همدوش آفتاب
✍️ علیرضا مکتبدار
آنکه دل به زلال اندیشههای روشن سپرده و جانش را در چشمهسار پاکی شسته است، حقیقت را درمییابد و پذیرای آن میشود؛ چراکه حقیقت، چونان گوهر گرانبهایی است که تنها دستهای طهارتیافته توان لمس آن را دارند. حقیقت مقدس است، آسمانی است، و تنها جانهای آینهگون میتوانند انعکاسش را دریابند.
آن روز که خورشید حقیقت اسلام از افق مکه سربرآورد و پرتوهای زرینش، تاریکیهای شبگونِ شرک و بتپرستی را در هم شکست، خفاشان تیرهاندیش، پرتو این فروغ آسمانی را تاب نیاوردند. آنان به سیاهچالهای اندیشههای پوسیده و دخمههای تاریک کفر و جهل پناه بردند، مبادا که نور حقیقت، پرده از چشمان خوابزدهشان بردارد و زنگار جهل را از دلهایشان بزداید. شیطان، چون همدمی مرموز، در گوش اندیشههای بیمارشان نجوا میکرد و با دمیدن در آتش تعصب و تحجر، خشم و کینه آنان را برمیافروخت؛ گویی که میخواست به ضرب دسیسههای خود، آفتاب حقیقت را خاموش کند.
اما خورشید، خاموشی نمیشناسد. پیامبر اکرم (ص)، چونان کوهی استوار، برابر طوفان تهدیدها و آزارها ایستاد. نه تطمیع دشمنان، او را از مأموریت آسمانیاش بازداشت و نه تهدیدهایشان، لرزه بر عزم پولادینش افکند. آنان که در سایهسار این نور پناه میجستند، میدانستند که حقیقت، جانی تازه به آنان بخشیده است. شکوه این حقیقت، برای سران شرک و کفر، چونان آتشی بود که تختهای پوشالیشان را واژگون میساخت و آنان را از اریکه قدرت به خاک زبونی میافکند. مکهای که روزی، میدان جولان ستمگران بود، اکنون در برابر شعاع این خورشید، خاضع و خاکسار بود.
اما در این میان، ستارهای درخشان در آسمان اسلام، شکوهی دیگر به این حقیقت بخشید. بانویی گرانقدر از خانوادهای اصیل، با اندیشهای روشن و دلی به زلالی آینه، نخستین زنی بود که به خورشید ایمان آورد و تمام هستیاش را به پای این نور ریخت. او نهتنها شعاعی گسترده از نور ایثار و گذشت بر دل تاریخ افکند، بلکه مشعلی فروزان شد که تا ابد، راه مسلمانان را در حمایت و دفاع از دین روشن نگاه خواهد داشت.
خدیجه کبری (سلاماللهعلیها)، بانویی که آسمان اسلام وامدار شکوه ایثار اوست، اولین ایمانآورنده به پیامبر خاتم (ص) و نخستین بانویی بود که آغوش پرمهرش، خانهای شد برای آرامش پیامبر خدا. او همه داراییاش را، از ثروت مادی تا گوهر عشق و وفاداری، نثار اسلام کرد و گنجی بیپایان برای امت پیامبر به یادگار گذاشت.
#حضرت_خدیجه
@HOWZAVIAN_khorasan
✅از تلاطم تا طمأنینه نسخهای از قرآن ۹
نکات روانشناختی از قرآن کریم
وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقین.الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ
و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است
آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
(سوره آل عمران، آیات ۱۳۳،۱۳۴)
خشم یا عصبانیت وضعیتی روانی است که درگسترهٔ آزردگی اندک تا غضب شدید میگنجد.
همه ما در مقطعی از زندگی خود دچار خشم میشویم. اما این احساس زمانی دردسرساز است که بسامد یا شدت آن روابط خانوادگی و اجتماعی، عملکرد شغلی یا سلامت روان را مختل کند.
اگرچه به طور رسمی چیزی تحت عنوان اختلال خشم وجود ندارد، اما از نظر متخصصان روانشناسی و روانپزشکی عصبانیت غیر طبیعی میتواند علامت اختلال روانی یا اختلال شخصیت مرزی باشد.
ادامه مطلب
✍️محمدصادق ناطقی
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
🔻ملاقات با یک قدیس
✍️ابراهیم شریفی
🔹امشب به همراه جمعی از اساتید و طلاب محترم مدرسه علمیه حقانی به منزل شهیدِ کرامت «شهید محمد معماریان» و خدمت مادر بزرگوارشان مشرف شدیم؛ شهیدی که سالها پیش مستندی پیرامون کرامتی که به این خانواده شده بود شنیده و خوانده بودم ولی شنیدن تا شنیدن از زبان قدسی مادر و در منزلی که محل زندگی آن شهید بود، صفایی دیگر داشت
🔹هر آینه که مادر، زبان به روایت باز می کرد تفسیری از آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» بود و کلمه به کلمۀ این آیه قرآن، برایم بازگو می شد. شهیدی که نمونه ای بارزی از یک قدیس بود، حجتی الهی که برای همچون منی در عصر غیبت، حجت را تمام می کند، شخصیتی که در 16 سالگی به بالاترین درجه از معرفت الهی رسیده است؛ تجلی و نمودش را در وصیت نامه اش می توان جست، وصیت نامه ای که خط به خط، درس بندگی بود و عبودیت.
🔸تعجب نکردم از شنیدن وصفهایی که برای فرزند می شد؛ وقتی که چنین مادری داشته است. مادری که در جنگ هشت ساله سهم بسیاری داشته؛ بدون هیچ چشمداشتی و سالیان سال بیصدا در فراق عزیزش تنها گریه کرده است. با حرارتی آن عشق در قالب خاطرات بازگو می شد که بعد از حدود چهل سال، می توانستیم درکش کنیم
▫️مادری با یک عمر ولایتپذیری که فرزندش را فدای پابرجا ماندن و استقلال این سرزمین داشته و خودش نیز در راه اسلام و انقلاب از هر چه در توان داشت فروگذار نکرد
#نویسندگان_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
سلسله برنامه #روایت_تبلیغ
🔆 شبکهسازی در تبلیغ گفتمانساز
✔️ با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی
عضو مجلس خبرگان رهبری
🔗متن کامل این نشست در خبرگزاری تسنیم و رسانه تحلیلی رحا مدیا منتشر میشود.
#تبلیغ_مجازی
#تبلیغ_مکتوب
#تبلیغ_میدانی
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
زندگی پر فرازو نشیب کسروی
وقتی استعمار با نفوذ و نیش قلم در ایران جولان میدهد..
ادامه مطلب در حوزه نیوز
✍ هادی حمیدی
_______________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
18.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بزرگترین تفسیر قرآن چطور نوشته شد
#تفسیر_تسنبم
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🏴 ۲۳ اسفند، سالگرد ارتحال، رهبر نهضت اسلامیِ ملی شدن صنعت نفت، آیت الله مجاهد، سید ابوالقاسم کاشانی رضوان الله تعالی علیه، تسلیت باد
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
💠 آیت الله کاشانی(ره): راه ما همان راه شیخ بزرگ، فضل الله نوریِ شهید است/ن، نبرد ملت
✍ دیدگاه امام خمینی(ره) درباره مبارزات آیت الله کاشانی(ره)🔰
در نگاه امام راحل، مجاهدت خستگی ناپذیر آیت الله کاشانی(ره) اولا" در تداوم حرکت میرزای شیرازی(ره) و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به ظهور و بروز درآمد، ثانیا محور اصلی این مجاهدت وقفه ناپذیر، اسلام و قوانین مترقی و زندگی ساز آن بود، ثالثا" از ابتدای این حرکت، مخالفت سرسختانه ایادی داخلی استعمار و شیفتگان غرب و انگلیس و آمریکا به شکل حرکت های مرموز ملی! و در عین حال غربی! آغاز شد و جبهه ملی و سایر احزاب ملی گرا این عناد و مخالفت علیه اسلام و رهبری آیت الله کاشانی و اهداف والای او را ساماندهی کردند.
در رویکرد تاریخی امام راحل و آیت الله کاشانی، قیام و مجاهدت پرشور مرجع شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری جایگاه ویژه ای دارد. شیخ از رهبران نهضت مشروطه ایران به شمار می رفت لکن پس از مشاهده نفوذ غرب گرایان وابسته به استعمار انگلیس در نهضت مشروطه و مصادره آن به نفع انگلیس با مشروطه ای که تغییر ماهیت داده و از اسلامی به غربی و انگلیسی تبدل یافته بود مخالفت می ورزد و با شیفتگان غرب مواجه می شود. این جریان اگرچه در مشروطه نام و عنوان خاص و سامان یافته ای نداشت ولی در دوره های بعد تحت عنوان جبهه ملی و حزب ملت ایران و نهضت آزادی و گروه های ملی ـ مذهبی به فعالیت علیه حاکمیت اسلام پرداختند. ادامه مطلب👇
https://hawzah.net/fa/Article/View/94806/
✍ مروری بر نقش آیت الله کاشانی در واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۱👇
https://defapress.ir/fa/news/300287/ 🔰👇👇
⏪ لینک کوتاه:
https://dnws.ir/300287
✳️ @ShahidRabe
_______________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
اثر پژوهشی یا ترویجی؛ کدام مهمتر است؟
✍️ محمد صدرا مازنی
مقالات معتبر علمی از نظر سطح علمی به دو نوع علمی ترویجی و علمی پژوهشی طبقهبندی میشوند.
تبدیل دانش نظری و پاردایمی به دانش گفتمانی در بدنه جامعه یکی از اصلی ترین رسالت مقاله ترویجی است. با این توضیح: در مقاله ترویجی فرایند پژوهشهای قبلی و نتایج آنها در یک حوزه تخصصی بهخصوص و موضوع مشخص مرور میشوند و بهطور خلاصه و در یک مقاله جامع به نگارش در میآیند. نویسنده این مقالات همچنین میتواند ساختار جدیدی به پژوهشهای گذشته دهد و نتایج را طبق نظر خود تفسیر کند. مقالات علمی ترویجی برای خوانندگان خود یک دید کلی و از مجموع تحقیقات انجام شده در یک زمینه خاص و نتایج آنها فراهم میکند و سعی می کند آنها را به زبان خود برای مخاطبان تفسیر کند.
صاحب اثر پژوهشی اما، تنها به تحقیقات پیشین بسنده نمیکند، بلکه ایده جدیدی را به جامعه علمی ارائه میدهد. اثر پژوهشی به تولید علم میانجامد. این همان برگ برنده اثر پژوهشی است!
با این حال به نظر میرسد، هریک از گونههای پژوهشی و ترویجی باید مستقل و با هدف خاص خودش دیده شود، هریک از این دو نوع در جای خودش با اهمیت است؛ برتری اثر پژوهشی بر ترویجی عمدتاً به نوآورانه بودن آن نهفته است. اگرچه مقاله ترویجی نیز خالی از نوآوری نیست، اما نوآوری در اثر پژوهشی در سطح بالاتری ناظر بهمصادیق پژوهش (تولید نظریه، اصلاح نظریه، تکمیل نظریه، ارتقای نظریه، نقد نظریه، دفاع از نظریه، ارائه کاربرد جدید از یک نظریه، تولید پرسشهای جدید) است. در حالی که نوآوری در اثر ترویجی در حد مصادیقی از نوآوری نظیر شرح و تفسیر یا قرائت جدید و تنظیم و تنسیق جدید از یک دیدگاه است. با این حال اگر زاویه نگاهمان را به سمت ضرورت گفتمانسازی آثار نظری متمایل کنیم، میتوانیم در مواردی اثر ترویجی را از اثر پژوهشی مهمتر بدانیم! تشخیص این موضوع بر عهده سازوکاری است که در نیازسنجی پژوهشی تعیین میشود؛ اولویتیابی و شاخصهای آن نباید صرفاً موضوعاتی را تحت پوشش قرار دهد که به تولید علمی میانجامند، ایبسا ترویج برخی از نظریات سابق مهمتر از تولید علمی جدید در یک امر غیر مهم باشد. تشیخیص موضوع کمی دشوار است، مثلاً پارهای از نظریات مهمی که در سطح جامعه علمی خواص، متوقف مانده، و تبیین آن برای عموم ضروری به نظر برسد، اثر ترویجی را توجیه میکند.
نکته دیگر اینکه اثر را ترجمان همهی توان نویسنده ندانیم؛ نویسنده مقاله ترویجی لزوماً ناتوان از نگارش پژوهشی نیست، با توجه به توضیح پیش گفته، ای بسا دلیل نگارش ترویجی، رسالتی است که متوجه اقتضای موضوع تحقیق بوده است؛ موضوع، مهم و برای جامعه مخاطبین ضروری بوده و نویسنده را متعهد به ادای وظیفه کرده است.
#جشنوارهعلامهحلی
#اثرعلمیپژوهشیوترویجی
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
یادداشت «کاربرد مثلث تحلیل در پاسخ به شبهات دینی»
✍محمد مختاری، استاد عقائد
♻️ مثلث تحلیل ابزاری کاربردی برای تقویت تفکر نقادانه در مواجهه با شبهات دینی است. با تقسیم هر شبهه به سه مولفه اصلی (ادعا، دلیل و مستند) و بررسی دقیق آنها، میتوان نقاط ضعف شبهات مختلف را شناسایی کرده و در صورت نیاز پاسخهای معتبری ارائه داد. به علاوه، آگاهی از خطاهای احتمالی در هر یک از این ارکان ما را در ارائه استدلالهای متقن یاری میرساند. با استفاده از این چارچوب نظاممند، میتوان در مباحث دینی به شکلی منسجم به پاسخ به شبهات پرداخته و همچنین فضایی برای گفتوگوی سازنده ایجاد نمود.
🔰مشاهده متن کامل👇
سایت ویرگول:
https://vrgl.ir/ZIv8w
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/tb_qom/403
نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی
@howzavian_wrstazarbaijan
🔰یک تذکر در رابطه با واکنشها به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان
✍️محسن رضایی
🔺سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان، پاسخ به برخی ابهامات و سوالات بود.
🔺این سخنان «گرهگشایی» بود، آنرا به «عقدهگشایی» تبدیل نکنیم.
🔺این سخنان امیدآفرین بود، آنرا به یاس و ناامیدی تبدیل نکنیم.
🔺تفاوت دیدگاهها همواره بوده و خواهد بود. آن را به اختلاف و نزاع تمام عیار تبدیل نکنیم.
🔺نقد دیدگاهها و عملکرد یکدیگر بسیار مطلوب است اما برچسب، طنز، تیکهپرانی و ... از هر طرف در «جبهه انقلاب» که باشد، صحیح نیست.
🔺فضای سیاسی و رسانهای را نباید از «فضای عقلانی» خارج کرد و به «فضای احساسی» تغییر داد؛ در فضای احساسی، بیحرمتی میشود و «حق»، عیان نمیشود و «رشد سیاسی» صورت نمیگیرد.
🔺اگر این روش و رویکرد را نهادینه نکنیم، هم خودمان و هم در سطح کلان، «نظام اسلامی» ضربه میخورد.
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
ـ
🔺دانشگاهها؛ کارخانه مدرک یا کانون عقلانیت؟
✍️ میلاد حسن زاده
🔻لینک مطالعه متن یادداشت:
🌐https://agaah.ir/x37thZ
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz