عمومی، از جمله حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ 14 خرداد 1404، پرده برداشتند. همچنین، از آنان نامه‌های استشهادی و نقشه‌هایی برای انجام عملیات در میدان پونک تهران کشف شده است. @howzavian_qom
🚨 شلیک بی‌صدا به قلب تل‌آویو توی دنیای اطلاعات و امنیت، بعضی حرکت‌ها هست که فقط یه عملیات نیست، یه پیام محکم به کل دنیاست. پیام سردار کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، به وزیر اطلاعات دقیقاً همچین پیامی با خودش داره. اون‌هم نه از روی تعارف، بلکه ناظر به اتفاقی بسیار مهم: نفوذ اطلاعاتی در ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی. تو این پیام چند نکته کلیدی هست؛ نکته اول اینکه این نفوذ باعث دسترسی به اطلاعات کلیدی و حیاتی‌ای شده که حتی خود اسرائیلی‌ها باورشون نمی‌شه چطور فاش شده. هیچ‌ واکنشی هم نتونستن نشون بدن: نه نفی، نه تأیید. چون هر واکنشی بدن، اعتراف به شکستن حصار امنیتیه که با میلیاردها دلار ساختنش. نکته دوم، اهمیت فنی و امنیتی این نفوذه؛ رژیمی که با کمک مستقیم آمریکا و حمایت اطلاعاتی و مالی تو بالاترین سطح، کل ساختارش توی وضعیت آماده‌باشه، وقتی از داخل ضربه می‌خوره، یعنی حفره‌ای جدی توی دیوار آهنینش ایجاد شده. از نظر کارشناسان حوزه اطلاعات، این یه "شاهکار امنیتی" حساب می‌شه. چرا؟ چون رد شدن از لایه‌های چندگانه‌ی کنترل و نظارت اسرائیل فقط با سطح بالایی از تخصص و جسارت ممکنه. و سوم، این عملیات فقط ضربه به دشمن نیست؛ نمایشی از توان و قدرت اطلاعاتی ایران هم هست. یعنی نه تنها داریم دفاع می‌کنیم، بلکه بازی رو هم جلو می‌بریم. جنگ امروز، جنگ اطلاعاته؛ و ایران تو این میدان یه گام جلوتره. ✍ 🔅 @HOWZAVIAN_khorasan
🔻حجاب، دغدغه امام خمینی بود ✍بابک شکورزاده 🔸امام خمینی(ره) در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳ ش در ۴۲ سالگی بیانیه تاریخی را متناسب با شرایط آن زمان صادر می‌کند. 🔹ایشان در ابتدای این بیانیه با ذکر آیه شریفه « قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‏ وَ فُرادی‏»، می‌فرماید:«خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‏هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.» قیام برای خدا نکته مهمی است که امام راحل بر آن تأکید می‌کند. 🔹ایشان در فراز دیگری می‌فرماید:«قیام برای نفس است که‏‎ ‎‏چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الان هم این امر خلاف دین و قانون‏‎ ‎‏در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‌گوید. قیام برای نفع‌های شخصی‏‎ ‎‏است که روزنامه‌ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‌ها را که از‏‎ ‎‏مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‌کنند و در میان توده پخش‏‎ ‎‏می‌کنند.» 🔹امام خمینی در آن روزها نشان می‌دهد نسبت به حجاب و عفاف دغدغه‌مند است و به این نکته به طور خاص اشاره می‌کند. 🔹امام از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی‌حجابی نهیب زدند: «الآن وزارتخانه‏ ها- این را می گویم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل می‌كنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد- وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه ‏هاى اسلامى نباید زن‌هاى لخت بیایند، زنها بروند؛ اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند، اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» (صحیفه نور، ج‏۶، ص۳۲۹) 🔹این بیان گویای این است که امام مخالفتی با حضور اجتماعی زنان ندارد؛ ولی یک شاخصه مهم باید داشته باشد و آن، حفظ حجاب است. 🔸اینکه عده‌ای به اسم آزادی و بعضاً با ادعای پیروی از خط امام، با اظهار نظرات نسنجیده بد حجابی را نمادی برای آزاد بودن انسان تلقی می‌کنند بازی با اعتقادات دینی است و عواقب خطرناکی خواهد داشت. 🔸در حال حاضر شاهد هستیم اوضاع حجاب در کشور بسیار بحرانی و اسف‌بار است و جای هیچگونه توجیه و ماله‌کشی ندارد. اینکه چرا لایحه عفاف و حجاب ابلاغ نمی‌شود شدیدا جای سؤال دارد. 🔸با توجه به مطالبی که از امام راحل بیان شد، به قانون حجابی که اوایل انقلاب هم گذاشته شده عمل نمی‌شود، چه برسد به قانون جدیدی که همچنان مسکوت مانده است! ♦️غیرت و حجاب از مقولاتی هستند که در سال‌های اخیر به شدت مورد هجمه قرار گرفته‌اند. 🔸امام راحل در این بیانیه مذکور، روزنامه‌ها را بستری برای ترویج فساد دانستند؛ اما امروزه فضای مجازی جایگزین روزنامه‌ها شده و با شدت و سرعت بسیار بیشتری در ترویج فساد و بی‌بندوباری ایفای نقش می‌کنند و ظاهرا متولی دلسوز و دغدغه‌مندی نیز وجود ندارد تا چاره‌ای برای این بحران خانمان‌سوز کند!! @howzavian_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺غنی‌سازی اورانیوم در گفتمان رهبر انقلاب ✍️قدرت الله غلمانی دانشجوی دکتری قرآن و علوم سیاسی مسئله غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی ایران، طی دو دهه گذشته به یکی از مهم‌ترین محورهای تعامل، مناقشه و مذاکره ایران با قدرت‌های جهانی تبدیل شده است. در این میان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، با مواضع قاطع و مستدل خود، جایگاه غنی‌سازی را نه‌تنها به عنوان یک حق فنی در چارچوب معاهدات بین‌المللی، بلکه به‌مثابه نماد استقلال، پیشرفت و عزت ملی تبیین کرده‌اند. این یادداشت بر آن است تا با بررسی بیانات و مبانی اندیشه‌ای ایشان، ابعاد مختلف دفاع از حق غنی‌سازی اورانیوم را از منظر حقوقی، سیاسی، دینی و تمدنی تحلیل کند. ۱. مبنای حقوقی: غنی‌سازی به عنوان یک حق مسلم بین‌المللی یکی از ارکان کلیدی سخنان رهبر انقلاب، استناد به حقوق بین‌الملل و به‌ویژه مفاد معاهده NPT است. در ماده ۴ این معاهده آمده است که اعضای آن "حق مسلم بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز" را دارند. امام خامنه‌ای بارها تصریح کرده‌اند که «غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است» و غرب نباید با توجیهات سیاسی، این حق را محدود کند. در واقع، از منظر ایشان، خواسته کشورهای غربی برای توقف غنی‌سازی یا تقلیل آن به سطح محدود، نه بر مبنای قواعد حقوقی، بلکه ناشی از فشار سیاسی و تلاش برای تضعیف قدرت ملی ایران است. ۲. بُعد سیاسی: غنی‌سازی به عنوان نماد اقتدار و استقلال ملی غنی‌سازی اورانیوم از نگاه رهبر انقلاب، تنها یک فناوری نیست بلکه نمادی از «اراده ملی و استقلال سیاسی» است. ایشان تأکید دارند که دشمنان جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه آمریکا، از آن جهت با فناوری هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند که این فناوری با تکیه بر توان بومی و بدون وابستگی به غرب توسعه یافته است. این استقلال علمی، از دیدگاه ایشان، نقطه‌ی قوتی است که باید با تمام توان حفظ شود. به تعبیر امام خامنه‌ای: «دشمن با غنی‌سازی دشمن است، چون می‌داند ایران وارد باشگاه علم و فناوری شده است.» ۳. بُعد دینی و اخلاقی: حرمت سلاح هسته‌ای و مشروعیت استفاده صلح‌آمیز یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر در گفتمان هسته‌ای رهبر انقلاب، صدور فتوا درباره حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای است. ایشان صراحتاً اعلام کرده‌اند که تولید و استفاده از این سلاح‌ها خلاف شرع و اخلاق اسلامی است. این فتوا، در کنار تأکید بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، نشان‌دهنده مرزبندی روشن جمهوری اسلامی با سلاح‌های کشتار جمعی و مشروعیت اخلاقی و دینی برنامه هسته‌ای ایران است. در این چارچوب، غنی‌سازی اورانیوم به سطح پایین، گامی در مسیر توسعه‌ی صلح‌آمیز و تقویت زیرساخت‌های علمی کشور تلقی می‌شود. ۴. تجربه تاریخی: عقب‌نشینی برابر فشار، عامل تشدید زیاده‌خواهی رهبر انقلاب در بسیاری از سخنان خود، با تحلیل روند مذاکرات گذشته، هشدار داده‌اند که هرگونه عقب‌نشینی از حقوق مسلم ملت ایران، به‌ویژه در موضوع هسته‌ای، موجب افزایش فشار و زیاده‌خواهی طرف مقابل خواهد شد. از منظر ایشان، تجربه توافق ژنو (۲۰۱۳) و برجام (۲۰۱۵) نشان داد که اعتماد به طرف غربی بدون ضمانت‌های محکم، موجب خسارت‌های سنگین اقتصادی و فنی می‌شود. بنابراین، دفاع از حق غنی‌سازی، نه‌تنها از حیث اصولی بلکه از منظر تجربه‌محور نیز اقدامی عقلانی و ضروری است. ۵. بُعد تمدنی: هسته‌ای به‌مثابه راهبرد پیشرفت و عدالت در نهایت، از دیدگاه رهبر انقلاب، فناوری هسته‌ای بخشی از «نقشه جامع پیشرفت تمدن اسلامی» است. دستیابی به فناوری‌های پیشرفته، از جمله انرژی هسته‌ای، برای تأمین عدالت در توزیع انرژی، پیشرفت اقتصادی، رفع فقر و ارتقاء استقلال علمی ملت‌ها ضروری است. ایشان بارها تأکید کرده‌اند که کشورهایی چون ایران، نباید در دام «نظام جهانی ناعادلانه» گرفتار شوند و باید با اتکا به ظرفیت‌های بومی، مسیر پیشرفت را طی کنند. در این چارچوب، دفاع از حق غنی‌سازی، دفاع از استقلال علمی و هویتی جهان اسلام در برابر نظام سلطه تلقی می‌شود. نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به حق غنی‌سازی اورانیوم، نگاهی چندبعدی، راهبردی و آینده‌نگر است. ایشان این مسئله را نه فقط از منظر منافع ملی، بلکه در افق تمدن‌سازی اسلامی و احیای عزت امت اسلامی تحلیل می‌کنند. از منظر ایشان، پایداری در حفظ این حق، شرط لازم برای استقلال سیاسی، پیشرفت علمی و عدالت بین‌المللی است. از این‌رو، غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی ایران، به یک اصل راهبردی و غیرقابل معامله در ساختار گفتمانی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. @howzavian_khuzestan
. ای بسا آرزو که خاک شد! 🔻سلطنت‌طلبان می‌گفتند: انقلاب خمینی بهار سال پنجاه و هشت را نخواهد دید! انقلاب و امام ماندند، اما اعلی‌حضرت همایونی پس از سرگردانی در آسمان کشورها، در نهایت در بیمارستان معادی قاهره مُرد. 🔻شاپور بختیار می‌خواست کودتا کند، اطراف پاریس مُرد. 🔻صدام‌حسین بعثی آمد تا یک هفته‌ای تهران را بگیرد، حلق آویز شد، گردنش شکست و مُرد. 🔻مسعود رجوی با این گمان و‌ تخیل که مردم در شهرها منتظرشان هستند، عملیات فروغ جاویدان راه انداخت در ناکجا آباد مُرد. 🔻کارتر می‌خواست با آزادی گروگان‌ها انقلاب را ساقط کند، مُرد. 🔻ریگان قدرتمند با تمام توان در جنگ از صدام حمایت کرد، مُرد. 🔻از رئیسان جمهور آمریکایی و غربی تا برخی از چهره‌های سیاسی و آزمندان و آرزومندان حقیر سقوط جمهوری‌اسلامی مثل «بیژن اشتری کمونیست»، رضا حقیقت نژاد و ... همگی به گور رفتند و آرزوی نابودی انقلاب و سقوط نظام را با خود به زیر خاک سیاه بردند! 🔻اشتری بیشتر از یک مترجم نبود؛ چه در بنان و چه در بیان. یک‌بار سال ۴۰۱ مرتکب خطا شد و مدعی شد: عن قریب نظام سقوط می‌کند. نشد و اشتری عبرت نگرفت. چندماه پیش مجدد مرتکب آن پیش‌گویی مضحک شد و باز نظام برپا و برجای خود باقی ماند اما این بار خود بیژن اشتری مُرد! 🔻او جدیدترین فرد فهرست ناکام مردگان و آرزو به دل ماندگان سقوط نظام و مایۀ عبرت همگنان خود است. 🔻اینک اوست و اعمال و افکارش که چونان معلقه و طائره‌ای بر گردنش آویزان است و آرزویی که خاک شد! علی خسروی @howzavian_hamedan
🌱«یخچال دو در» ✍به قلم طیبه فرید همیشه از یخچال بزرگ خریدن خجالت می کشیدم. انگاری مثل هر متنی که فرا متنی دارد اشیاء هم فرا اشیائی دارند. فراستی درونم می گفت «مگر شکم محور زندگی آدمست که این همه جا بخواهد.» با خودم فکر می کردم طراحی یخچال بزرگ محصول فکر بیاتست برای آدم‌هائی که برای خودشان وقت ندارند. آدم که گوشت دو ماهش را انبار نمی کند! نانش را فریز نمی کند. حکایت یخچال بزرگ خانه عیالوارها فرق می کند این هایی که هفتگی عروس و داماد و نوه ها چند بار خراب می شوند سرشان! دیروز شنیدم سازمان حج و زیارت توی اختتامیه حج تمتع امسال جایزه «لَبَّیتم» سعودی ها را برده! بخاطر خدمت رسانی خوب در غذا و بهداشت حاجی ها.... حس و حالم بعد از شنیدن خبر مثل حس و حالم به یخچال دو در و ابر هیکل بود. جدا چه افتخاری داشت؟نه اینکه خدمت رسانی با آن هزینه های گزاف حج تمتع کار بدی باشد نه!!! اما فرا جایزه سعودی ها خیلی پَرت بود! به آدم بر می خورد وسط قحطی پاره تنِ جهانِ اسلام. فکر می کردم از «برائت از مشرکین» امسالمان آبی برای مردم غزه گرم شود. حداقل به اندازه کشتی کوچک مادلین که با دوازده سرنشینش راه افتاد سمت غزه و نرسید! راستش از سازمان حج کم توقعی ام شد! این بود معنی حج ابراهیمی؟!کجاست بت شکنی؟!کو رجم شیطان؟ اصلا کسی حواسش به جای خالی اسماعیل و یحیی و ابوحمزه در طواف بود؟! جوان غزه ای وسط قحطی و خونباران‌ با دست خالی و یک ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل»مسیحی را مسلمان می کند و ما در حج برنده یخچال دو درِ بزرگ می شویم. حسبنا الله و نعم الوکیل @AFKAREHOWZAVI
طلوعی بی‌غروب در کویر داغ خم وقتی خورشید از دست انسان طلوع می‌کند غدیر تنها یک واقعه تاریخی نیست. اگر چنین بود، همچون هزاران رویداد دیگر در طوی فراموشی محو می‌شد. اما غدیر زنده است، چون در آن انسان از حیوان جدا شد. آن روز در کویر داغ خم، وقتی دست‌های محمد علی را بالا برد، خورشیدی طلوع کرد که هرگز غروب نخواهد کرد. حضرت امیر از خیلی‌ها شهادت بر ولایت‌شان خواست و آنها زیر بار نرفتند. نفرین شدند. چرا؟ چون شهادت دادن به ولایت، یعنی شهادت دادن به این حقیقت که انسان می‌تواند از بند غرایز رها شود و در سطح وظیفه زندگی کند. آنها که زیر بار نرفتند، در واقع از انسان شدن امتناع کردند. انسان در برابر حیوان؛ وظیفه در برابر غریزه حیوان تمام مسائلش را با غریزه حل می‌کند. حتی نظم کندو که انسان هنوز در جوامع کمونیستی و سرمایه‌داری‌اش نتوانسته آن را بسازد، حاصل همین غریزه است. اما انسان؟ انسان وقتی انسان می‌شود که از اسارت‌ها، از ظلمات، از هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها آزاد شود. ولایت همین است. مقامی که استعدادهای بشر را بیرون می‌ریزد. او را از ظلمت نفس، از ظلمت خلق دنیا، از محدودیت‌ها به سوی نور هستی هدایت می‌کند. انسانی که دیگر با معیارهای کم و کوتاه اندازه نمی‌گیرد و در سطح غریزه زندگی نمی‌کند. علاقه غریزی در برابر علاقه وظیفه‌ای مالک وقتی دریافت که علی بیش از خودش به او علاقه دارد، تسلیم شد. نه از روی ضعف، بلکه از روی شناخت. او فهمید که علاقه خودش به خودش، علاقه‌ای غریزی است اما علاقه علی، علاقه‌ای از روی وظیفه. مالک خودش را برای خودش می‌خواهد، علی او را برای خدا می‌خواهد. این تفاوت علاقه‌ها، همان اندازه است که انگیزه‌ها با هم تفاوت دارند. پس دیگر جای درنگ نیست و جای سرکشی نیست. سرکشی‌ها حماقت‌های زیان‌آور بیش نیستند. مرگی که زندگی می‌آفریند «مگر نه این است که می‌میریم؟ پس بگذار مرگی را انتخاب کنیم که زندگی‌هایی را بارور کند». این جمله کلید درک غدیر است. مرگ حتمی است، اما مرگ در راه ولایت، زندگی‌بخش است. شیعه در طول تاریخ همین را فهمیده. به ميان آتش نشسته و به استقبال مرگ رفته، چون می‌دانسته که ولی بیش از او به او علاقه دارد. سرّ همه فداکاری‌ها و جانبازی‌های شیعه در طول تاریخ همین شناخت برهانی و عینی است. شناخت این که ولی، آگاه و دلسوز است و اطاعت از او، اطاعت از حقیقت است. طلوع بی‌غروب در افق غدیر، در آسمان دست‌های محمد، خورشیدی طلوع کرد که هیچ‌گاه غروب نخواهد کرد. طلوعی مهربان بر دل‌های مشتاق. چه کسی در روز روشن، خواب سیاه می‌بیند؟ وقتی سیلاب کلام رسول و طلوع خورشید ولایت هم‌بستر می‌شوند، در دل‌های عاشق، تصمیم می‌روید. بر شاخه‌های تصمیم، اقدام می‌شکوفد. هر چند دست‌های سیاه، شکوفه‌های سفید را بسوزانند، آخر سوختن، زمزمه ساختن را به گوش همان‌ها که از دست‌هایشان آتش می‌بارد، می‌رساند. در باغ شهادت می‌بینی شکوفه‌هایی که در آتش هم می‌رویند. در دشت تاریکی می‌بینی رویش شاد چراغ‌های سرخ ولایت را. پس چرا نخواهی زندگی شکوفه‌ها را تجربه کنی و از سینه آتش، بهشت را صدا بزنی؟ اثر یک نگاه، اثر یک تصمیم انسان هنگامی که تمام راه را رفت، آنگاه می‌یابد که اثر یک نگاه، اثر یک خیال، اثر یک تصمیم بر تمام هستی و بر تمام عوالم تا چه اندازه بوده است. غدیر همین است. یک تصمیم که تمام هستی را متحول کرد. یک نگاه که مسیر تاریخ را عوض کرد. ✍️مجیدرحیمی برگرفته از آثار واندیشه‌های استاد علی صفایی حائری @howzavian_hamedan
. 🔺آبروی جایگاه یا جایگاهی برای آبرو؟! ✍️ محمدصادق پیمایی در تاریخ یعقوبی ج ۲ صفحه ۱۷۹ آمده است که پس از قتل عثمان، هنگامی که مردم با امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عنوان خلیفه بیعت کردند، صعصعه بن صوحان در خطابه‌ای بی‌نظیر خطاب به آن حضرت عرض کرد: «و الله، یا أمیر المؤمنین، لقد زینت الخلافة و ما زانتک، و رفعتها و ما رفعتک، و لهی إلیک أحوج منک إلیها» یعنی « ای علی! تو با قبول خلافت به آن زینت بخشیدى و جلال دادى، نه اینکه خلافت تو را زینت و جلال داده باشد؛ تو به خلافت رفعت دادى و مقامش را بالا بردى، نه اینکه خلافت به تو رفعت بدهد و مقام تو را بالا ببرد؛ نیاز خلافت به تو بیشتر از نیاز تو به خلافت است.» آری واقعیت همین است که بعضی با منتقل شدنشان به جایگاه ها باعث آبرو و سرفرازی و تعالی آن جایگاه میشوند و عده ای بالعکس سعی میکنند با کسب و یا غصب جایگاه ها به هر قیمتی برای خود آبرویی خریداری کنند و گاها در نهایت جایگاه را هم مانند خود بی آبرو میکنند! و از نتایج این رویکرد ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه نسبت به حکومت است و این نکته ای مهم در حکومتها و مخصوصا حکومت های اسلامی و رویکرد واگذاری مناصب و یا تلاش برای تصاحب مناصب است. از قضا در مبانی قرآنی هم آمده است که میبایست در اولین مراحل واگذاری، و برای جلوگیری از وارد شدن هزینه بر جامعه اسلامی امانت را به مصداق آیه « إِنَّ اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا » از همان ابتدا به اهلش سپرد. و این شناسایی اهل امانت گامی بسیار مهم است که گاهی برای امانتهای کوچکتر و سبکتر است و شناخت اهلش بالاجبار در اختیار آحاد یا گروهی و یا احدی از مردم قرار داده شده که آنهم سختی های خود را دارد و گاهی به درستی محقق می‌شود و گاهی خیر! و گاهی برای امانتی سنگین مانند عهد امامت است که از شناخت اهل آن از عهده مردم ساخته نیست و خود خداوند متعال باید پس از صلاحیت بخشی به افراد و جداکردن حساب ظالمین، گناهکاران و نالایقان از شایستگان مانند آنچه در روز غدیر گذشت به مثل علی بن ابیطالبی بفرماید « إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا » و کافران را از دست‌یازیدن به دین ناامید کرده و بانگ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ» بلند نموده و ترانه اکمال دینش را با «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ » سروده و حجت را با اتمام نعمت در « وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي » تمام فرموده و رضایت از دین خودش را با اعلام ولایت و وصایت علی بن ابیطالب و امیر نمودنش بر مومنان با « وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا » اعلام فرمود. و به پیامبرش صلی الله علیه وآله نهیب میزند و اخطار عواقب ترک فعل برای حبیب خود میدهد که « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ » و ایشان را ملزم میکند که بدون نگرانی و ترس از پذیرش یا رد مردم، این ولایت و وصایت را اعلام کند که در غیر اینصورت « فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ » انجام وظیفه و رسالت نکرده ای! و مردم را به «عیدالله الاکبر» وارد و رهنمون نساخته ای! گویا خداوند هم میفرماید دین من و جایگاه امیری مومنان به علی محتاجتر است تا اینکه علی بن ابیطالب به این جایگاه محتاج باشد! و علی است که آبرو بخش دین من است و لا غیر..... @howzavian_ilam
💠هر خانه، یک پرچم بگذارید پرچم ولایت بر در خانه‌هایتان بدرخشد. با نصب پرچم، عشق و محبت خود را به امیرالمؤمنین (ع) ابراز کنید. @HOWZAVIAN_kerman