در کرانهی کرامات؛ جلوهای از تجلی حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها
قال الإمام الرضا علیهالسلام: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی»؛ آری، این قم نیست که خفتگان را به فجر بیداری میخواند، این، خمی از جام ولایت است که از کرانهی کرامات بر دل مشتاقان میچکد. بانویی در این سرزمین آرمیده است که نه فقط دختر امام، که وارث مقام مادر است؛ فاطمهای دیگر در هیأت عفت، در سیمای حلم، در قامت کرامت.
حضرت فاطمه معصومه ـ سلاماللهعلیها ـ نه تنها خواهر امام، که امالقرای معرفت است؛ شهری که ستون آن، ستون هدایت است، و سقف آن، طاق رضوان.
زیارتش، تلألؤی از زیارت حجت خداست؛ و مقامش، شعاعی از خورشید امامت.
و مگر نه آن است که بزرگان اهل معنا، بر این مقام شهادت دادهاند؟ حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ اسماعیل حسینزاده سرابی، از زبان مرحوم حاج میرزا تقی زرگر ـ که از اعلام و راسخان در علم و تقوا بود ـ مکاشفهای بس نورانی را نقل میکند:
«روزی در صحن مطهر حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) در کنار مرحوم آقای زرگر نشسته بودیم. فرمود:
یک روز در همینجا نشسته بودم. ناگهان حالت مکاشفهای به من دست داد. دیدم که در ایوان طلا، دوشهای فراوانی نصب شده است که از آنها آب میریزد. هر یک از زائران که از حرم مطهر خارج میشد، زیر این دوشها میایستاد، کاملاً شستوشو میکرد و سپس راه میافتاد. احدی از زائران حضرت معصومه از این فیض مستثنا نبود. همه، در آنجا شستوشو میکردند و پاک میشدند.
این حالت در حدود ده تا پانزده دقیقه ادامه داشت، تا آنکه چشمم عوض شد و همهچیز به حالت عادی بازگشت.»
(کرامات معصومیه، مهدیپور، ص ۱۲۳)
ای زائر، آنگاه که در آستانهی این صحن نورانی قرار میگیری، آگاه باش که هر قدم تو، قدم در دریایی از تطهیر است. نه فقط با پای جسم، که با جان باید قدم نهاد؛ که حضرت، خود مأمن جانهای خسته و مأوای دلهای شرمگین است.
ای دل، اگر مشهد قبلهگاه وصال است، قم منزلگاه کمال است؛ اگر در خراسان رضای خدا را میجوییم، در قم رضایت خدا را.
چرا که اینجا رضای خدا در رضای بانویی نهفته است که رضای برادر را به قیمت جان خرید و پای در غربت نهاد، تا مباد چراغ ولایت در غبار فراموشی خاموش گردد.
زائر حرمش، اگر دل بدهد، سبکبال بازمیگردد؛ اگر اشک بریزد، با طهارت جان بازمیگردد. چرا که اینجا نه صرفاً حرم، که حریم است؛ حریم قرب، حریم لطف، حریم اشارت.
در کرانهی کرامات، فاطمهای خفته است که در حیات کوتاهش، کتابی از کمال نوشت؛ کتابی که تا قیامت بر سینهی قم باز است.
بارالها ما را در زمرهی زائرانش قرار ده، پیش از آنکه کاروان در گذر زمان گم شود، و ما بینصیب بمانیم از نگاه تو.
✍🏻 شیخ محمد مهدی شهبازی
-------
اگر دلت به سوی سحر نغمه میزند
و چشمت از غبار زمانه خسته است...
به خلوت نور بیا...
@sheikh_mahdi_shahbazi315
@howzavian_hamedan
✍ نویسندگی نوعی پیامرسانی است و نویسنده کسی است که دیدگاهی نو یا نگاهی را با نگارشی نو به مخاطب خود انتقال میدهد.
↙️ بنابراین اساس نویسندگی بر ۳ پایه استوار است:
1⃣ هنر خوب حس کردن(خوب دیدن و شنیدن)
2⃣ هنر خوب اندیشیدن
3⃣ هنر خوب نوشتن
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
در میدان دینار پرستی نمرودها با ایمان به اینکه گلستان نخواهد به دل آتش زده اید. سوختن ها را به داغ دل خاموش کردید و شرمسار از اینکه وِردی برای خفه کردن اژدهای آتش نمی دانید ،شانه افکنده برگشتید.
چند بار آرزو کردید که دریا کف بر لب آورد و با طوفانی از آب ، شعله ها را بخواباند و مردان اسکله چون یونس از شکم دریا بیرون بیایند و شما را در آغوش بگیرند؟
آن نگاه ها ی ملتمس که« تو را به خدا کاری بکنید» را با چشم های سرخ و آتش گرفته تان می بینید و سر به زیر می اندازید.
خسته و دلگیر تر از غروب بندر بر می گردید و سوز سینه هایتان را بی صدا خاموش می کنید به جرعه ای از آب که اینک بلا استفاده مانده و باز هم شرم آب که چرا نمی تواند کاری بکند...شرم دریا که چطور سر به هوا خودش را تا پای اسکله می رساند و موج بر نمی آورد.
خسته نباشی مرد.
دست های خالی ات را از دید چشمان منتظر پنهان می کنی . امان از این آتش بی پیر که زبانه کشید و با خودش خاکستر کرد...
خاکستر چهرههای شما بر سر زندگی کسانی که این آتش را به زندگی مردم انداختند تلنبار خواهد شد.
#مریم_قربانزاده
https://eitaa.com/khane_8
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
تأملی در کرامت أزلی و أبدی حضرت حق بمناسبت آغاز دهه کرامت
✍️ علیرضا ابوالفتحی
🔷 امشب، به شوق عرض ارادت به آستان مقدّس حضرت ولی عصر عج در آستانه دهه کرامت و سالروز ولادت کریمه آل الله حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به مسجد جمکران مشرف شدم. در میان انوار این مسجد باعظمت، مشغول ذکر شریف صلوات بودم و چون سر برآوردم، شکوه خیل انسان های مشرف گشته به این مکان مقدس مرا در حیرت فروبرد. عاشقانی که چون امواج بیکران، دور این مسجد نورانی میگشتند و میگذشتند. با خود حدیث نفس کردم: خدایا! این همه جان؟! این همه راز؟! همه، آینهدار جلال توئیم، خواه بدانیم یا ندانیم، خواه بخواهیم یا نه.
🔸آری! از ازل تا ابد، میلیاردها میلیارد آدمی آمدهاند و رفتهاند. اینک در برزخ، منتظر فرمان قیامتند و اینک ما، در طبیعت، غرق دریای ابتلاء. ایستادهایم بر بلندای تاریخ، به گذشتهای مینگریم که در آن: قرنها آمدند و شدند. به آینده مینگریم که در آن: قرنها خواهند آمد و خواهند رفت. تو گویی این راه بیپایان، كرامتى ازلی و ابدیست. خدایا! من ذرّه، من ناچیز، در این اقیانوس بیکران نفوس، کجا ایستادهام؟! این سیل خروشان انسانها به کدامین سو میروند؟!
📌خدایا! مرا برای چه آفریدی؟! در این انبوه بیپایان آدمیان، جایگاه من چیست؟!
من مسکین، من حقیر، در برابر عظمت تو، چون قطرهای در برابر دریا هم نیستم. تو که بر هر ذرّه نظر داری، تو که برای هر کس، گویی تنها اوست که بنده توست! پس این من ناچیز، در پهنه کهکشان هستی، چه حقیقتی دارم؟!
👌آری! خدايا آفرینش تو پر از اسرار است. هر چه در آن بنگری، وجدآور است: هم جلالش میترساند، هم جمالش دل میرباید. باید بدانم که این دور از زمانه، دور نسل آدم و حوای عالم ماست. اموات این دور، هم اینک در برزخند و زندگانش، هنوز در آزمون دنیا. اما آیا این پایان است؟ هرگز! پیش از این عالم، هزاران آدم و حوّا بودهاند و پس از این نیز خواهند بود. هزاران بهشت و دوزخ برپاشده و خواهد شد.
👌 آری! عقل سادهٔ ما را یارای درک این عظمت نیست، اما حکیمانی چون صدرالمتألهین، از لایتناهی بودن عوالم اینگونه سخن گفتهاند که: این جهان، حادث است و پیش و پس از آن، هزاران جهان وجود داشته و خواهد داشت. ما چون کف بر امواج خروشان وجودیم. گمان مبریم که با مرگ ما، کار جهان تعطیل شود! گمان مبریم قیامت، پایان آفرینش است! نه، فیض حق تعالی، همیشه جاریست. همین اکنون، بینهایت بهشت و دوزخ، پر از ارواح ادوار پیشین است کما اینکه روایات اهل بیت (علیهم السلام )، از این حقیقت پرده برمیدارند: شیخ صدوق در «خصال» از امام باقر (ع) روایت میکندکه: «خداوند از آغاز آفرینش زمین، هفت عالم آفرید؛ هیچیک فرزندان آدم این دور نبودند. آدم ابوالبشر ما علی نبینا و آله و علیه السلام، پدر این نسل است، نه همهٔ بشر. بهشت و دوزخ، هیچ گاه خالی نبودهاند. گمان مبر که پس از قیامت، عبادتگاهها خالی میماند! خداوند باز هم جهانی میآفریند و انسانهایی از خاک، بی نیاز از فحل و اناث، تا او را پرستش کنند.»
✌️و همچنین شیخ صدوق در کتاب «توحید» خود روایتی از امام باقر (ع) خطاب به جابربن یزید جعفی نقل میکند که امام میفرماید: «تأویل آیهٔ «أَفَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ...» این است که خداوند پس از پایان این عالم، جهانی نو میآفریند؛ زمینی غیر و آسمانی غیر. ای جابر گمان مکن که آفرینش، منحصر به شماست! سوگند به خدا، هزاران هزار عالم و آدم پیش از شما بوده و تو در آخرین آنها ایستادهای!»
📌 پس با این همه عظمت خالق بیهمتا، جایگاه من ناچیز کجاست؟
من ذرّه، در این دریای بیکران، به کدامین سو روانم؟! او که غفّار و توّاب است، آیا عشق ورزیدن به او سزاوار نیست؟ آیا تقرّب به جمالش ممکن نیست؟ با این همه گناه، آیا خودش وعده نداده است که توبهٔ خالصانه را میپذیرد؟
🤌 به خود نهیب زدم که پس چرا در ماتم گذشته و آینده ماندهای؟ برخیز! توکّل کن و در مسیر عشق، قیام کن!
نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی
@howzavian_westazarbaijan
39.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در آستانه برگزاری کنگره بازتأسیس یکصدسالگی حوزه علمیه قم برگزار شد؛
📽 تیزر | نشست گفتمانی "حوزه آینده؛ فرصتها و چالشها"
همراه با ارائه هایی از حجج الاسلام:
▫️قاسم ترخان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹محمدعلی لیالی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
▫️رضا رستمی، مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه
🔹حبیب بنیسی، مدیر مرکز تخصصی مطالعات دین و فضای مجازی
▫️یحیی جهانگیری، مبلغ بین الملل و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم
🔹محمد سعادتمند، پژوهشگر مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
▫️سلمان رئوفی، استاد حوزه علمیه
🔹حمید جلالی، مدیر مرکز تخصصی شهدای محراب
▫️حمید برزگار، مدیر پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه
با تشکر از:
▫️خبرگزاری تسنیم و رسانه رحا مدیا
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
حوزه و هوش مصنوعی
🔻اگر مرز میان «تشخیص انسانی» و «محاسبه ماشینی» پاک شود، چه چیزی از فقه باقی میماند؟ حوزه باید در جهانِ داده، همچنان حافظ معنا بماند... نه تحلیلگر عدد.
#حوزه_و_آینده
#عکس_نوشت
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
نهایی شماره 249.pdf
حجم:
2.49M
پروندهی ویژهی روزنامهی آگاه
با عنوان "محکم و محتاط" به بررسی اندیشهی راهبردی رهبر انقلاب در خصوص مسالهی مذاکره پرداخته است.
با آثاری از نویسندگان حوزوی و نخبگان اندیشهی انقلاب همراه شوید:
روایت تقابل دو جهانبینی
🖋یوسف پورجم
پساحقیقت در برابر حافظه تاریخی
🖋محمدرضا بابایی
میز پرماجرا
🖋سعید توتونکار
مذاکره یا مذاکره
🖋داود فاضل فلاورجانی
نبرد نامتقارن
🖋سیدحسین موسوی
عبور از ترس
🖋محمدمحسن بنیاحمدی
تعادل سازی سیال
🖋سجاد انجمشعاع
از اصول تا ابزارهای انعطافپذیر
🖋محمدصادق خرسند
ما و تاریخ
🖋علی رشیدی
مذاکره؛ تاکتیک یا اصل؟!
🖋علی صالحی
دیپلماسی، مقاومت فعال
🖋محمد حائری شیرازی
استراتژی ترس
🖋مرتضی رجایی
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
#اطلاعیه_ثبتنام
🔆 دوره آموزشی-کارگاهی «بُمب نویس ۲»
🔸مدرسه نویسندگی نگاشته برگزار میکند:
دوره جامع و کاربردی آموزش مقدماتی نویسندگی با تدریس #محمدجوادمحمودی
✅ سرفصلهای دوره:
• سناریو نویسی
• داستان نویسی
• یادداشت نویسی
✍🏻 ویژگیهای دوره:
• ۱۲ جلسه آموزشی
• تمرینهای کاربردی
• ۲ جلسه پرسش و پاسخ برخط
• پشتیبانی و بررسی تمرینها توسط استاد
🕚 زمان ثبت نام: تا عصر روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
⚠️ ظرفیت دوره محدود است!
🔍 برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال نگاشته مراجعه کنید:
https://eitaa.com/joinchat/3219521655C6285a1161b
🔰آیدی پشتیبان دوره:
@bomb_nevis
#آموزش_نویسندگی
#نویسندگی_خلاق
#مدرسه_نگاشته
✅ به بهانه #روز_مُعلم و تکریم مقام #اُستاد
💠 مرحوم دکتر عبدالحسین حائری، کتابشناس و نسخه شناس برجسته کشور و نواده دختری مؤسس حوزه علمیه قم (آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی) در گفتگو با مؤسسه مطالعات و تاریخ معاصر ایران🔰
آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره)مؤسس حوزه، به استادشان مرحوم شیخ فضلالله نوری(ره) علاقه و ارتباط معنوی و عاطفی ویژهای داشتند، از یادداشتهایی که از شیخ فضلالله باقی مانده کاملا مشخص است که چه انسان الهی و معنویای بودهاند.../کد گفتگو 4877
💠 آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره):
اُستاد ما، حضرت آقا شیخ فضل الله نوری(ره) که جامع معقول و منقول و مظهر حق و حقیقت بود، سرانجام توسط دشمنان دین و مملکت، به شهادت رسید./ بیان العلما
✳️ @ShahidRabe
📋 تحلیل ویژگیهای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بینالمللی
✍قدرت الله غلمانی
در ادبیات روابط بینالملل، قدرت نرم به توانایی کشورها در تأثیرگذاری بر دیگران از طریق جذابیت فرهنگی، ارزشهای اخلاقی، و مشروعیت سیاسی اشاره دارد؛ نه اجبار نظامی یا فشار اقتصادی (Nye, 2004 جوزف نای). جمهوری اسلامی ایران، با بهرهگیری از آموزههای اسلامی، فرهنگ مقاومت، و راهبردهای دیپلماسی ارزشی، قدرت نرم خود را در مذاکرات بینالمللی، بهویژه در پروندههای مهمی چون مذاکرات هستهای، به کار گرفته است. این قدرت نرم، ویژگیهایی دارد که آن را از الگوهای رایج قدرت نرم در غرب متمایز میسازد.
این یادداشت به ویژگی های این قدرت نرم در مذاکرات بینالمللی می پردازد.
1. پایهگذاری بر ارزشهای اسلامی و انقلابی
قدرت نرم ایران برخلاف بسیاری از کشورها که بر جذابیت فرهنگی سکولار یا مصرفگرایی تکیه دارند، بر اصولی چون عدالت، کرامت انسانی، استقلال، و مخالفت با ظلم بنا شده است (محمدی، علی. (1397). «نقش ارزشهای اسلامی در تولید قدرت نرم ایران». مجله علوم سیاسی و روابط بینالملل ) که این ویژگی ها را از قرآن کریم وامدار است.این ارزشها در گفتمان رسمی جمهوری اسلامی ایران و بیانات رهبری نظام نمود دارد و زمینه اقناع اخلاقی و معنوی را در فضای دیپلماتیک فراهم میسازد.
2. دیپلماسی مقاومت و ایستادگی
یکی از وجوه ممتاز قدرت نرم ایران، پیوند آن با گفتمان مقاومت است. این گفتمان، که مبتنی بر ایستادگی در برابر نظام سلطه است، همزمان با جاذبه اخلاقی و ارزشی خود، به افزایش مشروعیت جمهوری اسلامی در میان ملتهای آزاده و مستضعف جهان انجامیده است ( حسینی، محمدرضا. (1395). «گفتمان مقاومت و تأثیر آن بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران». پژوهشنامه انقلاب اسلامی ).
در مذاکرات، این رویکرد سبب شد ایران با حفظ عزت، از موضع اقتدار نرم وارد گفتگوها شود.در حقیقت روحیه دفاع از مظلومین عالم؛توانست بر قدرت نرم ایران اسلامی در عرصه بین الملل بیفزاید و با این گفتمان مظلومین عالم را پشت سر خویش داشته باشد.
3. تأکید بر گفتوگوی منطقی و تعامل محترمانه
جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بینالمللی، بهویژه در جریان برجام، با تکیه بر عقلانیت گفتاری، استفاده از زبان دیپلماتیک قوی و پایبندی به اصول حقوق بینالملل، چهرهای منطقی و گفتوگو محور از خود ارائه داد (قاسمی، محمد. (1396). «تحلیل گفتمان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هستهای». فصلنامه مطالعات سیاست خارجی جهان اسلام).
این ویژگی از قدرت نرم، در تضاد با تبلیغات رسانهای غربی قرار گرفت که ایران را کشور غیرمنطقی معرفی میکرد.احترام و زبان منطق ایران اسلامی توانست نقشه های رسانه ای آنها را در مذاکرات نقش بر آب کند و باعث شد سایر کشورها با زبان احترام متقابل با ایران مقتدر گفتگو کنند و زبان زورگویی را از طرف مقابل خویش با این روحیه احترام و بزرگ منشی بگیرد.
4. هدایت راهبردی از سوی رهبری دینی
برخلاف کشورهای غربی که قدرت نرم را غالباً محصول نخبگان فرهنگی و رسانهای میدانند، در جمهوری اسلامی، این قدرت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاهی حکیمانه و الهی جهتدهی میشود. راهبرد «عزت، حکمت و مصلحت» که از سوی حضرت آیتالله خامنهای ترسیم شده، جهت و حدود استفاده از قدرت نرم در سیاست خارجی را مشخص کرده است (خامنهای، سید علی. (1394). بیانات در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا. پایگاه KHAMENEI.IR).
تا زمانی که مذاکره کنندگان به اصل مترقی ولایت فقیه پایبند بوده اند؛در مسیر خوبی از مذاکرات قرار گرفته اند.
5. مشروعیت مردمی و استقلالطلبی
یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی، مشروعیت درونزا و مبتنی بر مردمسالاری دینی است. این مشروعیت باعث شده که مذاکرهکنندگان ایرانی بتوانند با پشتوانه اعتماد عمومی، از موضع استقلال و بدون وابستگی به قدرتهای خارجی، وارد عرصه دیپلماسی شوند (باقری، سید رضا. (1398 «قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و چالشهای سیاست خارجی». فصلنامه راهبرد دفاعی).
در ادبیات قدرت نرم، این استقلال سیاسی یکی از شاخصههای اثربخشی در اقناع بینالمللی است که در بسیاری از نظامات دیگر این مشروعیت مردمی وجود ندارد.
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بینالمللی دارای ویژگیهایی متمایز و هویتمحور است که آن را از الگوهای لیبرال و سکولار جهانی متمایز میسازد. تکیه بر ارزشهای اسلامی، مقاومت در برابر سلطه، گفتوگوی منطقی، رهبری دینی و استقلالطلبی، مهمترین ارکان این قدرت نرم هستند. استمرار و توسعه این مؤلفهها میتواند به تقویت جایگاه ایران در نظام بینالملل و تعامل سازنده با دیگر کشورها منجر شود.
#قدرت_نرم
#مذاکرات_هسته_ای
#سیاست_خارجی
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📜بستهخبری/ مطالب مربوط به #یکصدسالگی_بازتاسیس_حوزه علمیه قم در حوزهنیوز
➖➖➖
🕌 چگونه قم به قلب تپنده تشیع تبدیل شد؟
🔗 hawzahnews.com/xdFGD
📿 پدر معنوی مرجعیت معاصر شیعه
🔗 hawzahnews.com/xdFG5
✍️ یادداشت | بازیابی هویت حوزه در قاب تصویر
🔗 hawzahnews.com/xdFQ9
⚔️ نبرد پنهان سه مرجع برای بقای حوزه در دوران پهلوی
🔗 hawzahnews.com/xdFJY
🕋 احیای حوزه و تقابل روحانیت با سکولاریسم رضاخان
🔗 hawzahnews.com/xdFyj
🌍 حاج شیخ: به ایران میروم و به اسلام و مسلمین خدمت میکنم
🔗 hawzahnews.com/xdFCf
💎 جواهر حوزه علمیه؛ پدر معنوی نسلی از رهبران
🔗 hawzahnews.com/xdFzX
🔹 حوزه علمیه در برابر مثلث استبداد، استعمار، استکبار
🔗 hawzahnews.com/xdFym
🌐 یادداشت | حوزه علمیه در تقابل تمدنی با غرب
🔗 hawzahnews.com/xdFxt
📖 یادداشت | آشنایی با برخی از ویژگیهای آیتالله عبدالکریم حائری یزدی
🔗 hawzahnews.com/xdDwF
#یکصدسالگی_بازتاسیس_حوزه علمیه قم
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه