eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی
💢پژوهشگران برتر "هجدهمین جشنواره پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام" اعلام شد. 💠معرفی پژ
. 💐تبریک به همه پژوهشگران فرهیخته ✍️ تبریک به سرکار خانم دکتر صالحی، سردبیر مجله افکار بانوان حوزوی و عضو هیأت تحریریه کانون نویسندگان حوزوی 💠 موفقیت روزافزون را برای ایشان آرزومندیم. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
. 🖌یک کار خوب تبلیغ گروهی نشست مطالعاتی 💠 سیره پژوهی امام حسن مجتبی(ع) 🌐پخش از پلتفرم اسکای روم به آدرس https://www.skyroom.online/ch/researchpl/sb @howzavian_sistanandbaluchestan
گزارش لبنان (۲)؛ 📮«ضاحیه» خرمشهری در جنوب بیروت؛ شهدای «روضه الحوراء» امام حسنی‌اند ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔺دوست داشتم از لحظه لحظه حضورم در لبنان استفاده کنم. سفر هفت روزه من شده بود دو روزه! یک روزش که روز گذشته ۲۳ شباط (فوریه) ۲۰۲۵ از صبح تا شب در مراسم تشییع سید حسن نصرالله و شهید سید هاشم صفی الدین گذشته بود. 🔺لبنانی‌ها فقط روز تشییع سید عزادار نبوده اند! آن‌ها روز ۶ مهر ۱۴۰۳ که رژیم جعلی صهیونیستی دست به حمله و ترور سید حسن نصرالله زد، عزادار شده اند و همچنان ادامه دارد! سید را تشییع کرده و به خاک سپرده اند اما داغ دلشان آرام نشده است. 🔺در بیروت احساس غریبگی نمی‌کنم؛ اینجا همان ایران خودمان است. ضاحیه خرمشهر دیگری است! هر چه در خرمشهر بود؛ ایستادگی، مقاومت، ایمان، غیرت، مردانگی، وحدت و همدلی، همه را اینجا می‌بینی. 🔺 مزار شهدای روضه الحوراء سنگ مزار ندارد! دور مزار هر شهید با چوب قاب گرفته شده است. روی مزارها تا دلت بخواهد قرآن، عکس آقا و امام و سید حسن نصرالله، شمع، گل و سربندهای «انا علی العهد» گذاشته اند. شهدای روضه الحوراء امام حسنی اند. 🔖 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @howzavian_alborz
وقتی نهاد نام شما را خدا حسن گفتند عرش و فرش همه یکصدا حسن در اوج تلخ کامی و آوار غصه ها طعم عسل دهد به دهان ذکر یا حسن دریای لطف و معدن جودند اهل بیت اهل کرامتند همه ، مقتدا حسن تقسیم مال و بخشش آن کار کوچکی است وقتی فقط کریم گره خورده با حسن قدرت نمای دست خدا بوده در جمل وقتی نشانده شور و شر فتنه را حسن از آن زمان چه سخت برایت گذشت عمر آنهم جوار زور و زر و کینه ها حسن حرفی گزاف نیست که تاریخ گفته است از تو کلید خورده اگر کربلا حسن حتی بدون گنبد و گلدسته و ضریح داری گره گشایی و دارالشفا حسن @shaeranehowzavi
عمر گران می‌گذرد .. وقــت را غنیـمت دان آن قـــدر کــه بتـوانــی حاصل از حیات ای‌جان، این دم است تا دانی رمضان از ایستگاه نیمه رد شد و من، به گذر عمر می‌اندیشم؛ به اینکه با شتاب می‌رود و به آدمی مجال نمی‌دهد. در ذهنم سخن جناب زکریا(ع) می‌درخشد که از پیری‌اش می‌گوید؛ وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا!(مریم/۴) بسیاری از مترجمان این عبارت را بدین‌گونه به فارسی برگردانده‌اند: «شعله پیری سرم را فرا گرفته است.» استاد خرمشاهی هم با سلیقه تمام ترجمه کرده: «برف پیری بر سرم نشسته است.» معرکه این دو تابلو در ذهنم برپاست، «برف پیری» یا «شعله پیری؟» در جستجوی واژه «شعله»، در لغت‌نامه دیدم فیروزآبادی در قاموس نوشته است: سپیدی دم اسب! «وَاشْتَعَلَ الرَّأْس»، یعنی سپیدی پیری سر را فراگرفته است .. همان که خرمشاهی ترجمه کرد: برف پیری بر سر نشسته است. به قول خواجه: قدر وقت اَر نشناسد و دل و کاری نکند بس خجـالت که ازین حـاصـل ایام بـرد برای نسل ما که همچون رمضان سال ۱۴۰۳-۴۰۴ نیمۀ دوم عمر خود را می‌گذراند و آرام آرام برف پیری بر سرش در حال نشستن است، این رمضان، روزها و لحظات‌اش، بیدار باش غریبی‌ است که باید قدرش را بدانیم. قدر سکوت و پیشانی بلند و لبخندهای این ماه تابان را. خداوند را می‌خوانم تا برکاتش را بر ما و بر همۀ درگذشتگان که این رمضان را ندیدند فرو فرستاده، بر استقامت‌ ما بیفزاید و جان‌ ما را از اسارت تن رهایی بخشد! باری، حریف عشق تو بودم، چو ماه نو بودی کنون که ماه تمامی نظـر دریغ مـدار .. ✍️ علی‌ خسروی @howzavian_hamedan
ویژگی کریمانه امام حسن(ع) ✍ مهدی رضاوش خداوند در آیات مختلفی به فضایل اهل‌بیت (ع) اشاره کرده است. یکی از این آیات: ﴿إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا﴾(احزاب: 33) بر اساس این آیه، اهل‌بیت (ع) از هر گونه پلیدی و گناه پاک هستند. امام حسن (ع) به‌عنوان یکی از پنج نفر اصحاب کساء، مشمول این آیه شریفه است. همچنین، در آیه‌ای دیگر خداوند در وصف اهل‌بیت (ع) می‌فرماید:﴿وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا﴾ (انسان: 8) این آیه درباره ماجرای سه روز روزه‌داری اهل‌بیت (ع) و بخشیدن افطار خود به نیازمندان نازل شده است که در آن امام حسن (ع) نیز نقش داشتند. یکی از ویژگی‌های برجسته امام حسن (ع)، کرامت و بخشندگی ایشان بود. آن حضرت بارها تمام دارایی خود را در راه خدا بخشیدند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: "حسن بن علی (ع) دو بار تمام اموال خود را در راه خدا نصف کرد و بخشید." (بحارالانوار، ج 43، ص 347) روزی مردی به نزد امام حسن (ع) آمد و گفت: "ای فرزند رسول خدا، به من کمک کن که گرفتارم." امام (ع) فرمودند: "برو و نامه‌ای بنویس و نیاز خود را مطرح کن." مرد این کار را کرد. امام حسن (ع) قبل از خواندن نامه، دو برابر آنچه مرد نیاز داشت به او بخشیدند. اطرافیان پرسیدند: "چرا نامه را نخواندید؟" امام (ع) فرمودند: "از خدا شرم دارم که کسی نامه‌ای به من دهد و من آن را بخوانم ولی حاجتش را برآورده نسازم." امام حسن (ع) در برخورد با دشمنان نیز کرامت و بزرگواری خود را نشان می‌دادند. مردی از شام که تحت تأثیر تبلیغات سوء معاویه بود، به محضر امام حسن (ع) رسید و شروع به دشنام دادن کرد. امام (ع) صبر کردند و پس از اتمام سخنان آن مرد، با لبخند فرمودند: "ای مرد! به نظر می‌رسد که در اشتباهی. اگر نیازمندی، کمکت می‌کنم، اگر گرسنه‌ای، به تو غذا می‌دهم و اگر بی‌لباسی، لباس برایت تهیه می‌کنم..." آن مرد با دیدن چنین بزرگواری‌ای، گریه کرد و گفت: "شهادت می‌دهم که تو فرزند رسول خدایی و معاویه درباره تو دروغ گفته است." پایان سخن اینکه امام حسن مجتبی (ع) الگوی کریمانه‌ای برای ما هستند. در این ماه مبارک، بهترین فرصت برای تأسی به اخلاق و رفتار ایشان است. از امام حسن (ع) بیاموزیم که: در برابر سختی‌ها و ناملایمات، صبور باشیم. نسبت به دیگران مهربان و کریم باشیم. اهل بخشش و گذشت باشیم. با خوش‌اخلاقی، قلوب دیگران را به دست آوریم. امید است که با عمل به سیره آن حضرت، رضایت خداوند متعال را کسب کنیم. نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی @howzavian_westazarbaijan
💠 عهد نوشتن سال آینده، سال کار منسجم نویسندگان حوزوی است، سال بیشتر نوشتن. نه این که در ردیف بودجه قرار گرفتیم، نه! نه این که به منبعی، حمایتی یا دلگرمی جدی وصل شدیم، نه! فقط چشم امید بستیم، از جاهایی که اندک امیدی داشتیم. نویسندگی رسانه‌ای و تبلیغی طلاب با فقدان سیاستگذاری و طرح و برنامه‌ریزی مواجه است. طلاب و استادان برای روایت خودشان و حوزه نیازمند تشکیلات و هویت هستند؛ اما در درختواره‌های پرشاخ و برگ آیت الله اعرافی جایی ندارند؛ نمی‌دانیم کدام مشاور یا حلقه‌ طرح و برنامه ایشان را ملامت کنیم؟! نوشتن به ویژه تبلیغ مکتوب همچنان در حوزه علمیه مظلوم است. در این روزهای پایانی سال و با خستگی تمام، این را باید گفت که قدر زر زرگر شناسد... امسال سال خسته کننده‌ای بود برای نویسندگان رسانه‌ای حوزه... شورای عالی حوزه در اقدامی تحسین برانگیز، باب گفت‌و‌گوی صریح اهالی رسانه را باز کرده؛ البته نمی‌دانیم که آیا به سیاستگذاری، «پویش تبلیغ مکتوب» و ترمیم روایتگری حوزویان در فضای رسانه خواهد انجامید یا خیر! 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔺اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی برگزار شد 💠اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی با موضوع «نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری» در روزهای پایانی سال برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال از نزدیک در جریان دغدغه‌ها، پیشنهادات، انتقادات، آسیب‌ها و راهکارهای جمعی از مسئولین و فعالین عرصه رسانه در حوزه‌های علمیه قرار گرفت. 🔗مشاهده مشروح گزارش این نشست👇 🌐 www.schowzeh.ir/u/14d 🆔 @schowzeh
(11) ✍️اثر مکتوب؛ میراث بهشتی 🔅پیامبر اکرم(ص): «من مات و میراثه الدّفاتر و المحابر وجبت له الجنّة.» «هر که از دنیا رود و میراثش دفترها و دواتها باشد، بهشت ارزانی‌اش باد.» ارشاد القلوب، ص 176 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
⭕️✍عقلانیت انقلابی و تقویت جایگاه دانشجویان در جامعه 🔺انقلاب اسلامی ایران، پدیده‌ای شگرف و منحصر به فرد در تاریخ معاصر کشور است. این انقلاب به‌نظر می‌رسد بدون وجود یک عقلانیت عمیق و یک جوشش همگانی در دل جامعه امکان‌پذیر نبوده است. در واقع، این انقلاب نه تنها نتیجه جرقه‌های رهایی‌بخش موجود در فطرت‌های پاک انسان‌هاست، بلکه از یک عقلانیت جامع و فراگیر نشأت می‌گیرد که توانسته است همگان را به میدان بیاورد و به بیداری و فعالیت در راستای اهداف انقلابی ترغیب کند. ⭕️نحوه‌ی ظهور عقلانیت انقلابی در جامعه امروز 🔺برای آنکه هر عقلانیتی بتواند در سطحی وسیع تجلی‌یابد، لازم است که فطرت انسانی را بیدار کند. این بیداری فطری بدون وجود یک راهنما و شاخص ممکن نیست. امام خمینی (ره) به‌عنوان یکی از بزرگترین رهبران تاریخ ایران، شخصیتی است که با داشتن چنین عقلانیتی و با تکیه بر فطرت درونی خود، توانست این عقلانیت را در جامعه رواج دهد و دیگران را به بیداری و حرکت در این مسیر دعوت کند. تحقق فطرت همگانی در یک جامعه، مستلزم وجود یک مایع درونی است که به‌طور وسیع و نرم‌افزاری در آن زمان وجود داشته و به شکوفایی و ثمردهی رسیده است. ⭕️نقش دانشجویان در عقلانیت انقلابی 🔺انتقال این عقلانیت به توده‌های مردم نیازمند همکاری و یاری خواص جامعه است. این خواص در واقع نخستین افرادی هستند که این عقلانیت را درک کرده و با انتقال آن به همگان، می‌توانند زحمات و تلاش‌های خود را به نتیجه مطلوب برسانند. در این میان، دانشجویان به‌عنوان قشری از این خواص اجتماعی به‌شمار می‌آیند. اما تأثیرگذاری آن‌ها به‌طور جدی به تلاش و خودباوری‌شان بستگی دارد. 🔺این موضوع تنها مختص دانشجویان نیست بلکه شامل ویژگی‌ها و ظرفیت‌های قشر نخبگانی جامعه نیز می‌شود. هرگاه نخبگان با اراده و همت تصمیم بگیرند که نقشی فعال در فرآیندهای اجتماعی ایفا کنند، می‌توانند تأثیرگذارترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل در جامعه باشند. به‌طور خاص، عقلانیتی که در جامعه رواج یافته و به قله‌های مطلوب خود رسیده، نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه و پیگیر دانشجویان عزیز است که با آگاهی و دغدغه‌های اجتماعی خود به نقش‌آفرینی در این عرصه پرداخته‌اند. ⭕️نتیجه‌گیری در نهایت، می‌توان گفت که عقلانیت انقلابی و جایگاه دانشجویان در جامعه رابطه‌ای مستقیم و تنگاتنگ دارد. برای تقویت این جایگاه، نیاز به ایجاد بستری است که در آن دانشجویان به‌عنوان نیروی محرکه و مترقی در پیشبرد اهداف جامعه ایفای نقش کنند. وظیفه جامعه و نخبگان این است که این محیط را فراهم کنند تا فطرت‌های خلاق و توانمند جوانان بیدار شده و در راستای تعالی کشور و پیشرفت اجتماعی حرکت کنند. ✍علی بختیاری @Serat1357talabe | صراط @howzavian_hamedan